Je dacht dat de goeie ouwe verbrandingsmotor z’n beste tijd gehad heeft?
Daar denkt Mazda heel anders over! De Japanners presenteerden hun “Sustainable Zoom-Zoom 2030”-visie waarin uiteen wordt gezet hoe de uitstoot van de diverse modellen omlaag wordt gebracht. Het wordt vooral interessant bij de uitleg over Skyactiv-X.
Benzinemotoren met Skyactiv-X ontbranden namelijk door de compressie, zoals bij dieselmotoren ook het geval is. Normaal gesproken hebben benzinemotoren bougies nodig. Door de nieuwe techniek met de titel “Spark Controlled Compression Ignition” claimt Mazda dat de voordelen van benzine- en dieselmotoren met elkaar worden gecombineerd.
Da’s goed voor de output, voor het milieu en voor de prestaties van de auto. Het koppel van de motoren zou met de nieuwe techniek 10 tot 30% toenemen ten opzichte van de bekende Skyactiv-G motoren. De efficiëntie zou stijgen met 20 tot 30 procent. Mazda claimt zelfs dat de Skyactiv-X motoren een hogere thermische efficiëntie behalen dan de dieselvarianten!
Skyactiv-X motoren debuteren als het goed is in 2019.
Foto: Mazda RX-vision
jannemaneke zegt
Had Mazda de benzinemotor als de dieselmotor al niet heruitgevonden met hun Skyactiv?
trustmeiamanengineer zegt
Mooi! Mazda is echt goed bezig. Eventueel nog wat (simpele) elektro meuk eraan en de brandstofmotor kan nog wel ff mee, wat ook gewoon moet. Want ondanks wat alle milieuhippies en overheden opeens denken hebben we (meer) tijd nodig om op volledig elektrisch over te kunnen gaan.
BaRa zegt
@trustmeiamanengineer: dat is een kant van de waarheid. De andere kant van de waarheid is dat Mazda als kleine fabrikant helemaal niet klaar is om over te gaan op elektrisch. Vandaar ook hun samenwerkingsakkoord met Toyota ivm EV’s dat vier dagen geleden werd aangekondigd. Op dat vlak doet het kleine Mazda precies hetzelfde als de grote Duitse drie: warm en koud blazen tegelijk. Niets tegen Mazda overigens, ik ben 100% tevreden over m’n MX-5.
tge1 zegt
@BaRa:
Mazda is ook succesvol met hun skyactiv principe en bijpassend design, dus ik denk dat ze het meer dan prima begrijpen…
BaRa zegt
@tge1: begrijpen ongetwijfeld wel. Er via de marketing-afdeling helder over communiceren is wat anders :-)
JanJansen zegt
@BaRa: Mazda moet inderdaad nog wel even verder met hun motoren. De hebben gewoonweg het geld niet om een elektrische auto te ontwikkelen.
Auto’s bouwen is uiteindelijk een hele dure bezigheid.
De samenwerking met Toyota is ook helemaal geen samenwerking. Mazda moet overleven en daarom zich aansluiten bij een grote speler om de snelle opmars van elektro bij te kunnen houden.
Dutchdriftking zegt
Elektrische benzine denk ik, afgaand op de header foto?
mout zegt
Is dat de nieuwe 3?
flutterby zegt
@mout: ik heb begrepen dat Mazda te klein is om de investering van elektrificatie te dragen, maar dit gaat wel erg ver.
tge1 zegt
@flutterby:
Tesla is nog veel kleiner, maar die maken zelfs met de woekerprijzen die ze voor hun overgewaardeerde producten vragen nog altijd geen winst. Enorme accu’s zijn een leuke toevoeging, maar niet dé oplossing.
fanboy zegt
@tge1: Lekker simpel weer.
Ten eerste gaat het hier niet over Tesla. Ten tweede, Tesla investeert al haar inkomsten. Vind je het gek dat ze geen winst maken? Ze hebben gigantische fabrieken gebouwd als kleine speler op de automarkt.
tge1 zegt
@fanboy:
Tesla maakt al meer dan 10 jaar verlies. Zonder subsidies van overheden zouden ze amper hun producten slijten. Sinds in Hong Kong de subsidies zijn gestopt, wordt er geen Tesla meer verkocht.
fanboy zegt
@tge1: Wordt er geen Tesla meer verkocht?
Je bent de half miljoen pre-orders op de Model 3 even vergeten?
Tuurlijk krijgen ze subsidie, dan wel de kopers van hun auto’s. En er zijn zoveel merken die in die positie hadden kunnen zijn. Maar nee, die voeren allemaal geen zak uit op dit gebied, en er moet een eigenwijze kerel aan te pas komen om zoiets op te zetten.
posthumus zegt
@fanboy: Denk dat hij bedoeld dat er geen Tesla meer wordt verkocht in Hong Kong ;)
fanboy zegt
@posthumus: Dat denk ik ook. Maar goed, zo proberen mensen altijd wel iets negatiefs te vinden over Tesla. En het is ook heus niet allemaal positief.
Maar die negatieve punten worden dan aangegrepen om te beweren dat Tesla een bubble is die gaat barsten. Dat wordt dan al jaar na jaar beweert, en het gebeurt maar niet :)
posthumus zegt
@fanboy: Kan je je nog herinneren hoe “men” 10 jaar geleden sprak over Apple? Tesla is het nieuwe Apple. Je kan zeggen wat je wilt, maar ze maken iets dat eigenlijk suf/noodzakelijk is sexy. Of in geval van Tesla S3XY
flutterby zegt
@tge1: Als je echt een argument wou maken had je erbij kunnen vertellen dat voor de afschaf van de subsidie er bijna een jaar aan bestellingen in een maand verkocht is. Die subsidie was dan ook bizar hoog (30-40%).
Tonnie zegt
@porschepdk: nee, is niet gefixt (android app).
gregorius zegt
Iemand die hier meer over weet? Als er zo veel voordelen zitten aan het zelfontbranden bij een benzine motor, waarom hebben alle andere makers dat de afgelopen 100 jaar niet gedaan?
pier zegt
@gregorius: dit is denk ik een beetje dezelfde vraag als ‘waarom hadden we 100 jaar geleden al geen TGV ipv stoomtreinen’. Zal technisch best gecompliceerd zijn, en nu pas ook noodzakelijk.
w0o0dy zegt
@gregorius: het sturen van het ontstekingsmoment is heel lastig en pingelen (en knocking) is erg slecht voor de motor. Daarnaast brengen dit soort concepten tot nu toe veel giftige uitlaatgassen met zich mee..
spyderweb zegt
@gregorius: Verschillende autofabrikanten werken al meer dan 10 jaar aan een hcci benzinemotor.
http://www.amt.nl/techniek/artikel/2016/8/compressieverhouding-181-in-komende-benzinemotoren-2014-5-1011983
flutterby zegt
@gregorius: met die logica hadden we nooit de Internal Combustion Engine uitgevonden. Een elektra motor is op elk punt superieur.
mashell zegt
Mazda moet ook wel wat. Hoeveel mooie sky dit, sky dat, marketingnaampjes ze er ook aan hangen, hun turbo-loze benzine motoren (door puristen atmosferisch genoemd) zijn eigenlijk hopeloos verouderd.
w0o0dy zegt
@mashell: hun motoren zijn geavanceerder dan turbo-motoren. Turbo’s zijn al sinds de jaren 60 doorontwikkeld itt de geavanceerde hoog-compressie motoren van Mazda. Die dingen zijn dan ook in de praktijk zuiniger dan de concurrentie en rijden eigenlijk fijner. Maar joh overal een turbo opplakken en off- boost GEEN koppel of pk’s hebben is natuurlijk veel beter…..
mashell zegt
@w0o0dy: een atmostferische motor met een groter slagvolume is uiteraard niet zuiniger dan een low pressure turbo motor met een kleiner slagvolume, dat is technisch nagenoeg onmogelijk. Bij de atmosferische motoren van Mazda wijkt het praktijk verbruik minder af van het testverbruiik maar beide ligt wel wat hoger. Ook schrijven de vergelijkende testen eigenlijk altijd dat de Mazda motoren in vergelijk met de concurrerende turbo motoren wat loom en traag aanvoelen (niet zo gek want atmosferisch). Daarom vind ik dat Mazda’s motoren concept, ondanks de coole Skydinges marketing naam, verouderd is.
lekbak zegt
@mashell: slagvolume heeft niks met efficiëntie te maken. De mazda motoren hebben een erg hoog thermisch rendement. Veel belangrijker dan een turbo, die voornamelijk de power een boost geeft en niet de efficiëntie.
karhengst zegt
@mashell: De downsize turbo motoren zijn echter de blokken die loom en traag aanvoelen wanneer ze zo bereden zouden worden als bedoeld was. Dat gebeurt noch in de praktijk, noch in vergelijkende tests. Logisch, want dat is een terging, zeker in die kleine torretjes. Echter gaat dan wel het aloude Duitse mantra op: Turbo läuft, Turbo säuft.
trustmeiamanengineer zegt
@mashell: Zo’n reactie heb ik eerder gezien onder een Mazda artikel… Die Skyactive motoren zijn de modernste die er zijn. Dat er geen turbo aangebout zit wil niet zeggen dat ’t oude meuk is hé.
mashell zegt
@trustmeiamanengineer: dat Mazda er een mooie naam aan hangt wil natuurlijk niet zeggen dat die motoren nou zo modern zijn.
posthumus zegt
@mashell: Jullie gaan beide wat kort door de bocht. Volgens mij heeft Mazda heel goed door dat er in de “oude” concepten nog wel wat verbeteringsruimte zit. En zijn niet alleen de motoren, maar valt het jullie ook op dat nieuwe Mazda’s steeds lichter worden. Kortom, in de praktijk is die verbeterde “oude” techniek zo gek nog niet.
trustmeiamanengineer zegt
@mashell: Maar ze zijn dus wel modern…. Kan je wel blijven proberen te verkondigen dat het oude zooi is…
En het een naam geven, dat is marketing.
tge1 zegt
Verder vind ik het een verademing dat er nog fabrikanten zijn met een wat nuchterdere kijk op de ontwikkelingen van de electrische auto’s. Het is een leuk idee, maar de brandstofmotor is nog lang niet uitontwikkeld zo blijkt. Gelukkig laat niet iedere fabrikant zich ringeloren door de onterechte electrische eco hype. Ik ben geen tegenstander van EV’s, maar wel van de “ecoterreur” die er regelmatig mee gepaard gaat.
Dutchdriftking zegt
Nog even een serieuze reactie, dit zou wel echt heel knap zijn, zeker als de motor niet gaat ‘pingelen’. Als ze het dan ook nog kunnen combineren met turbo’s dan krijg je echt een heel hoog rendement.
w0o0dy zegt
@dutchdriftking: de enorm hoge compressie kun je niet zomaar combineren met een turbo.. teveel druk in de verbrandingskamer zou die motor veel te vroeg laten ontsteken.
Edge zegt
@w0o0dy: Boeiend. Menig man heeft dat ook wel eens gehad en functioneert desondanks prima ;)
lekbak zegt
@w0o0dy: als ik het goed begrijp willen ze juist dieselen met een benzinemotor. Dus hoge compressie en brandstof inspuiten net voor de ontsteking.
w0o0dy zegt
@lekbak: bij 4000 tpm is de tijd maar 30 milliseconden (0,03 sec) per ontsteking.. en goede spontane ontbranding vindt pas plaats als de mengverhouding en compressie optimaal zijn dus is de timing nogal een uitdaging. Zeker omdat het bij benzine uiterst kritisch is om de timing en mengverhouding goed te krijgen in vergelijking tot diesel.
lekbak zegt
@w0o0dy: Vandaar ook de uitdaging en vandaar ook dat het er nog niet is. Mercedes is er al vele jaren mee bezig met hun disotto motor en die is nog steeds niet op de markt. Ik ben benieuwd of en hoe het mazda wel lukt.
hight96 zegt
@dutchdriftking: Denk dat dat wel lastig wordt ivm de hoge compressie van de motoren zelf..
galgootje zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rob636 zegt
Ik ben benieuwd. Zoals het nu staat is mijn hoop dan gevestigd op Mazda, wat betrefd het behoud van verbrandingsmotoren.
intimrasiert zegt
Mooie motor kan dat worden. Wel jammer dat er dan zo’n lelijke Mazda omheen moet.
ouweroestkar zegt
@intimrasiert: een lelijke Mazda? Mazda is de laatste jaren er veel op vooruit gegaan qua uiterlijk en techniek, de kodo designtaal past naadloos op al hun modellen. De huidige Mazdas zijn bijna allemaal de mooiste auto’s in hun klasse. En kijk eens naar het oogstrelende concept op de foto boven het artikel, werkelijk waar een plaatje. Vroeger waren de mazdas niet allemaal even mooi, de Demio kunnen we niet als een meesterwerk bestempelen, maar we leven in het heden. En geloof me, als je vanonder je steen komt ga je veel mooie Mazdas zien.
viezefreddyw zegt
Ik vind het fantastisch dat een merk als Mazda zo in innovatief kan zijn. Ik heb er de ballen verstand van maar het klinkt wel leuk.
En Mazda moet bovenstaande auto gewoon in productie nemen want wat is dat ding mooi zeg!
Breinstein zegt
Mercedes-Benz is hier al jaren mee bezig onder de naam DiesOtto: https://en.wikipedia.org/wiki/DiesOtto
En ondanks hun claim in 2010 dat er binnen 3-5 jaar een auto met een dergelijke motor op de markt moest komen is het daar wat stiller rondom dit project.
lekbak zegt
@Breinstein: jep. Daar moest ik ook gelijk aan denken. Blijkbaar is het erg lastig in de uitvoering.
berlinetta zegt
Ik ben benieuwd! Zou mooi zijn als we daardoor nog iets langer kunnen genieten van onze inefficiënte, maar o zo geliefde motoren.
monsieurleloure zegt
Eigenlijk zou Audi de slogan “Voorsprong door techniek” moeten afstaan aan Mazda.
henkp1 zegt
@monsieurleloure: Ja nou! Eigenlijk zijn er legio fabrikanten die die slogan meer verdienen dan Audi. Mazda is daar inderdaad één van.
mashell zegt
@monsieurleloure: niet mee eens. Ja Audi loopt niet echt meer voorop qua innovatie maar Mazda levert nou ook niet bepaald courante techniek.
benzinehoofd zegt
@mashell: Vandaar ook die voorsprong… als je courante techniek levert heb je geen voorsprong meer! ;-)
henkp1 zegt
Blijkbaar zit er wel een bougie in: ‘spark controled..’ ik vermoed bij lagere toerentallen wordt de bougie gebruik en bij hogere toerentallen de (hogere) compressie.
benzinehoofd zegt
@henkp1: Dat “spark controlled” was mij ook al opgevallen.
Rick-dos zegt
Leuk dit en het zal de fanboys van Mazda en de verbrandingsmotor plezieren, maar dit is niet meer dan een stuiptrekking van een techniek die binnen afzienbare tijd niet meer relevant is.
De run op de model 3 is een goede indicator van dat feit andere indicatoren zijn het verleggen van de focus door alle andere merken naar ev en overheden die verplichten om uitsluitend ev te verkopen.
Je zult zien dat de aankondiging skyactiv-x net zo relevant zal zijn als de wankelmotor. Niet dus…
w0o0dy zegt
@rick-dos: ev’s hebben in feite simpele, goedkope, betrouwbare en efficiënte motoren.. de enige hobbel is de stroom opslag.. Als dat opgelost is dan is de strijd gestreden. Een verbrandingsmotor kan simpelweg niet mee komen. Veel onderdelen, aerodynamisch ellendig ivm koeling, veel ruimte nodig voor motor en bijbehorend en tank.. en rendement is lager. Eigenlijk geen contest.
posthumus zegt
@w0o0dy: maar ze klinken soms zo lekker :)
Rick-dos zegt
@w0o0dy: Denk het ook. De wil van alle betrokken partijen is er en dus is het een kwestie van tijd.
Ik hou nog steeds van mijn verbrandingsmotor maar de tekenen aan de wand zijn er dat het op zn laatste benen loopt en realiteit is het aan het inhalen. Eigenlijk is de verbrandingsmotor een van de laatste analoge technieken die de digitale tijdperk ingetrokken moeten worden.
Serieus had mij nog maar 5 jaar geleden gesteld dat ik dit soort uitspraken zou doen in 2017 en ik had je voor gek verklaard. ;)
w0o0dy zegt
@rick-dos: sterker nog.. ik denk dat ik iets dergelijks toen al riep en dat jij mij voor gek verklaarde.. maar dat wordt lastig zoeken in zo’n 10.000 reacties.
Rick-dos zegt
@w0o0dy: Hoeft niet. Ik wil heus wel toegeven dat ik je voor gek verklaar. :p
Maar ik heb wel altijd tegen je gezegd dat ik denk dat electrische aandrijving een tussenstap is naar iets anders en wellicht beters. Ik blijf nog steeds van mening dat de middelen en grondstoffen die nodig zijn om aan de vraag van ev rijden te voldoen op den duur niet houdbaar zal zijn. Daarom denk ik nog steeds andere alternatieven zoals waterstof beter zullen zijn. Ik vraag mij alleen nu af of de politieke wil er nog zal zijn om die stap te maken als we net de stap naar ev gemaakt hebben.
lekbak zegt
@Rick-dos: waarom zou je iets anders willen dan een ev? Het is een kwestie van tijd voordat de range voldoende is voor op vakantie en de accu’s in een uurtje of twee weer helemaal vol zijn. Een lange tijd waarschijnlijk wel, maar het komt zeker. Dan is iets met een vloeistof tank helemaal niet meer nodig.
Rick-dos zegt
@lekbak: Omdat ik denk dat we tegen schaarstes van grondstoffen aan gaan lopen. Kijk alleen al naar lithium. We gebruiken nu al veel van dat spul en het is al een tikkende tijdbom als we dan ook nog al onze vervoermiddelen electrisch willen maken dan gaan we snel door dat goedje heen.
Maar ook onze electrisch netwerk zou capaciteitsproblemen kennen. We hebben nu al een netwerk dat fragiel is.
Zo denk ik dat er nog wel wat meer externe factoren zullen zijn die het gebruik van ev zullen beinvloeden en een last zullen zijn voor onze maatschappij.
Maar desondanks lijkt het mij evident dat de verbrandingsmotor z’n langste tijd hebt gehad.
lekbak zegt
@Rick-dos: goed punt, maar ik denk niet dat het een probleem gaat zijn. Er zijn vele succesvolle onderzoeken naar andere soorten accu. Met veel voorkomende grondstoffen ook nog.
Het stroomnetwerk is wel een dingetje maar dat kan met voortdurende investeringen ook opgelost worden. En dan zal dat efficiënter en vooral makkelijker zijn dan een vloeistof zoals waterstof. Maar we zullen zien want het zijn vooralsnog wel serieuze problemen.
sracert zegt
Dit lijkt op F1 techniek. die hebben tegenwoordig ook een soort “dieselverbranding/ontsteking”. Vandaar het beroerde voorgloei geluid.
karhengst zegt
Ik ken de huidige Mazda diesels als zeer prettig en stil lopende blokken. Ze hebben tevens een erg lage compressie. Hoe gaat dat zijn bij deze hoge compressie benzine blokken? Zullen ze daardoor ook niet een bak extra herrie gaan maken en meer diesel-achtig gaan klinken?
zesinlijn zegt
Interessante, wat uitgebreidere, informatie in het Engels: https://arstechnica.com/cars/2017/08/mazda-says-its-made-a-long-awaited-breakthrough-in-engine-technology/
oxymoron zegt
@zesinlijn:
Of deze: https://www.topspeed.com/cars/car-news/don-t-believe-the-hype-mazda-s-new-skyactiv-x-engines-aren-t-really-sparkless-ar177331.html