De Mazda Iconic SP is een van de tofste auto’s van de afgelopen jaren. KIJK DAN!!!
In veel gevallen is de toekomst voor veel automerken niet al te best op het moment. Alles wordt elektrisch en alles wordt een crossover. Niet dat er iets mis is met een elektrische crossover – sommigen zijn zelfs heel erg goed – maar het is wel leuk om een beetje variatie op de weg te zien.
Mazda is een van die merken die dat doet. Het merk zit te broeden op een sedan met achterwielaandrijving met zes-in-lijn motor, terwijl ze ook toffe hatchbacks als de Mazda 3 en roadsters als de MX-5 maken. Het enige dat nog ontbreekt is het MPS-sportlabel.
Mazda Iconic SP
Maar vandaag maken ze een hele hoop goed mat de Mazda Iconic SP. Voor de Tokyo Motor Show 2023 – die morgen zijn deuren opent – heeft Mazda een geweldige publiekstrekker meegenomen. Geen abstracte crossover met bizarre styling en elektro-aandrijving. Nee, een wulps vormgegven sportcoupé met wankelmotor!
Mazda wil zich met deze auto richten op de klanten ‘die van auto’s houden’ en een auto willen die in het teken staat van rijplezier. Natuurlijk, Freude Am Fahren was vroeger voor een ander merk weggelegd, maar de Beiers bouwen te veel voorwielaandrijvers en crossovers om aanspraak op die spreuk te mogen doen.
Overigens is de Maza Iconic SP wel degelijk een elektrische auto. We gaan het eventjes toelichten. De accu’s worden door een tweeschijfs-wankelmotor voorzien van energie. Het voordeel van de wankelmotor is dat deze extreem compact is.
Daardoor past het in het concept van een auto met elektromotoren en een accupakket, terwijl je bij een lijnmotor juist heel erg veel ruimte inneemt. Mazda wilde een zo laag mogelijk zwaartepunt creëren en met deze setup lukte dat. Om een idee te geven van het gewicht: dat is 1.450 kg.
Afmetingen
Dat is redelijk fors voor een auto van 4,18 meter lang, 1,85 meter breed, 1,15 meter hoog en een wielbasis van 2,59 meter. Maar voor een hybride valt het weer reuze mee. Sowieso als je bedenkt dat de prestaties van een hoog niveau zijn. De motoren leveren namelijk gezamenlijk 370 pk. Daardoor sprint de Mazda Iconic SP in 3,9 seconden naar de 100 km/u. Mazda gaat er ook prat op dat het een uitstekend rijdende auto is, mede dankzij de 50:50 gewichtsverdeling.
Ten slotte de looks van de Mazda Iconic SP. Het is een beeldschone auto. De auto is helemaal vrij van vouwen, tierlantijntjes, versiersels, stripjes, gekke grilles, rare lampen of zo. Het is bijna een jaren 60-auto qua curves en een veel groter compliment kun je een auto niet geven. De tint, Viola Red, is helemaal nieuw en moet ervoor zorgen dat Mazda’s lievelingskleur behouden blijft. Kortom: we zijn enthousiast! Check hieronder de bewegende beelden:
Meer lezen? Deze 12 toffe Mazda’s kende je nog niet!
Robert zegt
Gaaf. Ik hoop dat ze die R-EV aandrijving, zoals ze deze noemen, op meerdere modellen gaan toepassen.
Ben zegt
Mooi ding. Maar als je dus een paaltje raakt moet de hele carrosserie vervangen worden?
z3cabby zegt
Al kost het wellicht het fraaie ruggetje…Haal het dak eraf en er staat een prettige nieuwe MX-5.
imaginenl zegt
Mini klaplampjes! En de Coco Chanel achterlichten zijn ook tof!
ghini zegt
Heerlijke waggie!
str8six zegt
Prachtig, gelijk maken dat ding!
julez zegt
YESSSSS
Edge zegt
Hele fraaie auto, maar die koplampen doen mij iets teveel denken aan die van de Aspark Owl. Sowieso is het een auto die het verder moet hebben van vooral zachte, ronde vormen, dus ik denk dat deze knappe auto nog knapper wordt van koplampen die daar wat meer op aansluiten.
Overigens, ik denk dat je van dit ontwerp met wat minimale wijzigingen ook een hele fraaie opvolger van de Alfa Romeo 8C kunt maken. Als Mazda dus nog een partner zoekt voor dit project, moeten ze misschien maar even bij Stellantis aankloppen.
golf1985 zegt
Ik wil hem! Een van de leukste/mooiste auto’s van de afgelopen jaren
adbrotjeknor zegt
Echt mooie auto, met vooruitstrevende techniek. De prijs?….
mashell zegt
Dat krijg je ervan als je een Alfa 8C op het moodbord prikt.
flyerbunch zegt
Een indirecte RX opvolger dus?
joki zegt
Hopelijk is het concept goed en blijft het werken, wankelmotor… Maar ik vind Mazda wel al jaren de beste designers hebben. Er zijn heel wat merken met een eigen gezicht die nog heel veel van het designteam van Mazda kunnen leren. Alleen lijkt bijna niemand zich dat aan te trekken want veel zie ik ze niet rijden… Behalve een erg mooie 323 in dat Mazda-donkerrood hier in de wijk. Dat is zo’n mooie kleur…
drtim zegt
Wat een verademing naast al die overgedesignde troep vol vouwen, flapjes en gespleten koplampen.
waterisnat zegt
Die verlichte logos en bassie en adriaan klapkoplampen weg en hij is mooi! Wel hopen dat wankelmotor betrouwbaarheid goed is.
Ten slotte; Ferrari kan weer een mazda gaan klonen lijkt mij ;-)