Groen is goed. Oh wacht, dat hadden wel al eens gemeld vandaag. Ook Mazda wil zich van zijn beste kant op milieugebied laten zien en introduceert aan aantal technologieen die daarbij moeten helpen.
Start-stop systemen hebben veel andere fabrikanten al lang in het portfolio zitten, maar toch meent Mazda dat het nog beter kan. Om zo efficient mogelijk te starten moeten de zuiger in compressieslag en de zuiger in arbeidsslag stilstaan in een positie waarin het luchtvolume optimaal is. Daarom stuurt Mazda’s Smart Idle Stop System (SISS) de zuigerpositie tijdens het uitschakelen van de motor aan. Dankzij deze innovatie start Mazda’s SISS ongeveer twee keer zo snel een motor als andere systemen dat doen en zorgt daarbij voor een meer geleidelijke herstart en een grotere brandstofbesparing. Het SISS zal in de eerst helft van het volgend jaar in Europa worden geïntroduceerd.
De 2.2 liter grote CiTD diesel is gelukkig wat minder muesli, want het nieuwe blok levert 185 pk en 400 nm. Prestatiecijfers geeft Mazda nog niet, maar de Japanners willen wel vast kwijt dat in de 2.2 CiTD in de Mazda6 5,6 liter per 100 km zal gaan verbruiken.
Jesper zegt
Wat een SISSy auto :LOL:
jopie zegt
@Jesper: hele leuke en nuttige bijdrage…
Ganz Geil zegt
@ Jopie: jij bent wel nuttig bezig dan?
ik rijdt met een T5 2,5l 5 cilinder en die verbruikt bijna hetzelfde! Mazda ff beter je huiswerk doen!
Blaaah zegt
@GG
Dat is zeker zo’n oude TDI? Die staan er idd bekend om heel erg zuinig te zijn. Net als de 1,9 versies. Maar que “loopcultuur” zijn ze natuurlijk totaal niet meer van deze tijd.
De Mazada6 (mooie auto!) met dit nieuwe blok is trouwens stiekem best heel gaaf :-)
RDS zegt
Hallo is dat even lekker, 185 pk en 400 nm uit een 2.2 liter……. *mazda besteld*
RDS zegt
*bestelt* sorry
CSL zegt
nette prestatie toch voor dagelijks egbruik.
Yuri zegt
@GG, Toch geen Volvo T5 2,5 L 5 cilinder neem ik aan?
Rik zegt
@RDS; als je zegt “Mazda besteld” (dus met een d) dan heb je zojuist een Mazda besteld. Als je zegt “Mazda bestelt” dan duidt het erop dat Mazda zojuist een actie heeft uitgevoerd. Dus dan heeft Mazda iets besteld. Wat ze bestellen dat laat je in het midden maar goed. Kleinigheidje…
On topic: dat best lekker 185PK uit een 2.2l
Ik ben erg benieuwd naar de cijfertjes…
RDS zegt
@ Rik
Ben nog een beetje slaperig……
Waxweazel zegt
185 pk uit een 2.2 is niet zoveel, had eigenlijk meer verwacht, boven de 190 pk zelfs. Evenals het koppel van 400Nm is eerder de gewone norm geworden dan echt speciaal. De Renaul Laguna GT DCI heeft 180pk en 400Nm uit een 2.0. Ford heeft met hun 2.2 diesel ook al langer 400Nm koppel. Ze lopen daar toch wel beetje achter bij Mazda :s
En over het verbruik valt altijd te twisten, zeker bij een iets minder rustige rijstijl :p
Kees zegt
@Rik
Daarom zet hij het ook tussen * … * Daarmee duidt hij aan dat HIJ direct een mazda bestelt. Dus in die zin is het met een t goed. Soort algemeen geaccepteerd goed op internet. Kleinigheidje…
Johan zegt
Keesje toch,
Als RDS schrijft *mazda besteld*, dan bedoelt hij “ik heb een mazda besteld”.
Als hij onmiddellijk een mazda gaat bestellen, dat zou hij schrijven *bestel mazda*. Als hij wil zeggen “RDS bestelt een Mazda”, dan zou-ie schrijven *bestelt mazda*
*mazda bestelt* kan alleen maar betekenen dat de firma Mazda iets bestelt, zoals servietjes voor in de cafetaria.
Ganz Geil zegt
@Joerie
Nee een Volkswagen Transporter dubbele cabine met een leeggewicht van ruim 2 ton
Timmie zegt
Je ziet maar, een grote motor wil nog niet zeggen dat er een hoog verbruik aankomt. Een kleine motor steek je best niet in een grote auto, want als die motor te hard moet werken, dan gaat ie meer verbruiken…
RX-7/6UK Owner zegt
goed systeem dat siss je zou er bijna een stoplicht sprint mee kunnen doen
Incognito zegt
@ Waxweazel
Ja natuurlijk, omdat iedereen in Nederland graag 250 pk wilt?
Avensis D-Cat heeft ook een 2.2 met 180pk/400Nm overigens. Is verstandig van Mazda om op hetzelfde niveau te gaan zitten.
BaRa zegt
Saab haalt 180 PK en 400 Nm uit een 2.0 blok, met een 0 tot 100 van 8,5 seconden, en ook met 5,6 l per 100. En met een Hirsch-kit er bovenop zit je op 200 PK en 430 Nm, en een 0 tot 100 van 7,9 seconden. Het normverbruik blijft volgens Hirsch op 5,6 l per 100 liggen. Maar of je dat normverbruik vaak zal halen …? ;)
SimonMc zegt
@Ganz Geil: als jij “ik vind” met dt schrijft, dan denk ik jij je huiswerk wat beter moet doen !
MCW zegt
Ze zijn goed bezig. Eindelijk snappen ze de vraag van de markt. Maar dan moet ie wel als automaat komen en wanneer komen nou eens de compacte turbomotoren?
Wouter zegt
180 PK is meer dan genoeg voor iets wat vlotter huis tuin en keuken gebruik…
Mazda’s zijn de laatste tijd toch vrij zuinig…
prop zegt
kut dat deze mazda dan net 185pk heeft… maakt hem gelijk totaal nutteloos ;-)
Mazda introducteert 185 pk sterke 2.2 diesel en stop-start
overigens zit er een foutje in de titel van dit artikel