Voorruit? Niet nodig joh. Gewichtsbesparing yo!
Het segment ‘gooi en smijt auto voor weinig geld’. Ja, daar is Mazda koning in. Al sinds eind jaren tachtig voorzien de Japanners de markt van het leuke lichtgewicht roadstertje. De nieuwe MX-5 is nog niet zo gek lang op de markt. Toch kon de Japanse autofabrikant het niet laten om met iets creatiefs naar SEMA te komen.
Mazda heeft namelijk twee conceptmodellen meegenomen naar het Amerikaanse tuningsfeestje. De MX-5 Spyder en de MX-5 Speedster. De Spyder is een, met carbon overgoten, zilveren rakker geworden. Dankzij de nieuwe elementen in combinatie met de lichtere 17-inch Yokohama wielen weegt de MX-5 1043 kg. Een standaard MX-5 met het 2.0 DOHC blok weegt zo’n 1057 kg. Een kleine afvalkuur dus.
De Speedster is wat extremer en werd voorzien van een grotere make-over. De auto is 3 cm verlaagd en staat op 16-inch RAYS. Ook ontbreekt de voorruit. Dankzij een stijvere ophanging, lichtere Brembo remmen en wat carbon frutsels weegt de kleine cabrio nu 943 kg.
De twee auto’s dienen als pronkstuk van Mazda op de show in Las Vegas. De kans dat deze lichtgewicht rakkers uiteindelijk in een omgetoverde productievorm bestelbaar worden bij de showroom is dan ook erg klein, wat stiekem toch wel een beetje jammer is.
viezefreddyw zegt
De Spyder vind ik wel erg geslaagd hoor, mooi agressief neusje heeft ie zo!
Het kontje doet me wel denken aan een Lotus, zo met die uitlaat in het midden. Maar vind hem zo erg geslaagd. In productie ermee!
jobberns zegt
Gewoon bouwen! Gave karretjes, zullen zeker goed gaan verkopen denk ik
zweed zegt
@jobberns: nee! Weet je wel waar je over praat? Natuurlijk wordt dit niet vaak verkocht.
jobberns zegt
@zweed: ja, ik weet waar ik over praat…
Maar ik lette even niet op bij het plaatsen van die reactie en typte iets wat ik niet wilde typen, dat nergens op slaat… (Iets met 2 dingen tegelijk doen, haha ?)
p0wn3d zegt
14 kilo minder? Dan je beter het vloerkleed uit de standaard MX-5 weggooien.
Dimglor zegt
@p0wn3d:
Volgens mij zegt dit vooral veel over het werk ze geleverd hebben bij de gewone MX-5 ;-)
p0wn3d zegt
@dimglor: Dat kan natuurlijk ook!
stephanotis zegt
@p0wn3d: De spyder is dan ook geen lichtgewicht uitvoering maar een model met custom lak, leer, bodykit, grille, velgen etc., als ware het van de namarkt.
pomoek zegt
Hier moet de Europese commissie of zoiets ingrijpen: Je hebt ons zitten teasen, nu gewoon maken die bakjes! Ben je nu helemaal….
max038 zegt
Hebben !
hight96 zegt
Die Spyder <3
paulaner zegt
Dan moet er wel haast een mega spoiler op voor extra downforce yo.
Jochempie zegt
Komt er nog eens een Z3-coupé achtige variant? Dat lijkt me echt de ultieme daily driver: Alles MX-5, plús flinke laadruimte!
berlinetta zegt
Mazda is echt ontzettend lekker bezig. Dit zijn ook weer twee heerlijke snoepjes, ondanks dat ze niet gebouwd gaan worden.
StijnB zegt
Leuk zo’n goedkope Boxster Spyder!
Dutchdriftking zegt
Hmm, doe mij maar eentje met voorruit.
clarkson zegt
@dutchdriftking: Ik zou ook één met een kap nemen.
blaze3027 zegt
Aahahah
Lekker vliegjes happen
agera zegt
Doe mij maar een speedster mét voorruit
ko3n zegt
Geef de boxster spyder zijn dakje een terug….
lincoln zegt
Lame ..
Of het productie model überhaupt te verbeteren valt ..