![Mazda EZ-6](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-002-970x545.jpg)
De Mazda EZ-6 is een middenklasser MET achterwielaandrijving.
Mazda is bezig om HET merk voor petrolheads te worden. Het is de enige fabrikant dat een achterwielaangedreven auto maakt met atmosferische motor en handbak. Ook heeft het merk onlangs geïnvesteerd met modellen die in basis achterwielaandrijving én zes-in-lijnmotoren. Daar waar BMW voorwielaandrijving implementeert en kleine motoren, doet Mazda dus meer BMW-esque dingen dan BMW zelf. Mocht je denken dat @jaapiyo tegenwoordig een Mazda-dekbed heeft, dan klopt dat helemaal!
Voor nu hebben we de Mazda EZ-6 voor je. Dat is een enorme sedan die in de bovenkant van D-segment resideert. Precies, wat eerst de Mazda 6 was, die je nu alleen uit voorraad kunt bestellen.
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-020.jpg)
De Mazda EZ-6 (goede naam) ziet er absoluut fraai uit. De neus is typisch Mazda met de ‘grille’ en de platte koplampen. De achterlichten doen denken aan die van de Mazda 3 en zijn ook van een kilometer herkenbaar. Het stuk tussen de neus en achterlichten is op zich ook mooi. Fraaie welvingen en weinig tierlantijntjes. Als kanttekening komt het bijna generiek over en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Eigenlijk geen Mazda?
Dat komt omdat het eigenlijk ook geen ‘100% echte’ Mazda is. Het is een beetje zoals met Edwin de Roy van Zuydewijn: je brengt hem in verband met het koningshuis, maar heeft er eigenlijk niet zoveel mee te maken. De Mazda EZ-6 lijkt namelijk wel een beetje zo’n generieke Chinese elektrische sedan waar er al zoveel van zijn. Nou ja, lijkt: het IS een generieke Chinese elektrische sedan.
![Mazda EZ-6](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-027.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-023.jpg)
![Mazda EZ-6](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-022.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-011.jpg)
![Mazda EZ-6](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-010.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-007.jpg)
Het Australische Drive (kwaliteitspublicatie) weet te melden dat het stiekem gewoon een Deepal SL03 is. Ja, er zijn in China nog meer generieke elektrische sedans dan je denkt. Dat is op zich ook logisch, want de Deepal SL03 wordt de Changan Auto verkocht. Deze Mazda EZ-6 is een joint-vernture project van Mazda en Changan.
Mazda doet dit omdat ze zelf (veel) te laat zijn begonnen met elektrische auto’s. Op deze wijze heet Mazda ‘ineens’ een concurrent voor de BYD Seal en Tesla Model 3 in huis. De Mazda EZ-6 is geen kleintje, met een lengte van 4,92 meter, breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,49 meter.
![Mazda EZ-6](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-012.jpg)
![Mazda EZ-6](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-028.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-025.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-009.jpg)
![Mazda EZ-6](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-005.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-021.jpg)
Niet helemaal hetzelfde
Ondanks de overeenkomsten met de Deepal SL03, krijgt de Mazda EZ-6 een eigen exterieur. De hardpoints zijn gelijk, maar de panelen zijn afwijkend. Een beetje hetzelfde als met de Toyota Supra en de BMW Z4. In het interieur is het al wat meer Deepal dat de klok slaat. Wel zijn er Mazda-achtige luchtroosters geplaatst en hebben de Japanners even de software van het infotainmentsysteem aangepakt, zodat Mazda-klanten zich direct thuisvoelen.
![Mazda EZ-6](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-018.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-017.jpg)
![Mazda EZ-6](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-016.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-015.jpg)
![Mazda EZ-6](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-014.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-008.jpg)
![Mazda EZ-6](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-006.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2024/04/mazda-ez-60-2024-1600-004.jpg)
Qua techniek is er nog niet veel bekend, behalve dat er een volledig elektrische versie komt en een plug-in hybride. De eerste heeft een actieradius van 600 km, de tweede van 1.000 km. Dat zijn allemaal CLTC-waardes die nog minder haalbaar zijn dan de anti-immigratieplannen van de PVV of de milieuvoorstellen van de BBB.
De Mazda EZ-60 komt niet hoogstwaarschijnlijk niet naar Nederland. Of naar Europa. Sterker nog, met een aan zekerheid vormende grens van waarschijnlijk zal de EZ-6 zijn dagen in China slijten. Mazda maakt wel bekend dat er ook een EZ-60 crossover aan de line-up zal worden toegevoegd.
Zal op andere markten wel verschijnen met de 6inlijn benzine en diesel👌🏼
Het is 2024, geen 2004. De tijd dat Dieselmotoren ontwikkeld werden ligt al ver achter ons, en auto’s ontwikkelen voor überhaupt ICE-motoren gebeurt ook maar mondjesmaat. Gelukkig maar…
Misschien in jouw ideale wereld maar er zijn heel veel merken met compleet nieuwe Diesels en die voor de komende 10 jaar ook nog in ontwikkeling zijn. Mazda het zelfde, die hebben dus een nieuwe 6 in lijn diesel ontwikkeld voor de markten waar er gewoon nog vraag voor is. Check de configuratie op de Mazda sites maar eens van onze buurlanden. De CX60 rijd er al mee en deze motoren ga je in nog veel meer modellen terug vinden.
Maken mooie wagens daar in “Japan”! Pa rijd al jaren Mazda, niet problemen en heel fijne rijders auto.
Zou er ook een “station” komen zoals van de vorige 6? Zou ik persoonlijk nog leuker vinden.
Een Mazda 6 is volgens mij niet te vergelijken met een tesla 3 qua afmetingen, ben benieuwd waar jullie die vergelijking dannop baseren?
Interieur van de Mazda ziet er mijns inziens, vanaf de foto’s, ook een stuk graaier uit.
Zeker mooie auto’s alleen de kwaliteit van het interieur is wel een beetje bagger. Wij rijden nu een 6 station met 170k op de teller en het leer begint er echt al verschrikkelijk uit te zien. Vergeleken de Volvo’s die ik gehad heb zagen deze er na 3 ton vaak nog beter uit.
Dat interieur dingetje kan ik wel bevestigen ja, vooral de zetel van de bestuurder heeft veel te verduren bij in en uit stappen. Hopelijk hebben ze dat bij de nieuwe modellen beter voor elkaar.
Ik heb vorige week mijn Volvo V90CC verkocht met 200k op de teller, interieur was nog als nieuw, ik mis hem nu al 😃
Nee een touchscreen… Ik vond het infotainment zo fijn werk met de draaiknop in de mazda 3
Niet echt een sedan met zo’n poepende hond-daklijn. Jammer.
Tesla had Mazda jaren geleden moeten overnemen om de Japanse markt te betreden en wereldwijd een traditionele elektrische auto te bieden. Slateboard, Autopilot en infotainment van Tesla en afwerking door Mazda. Feitelijk doen ze nu hetzelfde met een Chinese fabrikant, jammer.