Het is de tweede update in vier jaar.
Mazda is niet vies van een kleine update. De CX-3 werd in 2014 geïntroduceerd, maar is inmiddels alweer toe aan zijn tweede facelift. Ingrijpende veranderingen hoeven we dus niet te verwachten, maar dat is niet zozeer een probleem. Het design valt immers goed in de smaak, dus aanpassen is allerminst een vereiste.
Voor wat betreft het exterieur zien we dan ook enkel een handvol kleine wijzigingen. Mazda herontwierp de grille, en daar is eigenlijk alles mee gezegd. De rest van de vernieuwingen betreffen vrijwel alleen optionele stukken. Zo vindt men voortaan Soul Red Crystal en nieuwe 18″ aluminium velgen op de optielijst. Daarnaast zijn de veiligheidstechnieken uitgebreid en heeft de auto voortaan een Matrix LED-lampen en een elektronische parkeerrem. Tenslotte krijgt de CX-3 een centrale armleuning. Altijd handig.
De grootste verandering vinden we onder de motorkap. Niet omdat er een ander blok te vinden is, maar omdat de SKYACTIV-D dieselmotor verbeterd is. Dit betekent overigens niet dat de krachtbron extra vermogen of koppel heeft. De SKYACTIV-D is vooral aangepakt om te voldoen aan de emissienormen. Mazda verlaagde bijvoorbeeld de verbrandingstemperatuur door de motorinhoud te vergroten. Zodoende voldoet de CX-3 aan de Euro 6d normen. De SKYACTIV-G benzinemotoren verder eveneens geüpdate om de deeltjesemissies te verminderen.
De vernieuwde CX-3 komt binnen enkele maanden op de markt in de Verenigde Staten. De auto komt in de zomer naar Nederland.
Dacht eerst even dat er een foto van een E-Pace boven het artikel stond…
Well done Mazda…
En shame on you Jaguar!
@moveyourmind: Complimenten naar Mazda alleen waren op zich voldoende als je het mij vraagt. Jaguar maakt nog steeds knappe wagens en de Mazda’s van weleer zien er gewoon ook fantastisch uit! Het is jammer dat ik ze niet wat vaker tegenkom op de weg…
Mazda is echt goed bezig de laatste jaren, mooi exterieur en interieur en een dikke middelvinger naar de rest om schone motoren te ontwikkelen zonder te downsizen.
Meer aanpassingen had het dingetje ook niet nodig. Nog steeds een keurige wagen wat design betreft. Mooie auto’s bouwen ze daar tegenwoordig.
Nog altijd de leukste van z’n segment.
Dit is nou echt design waar je vrolijk van wordt, itt die Arteon uit de vorige post.
Prima wagen hoor, smoelt goed en rijdt lekker. Door oneerlijke BPM boete wel wat duurder dan de concurrentie, maar je krijgt er naar mijn mening wel een stuk meer auto voor. Alleen moet je niet proberen om met 3 volwassenen achterin te gaan zitten, dat gaat niet ;).
@trustmeiamanengineer: Er zijn maar heel weinig auto’s waar je met drie volwassenen op de achterbank zou willen zitten, gewoon met twee auto’s gaan dan.
Nog altijd mijn nr 1. keus in t segment