De garantie van Mazda was een beetje mager voor een Aziatisch merk, dus die wordt nu verdubbeld.
Aziatische auto’s zijn niet alleen betrouwbaar, je krijgt er ook lange garantie bij. Niet geheel onlogisch natuurlijk, want het een hangt met het ander samen. De uitblinkers qua garantie zijn stuk voor stuk Aziatische merken: Kia, Toyota, Suzuki, et cetera.
Een Aziatisch merk dat nog géén bovengemiddeld lange garantie aanbood was Mazda. Bij Mazda kreeg je namelijk gewoon drie jaar garantie, waarmee ze een beetje op het niveau van alle Europese merken zaten. Die vaak toch iets minder hoge ogen scoren in betrouwbaarheidsonderzoeken.
Mazda brengt hier nu echter verandering in. Ze laten vandaag weten dat de garantietermijn verdubbeld wordt. Voortaan kun je dus rekenen op 6 jaar fabrieksgarantie als je een Mazda aanschaft. Tenzij je meer dan 150.000 km rijdt.
Mazda hoort nu tot de merken met de langste garantietermijn. Alleen Kia, MG, Toyota en Lexus hebben langere garantie. Dat je bij Kia 7 jaar garantie krijgt wist je waarschijnlijk al, maar dat geldt dus voor MG. Toyota en Lexus bieden tegenwoordig 10 jaar garantie aan. Voorwaarde is wel dat de auto jaarlijks bij de dealer wordt onderhouden.
En dan is er ook nog Suzuki. Die verlengde begin 2021 de garantie naar 6 jaar. Daarom moest Mazda eigenlijk ook wel meedoen, om niet al te veel uit de toon te vallen bij hun Aziatische concurrenten.
Foto: @deautograaf, via Autoblog Spots
Variomatic zegt
Laatste stuiptrekkingen van een merk dat nog maar een fractie is van wat het hier ooit was in NL, vorig jaar net aan 1.8% marktaandeel. Gaat zelfde exit kant op als Mitsubishi.
utregcity zegt
Dus straks ook Renaults met een Mazda-logo? 🤔
simonbv zegt
Dit jaar staan ze op 2070 verkochte auto’s. Ongeveer evenveel als Mercedes. Misschien hadden ze vorig jaar meer last van productie problemen?
mashell zegt
Hoezo? De CX-5 is flink geliefd onder mensen die met elektrische fietsen op een fietsendrager rond rijden. Doordat ze niet goedkoop zijn en ook niet heel zuinig zal het nooit een groot merk worden maar zo dramatisch als bij Mitsubishi of Honda is nou ook weer niet bij Mazda.
Robert zegt
De brandstofconsumptie van die CX-5 valt reuze mee. In tegenstelling tot de turbotorretjes waar het gros van onze ICE auto’s tegenwoordig mee zijn uitgerust, is het met zo’n SkyActiv motorblok onder de motorkap heel goed mogelijk om dicht op de fabriekswaarden te komen qua verbruik. En ik spreek hier specifiek over uit eigen ervaring.
PunicaOase zegt
Ze komen ook met PHEV, etc. modellen, misschien verkopen ze dan weer wat meer, hoewel de CX-60 niet veel soeps is. Wel nog steeds fraaie auto’s!
mark997gt3 zegt
CX60, echt een mooie auto. Geweldig mooi interieur. Jammer dat de PHEV niet een 6-in-lijn benzine motor heeft gekregen. Mazda’s eerste PHEV dus er moeten nog wat kinderziektes uit. Over een jaar of 3-4 wrs een fantastische auto. Kijk maar eens naar de ontwikkeling van de CX5