BMW heeft de Giga Grille, maar Mazda komt nu met een giga badge. Baaaaaaaaaaaaaaaaadge.
Naamsbekendheid, uitgesproken merkwaarden, logo-herkenning en kekke, pakkende slogans. Paarse broeken zijn er maar de hele druk mee. Het is vuig werk, maar iemand moet het ook doen natuurlijk. Niet iedereen kan mensen redden, criminelen in de kraag vatten of branden blussen voor een hongerloon en tussen de scheldkanonnades door af en toe een klop op de schouder van een tevreden ‘klant’. Ach ja, het kan nog veel erger natuurlijk. Human Resources bijvoorbeeld…ugh.
Enfin, dankzij de creatievelingen, hebben BMW’s nu een giga-grille. Heel herkenbaar, zo lelijk. Het is wel een beetje gek want BMW’s wáren juist zo herkenbaar. Dubbele koplampen, bescheiden nieren, ingetogen chique looks en een Hofmeistertje om de C-stijl af te maken. Niks mis mee. Maar nu toch bij het oud vuil gezet.
Hetzelfde deed Mazda met haar oude logo in 1997. Op de Demio’s prijkte opeens een cirkel met een soort vleugels erin. Deze moeten ‘groei’ en ‘verbetering’ voorstellen. Het lijkt op een ‘V’, maar stiekem is het (ook) een ‘M’. Kijk maar eens goed. What has been seen…
Enfin, Mazda denkt dezer dagen groot, met een dikke zes-in-lijn diesel en dergelijke. Men wil met auto’s als de CX-60 en CX-80 het de BMW X3 en Mercedes GLC lastig maken. Bij dergelijke ambities, past ook een gigantisch ego logo. En precies dat introduceerd Mazda nu op de BT-50. Dat is een ‘midsize’ pickup die in Nederland officieel niet geleverd wordt.
Vroegah was de BT-50 een omgekatte Ford Ranger. Maar sinds enkele jaren is het een omgekatte Isuzu D-Max. De auto wordt in Thailand gebouwd en is populair in onder andere Australië en Zuid-Afrika. Er komt nu een nieuw model aan en dat is de eerste (van vele?) Mazda die het enorme logo op de neus krijgt.
Wil jij dit nu ook op de neus van je Mazda 3? Moet @720s er een kopen voor zijn Mazda 6? Laat het weten, in de comments!
PunicaOase zegt
Kunnen beter energie steken in fijnere motoren, want nu is het of traaaag of stoterig (PHEV)..
Richmond zegt
Mijn 2.0 skyactive G 165 loopt prima.
anthwan zegt
Zolang je dat ding boven de 5000 toeren houd, daaronder icm dat koppel duw je nog geen kikker vannde kant.
Zulke motoren horen alleen in de MX5.
PrettyAwesome zegt
@ anthwan, nee hoor
Mauske zegt
Mijn 2.5 skyactive 192 ook.
Allison Burgers zegt
Alweer een omgekatte auto van een ander merk. Er blijven zi geen Mazda’s meer over.
potjak zegt
Alweer? Het was al een omgekatte auto….
mashell zegt
Mazda richt zich op de Amerikaanse markt waar alles groter moet. Groter is beter dan beter is daar de gedachte.
RAW zegt
Na 10 jaar Mazda 6 Sportbreak overgestapt op een ander merk (Cupra Leon Sportstourer PHEV). Was zeer tevreden met de Mazda, maar tijden veranderen. Ondertussen een caravan gekocht, een huis met veel zonnepanelen en eigen oprit en dus oplaadmogelijkheid. En dan blijkt Mazda geen geschikte opvolger in huis te hebben die moeiteloos de caravan trekt en die ook elektrisch kan rijden. De 6 heeft te gewoon weinig koppel onderin, tunnel uit terug naar 3 moeten schakelen is niet meer van deze tijd, begrijp ook niet dat de CX5 zo populair is bij caravanrijders. De enige Mazda PHEV (CX60) is met 2000 kg wel erg zwaar en rijdt zeker niet zoals een Mazda hoort te rijden (stoterige vering, aandrijflijn niet verfijnd) en is met lege accu ook geen goede caravantrekker. De Cupra deed het in het bergen juist geweldig, ook met lege accu.
Robert zegt
@raw68: eerst maar eens afwachten hoe die aandrijflijn in een Cupra PHEV er bij staat als je er pak-em-beet twee ton mee op de teller hebt gereden. Er vanuit gaande dat deze dat haalt zonder voorafgaande ingrijpende motorrevisie(s).
Ik ben het wel eens met het feit dat in het onderste toerenbereik de hoeveelheid trekkracht niet te vergelijken is met de turbomotoren waar de meeste automerken tegenwoordig standaard in voorzien, maar qua verbruik en beschikbaar vermogen is zo’n atmosferisch Skyactiv blok meer dan voldoende om je in ons land te verplaatsen.