Oké Mazda, kom maar door met die echte BMW’s. En snel een beetje, onegaishimasu.
Zoals bekend maakt BMW vandaag de dag amper nog echte BMW’s. Vroeger maakte men grappen over merken die voorwielaandrijving aanboden, tegenwoordig zijn de Europese volumemodellen allemaal wrong wheel drive. Onder de kap huist over het algemeen geen machtig mooie atmosferische zes-in-lijn meer, maar een driepitter of hooguit een vierpitter. En zelfs als je dan die bak geld op tafel wil leggen voor de echte BMW-ervaring, kom je bedrogen uit. Een 5-Serie Touring of een 340i met RWD en I6? Vergiss es! Die zijn alleen nog verkrijgbaar met het plezierbedervende xDrive.
De looks daar hoeven we het verder ook niet echt in detail over te hebben. Om kort te gaan doet men bij BMW vooral haar best om modellen te tekenen met zo min mogelijk BMW styling cues in het design. In plaats daarvan gaat men tegenwoordig voor zo veel mogelijk lelijk in het design. Vroeger zeiden we dan nog met een tikje dédain ‘dat is om de Aziatische markt te pleasen’. Maar dat kan niet meer. Niet alleen omdat het benoemen van de kleurrijke smaakverschillen tussen verschillende culturen niet meer mag van D66 anno 2021, maar vooral ook omdat je ons niet wijsmaakt dat er ook maar één Chinees te vinden is die de BMW iX mooi vindt.
Ironisch genoeg in dat opzicht is het ook juist het Verre Oosten dat de traditionele BMW-liefhebber uit de brand gaat helpen. Zoals bekend gaat het onvolprezen Mazda zich namelijk toeleggen op het maken van échte BMW’s. De Japanners zijn al een tijdje aan de gang met het ontwikkelen van een heuse zes-in-lijn. Deze krachtbron zal in lengte geplaatst worden in Mazda’s nieuwe Large Architecture platform, dat in eerste instantie gebruikt zal worden voor de nieuwe, achterwielaangedreven Mazda 6. Tot zover geen nieuws, collega @willeme vertelde je er al alles over afgelopen december.
Inmiddels weten we echter ook meer over de tijdsplanning waarop deze nieuwe Mazdarati’s naar ons toe zullen komen. In december was de gedachte nog dat het allemaal pas over twee jaar los zou gaan. Kawaiipublicatie BestCarWeb verheugt ons nu echter met het nieuws dat het allemaal wat rapper gaat gebeuren.
Het is de bedoeling dat de nieuwe Mazda E46 al in maart van 2022 geïntroduceerd wordt. In december van 2022 volgt dan de nieuwe CX-5, die het nieuwe platform deelt met de 6. Kennelijk is Mazda van plan de huidige voorwielaangedreven modellen een tijdje naast de nieuwe bleppers aan te bieden. Later komt nog de opvolger van de in Nederland niet geleverde CX-8. We hopen daarnaast natuurlijk allemaal op een extra sportief model, maar daarover is vooralsnog niks concreets bekend.
De zespitters zullen op de markt komen met 48V mild hybrid technologie en als PHEV’s. Dat is in Nederland vooral goed nieuws voor de BPM, die voor een auto met fatsoenlijke motor anders niet mals zal zijn. Hopelijk slaagt Mazda erin de auto’s op papier zuinig genoeg te maken om niet bij voorbaat kansloos te zijn voor de Nederlandse markt, zoals bijvoorbeeld de KIA Stinger is overkomen.
Mazda hoopt in 2025 wereldwijd in ieder geval zo’n 300.000 auto’s op dit nieuwe platform te verkopen. Dat komt neer op zo’n twintig procent van alle auto’s die Mazda in een typisch jaar verkoopt. Wij kijken in ieder geval alvast uit naar deze traditionele Japanse BMW’s. Jinba Ittai jungeh!
Dank @Centocinquantanove voor de tip!
potjak zegt
Er is maar 1 Japans merk dat BMW’s maakt en dat is Toyota met de Supra 😎
Robert zegt
@potjak: ik kan me een tijd herinneren dat men Honda als ‘het Japanse BMW’ aanduidde. Ondanks de voorwielaandrijving.
Och, die gouden jaren negentig…
potjak zegt
@RRRobert: dat waren nog eens tijden, Crx, Civic Coupe en Prelude
Erik zegt
En niet te vergeten de Integra en in 1989 de NSX die, in Duitsland in een vergelijkende test in het blad Aut0-Motor-und-Sport, de Porsche 911 te kijk zette. Op alle vlakken was de NSX beter en bestuurbaarder dan de Porsche 911.
Johanneke zegt
Maar dat was uberhaupt alles uit japan uit de jaren 90. Lancer evo’s en skyline GTR’s reden ferrari’s, lambo’s en porches die het 3dubbele koste aan flarden, want 4wd active jaw control dikke turbo’s, alles.
Robert zegt
@potjak: mijn ’97 Accord 2.0 was feitelijk al een vierdeurs coupé in de tijd dat deze niche nog formeel moest worden uitgevonden. Briljant rijdende auto, ook na 14 jaar en dik drie ton op lpg. Het zou me niks verbazen als-tie ook nu, 10 jaar later, ergens in Afrika nog steeds dienst zou doen als taxi o.i.d., want ik heb hem destijds ‘voor de export’ verkocht.
potjak zegt
@RRRobert: ja fantastische auto’s, zo worden ze niet meer gemaakt.
Erik zegt
Precies, Een Honda Accord 2.0i 12v ALB die in 1986 tegenover een BMW-3 en een Mercedes 190E werd gezet in een vergelijkende test in het Duitse (!!) blad Auto-Motor-und-Sport waar de Honda overal als winnaar te voorschijn kwam.
Dat waren nog eens tijden.
Joseppe zegt
Nou daar zijn de meeste Toyota liefhebbers het oneens over. De nieuwe Supra is al lang geen echte Supra meer. Laat staan dat hij de oude kan evenaren….
sollie1984 zegt
Smaken verschillen gelukkig. Ik vind de nieuwe BMW’s prachtig. XDrive of RWD…driften kan je wel met beide. En qua rijbeleving is het nog altijd gewoon hoe een BMW moet zijn.
Johanneke zegt
Maar het is serieus best sneu hoe ver BMW af staat van wat ze groot heeft gemaakt 20 jaar geleden. Maarja levert wel altijd veel geld op, de stap van de liefhebbersmarkt maken naar de mainstream markt, een markt waar je meer dan 50k voor een fwd x1 met 3pitter en acceleratietijd van boven de 10 seconden neer kan tellen.
doublechevron65 zegt
@Johanneke: BMW is een bedrijf dat al doel heeft geld te verdienen. Lukt het merk best goed, zal hen dus weinig jeuken dat er een zuurpruimen blog namens Autoblog bestaat; “vroegâh was alles beter…”.
jaapiyo zegt
BMW kachelt al sinds 2015 achteruit qua marktwaarde. Dat geldt op zich ook voor Daimler, maar Daimler is inmiddels wel weer voorbij gegaan aan BMW qua marktwaarde en doet het relatief dus gewoon beter. Het is een (onderbouwde) mening, maar wat mij betreft geldt dat áls je al stelt dat BMW het financieel goed doet, dat niet dankzij maar ondanks het lelijke design en de technische armoede het geval is.
Zukunft1 zegt
@jaapiyo: goeie!
pier zegt
Hopelijk worden de zespitters nog enigszins betaalbaar in NL, zou toch wel fantastisch zijn!
faithnomore zegt
Vrees dat ze te laat zijn. Zwanenzang ontploffingsmotor is al even ingezet
Baroen zegt
Sinds de Citroën traction avant uit de jaren ’30 is voorwielaandrijving dé norm. Sommige merken zijn hopeloos ouderwets en passen nog steeds die mallotige cardanas toe, inclusief tunnel in het interieur, hahahaha.
The Stig NL zegt
@baroen: Tja, wat kan ik er van zeggen… Ieder voordeel heb z’n nadeel
mashell zegt
@baroen: voorwielaandrijving is technologisch gezien de hoogwaardiger aandrijving. Het levert een veiliger weggedrag en meer interieur ruimte op. Maar dankzij ESP gaat dat veiliger weggedrag al niet zo meer op en met een elektrische aandrijflijn is achterwielaandrijving juist weer heel logisch.
ouwedibbes83 zegt
@mashell: technologisch gezien zou ik eerder voor RWD pleiten, de argumenten die jij noemt zie ik als praktisch, zeker dat ruime interieur punt. RWD biedt vaak een betere gewichtsverdeling, want de motor kan makkelijker tussen de voor- en achteras. Daarnaast wordt de stuurinrichting niet beïnvloed door aandrijfkrachten. Voorheen was t ook nog zo dat auto’s met veel vermogen, dat niet allemaal op de voorwielen kwijt konden, waar de achterwielen t wel konden verwerken. Nu zijn we op een punt dat vermogens zo hoog zijn geworden, dat 4WD erg zinvol wordt, ondanks de nadelen.
560pk zegt
Ik snap de bezwaren tegen Xdrive niet zo. Met de huidige vermogens, en zeker de huidige koppelkrommes van de turbo 6 cilinders (heel vroeg heel veel koppel), is alleen rwd bepaald geen voordeel. Driften gaat daarmee prima hoor, dat heb je dan ook iedere dag nodig. Maar in de normale Nederlandse, natte, winter wordt mijn rwd Bimmer met 560 pk, ondanks z’n winterbanden, bij ieder stoplicht bij wijze van spreken zoek gereden door de eerste de beste Polo.
por100 zegt
Ja maar bij een 560 pk uit een biturbo v8 is dat wel begrijpelijk. Als je v8 atmosferisch was had je al een probleempje minder hoewel xdrive bij 400+ pk idd verstandig is. Maar wat is er mis mee om de 540i touring gewoon met rwd uit te voeren?
Te veel koppel vanwege die ene turbo? Misschien,maar dan hadden ze bij bmw ook een mild hybrid systeem gekoppeld aan een atmosferische 6 in lijn kunnen bouwen. Daar hebben ze kennis en geld genoeg voor. Wat doen ze: ze blijven vasthouden aan de turbo’s enndus aan de idiote koppelkromme. Maar wordt het rijden daar zoveel leuker van?
reinder1 zegt
Met de 40i blokken van tegenwoordig heb je ook zoveel koppel dat je banden (ondanks 275 achter) het met iets nat wegdek niet meer trekken. Ik vind het leuk hoor en heb er ook een sperdifferentieel. Maar er is nou eenmaal een 0-100 gekte gaande….
Die xDrive is met sper is overigens heerlijk om te rijden.
mashell zegt
Mazda wil het succes van de Alfa Romeo Giulia (ook een nagemaakte 3 serie) evenaren?
por100 zegt
Als ze een atmosferische 6 in lijn bouwen en die koppelen aan een mild hybrid systeem zie ik nog wel een gat in de markt hoor. Maar het zal wel turbo 6 in lijn worden.
dondeboer zegt
Mazda wordt soms wel ’t japanse Alfa genoemd. Ik hoop dat ze met dit ding iets bouwen dat net zo goed rijdt en smoelt als de Giulia.
reinder1 zegt
Ach het zijn vaak degene die het geld niet hebben om een nieuwe te kopen die blijven hangen aan het verleden. Dat worden ook wel ‘rookgordijnen’ genoemd.
BMW staat al 25+ jaar centraal in mijn familie. Blijkbaar kan je als echt BMW hart in elke generatie iets waarderen en vinden waar je hart sneller van klopt. Ik heb nu een hybride èn een 6-in-lijn RWB uit 2019. Allebei heerlijk.
De ‘puristen’ moeten vooral selfnamed puristen blijven, maar daar kan geen enkel fabrikant geld aan verdienen. Als deze mensen €80k willen neerleggen voor een E36 die nieuw uit de fabriek komt, dan wilt BMW ze best maken hoor. Lekker goedkope productie. Alleen mogen ze die niet meer maken ivm regelgeving.
BMW is en blijft een merk wat met ELKE generatie meer dan voldoende voer voor discussie teweeg heeft gebracht. En sinds social media voldoende werk heeft verschaft voor de toetsenbordridders.
Een fabrikant die winst draait is nog steeds een goedlopende fabrikant.
#ontopic: best logisch dat de voorwielen een beetje meedoen met de nieuwe blokken. Geeft ook weer een nieuwe dimensie aan driften: kun je langer zijwaarts blijven rijden, in een rechte lijn wel te verstaan.
Dutchcarwizard zegt
Mazda springt in het gat wat Bmw achter laat.