Je bent geen vriend, je bent een lotgenoot. Samen uit, samen thuis, samen alles dus rollen we samen tot de dood, tot de benzine op is, nee..we pushen dat ding met z’n allen, rollen tot heel die whip kapot is – Mazda tegen de MX-5.
Nee, Mazda is de eerste MX-5 (NA voor intimi) nog niet vergeten. De nieuwe MX-5 verkoopt best lekker in Nederland, maar Mazda weet waar het begon. In 1989 werd de Japanse roadster gepresenteerd op -wie kent ‘m niet- de Chicago Auto Show. Het was de aftrap van wat een daverend succes zou worden voor Mazda. De op Britse leest geschoeide Japanner was niet alleen een imago-booster voor het merk, maar ging daarnaast ook als zoete broodjes over de toonbank. Van de eerste generatie werden er een kleine half miljoen verkocht. Wie had gedacht dat er zoveel kappers op de wereld rondlopen…
Enfin, de oudste exemplaren worden inmiddels dus al bijna 30 jaar oud. Daarom acht Mazda de tijd rijp om een speciaal ‘classic center’ op te richten, waar je originele onderdelen kan kopen en waar oude MX-5jes gerestaureerd kunnen worden. Mazda werkt samen met de originele toeleveranciers om bepaalde onderdelen weer beschikbaar te maken, zoals het Nardi-stuurwiel, de pookknop, de softtop en -jawel- de Bridgestone SF-325 banden. Volgens Japanesenostalgiccar is het de bedoeling dat in de toekomst meer onderdelen gaan volgen.
We kennen dergelijke projecten al van andere merken, zoals Lamborghini en BMW. Aanvankelijk is de dienst alleen beschikbaar voor Japanse Eunos-rijders, maar als het een succes wordt zullen MX-5 en Miata-rijders in de toekomst ook vast kunnen profiteren van het initiatief.
volvoturbo zegt
Zou zelf voor n S2000 gaan als ik in dat segment zou gaan shoppen, maar t blijven leuke rijdersbakkies.
davelepeef zegt
@volvoturbo: die heeft zowat 100pk meer. In dat geval ga ik wel voor een Boxster…
suheyl zegt
@volvoturbo: zit nog wel een flink verschil in, zowel qua prijs als prestaties
zwepp zegt
@volvoturbo: Zelfde segment? Een leuke MX-5 NA koop je in de winter voor € 3.000,-. Succes met een S2000 vinden voor dat geld!!
volvoturbo zegt
@zwepp: klopt, de vergelijking ging een beetje mank. In ieder geval met de NA.
zwepp zegt
@volvoturbo: Dat geeft toch niet?! Ik snap het verlangen naar een S2000 voor een MX-5 prijsje wel ;-)
efignition zegt
@volvoturbo: ik heb een Volvo Turbo op mijn MX-5.
mashell zegt
@efignition: niet gewond geraakt? Valt de schade mee?
baap zegt
Wow, 1 woord: wow. ?
tge1 zegt
Topkarretjes, heb zelf een NC. Leuk initiatief dit!
oemplus zegt
Jammer, zijn we de komende jaren nog niet van die pensionaris autotjes af..
lekbak zegt
@oemplus: is toch leuk spul joh. Eens iets anders dan een grijze golf plus of een Renault captur…
oemplus zegt
@lekbak: Het rijd best wel leuk hoor. Laag bij de grond, vlot mee te schakelen, maar ze zijn wel erg overgewaardeerd. Het is een typisch vrouwen/50 er autotje. Technisch zijn ze best goed, maar het zijn wel echte roestkonijnen. De laatste 2 types MX5 ogen dan wel weer sportief, die kan ik best waarderen!
w0o0dy zegt
@oemplus: een NA uit 1994 maar afgezien van de afwatering net voor de achterwielen (leidt tot toestemming op die plek) is er geen roest te bekennen (niet gerestaureerd). Verder is het met wat kleine aanpassingen een echte sportwagen qua rijgedrag alleen niet echt het vermogen om echt hard te gaan. Toch wil ik wel stellen dat je een aardige stuurman moet zijn of een hele dikke auto moet hebben wil je een fatsoenlijk gestuurde MX5 losrijden op een bochtige route.
w0o0dy zegt
@w0o0dy: roestvorming niet toestemming
mashell zegt
@w0o0dy: roestvorming krijgt geen toestemming!
lekbak zegt
@oemplus: gaat het nou om het rijden of om het imago?
oemplus zegt
@lekbak: Nouja toch wel beide (vind ik) Zoals ik al zei, het rijd harstikke leuk, voor weinig geld. Maar ik zou me wel kapot schamen in de eerste of tweede generatie. Maar iedereen kijkt er anders tegenaan natuurlijk. Ik vind de 3e generatie al een stuk sportiever ogen. Het is dat ik te lang ben, anders was het wel een optie voor mij geweest.
mazdamx5jee zegt
@oemplus: ik ken toch meer dan genoeg jongeren die er in rond rijden:p (zelf een 19 jarige NA rijder;p )
seicilindri zegt
@oemplus: je moet juist het eerste type hebven. Die zijn veel lichter en echte rijdersauto’s.!
Jochempie zegt
@oemplus: Ik heb er net één gekocht, en ik ga er zoveel mogelijk mee rondrijden, zodat de kans groot is dat jij ‘m ook ziet ;)
donotfeed zegt
Uit het oog uit het hart hoor ik mensen zeggen,
maar ze zien niet wat ik zie
dus die mensen hebben;
geen idee van hoe me wereld werkt,
geen idee van hoe die kerel werkt
branko zegt
Ai heb ik net mijne een paar maanden te vroeg weggedaan
Gulli zegt
Ik neem aan dat als je op 123mazdaeunosonderdelenkopen.jp een paar Yen’s achterlaat ze je vast wel een uitlaatje op willen sturen toch?
metalmike zegt
@gulli: Er zijn meerdere webshops gespecialiseerd in dit model, kan je alles krijgen tot aan het kleinste boutje en moertje.
allesmetturbo zegt
Ooit ook eentje gehad, leuke herinneringen aan. Turbo kitje is er helaas nooit van gekomen
citroenvisa zegt
Vind ik leuk
thomasthomas zegt
Toen ze net uit waren had ik een Honda CRX en mijn zwager een Miata Mx5. Wat reed dat ding fijn echt veel beter dan de CRX. Leuke tijd 1990 was het denk ik.
stephane8200 zegt
Ik heb nog een NA in de garage staan. Rijd er haast nooit mee maar ik doe hem nooit meer weg. Ik zie het ondertussen ook als een klassieker maar dan wel eentje waar je nooit problemen mee hebt. Ideaal!
kalslasie zegt
“winne”
rob5nismo zegt
Tof idee