Mazda had em al aangekondigd begin september en nu kunnen we en dan eindelijk aanschouwen.
De Kiyora is hoogstwaarschijnlijk een voorproefje van de Mazda1 die we over enige tijd kunnen verwachten. De naam Kiyora staat in het Japans voor ‘schoon en puur’. En dat slaat natuurlijk weer op zowel het design als op de geringe hoeveelheid CO2tjes die uit de uitlaat komen zetten. Een win-win situatie?
Mazda Kiyora concept car
Vorig jaar presenteerde Mazda zijn plannen voor de lange termijn, samengevat onder de noemer ‘Duurzame Zoom-Zoom’. Geheel in lijn met deze visie concentreert Mazda zich op de ontwikkeling van auto’s die rijplezier verenigen met uitstekende prestaties op gebied van veiligheid en milieu. De Mazda Kiyora laat zien dat Mazda in staat is zijn toekomstige modellen 30 % zuiniger te krijgen zonder concessies te doen aan rijplezier en opwindende vormgeving. De Kiyora beschikt over milieutechnologie van de nieuwe generatie en is bedoeld om als leuke en ‘coole’ auto jonge Europese stedelingen voor Mazda te winnen.Met de Kiyora geeft Mazda zijn visie op de kleine, milieuvriendelijke stadsauto van de toekomst. De auto is bijzonder energiezuinig en heeft daardoor een ecologische voetafdruk, terwijl de Zoom-Zoom rijkwaliteiten en de veiligheid van hoog niveau zijn. Dit kon worden bereikt door Mazda’s geroemde gewichtsstrategie nog verder door te voeren en een extreem stijve, lichte en aërodynamische carrosserie van koolstofvezel te combineren met een kleine maar pittige 1.3-liter direct ingespoten benzinemotor. De Kiyora zal in de praktijk beschikken over Mazda’s unieke Smart Idle Stop System (SISS) en een nieuw ontwikkelde automatische zesversnellingsbak. Deze transmissie zorgt er mede voor dat het verbruik vergelijkbaar is met dat van een handgeschakelde transmissie
en dat de uitstoot van CO2 onder de 90 g/km blijft.De ontwerpthema’s omgevingsvriendelijkheid, gezondheid en veiligheid stonden bij de ontwikkeling van de Kiyora centraal. Deze aspecten vormen voor jonge en bewust levende stedelingen belangrijke criteria bij de aanschaf van een auto. Het concept van de Kiyora is gebaseerd op Mazda’s visie van ‘Duurzame Zoom-Zoom’, die onder meer inhoudt dat Mazda zijn klanten ook in de toekomst van milieuvriendelijke automobiliteit wil laten genieten. De beweging van water vormde een ander ontwerpthema van de Kiyora, wat in het Japans ‘schoon en puur’ betekent. De concept car beschikt over geavanceerde techniek, verpakt in een vriendelijke en aantrekkelijke vormgeving die functioneel en mooi tegelijk is. Deze auto is de eerste uit de Nagare-serie waarvan de vloeiende lijnen zijn
geïnspireerd op de bewegingen en kleuren van water.Het ‘Urban HUB’ concept – geavanceerde productstrategie
De Mazda Kiyora is een herdefinitie van de kleine coupé en beschikt over dezelfde prettige eigenschappen als zijn grotere broers. Dankzij innovatieve vindingen weet de Kiyora de goede Mazda-genen te koppelen aan een zeer kleine belasting van onze leefomgeving. Met dit concept heeft Mazda zijn filosofie van ‘Duurzame Zoom-Zoom’ weten te vertalen in een ‘lifestyle’ voertuig voor progressieve stedelingen.Het idee voor deze auto werd geboren uit marktonderzoek, waaruit naar voren kwam dat met innovatieve concepten en ideeën tegemoet gekomen zou kunnen worden aan onvervulde wensen van de kritische consument. De eerste stap die het Advanced Product Strategy (APS) team van Mazda Motor Europe zette, was een diepgaand onderzoek naar de markt voor kleine stadsauto’s in Europa.
Nadat een aantal profielen van potentiële klanten binnen dit marktsegment was geschetst, richtte het team zijn aandacht op de stedelijke klant met een postmoderne
levensstijl. Het APS-team ontdekte dat jonge, potentiële autokopers vormgeving, compacte afmetingen, wendbaarheid en een flexibel in te delen binnenruimte minstens zo belangrijk
vinden als een laag brandstofverbruik. Europese stadsbewoners willen ook in de toekomst hun auto in en rond de stad kunnen blijven gebruiken. Ze verwachten dat hun auto minder
zal verbruiken en minder schadelijke stoffen zal produceren maar tegelijkertijd veel rijplezier en gebruiksgemak zal bieden. Dat lukt alleen met kleine auto’s. De Kiyora is zelfs
nog iets kleiner dan de nieuwe Mazda2. Gewichtsbesparing is één van de belangrijkste pijlers onder Mazda’s doelstellingen van ‘Duurzame Zoom-Zoom’. Bij de Kiyora heeft
Mazda zijn ‘grammenstrategie’, met groot succes toegepast op eerdere modellen die daardoor lichter en zuiniger werden dan hun voorganger, nog wat verder aangescherpt. De
stadsauto van de nabije toekomst, in autotermen een ‘Urban HUB’, moet ook flexibel inzetbaar zijn: overdag voor woon-werkverkeer, in de vroege avond voor de boodschappen
en ‘s avonds voor uitgaan. Met een flexibele interieurindeling (tweezitter + bagage) en/of aanvullende zitplaatsen (2+2) is die flexibiliteit gegarandeerd. De auto moet over een
modern instrumentarium beschikken en makkelijk en plezierig in het gebruik zijn. De Mazda Kiyora tilt het Urban HUB concept naar een hoger niveau dankzij aanvullende
voorzieningen op gebied van veiligheid en milieu.Zoom-Zoom en milieuprestaties
De Mazda Kiyora sluit dankzij zijn wendbaarheid, lage milieubelasting en uitstekende verbruikscijfers prima aan op de levensstijl van jonge mensen. Mazda’s nieuwste 1.3-liter
DISI* benzinemotor maakt gebruik van technologie afkomstig van de 2.3 liter DISI benzinemotor die wordt gebruikt in Mazda’s sportieve crossover SUV, de CX-7.
Geavanceerde directe brandstofinspuiting en nieuw ontworpen verbrandingskamers zorgen voor een nauwkeuriger te regelen ontsteking. Het rendement van de motor wordt
verhoogd dankzij de combinatie van nu tweevoudig geregelde sequentiële klepbediening (S-VT): naast de al bestaande variabele bediening van kleppen kent het S-VT-systeem nu
ook een variabele kleplichthoogte voor optimale klepbediening. De motor levert behalve zeer goede (milieu)prestaties een uitstekend rendement en zal in combinatie met een
compacte en lichte automatische zesversnellingsbak met sequentiële handschakeling de Kiyora vanaf lage toerentallen een geweldige souplesse bezorgen. In hectisch stadsverkeer zal Mazda’s nieuwe ‘slimme’ Smart Idle Stop System (SISS) uitstekend tot z’n recht komen. Dit stop-start-systeem bespaart brandstof en zorgt voor zorgeloos en stressvrij rijden door de motor automatisch uit te schakelen zodra de auto stopt. Het innovatieve SISS systeem spuit brandstof rechtstreeks in de cilinders als de motor stilstaat. De brandstof komt tot ontbranding en door de neerwaartse beweging van de zuigers, een klein beetje geholpen door een elektromotor, slaat de motor aan. Dit systeem zorgt er in combinatie met de nieuwe katalysator voor dat de Kiyora tot de allerschoonste
auto’s zal behoren. De nieuwe katalysator op basis van enkelvoudige nanotechnologie filtert nog kleinere deeltjes uit de uitlaatgassen dan conventionele nanotechnologie
systemen. In combinatie met het lage gewicht en een lage luchtweerstand bezorgen deze innovatieve en geavanceerde systemen de Kiyora een CO2-uitstoot van 90 g/km of minder.Exterieur – Vorm en functie gaan samen
“Mazda Design heeft de afgelopen twee jaar aan de hand van de Nagare ontwerpfilosofie
hard gewerkt aan dit nieuwste studiemodel,” aldus Peter Birtwhistle, hoofd van de
Europese ontwerpafdeling van Mazda. “De Mazda Kiyora is de nieuwste interpretatie van
deze filosofie.”
De vorm van de Kiyora, evenals de vorm van diens zijruiten, is geïnspireerd op een
waterdruppel. De zeer bescheiden afmetingen en lage daklijn geven hem een klein frontaal
oppervlak. Samen met de aërodynamisch uitgekiende onderkant, dakspoiler en
aërodynamisch geboetseerde carrosserielijnen bezorgt dat de Kiyora een
luchtweerstandscoëfficiënt die nog 10 % onder die van de Mazda2 ligt. Deze
samensmelting van Nagare-vormgeving en technische hoogstandjes vormde het
uitgangspunt voor de ontwikkeling van de Kiyora.
Mickael Loyer, hoofdontwerper exterieur hierover: “We hebben de architectuur van een
auto op een heel andere manier benaderd. De hoofdstructuur bestaat uit een ‘binnen- en
buitenconstructie’, vergelijkbaar met een omhulsel dat je beschermt tegen de buitenwereld
maar dat tegelijkertijd zeer open en uitnodigend is naar diezelfde buitenwereld dankzij de
transparante bovenkant die het geheel ook zijn lichtgewicht uitstraling geeft.”
De Kiyora is zo’n 10 cm korter dan de nieuwe Mazda2 sub-compact en is een
milieuvriendelijke auto die je graag uitnodigt voor een ritje. De auto heeft een vriendelijke
vormtaal en vloeiende lijnen maar oogt tegelijkertijd sportief en stijlvol. Ook hier treffen we
de vijfhoekige grille aan, voorzien van zachtrode achtergrondverlichting bij ingeschakeld
contact, die voor het eerst werd toegepast op de Mazda Sassou concept car van drie jaar
geleden, nu wat steviger aangezet in de richting van vloeiende en meer driedimensionale
Nagare-lijnen. Ze dienen ervoor lucht naar het interieur van de auto te leiden zonder
tussenkomst van ventilatoren, wat ook nog bijdraagt aan een lager gewicht. In silhouet
lopen de vloeiende karakterlijnen naar achteren omhoog, overgaand in de achterspoiler.
Gecombineerd met 18-inch lichtmetalen wielen en een zowel vóór als achter extreem korte
overhang zorgt dit voor een zeer compact en sportief ogend geheel.
Ondanks zijn bescheiden afmetingen is de bagageruimte van de Kiyora groot genoeg voor
een flinke koffer, een diplomatenkoffer en een notebook. Dankzij zijn lage drempel en hoog
openslaande achterklep is de bagageruimte goed toegankelijk. Bovendien is de
bagageruimte flexibel in te delen: als de achterste zitplaatsen niet in gebruik zijn, kan de
bagage verder naar voren geschoven worden. De bagage wordt door het sterke en
flexibele materiaal van de achterzitting op zijn plaats gehouden. Dit systeem heeft als
bijkomend voordeel dat het de bagage aan nieuwsgierige blikken onttrekt.
Ook het dak van de Kiyora is een voorbeeld van hoe de ontwerpers van Mazda vorm en
functie met elkaar combineren. Het transparante dak zorgt voor een geweldig ruimtelijk
effect in het interieur en is voorzien van fotovoltaïsche zonnecellen die stroom leveren voor
de interieursystemen.“Voor de Kiyora hanteerden we de vloeibaarheid en transparantie van water,” aldus
Loyer. “Het draait om gelaagde waarnemingen. Je begint met een vorm waarachter
nog een vorm ontstaat, en daarachter nog een. Het is net als met water, hoe dieper je
gaat, hoe meer details je ziet. Hier hebben we de stroming van Nagare verschillende lagen
gegeven die in elkaar overlopen. De zich herhalende lagen leiden je de auto in. En omdat
de binnenkant van de auto zichtbaar is, wordt het een onderdeel van het
exterieurontwerp.”
De portieren en zijruiten vormen één geheel en fungeren als beide. Deze ‘windoors’
(combinatie van deur en raam) zijn gemaakt van plastic dat dezelfde doorzichtigheid en
lichtbrekende eigenschappen heeft als glas, even sterk is als een dunne plaatstalen deur,
maar veel minder weegt. Deze praktische deuren zijn handig in gebruik. Het aanraken van
de voorste hoek van de deur activeert een sensor die de deur naar boven en weg van de
auto opent, handig bij parkeren in kleine ruimten. Ook als ze gesloten zijn gunnen ze een
ruime blik op het interieur. Maar bij de Mazda Kiyora is naar binnen kijken een belevenis
op zich.
“Door de diverse materialen in verschillende lagen aan te brengen en ze te combineren
met de vormen en kleuren van het interieur, lijkt het alsof je in het water kijkt met zijn
diepte en bewegende vormen onder de oppervlakte,” aldus ontwerper Luca Zollino, die
samen met Loyer verantwoordelijk was voor het exterieur. “Zo is een langsdraagbalk van
de carrosserie, vormgegeven als zeegras, nog net zichtbaar achter het doorzichtige
portier. Ook als je verder de auto inkijkt zie je de vloeiende lijnen van het dashboard en de
middenconsole.”
Ook de vormgeving van de wielen onderstreept het waterthema. De spaken van de
voorwielen zijn convex en lijken op de bladen van een bootschroef, terwijl de holle spaken
van de achterwielen een versteviging hebben die uit de spaak zelf lijkt te groeien. De
vormgeving van de wielen van de Kiyora geeft ze een expressie van werveling en
kronkeling.
Interieur –visualisatie van ‘Nagare’ en lichtheid
De interieurvormen brengen niet alleen een visuele structuur aan, ze dienen ook voor
versteviging van het passagierscompartiment. De aanpak van Mazda met betrekking tot
het afslanken van zijn productiemodellen bereikt in de Mazda Kiyora zijn voorlopige
hoogtepunt. De zichtbare carrosseriestructuur vormt een werkelijk structureel element van
de auto: stijf en botsbestendig. Deze constructie toont de manier waarop Mazda complexe
vraagstukken op gebied van bijvoorbeeld veiligheid en carrosseriestijfheid laat voorafgaan
door grondige structurele analyse en niet kiest voor de makkelijkste weg: het vervangen
van bestaande materialen door duurdere materialen. Een ander voorbeeld van deze
benadering is de in de carrosserieconstructie opgenomen achterbankzitting. Lichtgewicht
materialen als aluminium en een speciaal kunststofschuim, momenteel bij Mazda in
ontwikkeling, worden niet alleen voor interieurdelen (instrumentenpaneel) gebruikt, maar
ook voor de motorkap, achterklep en chassisdelen. De toepassing van deze materialen
draagt bij aan het reduceren van de gierbeweging en het verlagen van het onafgeveerd
gewicht en zorgt daarmee voor een geweldige wegligging.Het interieur van de Mazda Kiyora geeft in optima forma uiting aan Nagare, ofwel
‘stroming’: het lijkt alsof de vormen door het getij van voren naar achteren stromen. Het
instrumentenpaneel begint in één enkel punt en vloeit rond de bestuurder en rechts langs
de bijrijder als bladeren zeegras die onder een steen vandaan komen. De voorstoelen
lijken boven de bodem te zweven en de dragers in de carrosseriestructuur kronkelen als
zeewier rond de zijkanten en de bovenkant van het interieur. Behalve als integraal
vormgevingselement fungeert de portierconstructie als langsligger die in combinatie met
de zijdorpel de inzittenden beschermt tegen de gevolgen van een aanrijding van opzij.
“Voor de meeste natuurlijke vormen hanteerden we de ‘rapid prototyping’-aanpak,” zegt Jo
Stenuit, assistent hoofdontwerper en projectleider. “We hebben hier te maken met een
design dat bijna uitsluitend bestaat uit complexe vloeiende lijnen. Met conventionele
vormprocessen zouden we deze ingewikkelde vormen nooit hebben kunnen maken.”
Liquid-Skin display instrumentenpaneel
Deze eenvoudige maar zeer praktische display vormt het instrumentenpaneel,
gebruikmakend van geavanceerde aanraaktechnologie. De liquid-skin display technologie
bootst bij aanraking met de vingers de rimpelingen van water na. Bij uitgeschakeld contact
ziet het instrumentenpaneel eruit als ijs: bevroren en hard. Zodra de bestuurder het contact
inschakelt, lijkt de display in water te veranderen. Symbolen en pictogrammen verschijnen
in de display en verplaatsen zich naar vooraf ingestelde posities, waarbij het lijkt alsof ze
met de stroming worden meegevoerd. De bestuurder kan de symbolen en pictogrammen
met de vinger verplaatsen en naar eigen voorkeur rangschikken. Zo kan er in menu’s
worden gezocht, de binnentemperatuur worden ingesteld of een e-mail worden verstuurd.
Gregory Vera, die het interieur ontwierp, hierover: “We noemen het instrumentenpaneel
van de Kiyora een vloeibaar display, omdat het bij aanraking rimpelt als water.
Pictogrammen kaatsen tegen elkaar en springen weg alsof ze in het water drijven. Dit
vormt een logische stap in de ontwikkeling naar flexibele displays met intuïtieve feedback
en is een natuurlijke en gemakkelijke manier om de systemen van een auto te bedienen.”
Via het aanraakscherm zou je ook via een harde schijf informatie kunnen opvragen over
het brandstofverbruik of de CO2-uitstoot. Dit systeem kan dankzij zijn gevoelige sensoren
ook berekenen hoeveel toxinen de auto uit de lucht en het water heeft gefilterd.
Overwegingen bij het ontwerpen van het interieur
Zoals hierboven al werd genoemd, kan de Mazda Kiyora giftige stoffen uit de lucht filteren
voordat die lucht het interieur bereikt. De rechterkant van het dashboard bestaat uit een
groot stuk actieve koolstof, een natuurproduct dat in Azië al eeuwenlang wordt gebruikt
vanwege zijn zuiverende werking. De vloeiende Nagare-lijnen in de carrosserie leiden de
lucht door de koolstof die de lucht reinigt en toxinen beter vasthoudt dan de meeste andere
filtersystemen. Daardoor zijn elektrische ventilatoren en anorganische materialen niet
langer nodig.
Door gebruik te maken van water als natuurlijke bron verzamelt het dak regenwater, wat
door een actief koolstoffilter in een speciaal door LifeSaver® voor Mazda ontworpen kleine
fles tussen de voorstoelen druppelt.Op deze plek is de ‘Lifesaver® bottle citi™’ makkelijk bereikbaar. In deze fles
worden via een microfilter met gaatjes van 15 nano-meter aan de ene kant alle
virussen en bacteriën afgescheiden (zonder toevoeging van chemicaliën) en ontstaat aan
de andere kant schoon en gezond drinkwater. De fles kan uit de auto worden
meegenomen en kan naa rbelieven natuurlijk ook gevuld worden met water uit andere
bronnen.
Kleuren en materialen – een sterk staaltje van materiaaltechniek
Het kleuren- en materialenteam van Mazda Motor Europe timmert flink aan de weg wat
betreft de ontwikkeling van nieuwe interieurmaterialen. In de Sassou werd doorschijnende
kunststof gebruikt die zich aan de carrosseriekleur aanpaste en lichteffecten brak, in de
Hakaze werden oppervlaktetexturen gebruikt die het gevoel van natuurproducten
nabootsten. Bij de Mazda Kiyora zagen de materiaalontwerpers zich voor de grootste
uitdaging tot nu toe geplaatst: het thema ‘zuiver water’ zichtbaar en aanraakbaar maken.
“Vanwege de extreme vereisten die de Kiyora als milieuvriendelijke auto met flexibel in te
delen interieur stelde, moesten we niet eerder gebruikte bronnen aanboren,” zegt Maria
Greger, ontwerper bij Mazda Motor Europe en hoofd van het kleur- en materialenteam.
“We zochten naar materialen en verwerkingsprocessen die in de auto-industrie nog niet
werden toegepast. We moesten op zoek naar materialen die zowel voor bekleding als het
vervullen van een functie geschikt konden zijn. Het beste voorbeeld hiervan is het
materiaal dat we gebruikten voor de bodem en de achterzittingen. Het is hetzelfde weefsel,
alleen anders behandeld om het geschikt te maken voor de verschillende toepassingen.”
Om uiting te geven aan het thema ‘zuiver water’, werd de Kiyora blauwgroen en kreeg
deze concept doorzichtige deuren van polycarbonaat. In het interieur zijn vormen
zichtbaar, zoals de golvend gevormde langsligger van de carrosserie, die veel weg hebben
van wuivend zeegras. Deze vormen kregen een kleurstelling die de indruk moet wekken,
door de portieren naar binnen kijkend, alsof je in een aquarium kijkt.
Ontwerpster Luciana Silvares hierover:“We kozen voor blauw en groen omdat water vaak
met die kleuren wordt weergegeven. Hoe dieper je gaat, hoe dieper de kleuren worden.
We wilden deze auto het gevoel van water en ijs, zee of meer meegeven, om met behulp
van kleurverloop uiting te geven aan transparantie gelaagdheid.”
Het interieur is een waar kunstwerk op gebied van materiaaltechniek. Het chassis is
zichtbaar als een skelet dat de vloeiende en wuivende vormen van het waterthema
ondersteunt. Door de kleuren lijken de voorstoelen te drijven boven de vloer die eruit ziet
als een bevroren waterpartij. Deze indruk wordt versterkt door de zachte bekleding en licht
metallische effecten in het instrumentenpaneel en de portieren.
De achterzittingen springen het meest in het oog en zijn een schoolvoorbeeld van hoe
vorm en functie perfect kunnen samengaan: de zittingen dragen onmiskenbaar het
waterthema uit zonder hun functionaliteit te verliezen en leveren daarbij ook nog eens een
belangrijke bijdrage aan de gewichtsbesparing. Ze bestaan slechts uit twee componenten:
een zittingframe dat wordt gevormd door de constructie van het achterste deel van het
interieur en een robuuste stof die daar overheen is gespannen.Dit materiaal ondersteunt de passagier net zoals een tuinstoel dat doet, en keert
terug in zijn oorspronkelijke vorm als de passagier van zijn plaats opstaat. De stoelen
worden dan door de bekledingstof aan het oog onttrokken. Deze ‘verborgen zitting’ is
bestemd voor korte ritjes in de stad en weegt veel minder dan een traditionele autozitting.
“Het materiaal van de achterzittingen is een extreem rekbaar weefsel dat we ontwikkelden
in samenwerking met Straehle und Hess,” aldus Greger. “Het bestaat uit gebreid, vormvast
polyester dat in staat is zijn oorspronkelijke vorm te behouden. Dankzij de tweelaags
constructie is dit materiaal ondanks zijn enorme rekbaarheid ook nog eens zeer stabiel.”
Ook wat betreft kleurstelling moesten de stoelen aansluiten bij de bodemconstructie om
het waterthema te benadrukken. De zittingen en de vloer zijn van hetzelfde materiaal
gemaakt dat voor elk van de toepassingen een speciale bewerking onderging voor
maximale functionaliteit. De stoelen werden tweedimensionaal bedrukt met gekleurde
zeegrasmotieven en de vloeroppervlakken werden vervaardigd in een uniek
driedimensionaal gietproces. Dit proces was geïnspireerd op de polyurethaan microinspuittechniek
die wordt gebruikt bij de vervaardiging van sportkleding. Hierdoor kon het
team het vloeroppervlak de gewenste duurzaamheid en slijtvastheid meegeven en
tegelijkertijd het beeld van een gelaagde diepte creëren.
Wanker zegt
Op zich niks mis mee
Esprit_de_Flandre zegt
Zeer leuk ding. Zeer leuk ding. Echt een zeer leuk ding.
Eleganter dan Ford Ka en Renault Twingo en zo. Hopelijk veranderen ze er niet meer veel aan.
Trobken zegt
Origineel, dat wel.
Maar in welke mate zal de productieversie op deze concept lijken?
Joost zegt
jammer dat ie er in het echt heel anders uit gaat zien.. het concept is namelijk geweldig!
Wout-Jan zegt
Heeft een beetje een Furai neus
Chrisy76 zegt
IK vind het niet super mooi ofzo, maar als je dit vergelijkt met auto’s als Kaatjes en Punto en Twingo en ga maar door… dan lijkt dit toch wel heel gaaf :D
primramessar zegt
Ligt het nu aan mij, of lijken tegenwoordig alle conceptcars van mazda op elkaar?
f-autogek zegt
En profil (gallery foto 6) is de auto schitterend! De voor-en achterkant is ook mooi. Die lijnen en profil zijn niet haalbaar op het productiemodel, maar dit is toch echt heel mooi! Laat maar komen :)
RX-7/6UK Owner zegt
als hij er komt bestel ik er gelijk een
lincoln zegt
nou .. Mazda-bluffers .. kom op met die handel ..
Citrofiel zegt
Mazda is erg goed bezig de laatste tijd, dus ik vertrouw erop dat ze van deze concept een leuk ogend productiewagentje kunnen maken.
Jandepandaman zegt
Mooie deuren heeft deze!
Vincent Vdm zegt
Verdorie das mooi! :shock:
W!d zegt
aah.. met die nieuwe start stop techniek waar de zuigers in een bepaalde positie blijven staan.. zeer mooi ontwerp, maar denk dat de welvingen te duur zijn voor de daadwerkelijke productie
floryn zegt
er is bij mazda tenminste sprake van een visie op design gebied! hulde aan de tekenaar nu de fabrikant nog overhalen…
mike zegt
op mars staat ie al in de showroom
t-rocks zegt
klein type furai (slechter lelijker slomer minder-power)