In Japan heeft Mazda besloten de MX-30 aan te bieden als ‘eSkyactiv-G’: geen elektromotor!
We leven in een tijd van onderdrukking. Autofabrikanten MOETEN zich houden aan normen en regels om uitstoot redelijk te houden. Zo niet, dan volgen er boetes. En zo wringen autofabrikanten zich in vreemde bochten.
Tegenzin
Neem Mazda. Het Japanse merk doet lekker eigenwijs in deze tijden. Geen hybrides, want hun Skyactiv-X technologie werkt prima. Toch is lage CO2 niet géén CO2 en moest Mazda eraan geloven: er is een EV van het merk op de markt. Hij heet MX-30 en laat die naam en de halve suicide-deurtjes à la RX-8 je niet misleiden: het is gewoon een kleine crossover. Er lijkt wat tegenzin in te zitten. Zoals die deurtjes: volledig vierdeurs scoort beter, toch? Ook de aandrijflijn is prima, maar de actieradius valt tegen. Het 35.5 kWh grote accupakket is kleiner dan bijvoorbeeld de 45 kWh van de Peugeot e-2008, die dan ook 310 km weet neer te zetten in plaats van de 200 van de MX-30. Toegegeven, de Mazda heeft een kwalitatief beter interieur en ook de rij-eigenschappen horen des Mazda’s te zijn, maar actieradius maakt of breekt de auto.
Nieuwe aandrijflijn
Mazda gaat nu echter iets doen met de MX-30 in Japan. We wisten al dat potentiële MX-30-kopers niet hoefden te wachten op een grotere accu, want die komt niet. Wel was er geruchtmatig sprake van een Range Extender in de vorm van een rotatiemotor. Ook dat is (nog) niet wat Mazda van plan is.
eSkyactiv-G
De nieuwe variant van de Mazda MX-30 heet eSkyactiv-G. Het is niet de rotatiemotor, maar het heeft wel iets te maken met een ‘range-extender’. Het is ‘gewoon’ een 2.0 Skyactiv-G motor. Deze kun je vinden in bijna alles wat Mazda maakt, de 3, CX-3, CX-30 en CX-5 bijvoorbeeld. Een flinke motor voor een piepkleine crossover: ook dat is helemaal des Mazda’s. Zoals je hebt gezien is dit echter niet een Skyactiv-G, maar een eSkyactiv-G, met de e van elektro. Ook deze aandrijflijn kennen we uit de CX-30, daar heet hij Skyactiv-G M Hybrid. Dat is het allemaal leuker maken dan het is: het gaat gewoon om een Mild Hybrid-systeem.
Specificaties onbekend
Mazda verklapt nog even niet wat ze qua specs gaan doen met de MX-30 eSkyactiv-G. Maar passen we de logica toe dat het exact dezelfde setup is als de CX-30, dan gaat het om 150 pk. Overigens is het niet zo dat Japan perse allergisch is voor de elektrische Mazda MX-30, ook die gaat aldaar gewoon in de verkoop. Waarom dit model dan parallel eraan gaat lopen? Mazda schijnt er iets van gemaakt te hebben als ‘zo hebben we alle aandrijflijnen gedekt’. Misschien is het gewoon een sluwe manier om de verkoopcijfers van de MX-30 een boost te geven.
In eerste instantie gaat dit om Japanse specs. Of de rest van de wereld ook met de niet-elektrische MX-30 aan de slag mag is niet bekend.
flutterby zegt
Elke auto die beide aandrijflijnen kan hebben is een compromis. Blijkbaar hebben totaal geen gang in EVs en waarschijnlijk kunnen ze beter gewoon bij Tesla aankloppen voor een aandrijflijn en daar zelf iets moois op bouwen.
mashell zegt
Juist een elektrische aandrijflijn is zo simpel, die hoef je niet in te kopen. De reden dat Tesla superieur scoort is dan ook precies wat je zegt, ze maken niet dat compromis, 100% alleen als elektro wagen gemaakt. Naast Tesla zijn de i3 en ID.3 de enige wagens waarvan je dat kunt zeggen. Bij alle andere is er ergens een compromis gemaakt, wat een hoog verbruik en of een matige actieradius veroorzaakt. Overigens gelooft notabene BMW tegenwoordig juist heel sterk in dat compromis.
pietertjep85d zegt
@mashell: Vergeet de Nissan Leaf niet.
mashell zegt
Check. En ik was ook de Zoe vergeten.
launchcontrol zegt
@mashell: en de I-Pace
flutterby zegt
@launchcontrol: en de Polestar 2.
kruij zegt
@flutterby: polestar 2 is gebaseerd op de XC40
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: dus de Kia Niro en Hyundai Kona hebben een hoog verbruik en/of matige actieradius?
flutterby zegt
@mashell: zelfs iets simpels kan je goed of slecht maken. Waarbij goed niet duurder hoeft te zijn, in de praktijk is de beste (discutabel) ook de goedkoopste.
ericd zegt
5 cm lager zetten, en je hebt een soort kleine SUV coupé met goeie dynamische eigenschappen. Feitelijk dus een sports hatchback.
bruinwerker zegt
@ericd: Een echte Mount Fuji killer!
mpc007 zegt
Snap hier niks van, dacht de MX30 op een nieuw volledig elektrisch platform gebouwd was?
mashell zegt
De elektrische aandrijflijn past ook in de CX-30. Daar hebben ze zelfs de pers mee laten rijden.
goodvibrations zegt
Beste oplossing blijft voorlopig toch echt een range extender.. Ik kan 90% van mijn ritten met 100km range dekken.. Waarom dan onnodig accu’s (slechtere wegligging & hoger verbruik etc.) meeslepen als je ook een “lichte” range extender kunt gebruiken? Ow Jah… Geen stimulering van de overheid ?.
flutterby zegt
@goodvibrations: de Model 3 is de efficiëntste EV gevolgd door de Ioniq en Model Y. Daarnaast houd de Model 3 performance zijn mannetje tegenover een M3. Blijkbaar zit dat gewicht niet zo in de weg.
Met een range van 100 km sta je continue te stekkeren. Zelf heb ik ervaring met beide en 2x per week stekkeren en nooit tanken is veel prettiger dan tot 2x per dag stekkeren (wel met maar 30-40 km range).
Daarnaast voegt een range extender geen performance toe en elke auto wordt beter van 100 pk extra.
goodvibrations zegt
@flutterby: mijn buurman heeft zo’n tesla en ruilt hem voor een andere auto met collega’s als hij ver weg moet (wintersport / vakantie).. En geeft ook aan dat hij minder rijdt dan een BMW.. Respect voor Elon zijn programmeurs.. die model 3 idd “snel maken..”
kruij zegt
@goodvibrations: omdat een plug-in even zwaar is als een elektrische auto omdat die een brandstofmotor meesleept. Overigens is een hoog gewicht bij een elektrische auto veel minder bezwaarlijk vanwege de regeneratie die geholpen wordt door gewicht.
goodvibrations zegt
@kruij: d/e segment plug ins zijn wel degelijk aanzienlijk lichter dan vol elektrische alternatieven.. (Tesla)
Vind tesla mooi hoor model 3 overigens totaal niet, maar de model S erg mooi en wel in verhouding.. Maar ook een dure manier om CO2 te besparen..
Zoals een bekende professor zei
… Het meest in efficiente aan auto’s is nog steeds dat je 1500kg verplaatst om 60-90 kg mens te vervoeren.. Hopenlijk gaat de solid state accu van Samsung er iets aan veranderen…
mashell zegt
Een range extender neemt ruimte in, maakt geluid, produceert gassen en vereist een brandstof tank. Er is een beter alternatief: heel snel kunnen laden. Die Mazda kan 50kW snelladen maar dat is eigenlijk helemaal niet snel, de Taycan kan 350 kW snelladen. Mazda zou de MX30 een upgrade moeten geven naar 250 kW snelladen (zoals de Model 3) dan kun je er wat mee.
AlfaFrankY zegt
Die eSkyactiveG gaan wij ook echt wel krijgen.
fordje zegt
Maak gewoon een auto die zich volledig oplaad tijdens gebruik…. Niks stekker ,geen benzine… Er zijn zat knappe koppen die dat mogelijk kunnen maken
HyperTeHK zegt
Als je enigzins verstand hebt van natuurkundige wetten dan weet je dat dit volslagen onmogelijk is. Je hebt altijd te maken met de wet van behoud van energie waarbij energie omgezet of verplaatst kan worden maar nooit verdwijnt of erbij komt.