De Mazda zes-in-lijn motor belooft een pareltje te gaan worden.
Het is een publiek geheim dat ‘ie eraan komt: de zescilinder lijnmotor van Mazda. Daarmee lijkt Mazda definitief door te breken als automobielfabrikant voor de liefhebber.
Mazda zes-in-lijn
Maar wacht eens even: een zes-in-lijn motor van Mazda? Waarom zouden ze dat in hemelsnaam gaan doen? Voor de duidelijkheid: Mazda heeft nooit echt grote motoren gebouwd. Het zijn voornamelijk viercilinders (lijn), zescilinders (V) en hun beroemde wankelmotoren.
Omdat het zo onwaarschijnlijk is, was het vrij logisch dat men vrij sceptisch was. Maar Mazda heeft nu zelf het eerste beeld van de motor onthuld. Dat deden ze ‘stiekem’. Je kon namelijk de zescilinder blokken zien op een afbeelding die Mazda gebruikte voor hun financiële rapporten voor het derde kwartaal van dit jaar.
Mazda zes-in-lijn diesel, benzine én ‘X’
Mazda zet groots in op de zes-in-lijn. Ze komen er namelijk als benzine (SkyActiv), diesel (SkyActiv-D) en SkyActiv-X. Ook is elektrificeren geen probleem. Zowel een 48V-generator als complete PHEV aandrijflijn gaan er komen. In eerste instantie zullen de auto’s met deze motor voorzien wordenvan vierwielaandrijving.
Achterwielaandrijving
Maar het wordt nog mooier. Volgens Carscoops gaan de zescilinder lijn-motoren in lengte gepositioneerd worden. Dat duidt erop dat de motoren óf extreem ver voor de vooras gepositioneerd gaan worden (de nachtmerrie van @jaapiyo) of dat er gebruik gemaakt gaat worden van achterwielaandrijving (de droom van @jaapiyo).
Versies met enkel achterwielaandrijving zijn technisch gezien goed mogelijk. Net als met de Porsche Panamera moet je dan waarschijnlijk de basisuitvoering hebben: de enige met achterwielaandrijving.
Goede proporties met fraaie lijnvoering
Qua vermogen is er nog geen bevestiging, maar er worden vermogens tot zo’n 350 pk gesuggereerd met de nieuwe Mazda zes-in-lijn motor. Het blok gaat hoogstwaarschijnlijk zijn debuut maken in de nieuwe Mazda 6, die voor 2022 gepland staat. De Mazda Vision Coupe zou weleens een goede voorbode kunnen zijn van die auto. Je zit namelijk al de proporties van een achterwielaangedreven auto.
Denk aan de voorwielen die erg voor naar voren staan of de C-stijl boven het achterwiel. Hetzelfde wat BMW al jaren kan doen, alleen lijkt Mazda te kiezen voor fraaie lijnvoering.
Nu lijkt een Mazda met zo’n dikke motor een beetje een vreemde keuze. De motor gaat vooral heel erg belangrijk worden voor de grotere crossovers die men verkoopt buiten Europa. Oh, en nu BMW heeft gekozen voor ‘alternatieve’ styling, is het goed om te weten dat er fraaie Mazda’s aankomen met zes-in-lijn motoren én achterwielaandrijving.
viezefreddyw zegt
Holy moly, wat een ontwerp! Hoe strak, clean en mooi. Waanzinnig. Op de markt er mee!
Diederik zegt
WoW, wat een bloedmooie auto zeg en eindelijk eens niet nog maar eens een nieuwere geblokte suv. Deze 6 zou ik graag willen. Die lijnen man, fantastisch toch? Hopelijk gaan de premium merken weer niet klagen over Mazda heeft geen imago en zo om dit mooie concept weer omlaag te halen. Ik vraag me wel af wat deze 6 gaat kosten? Bij ons in België betalen we nog steeds 11% invoertax omdat het van Japan komt. Deze misplaatste regel hebben ze hier uitgevonden begin jaren 80, toen er heel veel Japanse wagens werden verkocht. En ja, het waren toen ook de premium merken die klaagden over oneerlijke concurrentie. Nu anno 2020 is dit nog steeds van toepassing. 6% op de Duitsers en 11% op de Japanners. Van oneerlijke concurrentie gesproken. Elke euro die we uitgeven aan eurowagens is toch ook uit ons landje weg, of het nu naar Duitsland is of naar Japan. Ik vrees dus dat we voor deze 6 dik zullen mogen betalen in België. Hoe zit dit trouwens in Nederland met invoertaxen op Japanse auto’s?
basman147 zegt
Invoertax op een Duitse auto in Belgie lijkt me sterk, dat is (nu) niet meer toegestaan in Europa.
Op Japanse auto’s wordt nu nog wel belasting geheven aan de Europese grens maar door een FTA met Japan is dat per 1-1-21 afgelopen.
appeltaartislekker zegt
@viezefreddyw: idem dito hier. Alleen de interieur vind ik erg kaal. Word er depressief van.
wimof zegt
Zeer mooie “Ferrari” achtige koets.
Alleen daarom al zou je hem kopen.
Tegen 30-50-70-90-120 maakt de aandrijving niet zoveel (meer) uit, voor mij.
Taycan 4S zegt
6- in lijn is subliem zoals ook BMW en Mercedes hebben, een prachtige ronde loop , fluisterstil en trillingsvrij. Rest mij echter de vraag waarom nu pas? Is dit niet te laat? Terwijl alle merken vol op EV motoren inzetten… ik waardeer Mazda om zijn enthousiasme en eigenwijsheid echter moet er ook brood op de plank komen en geld verdiend worden als fabrikant en of hier nu anno 2021 de wereld op zit te wachten…? Anders krijgen we straks een gevalletje Saab…
dees zegt
Het is dacht ik pas vrij recent dat het technisch mogelijk is om een zes in lijn motor te maken die binnen de aankomende regels past.
Tenminste dat heb ik ergens gelezen, Jaguar etc is er ook mee bezig.
En deze motor is ook geschikt voor hybride dus wat is dan het probleem?
Als alle fabrikanten nu alleen nog EV’s ontwikkelen komen ze snel in de problemen vanwege beschikbare accu’s etc
maison zegt
@dees: een L6 bestaat al lang, zie Mercedes en BMW. Hybride is leuk maar is een Tussenpaus, onnodig zwaar, gecompliceerd en duur, het slechtste uit 2 werelden mi…. Kom dan gewoon met een hele lichte en zuinige L6 of een EV…. maar wie ben ik??
misterpepper zegt
Wat een schitterende auto!
ericd zegt
In één woord: fraai. Elegante lijnen, en niet de kakafonie aan vormen waar volgens BMW de Chinezen dol op zijn. Zet de 8 Series Grancoupe hier maar eens naast. Had Alfa Romeo nou maar samengewerkt met Mazda…
moveyourmind zegt
Helemaal mee eens, uit een samenwerking tussen Alfa Romeo en Mazda zou zoveel moois kunnen ontstaan. Niet alleen als het om nichemodellen gaat, maar ook een 3 zou een hele mooie basis zijn voor bijvoorbeeld een moderne AlfaSud.
Robert zegt
@moveyourmind: zelfs de huidige Mazda 6 had al een prima basis voor een 159 opvolger kunnen zijn geweest, ruim vóórdat men met de Giulia op de proppen kwam. Maar nee, de samenwerking tussen de Fiat groep en Mazda hield helaas al weer op na het klonen van de MX-5.
dees zegt
En die slechte MX-5 kloon maakten ze alleen omdat het moest vanwege de deal.
Het zou eerst een Alfa worden.
SimonMc zegt
*Kakofonie
smokin zegt
Zo te zien doen ze dat ook. De achterkant is in ieder geval bijna hetzelfde als die van de Alfa Romeo Disco Volante.
reactief zegt
Alleen is dat dan weer geen Alfa…
smokin zegt
Omdat het design van Touring is? Touring heeft wel vaker Alfa’s ontworpen.
Maar op zich heb je gelijk, het is inderdaad geen Alfa die je bij de Alfa dealer kon aanschaffen.
Maar je kunt zien waar Mazda zijn inspiratie vandaan heeft, in ieder geval voor wat betreft de achterkant.
Neemt niet weg dat het wel erg mooi is.
reactief zegt
Inderdaad omdat het design van Touring is ipv Alfa.
Met je eens dat het een schoonheid is. Deze en de Disco!
bozothenutter zegt
maar waar is de motor dan?
karhengst zegt
Ik heb het geluk zonder moeite een dikke Duitser uit te kunnen kiezen, maar met zo een aanbod zou ik direct Japans gaan rijden. Nu hopen dat ze zakelijk potten kunnen breken, want ik vrees dat dat het knelpunt zal worden op de Europese markt. Een Peugeot 508 kostte mij al 200€/maand meer aan leasetarief dan een duurdere 3-Serie of C-Klasse. Dan is de keuze snel gemaakt.
vpowert zegt
Die vrees heb ik ook een beetje, maar het feit dat de Mazda CX-3 en CX-5 beide in de top staan van waardevaste auto’s geeft wat hoop. Misschien dat dat de restwaarde van de nieuwe 6 ook positief wordt ingeschat en de leaseprijs daardoor aantrekkelijk is? https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2020/september/de-10-meest-waardevaste-autos
karhengst zegt
Ik hoop van wel, echter woon, werk en lease ik in Duitsland, waar de verhoudingen nog net wat schever zijn dan in Nederland. Restwaarde is namelijk één factor, maar de korting die gegeven wordt om de markt maar te kunnen overspoelen en de schoorsteen rokende te houden is een andere die eveneens niet onderschat mag worden.
towi1989 zegt
Ik zie alleen een cilinderkop. Dat kan dus net zo goed een v12 worden! :D
moveyourmind zegt
Adembenemend mooi en stijlvol. Als er Aston Martin badges op had gezeten en erbij was gezegd dat dit de nieuwe Lagonda was had ik het ook geloofd.
sabrerator zegt
@moveyourmind:
Dat had ik ook al.
Dutchdriftking zegt
Kom maar door. Bloedmooie wagen.
Arnoud zegt
Wat zorgt voor de recente opleving van de zes-in-lijn motor? In de jaren ’90 zag je juist een verschuiving naar de V6. Toen werden de zes-in-lijn motoren juist door verschillende fabrikanten afgedankt.
vpowert zegt
Precies daarover heeft AutoCar een leuk artikel geschreven. ‘Under the skin: Why the straight-six engine is on the way back’ https://www.autocar.co.uk/car-news/technology/under-skin-why-straight-six-engine-way-back
frank2b zegt
@vpowert: Leuk artikel inderdaad!
Arnoud zegt
Thanks! ?
Schipper zegt
Nice car!
toyotafortuner zegt
Wat een fraaie kar zeg!
Ottaviano zegt
Speciaal voor Jaapiyo: mét Hoffmeister kink.
SimonMc zegt
*Hofmeister
frank2b zegt
**knik ….
Ottaviano zegt
***Whatever
flow82 zegt
Ik zou deze concept erg graag in het soulred willen zien. Erg fraai!
seba zegt
Nog steeds een concept maar je krijg een idee hoe zou die eruit kunnen zien.
https://www.carscoops.com/2020/05/2023-mazda-6-next-generation-goes-bmw-hunting-with-rwd-aspirations/
https://www.caranddriver.com/news/a32109038/mazda-6-rwd-confirmed-2022/
flow82 zegt
@seba: thnx!
mrB zegt
Als ze dan ook de vertraging uit het gaspedaal halen hebben ze helemaal goud in handen. De looks, ervaring en rijplezier.
rotarypowah zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Mooie conceptauto. Had liever een zes schijfs wankel gezien, moet m’n nickname wel een beetje eer aan doen.
LFfotos.nl zegt
Lache, maar wel een aparte creatie…
goodvibrations zegt
Echt mooi.. Wat een prachtig design!
frank2b zegt
Laten we hopen dat deze wagen naar Europa komt.
spyderweb zegt
Volgens mij zijn er maar weinig mensen die het artikel heb en gelezen.
Het gaat over een nieuwe 6 in lijn motor, wat in deze tijd zeker bijzonder is.
Iedereen reageert echter op de foto’s van de Mazda Vision Coupé, de concept wagen die in 2017 werd gepresenteerd.
Ottaviano zegt
Inderdaad. Deze vision werd gepresenteerd in Tokyo 2017. Louter illustratief, maar wel verwarrend. Ook als je het artikel wel gelezen hebt; “…alleen lijkt Mazda te kiezen voor een fraaie lijnvoering…”
allesmetturbo zegt
Wauw, ik wil er eentje. Prachtsloep met lekkere motor, heerlijk
koentag zegt
Prachtig. Ik kom net van het BMW iX artikel, had er nood aan
Abdelaziz zegt
?magnifiek