Het gebeurt niet vaak dat een concept car na 40 jaar opeens weer boven water komt.
We hebben het wel eens over ‘vergeten concept cars’, maar vrijwel iedere concept car wordt vroeg of laat een vergeten concept car. Zeker als het nooit direct tot een productiemodel heeft geleid. Zo raakte ook de Mazda MX-81, waar Mazda veertig jaar geleden mee op de proppen kwam, in vergetelheid.
De concept car krijgt echter de zeldzame kans om een tweede keer in de spotlight te staan. Mazda heeft MX-81 namelijk volledig in oude glorie hersteld, oftewel gerestaureerd. De Japanners willen op deze manier stilstaan bij ’60 jaar Italiaanse invloeden op het design van Mazda’.
De MX-81 past uitstekend bij dit thema, aangezien deze ontworpen was door Bertone. De eerste samenwerking met het Italiaanse designhuis dateert echter al van langer geleden. In 1963 kwam Mazda namelijk met de eerste Familia, die ontworpen was door een jonge ontwerper die werkzaam was bij Bertone. Zijn naam was Giorgetto Giugiaro. Hij tekende ook de Mazda Luce uit 1965.
De MX-81 is niet ontworpen door Giugiaro, want die was in 1981 al lang en breed voor zichzelf begonnen. De MX-81 was daarom door een Marc Dechamps ontworpen, destijds de designbaas bij Bertone. Marc Dechamps klinkt niet heel Italiaans, maar daar doen we verder niet moeilijk over.
Met zijn hoekige design en grote raampartijen is het een typische jaren ’80-concept car. De auto vertoont enige gelijkenissen met de Volvo Tundra uit 1979, die toevalligerwijs ook door Bertone was ontworpen. Die vormde uiteindelijk de basis voor het ontwerp van de Citroën BX.
De MX-81 heeft tot weinig concreets geleid, maar het was wél de eerste Mazda met de letters MX. Die stonden voor Mazda eXperimental. Dankzij de MX-5 zijn de letters inmiddels iconisch geworden. Een hele concrete betekenis lijkt deze aanduiding echter niet te hebben, want Mazda’s eerste elektrische cross-over, de MX-30 kreeg ook deze letters mee.
Terug naar de Mazda MX-81: die is dus gerestaureerd. Dat was mogelijk omdat de auto – in tegenstelling tot veel andere concept cars – niet de shredder ingegaan is. De auto stond nog ergens in een warenhuis van Mazda te verstoffen. De auto is vervolgens weer naar zijn geboortestad gebracht (Turijn), waar de auto weer als nieuw is gemaakt.
Helaas was er kennelijk geen budget meer over voor een fatsoenlijke fotograaf, dus het beeldmateriaal is helaas zeer matig. Wel komt de gerestaureerde MX-81 in beeld in de onderstaande mini-documentaire (met onder andere Giorgetto Giugiaro) over de Italiaanse invloeden op het design van Mazda. Als je ook wilt weten wat er gezegd wordt zul je even naar YouTube moeten gaan voor ondertiteling.
skid zegt
Ik zie er eigenlijk vooral een Citroën XM in, niet zozeer een BX. Die vouw in de flank, de spiegel in relatie tot de lijn van de motorkap.
Bernadette zegt
Grappig, zonder ’t artikel te lezen moest ik gelijk aan de BX denken. Eigenlijk moeten ze dat ding gewoon in ’n nieuw jasje gieten. En Mazda kan hiervan z’n volgende designtaal maken.
mashell zegt
@drdre2: Mazda heeft op dit moment een heel sterke styling waarom zouden ze dan terug grijpen op een jaren 80 styling?
Bernadette zegt
@mashell: zeker mee eens, ik doelde op de designtaal hierna. 😊
moveyourmind zegt
Heerlijke tijdmachine met als briljant hoogtepunt een computerbeeldbuis in het hart van het stuurwiel. De briljante Chriet Titulaar had destijds met dit wonder uit de jaren ’80 een hele mooie uitzending mee kunnen vullen.
Jammer dat Mazda hier niets mee heeft gedaan, al zit in de neus van de eerste 323F een heel klein vleugje MX81.
massarati zegt
@moveyourmind: exactement! Over Griet en de 323F.
RutgerK zegt
Zeker dat de voorkant van de 323F en silhouet is ontstaan uit de lijnen van deze MX-81.
Bino zegt
Voor de Citroën BX stond naar mijn weten een Volvo concept model, namelijk de Volvo Tundra.. Al valt niet te ontkennen dat de hand van de ontwerper duidelijk herkenbaar is.