Nope, dit is geen vroege 1 aprilgrap.
Mazda maakt het mogelijk dat ook lichamelijk gehandicapten kunnen genieten van autorijden. Uitgerekend een kleine auto als de MX-5 (aankoopadvies) is door de Japanse autofabrikant rolstoelvriendelijk gemaakt.
Tegen betaling bouwt Mazda een speciale hendel in de MX-5. Deze hendel, die je links van het stuur kunt vinden, vervangt het gas- en rempedaal. Rechts op het stuur is tevens een nieuwe hendel geplaatst. Daarmee kan worden op- of teruggeschakeld. Mensen met een lichamelijke beperking kunnen via deze weg toch sportief autorijden. Er is tevens een kussentje dat de overgang van rolstoel naar autostoel soepel moet laten verlopen.
De mogelijkheid komt alleen naar de MX-5’s en MX-5 RF’s met een automatische transmissie. De kekke cabrio is niet het enige model van het merk dat de rolstoelvriendelijke optie krijgt. De Mazda 3 zal namelijk ook worden uitgerust met een soortgelijke constructie.
De extra optie kost 365.900 yen. Omgerekend 2.729 euro. Helaas voor ons Europeanen levert Mazda de rolstoelvriendelijke optie niet buiten Japan.
kilum zegt
Ja, waarom eigenlijk ook niet. Niets mis mee. We vreemd dat het alleen in Japan geleverd gaat worden.
Jochempie zegt
Toch wel jammer dat dit niet overal aangeboden gaat worden. Ik weet zeker dat er genoeg mensen met een lichamelijke beperking zijn die ook het genot van een sportwagentje willen ervaren.
Arno's zegt
@jochempie: Diegenen die dat willen, doen dat toch wel
Jochempie zegt
@asmulders: Ja ik heb geen lichamelijke beperking (confirmation with girlfriend pending), dus ik weet niet wat de huidige mogelijkheden zijn.
Arno's zegt
@jochempie: Die zijn er genoeg, mits je een zak geld meebrengt. Wat dat betreft is deze optie van Mazda wel een koopje
Justawheelchairguy zegt
Wat een goeie zaak dit! Zou mijn aangepaste Peugeot Partner hier direct op inruilen! Zou mooi zijn als dit ook naar Europa komt!
spylegion zegt
En de rolstoel blijft staan daar waar ingestapt is..
wel goed van Mazda ?
Arno's zegt
@spylegion: Die til je gedemonteerd over je heen en leg je op de bijrijdersstoel. Zo doe ik het tenminste. Tenzij er een bijrijd(st)er is natuurlijk, die mag hem dan achterin leggen.
Justawheelchairguy zegt
@asmulders: precies!
Donstil zegt
Ik pas met mijn 1.96 niet in het huidige model helaas. Misschien als ik afstand doe van mijn benen dat ik zo wel een kans maak.
't Peugje zegt
@donstil: Vind het wel kwalijk dat je met 1,96 meter niet in zo’n nieuw model past. Ik pas met mijn 1.95 meter nog in een Peugeot 106 type 1 uit 1994.
granlusso zegt
@straatzakelijk: Wel eens achterin een Evoque gezeten? ;)
't Peugje zegt
@granlusso: Nee ik heb altijd shotgun.
Jochempie zegt
@straatzakelijk: Shotgun for life telt niet.
drdre1 zegt
@Donstil: is er überhaupt wel een MX-5 waar lange mensen in passen? Ik wil er graag een tweedehandsje kopen, maar ben bang dat ik met m’n 1,95 in geen van alle modellen pas!?
Tenck zegt
@drdre1: in een NA gaat het net (wel/niet wel/niet). Heb met mijn 1.96 in een NA gereden. Het is maar hoe graag je er in wil zitten :). Je schijnt nog wel een mod aan de stoelvulling te kunnen doen zodat je wat meer ruimte hebt.
Jochempie zegt
@drdre1: Ik heb vier jaar een NA gehad (en ga morgen m’n tweede ophalen). Je hebt de tall-people-mod, waarbij de stoel direct op de vloer gemonteerd wordt, en je ook nog wat schuim uit de zitting kunt snijden. Dan past het gewoon.
drdre1 zegt
@Jochempie: Thanks voor de tip, zal er eens naar kijken. :-)
granlusso zegt
Ik snap het wel, je rolstoel is tenslotte ook een soort va achterwiel aangedreven.
drdre1 zegt
@granlusso: en da’s maar goed ook. Voorwielaangedreven rolstoelen bleken uitermate onhandig.
Edge zegt
@drdre1: En toch zie ik die nog best vaak rijden, meestal elektrisch aangedreven met zo’n joystickje.
Jochempie zegt
@edge: Ik heb eens met een vergelijkbaar karretje (elektrisch, voorwielaangedreven, genaamd de Qugo) een fantastische burnout gemaakt op het tapijt van de AutoRai 2007. Zeker tien meter, die streep. Alleen omdat wanneer je even achterover leunt, er geen gewicht meer op het voorwiel staat. De medewerkster van Maarten de Bruijn (Spyker) was er echter niet zo blij mee! Maar goed, wat kan ik er aan doen dat er een ontwerpfout in zit ;)
berlinetta zegt
Wordt de stoel dan ook iets aangepast, in die zin dat de bestuurder beter op z’n plek wordt geklemd? Ik kan me namelijk voorstellen dat als je aan je benen verlamd bent, je sneller heen en weer schuift bij fanatiek rijden.
rrvliet zegt
@berlinetta: dat kan je denk ik beter op elk individu aanpassen.
Edge zegt
@berlinetta: Afgaand op dit artikel moet je daarvoor alsnog wat sjorbandjes bij de Gamma halen
kareljansen zegt
Mooi initiatief! Voor de geestelijk beperkte rijder hebben ze de CX5 natuurlijk al.
2wheeler zegt
@kareljansen: heerlijke reactie :’)
Gulli zegt
En wat nou als je geen handen hebt?
Jochempie zegt
@gulli: De Mazda NiX-5.
dustie94 zegt
Hartstikke handig, maar waar laat je je rolstoel dan? Lijkt me niet dat er een rolstoel in die achterbak past…
Jochempie zegt
@dustie94: Voorstoel eruit halen en naast je neer leggen.
timh zegt
Heel gaaf dat ze de moeite nemen om dit vanuit de fabrikant te ondersteunen.
Nu alleen nog iemand zoeken die met mijn berlingo mijn rolstoel komt nabrengen.
lekbak zegt
@timh: Karretje er achter en jezelf naar de auto slepen aan je auto. Ik weet van een politieagent op tv (comedy central) dat dit soort dingen heel goed werken.
Gulli zegt
@lekbak: een kennis van me reed in een aangepaste 206 met een soort arm achterin, dan kon hij zichzelf in de auto hijsen en klikte zijn inklapbare rolstoel (buizenframe met wielen) aan die arm en die trok hem dan in de bagageruimte en de klep ging dicht. Uitstappen was precies het omgekeerde. Ik was echt met stomheid geslagen toen ik dat voor het eerst zag!