• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mazda MX-30 eSkyactiv-G is geen EV

Auteur: Loek, gepost 11 augustus 2020 om 17:58 – 22 Reacties

Mazda MX-30 eSkyactiv-G

In Japan heeft Mazda besloten de MX-30 aan te bieden als ‘eSkyactiv-G’: geen elektromotor!

We leven in een tijd van onderdrukking. Autofabrikanten MOETEN zich houden aan normen en regels om uitstoot redelijk te houden. Zo niet, dan volgen er boetes. En zo wringen autofabrikanten zich in vreemde bochten.

Tegenzin

Neem Mazda. Het Japanse merk doet lekker eigenwijs in deze tijden. Geen hybrides, want hun Skyactiv-X technologie werkt prima. Toch is lage CO2 niet géén CO2 en moest Mazda eraan geloven: er is een EV van het merk op de markt. Hij heet MX-30 en laat die naam en de halve suicide-deurtjes à la RX-8 je niet misleiden: het is gewoon een kleine crossover. Er lijkt wat tegenzin in te zitten. Zoals die deurtjes: volledig vierdeurs scoort beter, toch? Ook de aandrijflijn is prima, maar de actieradius valt tegen. Het 35.5 kWh grote accupakket is kleiner dan bijvoorbeeld de 45 kWh van de Peugeot e-2008, die dan ook 310 km weet neer te zetten in plaats van de 200 van de MX-30. Toegegeven, de Mazda heeft een kwalitatief beter interieur en ook de rij-eigenschappen horen des Mazda’s te zijn, maar actieradius maakt of breekt de auto.

Nieuwe aandrijflijn

Mazda gaat nu echter iets doen met de MX-30 in Japan. We wisten al dat potentiële MX-30-kopers niet hoefden te wachten op een grotere accu, want die komt niet. Wel was er geruchtmatig sprake van een Range Extender in de vorm van een rotatiemotor. Ook dat is (nog) niet wat Mazda van plan is.

Mazda MX-30 eSkyactiv-G

eSkyactiv-G

De nieuwe variant van de Mazda MX-30 heet eSkyactiv-G. Het is niet de rotatiemotor, maar het heeft wel iets te maken met een ‘range-extender’. Het is ‘gewoon’ een 2.0 Skyactiv-G motor. Deze kun je vinden in bijna alles wat Mazda maakt, de 3, CX-3, CX-30 en CX-5 bijvoorbeeld. Een flinke motor voor een piepkleine crossover: ook dat is helemaal des Mazda’s. Zoals je hebt gezien is dit echter niet een Skyactiv-G, maar een eSkyactiv-G, met de e van elektro. Ook deze aandrijflijn kennen we uit de CX-30, daar heet hij Skyactiv-G M Hybrid. Dat is het allemaal leuker maken dan het is: het gaat gewoon om een Mild Hybrid-systeem.

Specificaties onbekend

Mazda verklapt nog even niet wat ze qua specs gaan doen met de MX-30 eSkyactiv-G. Maar passen we de logica toe dat het exact dezelfde setup is als de CX-30, dan gaat het om 150 pk. Overigens is het niet zo dat Japan perse allergisch is voor de elektrische Mazda MX-30, ook die gaat aldaar gewoon in de verkoop. Waarom dit model dan parallel eraan gaat lopen? Mazda schijnt er iets van gemaakt te hebben als ‘zo hebben we alle aandrijflijnen gedekt’. Misschien is het gewoon een sluwe manier om de verkoopcijfers van de MX-30 een boost te geven.

In eerste instantie gaat dit om Japanse specs. Of de rest van de wereld ook met de niet-elektrische MX-30 aan de slag mag is niet bekend.

Ook interessant!

  • Mazda stelt toch de rotatiemotor weer uit
  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Hybride, japan, Mazda, mx-30, SKYACTIV

Vorig bericht: « Dít kosten de AMG versies van de Mercedes GLA
Volgend bericht: Lucid Motors bevestigt Tesla-killende actieradius van Air »

Lees Interacties

Reacties

  1. flutterby zegt

    11 augustus 2020 om 17:36

    Elke auto die beide aandrijflijnen kan hebben is een compromis. Blijkbaar hebben totaal geen gang in EVs en waarschijnlijk kunnen ze beter gewoon bij Tesla aankloppen voor een aandrijflijn en daar zelf iets moois op bouwen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 augustus 2020 om 18:12

      Juist een elektrische aandrijflijn is zo simpel, die hoef je niet in te kopen. De reden dat Tesla superieur scoort is dan ook precies wat je zegt, ze maken niet dat compromis, 100% alleen als elektro wagen gemaakt. Naast Tesla zijn de i3 en ID.3 de enige wagens waarvan je dat kunt zeggen. Bij alle andere is er ergens een compromis gemaakt, wat een hoog verbruik en of een matige actieradius veroorzaakt. Overigens gelooft notabene BMW tegenwoordig juist heel sterk in dat compromis.

      Login om te reageren
      • pietertjep85d zegt

        11 augustus 2020 om 18:18

        @mashell: Vergeet de Nissan Leaf niet.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          11 augustus 2020 om 18:44

          Check. En ik was ook de Zoe vergeten.

          Login om te reageren
          • launchcontrol zegt

            11 augustus 2020 om 19:06

            @mashell: en de I-Pace

            Login om te reageren
            • flutterby zegt

              11 augustus 2020 om 19:54

              @launchcontrol: en de Polestar 2.

              Login om te reageren
              • kruij zegt

                11 augustus 2020 om 22:28

                @flutterby: polestar 2 is gebaseerd op de XC40

      • lekkerlinksrijden zegt

        11 augustus 2020 om 19:20

        @mashell: dus de Kia Niro en Hyundai Kona hebben een hoog verbruik en/of matige actieradius?

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        11 augustus 2020 om 19:52

        @mashell: zelfs iets simpels kan je goed of slecht maken. Waarbij goed niet duurder hoeft te zijn, in de praktijk is de beste (discutabel) ook de goedkoopste.

        Login om te reageren
  2. ericd zegt

    11 augustus 2020 om 18:30

    5 cm lager zetten, en je hebt een soort kleine SUV coupé met goeie dynamische eigenschappen. Feitelijk dus een sports hatchback.

    Login om te reageren
    • bruinwerker zegt

      11 augustus 2020 om 19:07

      @ericd: Een echte Mount Fuji killer!

      Login om te reageren
  3. mpc007 zegt

    11 augustus 2020 om 20:31

    Snap hier niks van, dacht de MX30 op een nieuw volledig elektrisch platform gebouwd was?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 augustus 2020 om 06:47

      De elektrische aandrijflijn past ook in de CX-30. Daar hebben ze zelfs de pers mee laten rijden.

      Login om te reageren
  4. goodvibrations zegt

    11 augustus 2020 om 21:15

    Beste oplossing blijft voorlopig toch echt een range extender.. Ik kan 90% van mijn ritten met 100km range dekken.. Waarom dan onnodig accu’s (slechtere wegligging & hoger verbruik etc.) meeslepen als je ook een “lichte” range extender kunt gebruiken? Ow Jah… Geen stimulering van de overheid ?.

    Login om te reageren
    • flutterby zegt

      11 augustus 2020 om 21:54

      @goodvibrations: de Model 3 is de efficiëntste EV gevolgd door de Ioniq en Model Y. Daarnaast houd de Model 3 performance zijn mannetje tegenover een M3. Blijkbaar zit dat gewicht niet zo in de weg.

      Met een range van 100 km sta je continue te stekkeren. Zelf heb ik ervaring met beide en 2x per week stekkeren en nooit tanken is veel prettiger dan tot 2x per dag stekkeren (wel met maar 30-40 km range).

      Daarnaast voegt een range extender geen performance toe en elke auto wordt beter van 100 pk extra.

      Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        11 augustus 2020 om 23:54

        @flutterby: mijn buurman heeft zo’n tesla en ruilt hem voor een andere auto met collega’s als hij ver weg moet (wintersport / vakantie).. En geeft ook aan dat hij minder rijdt dan een BMW.. Respect voor Elon zijn programmeurs.. die model 3 idd “snel maken..”

        Login om te reageren
    • kruij zegt

      11 augustus 2020 om 22:31

      @goodvibrations: omdat een plug-in even zwaar is als een elektrische auto omdat die een brandstofmotor meesleept. Overigens is een hoog gewicht bij een elektrische auto veel minder bezwaarlijk vanwege de regeneratie die geholpen wordt door gewicht.

      Login om te reageren
      • goodvibrations zegt

        12 augustus 2020 om 00:00

        @kruij: d/e segment plug ins zijn wel degelijk aanzienlijk lichter dan vol elektrische alternatieven.. (Tesla)
        Vind tesla mooi hoor model 3 overigens totaal niet, maar de model S erg mooi en wel in verhouding.. Maar ook een dure manier om CO2 te besparen..
        Zoals een bekende professor zei
        … Het meest in efficiente aan auto’s is nog steeds dat je 1500kg verplaatst om 60-90 kg mens te vervoeren.. Hopenlijk gaat de solid state accu van Samsung er iets aan veranderen…

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 augustus 2020 om 06:52

      Een range extender neemt ruimte in, maakt geluid, produceert gassen en vereist een brandstof tank. Er is een beter alternatief: heel snel kunnen laden. Die Mazda kan 50kW snelladen maar dat is eigenlijk helemaal niet snel, de Taycan kan 350 kW snelladen. Mazda zou de MX30 een upgrade moeten geven naar 250 kW snelladen (zoals de Model 3) dan kun je er wat mee.

      Login om te reageren
  5. AlfaFrankY zegt

    12 augustus 2020 om 07:16

    Die eSkyactiveG gaan wij ook echt wel krijgen.

    Login om te reageren
  6. fordje zegt

    12 augustus 2020 om 11:04

    Maak gewoon een auto die zich volledig oplaad tijdens gebruik…. Niks stekker ,geen benzine… Er zijn zat knappe koppen die dat mogelijk kunnen maken

    Login om te reageren
    • HyperTeHK zegt

      12 augustus 2020 om 15:05

      Als je enigzins verstand hebt van natuurkundige wetten dan weet je dat dit volslagen onmogelijk is. Je hebt altijd te maken met de wet van behoud van energie waarbij energie omgezet of verplaatst kan worden maar nooit verdwijnt of erbij komt.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North