Nieuwe EV’s ontwikkelen? Nee joh, gewoon een nieuwe benzinemotor bouwen, Mazda doet het!
Tegenwoordig vliegt het EV-nieuws je om de oren en als er een nieuwe EV ontwikkeld wordt, kijk je er niet raar van op. ICE-motoren hoef je niet meer te verwachten. Vrijwel alles wat nog geleverd wordt is een doorontwikkeling van reeds bestaande techniek.
Mazda ontwikkelt nieuwe verbrandingsmotor
Bij Mazda lijkt de wereld omgekeerd te zijn. Het merk heeft naast de MX-30 (wat een apart verhaal is) momenteel een elektrische Mazda 6 op de planning staan en daar lijkt het bij te blijven. In de financiële resultaten van het merk blijkt dat er wel een nieuwe ontwikkeling plaats gaat vinden en het is… een verbrandingsmotor.
Skyactiv-Z
Er komt namelijk een vervanger voor de twee viercilinders die Mazda nog bouwt. De Skyactiv-G, waar het allemaal mee begon voor de ‘Skyactiv’-naam en de Skyactiv-X, wat des tijds werd gepitcht als een zeer efficiënte benzine. Vooral die laatste moet je even onthouden bij de nieuwe telg in de Skyactiv-familie die Mazda Skyactiv-Z gaat noemen.
Dat wordt namelijk hetzelfde idee. Mazda heeft het over een motor met de Lambda One Combustion Method, wat een heel technisch verhaal is. Het komt erop neer dat de ontbranding efficiënt moet verlopen en daarmee de motor zowel performance als milieu balanceert. Het idee wordt om alle benzine die de motor drinkt ook geheel te verbranden, zodat het aantal afvalstoffen wordt verminderd.
De Skyactiv-Z wordt naast de nieuwe zespitters geplaatst die Mazda in de CX-60 en zijn derivaten gebruikt. De know-how van de Z wordt overigens ook relevant om die motoren efficiënter te maken. En ja, de motor wordt vanaf 2027 gebruikt en dus goedgekeurd voor Euro 7. Althans, dat is het doel. De Skyactiv-Z ga je terugvinden in de modellen van Mazda die nu ook een viercilinder hebben, dus alles onder de 6 zeg maar. Dat kan ook de MX-5 betekenen, wat de auto kan redden van een elektrische toekomst. Daarover gesproken: of er een benzineversie van de EZ-6 met deze motor komt is niet bekend.
Robert zegt
Die Mazda engineers zijn nog steeds lekker bezig. Zo kwam ik jaartje terug een video tegen waarin Mazda liet zien dat er zelfs leven zit in de 2-takt motor! Gewoon, door deze opnieuw uit te vinden:
https://youtu.be/rQ-fTsqoU3Y?si=WOHOi8VzQ6FFwyVZ
Johanneke zegt
Volgensmij moet je gewoon een Atkinson hybride bouwen als je zo zuinig mogelijk wilt. Bestaat al dik 25 jaar. Werkt best goed.
DeWitteCondor zegt
Inderdaad. Gebruikt Lexus ook al decennia icm hybride waardoor je met 2200 kg alsnog 1 op 15 rijdt, op benzine welteverstaan.
mashell zegt
Streven niet alle benzine motoren sinds 1990 naar lamda=1?
Mazda… meer marketing dan techniek…
McShineBXL zegt
Ze moeten wel. Het rotatie aggregaat in de e-SKYACTIV R-EV verbruikt 1 liter olie op 1000km, een product eigenschap noemt Mazda dat….
acavs zegt
Je kan erop afgeven, maar het geeft de auto en het merk wel karakter. Hoe gemankeerd de uitvoering ook is, het is een originele poging om tot een oplossing voor een reëel probleem te komen. Dat zouden we naar mijn idee wat meer moeten toejuichen. De automarkt wordt intussen namelijk steeds saaier..
RAW zegt
Mooi van Mazda, maar ik heb mijn bedenkingen bij deze koers.
De SkyActiv-X vind ik ronduit teleurstellend presteren, voelt niet echt krachtiger onderin en is ook in de praktijk niet zuiniger dan de SkyActiv-G. In de VS leveren ze al langer SkyActiv-G turbomotoren, vermoed dat die te veel CO2 uitstoten voor Europa (helaas).
De SkyActiv-Z zal wellicht zuiniger zijn, maar of dit kan wedijveren met wat er tegenwoordig te koop is? Neem bijvoorbeeld de VAG 1.5 eTSI, die presteert echt heel goed en is erg zuinig.
De EZ-6 is een zustermodel van een elektrisch model van het Chinese Changan: de Deepal SL03, lijkt me sterk dat die motor daar in zal komen want die komt er zeer waarschijnlijk alleen als EV of met een range extender.
Robert zegt
Mijn ervaring met de Skyactiv motor is juist positief. Goed, de trekkracht onderin laat je misschien geen stoplicht sprintjes winnen, maar die aandrang (leeftijd?) heb ik ook al lang niet meer.
Wat ik wel heb is een uiterst comfortabele D-segment stationwagen die onder normale omstandigheden een benzineverbruik realiseert van tussen de 1:15,5 in de winter en dik 1:17 in de zomer. Er zijn dieselauto’s in hetzelfde segment waarmee je dergelijke verbruikscijfers niet of slechts met grote discipline kunt bereiken. Tel daarbij op dat het uiterst betrouwbare techniek is gebleken, die met normaal onderhoud gewoon drie ton of meer kan rijden zonder verkoolde inlaattraject, noodzakelijke turborevisie, exorbitant olieverbruik of optrekkende distributieketting.