De Mazda MX-5 is eigenlijk een soort Ford Mustang: beiden hebben ze al de klassiekerstatus behaald, en van beide zijn er al 128.539 speciale edities en miniscule lifts uitgebracht. Voor het nieuwe modeljaar heeft de MX-5 nu ook weer een makeover gekregen. Zoek de verschillen!
Via een uitgelekte brochure maakten we eerder deze week al kennis met de 2013 MX-5, maar vandaag heeft Mazda Japan er dan officieel de lakens af getrokken.
Het model is als hardtop en softtop verkrijgbaar. Behalve een aggresiever vooraanzicht, dankzij een grotere grille-opening, nieuwe spoilerlip, en mistlampen, zijn er ook enkele interieurverbeteringen doorgevoerd. Japanstalige fans kunnen voor alle informatie HIER een kijkje nemen.
Vermoedelijk is dat meteen de laatste facelift van het huidige model, want per (modeljaar) 2014 moet er een geheel nieuwe MX-5 staan. Een MX-5 die volgens de geruchten radicaal anders en stukken lichter wordt. Bovendien treedt rond die tijd ook de uitvoering van de deal met Alfa Romeo in werking. We zijn benieuwd!
Tot die tijd kunnen klanten zich in ieder geval vermaken met de huidige MX-5, die er toch weer prima bij staat zo. Vermoedelijk vinden de wijzigingen later dit jaar hun weg naar Europa.
smartye36 zegt
mooi dik ding!
flipper zegt
Kappersauto
mopar zegt
@flipper: Beetje onzeker over je eigen sexualiteit…
norge zegt
Radicaal anders zou goed stom zijn, maar misschien mag Caterham het huidige model overnemen?
Esprit_de_Flandre zegt
@norge: Radicaal anders MOET het zijn. De MX5 is een prachtbakje, maar twee generaties die zeer goed op elkaar lijken is genoeg. Een derde zou nooit kunnen tippen aan het origineel, iedereen zou het beu raken, en andere merken zouden wèl met een vernieuwend product kunnen komen, waardoor de MX5 plots helemaal achterhaald zou zijn.
Kijk naar de Jag XJ. Ook te lang hetzelfde gebleven, en met marginale verkoopcijfers als gevolg.
eklasse zegt
@Esprit_de_Flandre:
Radicaal genoeg?
Esprit_de_Flandre zegt
@eklasse: Mja, lijkt me wel in orde… ;)
tritone zegt
@Esprit_de_Flandre: Kijk ook even naar de Porsche 911.
Misschien werkt het wel, de behouden stijl, VAG doet niet anders.
De mx5 is niet het enige paard waar ze op wedden bij Mazda, ze hebben zoveel meer smaken.
Jaguar heeft niet zoveel keuze, het was een gok, die goed is uitgekomen!
tritone zegt
@Esprit_de_Flandre: Ook is Jaguar van eigenaar veranderd, wat het merk ten goede kwam.
Puur uit financiele nood, werd de XJ niet vernieuwd.
Hupke zegt
@Esprit_de_Flandre:
Welke 2 lijken dan zo hard op elkander?
De NA is familie van maar lijkt niet op de NB en de NB en de NC zijn dan weer duidelijk familie maar ook dat zijn toch 2 helemaal andere wagens.
Zo’n NC is stukken groter en ruimer dan die voorgangers.
In zo’n NA,NB raak je als volwassen man (lees: boven de 1m90) niet in.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Ze lijken allemaal hard op elkaar. En ze zijn mooi hoor, dat zeker, maar nog een generatie erbij is niet nodig…
tritone zegt
@norge: Maar bij Audi, heb je een andere mening?
Wat is het verschil met Mazda?
norge zegt
@tritone: Nogal een verschil, 1 model of alle modellen van een heel merk!
Donstil zegt
Ach wat maakt het uit, echt voordel pak je bij Volkswagen bedrijfswagens.
fant zegt
Hm, lekker hoor, maar het wordt nu écht tijd voor de ND.
masterstig zegt
Ik vind die wielkassen helemaal niet mooi, te ver naar buiten. Was eerst dacht ik minder of niet.
jrk68 zegt
@masterstig:
Nee die wielkasTen zijn niet veranderd.
Hier en daar wat geretoucheerd en dat is al,meer is ook niet nodig.
doncorleone zegt
@jrk68:
WIELKAS
1) Onderdeel van een auto
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/WIELKAS/1
BaRa zegt
@pfranze: Sure… Tot je daar gaat zoeken, dan krijg je het volgende te zien: “wielkas – we hebbeb geen puzzelwoorden gevonden.” Het is wel degelijk wielkasT.
eklasse zegt
@pfranze: Het puzzelwoordenboek, haahahahahahahahahahahahahahahahahahahaha
sorry :)
masterstig zegt
@jrk68: In mijn verbeelding waren de wielkasTen minder groot. Maar blijft een leuke auto.
bonkers zegt
Leuk ding, word elke facelift mooier
kickass zegt
En hij kijkt nog steeds blij! :P
syliaca zegt
Ziet er weer lekker uit, stukken mooier dan voor de facelift.
jerry zegt
Jammer dat er niet wat met het vermogen wordt gedaan, als je met de tijd meegaat dan kan je toch ook wel een paar pk’s toevoegen, dat hoeft niet ten koste te gaan van het verbruik oid.
BaRa zegt
@jerry: Het gewicht is niet toegenomen, en meer vermogen verbetert het rijgedrag niet. Altijd die roep om meer vermogen, het begint zo infantiel over te komen.
Frankypanky zegt
Ik vind het origineel uit 1991 nog steeds het mooiste. Gewoon een leuk klein autootje met geinige klapkoplampen!
Hupke zegt
@FrankypankyV8:
Lelijk is die niet maar hij is gewoon te klein(vanbinnen).
spidermann zegt
Japs na-aapsel van de enige ware spiders (RWD) van ALFA.
jrk68 zegt
@spidermann:
Ehhh, nu ben ik echt een fan van Alfa maar een mx5 NA is een kloon van de Lotus Elan.
Ik heb daar als Lotus rijder geen enkel probleem mee overigens. Zie het meer in de lijn van Caterham.
Ook een Lotus icoon waar ze zelf niks meer mee doen.
tritone zegt
@jrk68: Je hebt gelijk de Lotus 7 was misschien nu nog een hit geweest, en doorontwikkeling van de Elan ook.
Anno 2012 weet lotus het niet meer, ze lopen achter de feiten aan.
Lotus heeft naam gemaakt met licht gewicht, handelbaar en snel.
Na de Esprit ging het bergafwaarts.
jrk68 zegt
@tritone:
Naar mijn bescheiden mening ging het met de Esprit fout maar dat terzijde.
Met de Elise zijn ze weer de juiste weg in geslagen.
Licht, simpele techniek.
Staat inmiddels meer dan 2ton op zonder enig probleem.
Dus het Lots Off Truble Usually Serious is gelukkig passé.
Iets wat de Esprit helaas altijd is blijven achtervolgen.
tritone zegt
@jrk68: Ik bedoelde dus ook na de 1e esprit.
En wat is nu de toekomst, alleen van de huidige modellen kunnen ze niet leven.
topless zegt
@spidermann:
Inderdaad, je hebt helemaal gelijk. Lijkt sprekend.
Ze zijn alleen vergeten de onbetrouwbare techniek, het lekkende dak, de torderende carrosserie, de starre achteras en de hakerige versnellingsbak te kopiëren.
tritone zegt
@topless: Maar ze hebben wel allebij een stuur en 4 wielen.
jordy14 zegt
Ik kan de verschilken niet zien,
flipper zegt
@jordy14: verschil is dat de Alfa voor echte auto liefhebbers is gemaakt en de Mazda voor bange mensen: bang dat hun autootje stuk gaat en daarom een karakterloos japje kopen..
Hupke zegt
@flipper:
Want een mx5 is een karakterloze jap???
flipper zegt
@Hupke: ja een heel erg mislukte en smakeloze kopie van een engelse roadster
mellie zegt
Ziet er wel weer strak uit hoor. ik hoop wel dat de NIEUWE mazda 5 meer richtting de Shinari concept gaat