Voor als je een enorme familie hebt.
De Mazda crossover range is eigenlijk vrij overzichtelijk. Het begint bij de compacte CX-3. Wil je die iets sportiever, pak de CX-30. Dan is er een sportievere CX-4, voor met name de Chinese markt. De CX-5 is over ter wereld stiekem best wel een publiekslieveling. Daarboven heb je de CX-8, wat in feite een soort verlengde CX-5 is. Helemaal bovenaan het gamma is de CX-9. Die is net even bijgepunt voor het nieuwe jaar.
Het zijn voornamelijk kleine technische wijzigingen en veranderingen qua uitrusting. Van een volledige facelift is nog geen sprake. Maakt ook niet uit, het blijft een dikke auto die (met de juiste aandrijflijn) in Nederland zou mogen rondrijden. Uiteraard is de CX-9 standaard voorzien van vierwielaandrijving, vanaf 2020 met Mazda’s ‘Off-Road Traction Assist’. Dit systeem zorgt ervoor dat de wielen niet doorspinnen op een natte, blubberige ondergrond.
De adaptieve LED-koplampen zorgen voor meer veiligheid, want ze geven een grotere lichtopbrengst, terwijl ze minder storend moeten zijn voor tegemoetkomende weggebruikers. Tevens is de Mazda CX-9 nu wat handiger geworden. Zo kun je de achterklep automatisch openen door met je voet onder de bumper te zwaaien. Ook is de elektrisch bedienbare handrem nu voorzien van Hill hold assist.
In het interieur heeft Mazda ook kleine wijzigingen doorgebracht. Mocht je een van de twee jongste kinderen zijn uit een gezin van zeven, is er goed nieuws. Op de derde zitrij zijn nu ook USB-poorten beschikbaar. Dan kun je daar je smartphone op laden. Sowieso is de toegang naar de derde zitrij iets makkelijker gemaakt: de stoel schuift nu niet alleen naar voren, maar kantelt ook beter. Handig. Voor de bestuurder is er nu een grote scherm voor het multimedia-systeem. Dat meet nu 9 inch in diameter.
Er is ook een super-de-luxe uitvoering van de CX-9. Die wordt de CX-9 ‘Azami’ genoemd. Pièce de résistance is de bekleding van het interieur. Dat is bekleed in zeer fraai nappaleder. Je kunt kiezen uit twee kleuren: Pure White of Welnu Brown. Ook zijn er nieuwe wielen beschikbaar. Er is een motor leverbaar in de CX-9, een 2.5 SkyACTIV met turbo, goed voor 230 pk. Dat is als je op matige 91 RON benzine rijdt. Kies je voor 98, dan heb je 250 paarden tot je beschikking. Kortom, mocht je niet in Nederland wonen en in de markt zijn voor een nieuwe, grote zevenzits crossover: de CX-9 is weer ietsje beter geworden. Houdt er wel rekening mee dat de CX-9 al sinds 2016 op de markt is en een facelift binnenkort kan volgen.
tjorque zegt
Het magische woord turbo ?…
En dan suv ?
Dutchdriftking zegt
Tja, de grote SUV is niet mijn ding, maar het huidige design (óók interieur) van Mazda is zo mooi! Het is net het Japanse Alfa Romeo. Jammer dat we zo veel Passat’s en 3-series zien, maar zo weinig Mazda’s 6.
okdoei zegt
@dutchdriftking: Mazda 6en? #muggenziftenisleuk
tge2 zegt
@okdoei: Mazda’s 6 is volledig correct.
weijs zegt
Hier in NZ is het een van de populairste merken. Ik zie ze veel rijden en het zijn echt pareltjes qua design. Heel fraai.
camelman zegt
Dit was en is serieus de allermooiste SUV ever! Wat een heerlijke bak. Bijzonder jammer dat dit niet via de gewone kanalen leverbaar is in Nederland.
iphonistvongates zegt
Mooie SUV maar is er ook een superduper-de-luxe versie? Is dat SkyACTIV een gimmick net als de flux-capacitator op de DeLorean in Terug Naar De Nabije Toekomst?
87sandyd zegt
Ik mis die motor in de cx5. Heb serieus getwijfeld om deze auto te kopen. Maar zelfs de 192 pk versie voelt loom aan, helemaal icm de automaat. Zonde
airditude zegt
Hierop zou ik mijn huidige 7 zitter zo inruilen. Helaas in Europa bijna niet als occasion te krijgen en dus nog flink prijzig. Zonde! Zou zo graag weer Mazda willen rijden.