Het leek erop dat de rol voor de wankelmotor even was uitgespeeld, maar daar denkt Mazda-topman Takashi Yamanouchi toch iets anders over.
De Mazda-baas heeft tegenover de Nikkei verklaard te werken aan een rotatiemotor op waterstof, en dat ze de motortechniek níét willen gebruiken om wielen aan te drijven. In plaats daarvan moet de unit als range-extender fungeren in een elektrische aangedreven model. De wankelmotor zou namelijk ideaal zijn als compacte energiebron in EV’s, iets waar Audi ook van overtuigd is was met de A1 e-tron.
Het idee van een wankel-unit op waterstof deed al eerder de ronde bij de Japanse automaker, want in 2007 lanceerden ze een RX8-proefballonnetje die op zowel benzine als waterstof kon rijden. Grappig, hoe de wankelmotor wellicht ineens een zuinig imago krijgt.
Mazda zou hiermee toch de elektrische kant op kunnen gaan, iets dat ze voorheen nog verafschuwde. Blijkbaar zien ze toch wel heil in een elektrisch voertuig met een range-extender aan boord. Volgend jaar al moet het eerste voertuig van Mazda met een waterstof-wankel aan boord op de markt komen. Het plan is om de -nog onbekende- auto in de lease te gooien, waarmee we er vanuit kunnen gaan dat het vooralsnog bij een kleine oplage blijft.
De afgebeelde RX-8 is overigens geen hybride, maar heeft gewoon de waterstof-rotatiemotor onder de kap, die rechtstreeks is aangesloten op de achterwielen. In Japan rijden zo’n 30 Mazda 5-jes met onder de kap een rotatiemotor op waterstof (als range extender) en een elektromotor die de wielen aandrijft. Dit is onderdeel van een grote test om uiteindelijk te komen tot hybrides en elektrische auto’s.
Benz65 zegt
Wat een verspilling, het kost meer kracht om die krachtbron te produceren dan het oplevert. Marketing moet natuurlijk ook gedaan worden.
Thomasio zegt
@Benz65: De Prius heeft ook al meer stuk gemaakt bij productie, dan dat hij ooit goed zal doen voor het milieu in zijn verdere autoleven. Kijk eens hoe goed die marketing heeft gewerkt :P .
lxfx zegt
@Thomasio: Zijn hier bronnen voor? Het is een populaire mening die ik vaak hoor “aan de toog”, maar ik blijf er wat sceptisch over.
darkpluisje zegt
@lxfx: De prius is niet zuiniger dan zeg een volkswagen van dat formaat, met als bijkomst dat er batterijen gemaakt moeten worden die eens in de zoveel tijd vervangen moeten worden.. De rest van de productie is hetzelfde…
Je wint dus niets op verbruik maar verliest op het maken van batterijen..
djim zegt
@darkpluisje: en waar haal jij je “informatie” vandaan? Volgens mij heb je nog nooit een Prius van dichtbij gezien. Laat staan dat je begrijpt hoe zo’n ding werkt.
Een Prius verbruikt in druk stadsverkeer om en bij de 4,5 liter / 100km (reëel, niet op papier). Dat is 1 op 22,2.
Als er al een VW zou zijn met vergelijkbare prestaties, is het een veel kleinere en tragere auto met een TDI.
Remember: een Prius verbruikt benzine, geen diesel. En in benzine zit 13% minder energie per liter. De Prius is dan ook niet enkel gemaakt voor een extreem laag verbruik, maar voor een lage uitstoot van alle soorten polluenten. Dat betekent dus niet alleen een relatief lage CO2-uitstoot maar ook weinig NOx, CO, fijn stof en andere rommel. En laat dàt nu net hetgeen zijn waar een TDI écht (écht) slecht in scoort.
Wat de batterijen betreft geeft Toyota 8 jaar garantie. Geloof me vrij, die moeten in de eerste 10 jaar niet vervangen worden.
Ik kan begrijpen dat je net als sommige anderen niet wil openstaan voor technologische innovaties (voor zover hybrides dat nog zijn). Dat zou je niet mogen beletten je deftig te informeren voor je dit soort beschamende onzin neerpent.
Gebruik om te beginnen de juiste argumenten om op de Prius te schieten (bijvoorbeeld: “dat ding is lelijk als de nacht”).
widodh zegt
@djim: Amen! Wat zijn er toch een hoop on-geïnformeerde mensen op deze site :)
Omdat Top Gear een keer de Prius moest afzeiken is het ook ineens allemaal waarheid! Uhu
macready zegt
@darkpluisje:
Prius is in de praktijk toch 10 tot 15% zuiniger dan de zuinigste Golf BlueMotion, die ook nog een tikkie kleiner is.
lambo4all zegt
@Benz65: waterstof is de toekomst. Het is de enige brandstof die we kunnen maken en verbruiken zonder uitstoot. wen er maar aan!
Benz65 zegt
@lambo4all: En hoe maak je waterstof zonder uitstoot?
BrutaalAapje zegt
@Benz65: Zonne-energie?
Vanquish zegt
@BrutaalAapje: We hebben niet eens genoeg schone energie om onze huizen van stroom te voorzien. Gaat nog wel een tijdje duren ben ik bang…
lambo4all zegt
@Benz65: zonne energie, wind energie, water energie, aardwarmte.
Benz65 zegt
@lambo4all: Het kost dus nog een extra stap om het te produceren terwijl je bij het opwekken van elektriciteit al klaar bent.
kickass zegt
@Benz65: Je stoot alleen zuurstof uit… Maar of dat zo erg is.
bumperklever zegt
waterstof is de toekomst, valt alleen zo weinig op te verdienen als overheid….ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat we water in de tank kunnen gieten, waarschijnlijk pas als ze de prijs van h2o kunstmatig omhoog voeren, dan is er opeens van alles mogelijk…..
timberleek zegt
@bumperklever:
waarom zou je water tanken? je moet er eerst iets van maken waar je energie uit kan halen. Dat kun je uit water niet.
Dan moet je waterstof tanken. Dat levert energie op bij omzetting in water
sjaakk zegt
@timberleek: Nee joh, als je water in de zon laat drogen krijgen stof die je waterstof noemt. ;)
timberleek zegt
@sjaakk:
ik moet gewoon even happen ;-)
dat duurt veel te lang in de zon, en je houdt waterdamp over, en geen waterstof
bumperklever zegt
@timberleek: ok, ik geloof je ;)
dappers zegt
@Benz65: Het lijkt me relevant om je eerst even in te lezen in de aanpak van waterstof in zo’n rotaryblok. Het komt namelijk enigszins over alsof je niet weet hoe zo’n beestje werkt, dat het principe beter werkt met gas dan bijvoorbeeld benzine en dat de productiekosten van een dergelijk blok vele malen lager liggen dan die van de doorsnee 4 pitter. Kijk anders even hier; http://www.mazda.com/mazdaspirit/rotary/16x/
Benz65 zegt
@dappers: Klopt, marketing laat de consument doen wat het niet wil doen. Een soort van droom verkopen maar als je het eenmaal bezit heb je er alleen hoofdpijn van.
syliaca zegt
nomnomnomnom.
560pkferrari zegt
Wordt er hierdoor niet extra energie verloren door eerst energie om te zetten in elektriciteit en daarna weer in bewegingsenergie.
Zou denk ik beter zijn om deze dan geheel op waterstof te laten rijden.
timberleek zegt
@560pkferrari:
Er zal zeker energieverlies zijn, maar het heeft ook heel veel voordelen.
Als er een accu aan boord is kan er een beperkte afstand gereden worden zonder de motor aan te zetten.
Een transmissie + differentieel etc heeft ook verliezen.
Maar vooral. Een motor in een range extender kan op zijn efficiëntste toerental draaien. Als aandrijving zit je constant met wisselende belastingen etc. Maar elke motor heeft een ideaal toerental waarbij hij het efficienst is. Bij een range extender kun je daar gebruik van maken
560pkferrari zegt
@timberleek: hmm ja, nu je het zegt is het toch logisch :-P
thanks
jrk68 zegt
@560pkferrari:
Jammer dat je voor het maken van waterstof eerst tonnen kolen of M2 gas moet verbranden om het te maken.
Gelukkig stoten de centrales geen CO2 uit he.
Als je uitgaat van het Mazda idee krijg je dus het volgende proces.
Kolen elektriciteit waterstof en jawel elektriciteit.
Best omslachtig vind je niet.
En zoals ik al vaker vermeld heb accu’s worden gerecycled!
timberleek zegt
@jrk68:
ook recycling van accu’s kost veel energie. Het is wel goed, maar zeker niet vrij van uitstoot.
Overigens is waterstof ook geen ultieme vorm van zuinigheid, maar wel (op dit moment) het beste compromis tussen zuinigheid en bruikbaarheid.
Accu’s zijn enorm zwaar en bieden beperkte range die niet snel bij te vullen is. ja accu’s worden beter, maar het probleem blijft. Ja er is mogelijkheid voor snelladen, echter zorgt dat voor veel meer slijtage aan je hele dure accu.
Waterstof biedt zeker voorlopig de beste mogelijkheden. Je kan het tanken, dus je lege auto is vlot weer bruikbaar.
Het zal alsnog samen gaan werken met de elektrische aandrijving, maar het kan, in elk geval voorlopig, zorgen voor een praktische elektriciteitsvoorziening waardoor de elektrische auto veel meer kan bereiken (letterlijk en figuurlijk).
Overigens heb je helemaal geen kolen etc nodig voor waterstof.
Het kan ook gewoon worden gemaakt met zonnepanelen, of nog beter, met algen. Die kunnen gewoon leven in zout water, dus geen kostbare grond of kostbaar zoet water nodig.
Kijk bijvoorbeeld eens naar vrachtverkeer, dat is een groot deel van ons wegverkeer, een deel dat veel kilometers maakt en dus ook veel energie verbruikt. Er is een enorme berg accu’s nodig om die trucks te laten rijden. Dat gaat veel te veel wegen, bovendien zal het dan nog lastig zijn.
Bij veel bedrijven rijden trucks de hele dag. Dat heeft wel een hele grote batterij nodig. Het duurt te lang om ze te laden tussendoor…
Waterstof kan ook hier het probleem oplossen. De aandrijving kan nog steeds elektrisch zijn, maar de waterstof kan zorgen voor de elektriciteit. Die waterstof is wel te tanken, waardoor de trucks op de weg kunnen blijven
MattCurlew zegt
Nog ver weg dus voor een echte productieauto als de komende RX-7/RX-9. Ze testen al zo lang met RX-8en en Mazda5en met een rotatiemotor met waterstof maar daar hoor je de laatste tijd niets meer van. Die modellen zijn ook alleen voor de lease voor speciale bedrijven.
Eerst komt sowieso de nieuwe Mazda6 met Prius-techniek onder de motorkap
dappers zegt
@Benz65: Ik geef toe dat dit het geval zou kunnen zijn, echter is het wel zinvol om te bedenken dat de benzine-tijden niet eeuwig kunnen duren met de huidige vooruitzichten (kloppen die echter wel?) en men toch moet kijken naar andere brandstoffen. Laat het dan zo zijn dat je als fabrikant (Mazda) een uitermate geschikt stukje techniek hebt om naar die toekomst te kijken, dan vind ik het geen losse marketing-‘scam’, maar meer doen wat je als bedrijf moet doen om aan je verkoopcijfers te komen; pronken met waar je (bewezen) goed in bent.
Benz65 zegt
@dappers: Aan alles komt een einde en de enige krachtbron die eeuwig lijkt is zonne-energie en windenergie. Aan de andere kant is lithium is beperkte mate aanwezig en de infrastructuur die nodig is om het geheel te veranderen in gigantisch. Maar hoe zit het dan met vliegtuigen? Gaan die later ook op elektriciteit vliegen of zullen die het doen met thermiek?
Volvo_440_turbo zegt
Oud nieuws… ze zijn hier al jaaaaaren mee bezig. Die technologie stond al eerder op punt, volgens mij wachtten ze gewoon af op een goed moment eer ze er mee uitkomen.
Een oplossing om waterstof te produceren zou zonneënergie kunnen zijn? Plaatselijke windmolens?
BobbyD zegt
Dit is inderdaad niet zo nieuw. Volgens mij rijden deze dingen zelfs al rond in Noorwegen.
MattCurlew zegt
@BobbyD: dat zijn rotatiemotoren op waterstof die de wielen aandrijven zoals bij een ‘normale’ auto. Rotatiemotor op waterstof als range-extender die een electropakket energie geeft is weer wat anders. Wel even de tekst lezen ;)
rotarypowah zegt
Iedereen die roept dat ’t oud nieuws is: lees het artikel nog eens?
Simpson zegt
Mooi werk. Als ik het goed heb, zijn de wankelmotoren het efficient in een beperkt toerentalgebied, als dat zo is, dan kunnen ze prima ingezet worden om een dynamo aan te drijven.
Koppel maakt dan niet zoveel uit, als ze maar kW’s kunnen leveren.
En waterstof lijkt me een prima ‘opslag’ voor energie, totdat er betere accu’s zijn ontwikkeld.
mellie zegt
Mensen ik meen dat dit de toekomst heeft