Kijk, dat is goed nieuws!
Terwijl andere merken zich werpen op de ontwikkeling van elektrische auto’s, blijft Mazda gezellig conventionele motoren bouwen en ontwikkelen. De Japanse autofabrikant maakte afgelopen jaar bekend de nieuwe krachtige en efficiënte Skyactiv-X te zullen plaatsen in bijvoorbeeld de nieuwe Mazda3, maar daarmee is het feest nog niet voorbij.
Integendeel, we kunnen stellen dat het feest net pas is begonnen. Verborgen in een persbericht staat namelijk dat Mazda bezig is met de ontwikkeling van twee nieuwe zes-in-lijnmotoren, een benzine en een diesel. Vooralsnog heeft het merk niets gezegd over de komst van zulke motoren, dus we zijn enigszins verbaasd dat Mazda het doodleuk op deze manier mededeelt.
Aangezien Mazda het op zo’n geheimzinnige brengt, is er vooralsnog weinig informatie over de motoren zelf. Dat gezegd hebbende rekenen wij erop dat de motoren in Mazda’s grotere auto’s terecht gaan komen. In het persbericht staan ze onder het kopje ‘large architecture’. Volgens Mazda moeten de motoren bijdragen het merk verder op de kaart te zetten.
Mazda verzet zich overigens niet tegen de opmars van elektrische auto’s. Voor zijn kleinere auto’s is het momenteel bezig met het ontwikkelen van mild hybride en volledig elektrische aandrijflijnen, zogenaamde ‘xEV’s’. Daarnaast worden de Skyactiv-motoren nog zuiniger gemaakt.
Met dank aan Nemo voor de tip!
stationcar zegt
Kijk, daarom houden we dus van Mazda.
Lezen we even mee BMW??
joel1987 zegt
@stationcar:
Maar dan moeten ze die motoren eigenlijk niet alleen bewaren voor de grotere auto’s, maar juist ook in, bijvoorbeeld, de Mazda3!
lincoln zegt
@stationcar:
Onzin ..
Mazda is juist wel goed bezig de laatste tijd ..
rhellema zegt
@stationcar: nou Mazda heeft eerder een kleine zescilinder gehad en die blonk niet echt uit voor wat betreft vermogen en koppel. Als je in zo’n Xedos 6 reed dan had je echt het idee om uit te stappen en mee te steppen. Gelet op de zeer trage motoren die er nu in de Mazda 3 liggen verwacht ik ook niet heel veel van deze 6 cilinder. Dan kan je beter een 4 cilinder hebben die wel power heeft.
Stop maar met lezen BMW en ga maar weer verder waar je mee bezig bent.
faalhaas zegt
@rhellema: Dat is slechts het halve plaatje, levensduur, verbruik en reparaties/onderhoud win je wel een hoop mee itt turbotorren
rhellema zegt
@faalhaas: dat gaat pas spelen bij diegene die dit soort si’s 5e hands kopen.
Vermogen en koppel is voor velen veel belangrijker dan de eventuele voordelen op de lange termijn. Kijk maar naar de reacties hier dat men bijna schreeuwt om deze motoren ook in de 3 te hangen. Vooralsnog is het nog maar een gerucht maar de motor is hier al bijna uitgeroepen tot motor van het jaar 2019. Een 6 cilinder wil niet bij voorbaat zeggen dat het een waanzinnig ding is. De specs van de motoren van de huidige 3 zijn op papier ook veel beter dan in de praktijk.
hallokroket zegt
@rhellema:
Of bij mensen die niet per sé om de 2 jaar wat nieuws willen..
mashell zegt
@hallokroket: precies, mijn leasecontract is vier jaar, zo lang moet zo’n motor het minstens volhouden…
sirprize zegt
@mashell: vier jaar…? Met 10K kilometer per jaar of 60K kilometer per jaar…? Dat maakt nogal wat uit.
karhengst zegt
@rhellema: Mij lijkt het wel wat hebben. Zelfs als de 6 in lijn qua prestaties niet eens aan de 30i/30d modellen zal komen heb je wellicht wel een prettiger loop en geluid dan de turbo viercilinders die de Duitsers bieden.
Een Mazda 6 met een diesel die niet onder doet voor de huidige 20d/220d/190pk TDI zou erg nice zijn!
hallokroket zegt
@rhellema:
Even realistisch blijven, dat was wel een 2 liter, een vergelijkbare 320i was ook geen bom.
De Xedos 6 was wel oersterk, ik had een vriend indertijd die dat ding echt niet spaarde, en het bleef gewoon heel.
rhellema zegt
@hallokroket: klopt, de BMW 320i van die tijd was ook geen bom alleen voelde die wel veel lichtvoetiger aan dan de Xedos. Mijn vader had de 320 en mijn zwager de xedos, heb dus een aardig vergelijk gehad met beiden.
occasiefapper zegt
@rhellema: kansloos. Heb je wel eens in een recente mazda gereden? Vermogen is meer dan genoeg om met de rest van het verkeer mee te komen, alleen je moet even ernaar op zoek (toeren maken enz). Performance model zou welkom zijn. En kijk ook uit naar de skyactiv X
rhellema zegt
@occasiefapper: je zegt het zelf al, je moet op zoek naar het vermogen, een performancemodel zou welkom zijn, oftewel er valt weinig te beleven met de huidige motorisering. Ik zeg niet dat de huidige Mazda’s slecht rijden, ik vind ze echt wel goed sturen maar kwa vermogensbeleving is het nou niet echt je van het.
ikschrijfookoverautos zegt
@stationcar: BMW heeft ook een nieuwe zes-in-lijn.
mikje90 zegt
@stationcar: In Mazda rijden ook niet van die foute figuren.
karhengst zegt
@mikje90: Dat zij men vroeger van Audi en later van Volvo ook.
En als we i.p.v. naar leaserijders naar petjes kijken kon je destijds geen Honda halen terwijl dat nu volgens mij wel weer gaat. Dat verschuift dus toch wel.
sirprize zegt
@karhengst: maakt niet uit hoe oud je bent, in de nieuwe Civic Type R is iedereen een petje.
ghost zegt
@stationcar: ligt meer aan politiek en shit dan aan BMW..
sirprize zegt
@ghost: ah, “politiek en shit”… Poep is inderdaad slecht voor ’t milieu.
stewie zegt
Wat een rete dikke actie zou dat van Mazda zijn!
Onehp zegt
Skyactive-X zesser in de 6 estate… Waar kan ik bestellen?
Sir_Vmax zegt
@onehp: 6 in lijn mx5??
Onehp zegt
@srthellcat: in de MX-5 ben ik fan van de 1.5, heel fijn gebakje daarmee, moet niet altijd retesnel kunnen…
daandebree zegt
@Onehp: ik heb d’r zelf 1 maar harder mag toch best wel eens hoor. Zolang het sturen en gevoel er maar niet op achteruit gaan
Onehp zegt
@daandebree: dan is de nieuwe 2.0 ook prima. Maar soms liever een auto die je regelmatig kan uitwringen en dan soms wat tekort komt, dan één waar je constant zit te wachten op die paar seconden waar je er even voluit mee mag… De meeste moderne sportwagens zijn van de laatste categorie…
BaRa zegt
@onehp: net daarom dat een MX-5 ND met I-6 zo’n fijn idee lijkt =) Ik kar zelf met een 2.0 rond, van voor de motorische aanpassing, en ik heb toch nog altijd een stukje honger over aan het eind van het gaspedaal. Maar ach, dat zal ongetwijfeld eigen zijn aan het beestje.
Onehp zegt
@bara: mis je vermogen, of dat ie lekker doortrekt tot rood? Met de 1.5 mag je dat laatste vaak doen en doet dat op een erg vermakelijke manier vind ik.
BaRa zegt
@onehp: Allebei, eigenlijk. Ik heb de 1.5 getest, maar ben voor de 2.0 gegaan omwille van het koppel (dagelijks 150 km woonwerk). Meer push zou zeker meer grijns op mijn gezicht toveren. ;-)
vaakbenjetebang zegt
@srthellcat: Wie de geschiedenis niet kent is gedoemd deze te herhalen…. de MGC was op papier een prima idee, in de praktijk echter was het een draak van een ding.
marinepower zegt
@srthellcat: ze moeten het bolhoedje 121 met een 6-cilinder terug brengen!
ghengiskhan zegt
Een zes-in-lijn is fijn.
dromedaris zegt
Wat hou ik van Mazda de laatste 5j!
dijan zegt
@dromedaris: Hoeveel heb je er?
lincoln zegt
@dijan:
Mazda .. de Alfa voor hipsters ..
joeyamg zegt
Aan de ene kant zegt je auto hart: ‘goed nieuws’. Aan de andere kant.. Ik heb nooit een Mazda gekocht, en ga ik ook niet kopen. Dus je kan hier niks mee.
sanderp zegt
@joeyamg: Maar waarom niet? En wat heb je wel gekocht?
joeyamg zegt
@sanderp: Niet omdat ik wat tegen Mazda heb ofzo. Modellen trekken me gewoon niet. Op dit moment heb ik een Mercedes en een Volvo.
allesmetturbo zegt
Dat is nog eens goed nieuws!
Een mazda 3 met 6 in lijn, dat zou fijn zijn. RWD en het feestje is compleet
steventure zegt
Die lange motor past nergens in, ben benieuwd wat ze ermee willen. Als ze er een langeslag motor van maken past ie misschien over dwars net zoals Volvo dat deed.
kapitein zegt
@steventure: Wellicht krijgt de volgende 6 wel een rwd layout? Dat zou het feestje wel afmaken.
ikschrijfookoverautos zegt
@kapitein: daar wordt wel over gesproken.
steventure zegt
@kapitein: wel heel leuk natuurlijk, maar ook onbegrijpelijk omdat het helemaal tegen hun eigen skyactive filosofie ingaat. Ben benieuwd, de tijd zal het leren!
kapitein zegt
@steventure: Dat kunnen ze op een 6 in lijn rwd toch net zo goed toepassen?
steventure zegt
@kapitein: skyactive filosofie staat voor laag gewicht en verbruik, met rwd bereik je precies het tegenovergestelde. In dat kader is het dus een stap terug en zou een beetje vergelijkbaar zijn met toyota die opeens weer diesels in hun corolla’s zouden gaan bouwen.
mashell zegt
@steventure: Mercedes is terug naar de 6 in lijn motoren, daar kan de uitlaatgasreiniging dichter op de motor geplaatst worden, die is dan eerder op bedrijfstemperatuur en dat maakt een groot verschil bij de testresultaten. Mazda zal voor de grote SUVs daarom ook wel een 6 in lijn nodig hebben.
steventure zegt
@mashell: da’s vast een bijkomend voordeel maar de echte reden van Mercedes lijkt me kosten besparing. I6 blokken kunnen op dezelfde productie lijn als i4. V8 daarentegen niet.
sirprize zegt
@steventure: misschien wordt ’t wel een compacte 1.6 6-cilinder (tot 15.000 toeren). Past makkelijk
baklava zegt
Mazda is verstandig en gaat niet mee in de downsizing hype. Niks mis met grotere motoren.
kennone zegt
@baklava: in de praktijk vaak nog zuiniger ook
dreetje zegt
@kennone: het gaat in elk geval langer mee dan een 1.0 motor in een Passat.
berlinetta zegt
Dit blok in de MX-5 RF? Dan heb je een Supra-concurrent, alleen dan mooier.
jippie zegt
Mazda is het BMW van deze tijd. Mooie designs en innovatieve technologie.
sirprize zegt
@jippie: innovatieve technologie? De motoren hebben nochtans oude prestaties.
BaRa zegt
@sirprize: niet anders dan toen BMW geen turbo’s gebruikte in hun reguliere benzinewagens. Ik herinner met een 120i… dat was bepaald niet indrukwekkend qua vermogen of koppel. Mazda is gewoon verder gegaan op die weg, én heeft z’n auto’s een stuk lichter kunnen maken.
ab1963 zegt
Mooi nieuws maar vrees dat dit niet in Nederland aangeboden gaat worden…denk zelfs niet in EU
sanderp zegt
@ab1963: boeiuh! Ik rij er zelf wel een vanuit azie hierheen!
imaginenl zegt
Mazda is een prachtig merk met een zeer sterke line up maar een 6 cilinder snap ik niet helemaal. Begerenswaardig maar niemand koopt een Mazda met zo’n motor in NL (itt wat veel reageerders hier beweren).
Een reïncarnatie in de vorm van een elektrische 323F zou ik dan best wel interessant vinden!
berlinetta zegt
@imaginenl: De wereld is groter dan NL. Zoals hierboven al wordt gezegd, heb je grote kans dat het hier niet eens aangeboden zal worden. Dit zal waarschijnlijk bedoeld zijn voor de Aziatische en Amerikaanse markt.
mashell zegt
@imaginenl: Mazda verkoopt ook grote SUVs en daar past zo’n motor wel bij.
vpowert zegt
Super cool! Maar ik snap niet dat dit rendabel kan zijn voor zo’n kleine fabrikant. Volvo (ook geen grote speler) heeft heel duidelijk gekozen voor één viercilinder benzine en één driecilinder benzine met verschillende turbo’s, in combinatie met elektro power. Dan hoef je dus maar twee blokken te ontwikkelen en bouwen. Mazda doet SkyActiv-G, SkyActiv-X, straks een zescilinder en ze zijn ook nog altijd bezig met een wankel motor… hoe dan?
baklava zegt
Mazda is allesbehalve een kleine fabrikant. In Nederland om onverklaarbare redenen nooit echt populair, in de rest van de wereld wel.
baklava zegt
@baklava: als reactie op @vpowert zucht waar blijft de edit knop?
tge1 zegt
@baklava: Inderdaad. In Canada bijvoorbeeld wordt ontzettend veel Mazda verkocht. Je ziet er daar ontzettend veel.
dreetje zegt
@baklava: Er kleven nadelen aan Mazda’s. Ze zijn echt niet meer zo goed als vroeger toen ze nog uit Japans kwamen (Ford invloeden). In vergelijking met Franse diesels klinkt hun “3” als een tractor zonder isolatie. Onderdelen zijn duur. Maar het is ook zeker geen slecht merk.
mashell zegt
@dreetje: Ford heeft al jaren amper nog invloed bij Mazda. Dat is ook precies de reden dat Mazda nu deels met verouderde techniek moet blijven werken. Eigenlijk is Mada te klein om mee te kunnen, ze zouden als onderdeel van een groter concern beter af zijn.
tge1 zegt
@mashell: Sinds Ford niet meer bij Mazda betrokken is, heeft Mazda geen olieboten meer in het assortiment. Mazda bouwt intussen alweer jaren met succes eigen motoren en carrosserien. Het tegenwoordige succes van Mazda is niet van de lucht.
civicfk3 zegt
Komt nooit naar Nederland, Mazda heeft nu ook een 2.5 liter turbo motor in de Mazda 6 en de CX-5 liggen maar helaas alleen in de US of A verkrijgbaar. Een 3.0 6-cilinder zal nooit interessant worden voor de europese, en vooral Nederlandse, markt.
pier zegt
@civicfk3: dat wordt dus grijze import!
pickleweasel zegt
BMW is al een tijd niet meer wat het was helaas. Alles voor winst en de Aziatische markt.