Mazda heeft vandaag de nieuwe CX-90 gelanceerd, maar heeft een teleurstellende mededeling.
De vraag naar SUV’s is groot en Mazda weet dat. Zeker in Amerika waar bijna iedereen in een SUV rijdt. In Europa is dat nu bijna ook zo, maar rijden we in wat kleinere varianten. Daarom is Mazda van plan om tegen het einde van dit jaar vier modellen uit te brengen in wat ze noemen de ‘Large Product Group’. Nu is het dus de beurt aan de CX-90.
Nieuwe Mazda CX-90
Mazda’s staan vooral bekend om hun betrouwbaarheid. En dat is waar, ik heb jaren lang een Mazda 3 gehad en het ding was bulletproof. Het merk richt zich nu ook meer op milieu-en veiligheidsprestaties, net zoals ieder ander merk. Rijplezier wordt hierbij niet vergeten overigens, wat wel in orde is bij Mazda. De auto’s rijden altijd een beetje hard en stug, maar wel goed scherp.
Terug naar de CX-90. Dat is een cross-over SUV die nieuw ontwikkeld is. En dan met name voor de eisen die gesteld worden aan een SUV op de Noord- Amerikaanse markt. Dat wil niet zeggen dat wij een dergelijke (grote) auto niet kunnen waarderen. De SUV komt met drie zitrijen en is echt ontworpen voor families. Er kunnen maximaal 8 mensen in. De ruimte rondom alle stoelen is vergroot, zodat je minder krap hoeft te zitten. Reizen met meerdere mensen voor een lange tijd moet een appeltje eitje zijn met deze auto.
Japans
Mazda vergeet nooit de ‘roots’ en dat integreren ze in de auto waar mogelijk. Bijvoorbeeld in het interieur, waar er een ‘dynamiek is van licht en natuurlijke materialen’ aldus Mazda zelf. Dit moet staan voor een uitdrukking van Japanse esthetiek.
De motor is een 3,3-liter zescilinder-in-lijn benzinemotor met turbocompressor. Deze wordt aangevuld met een 48-volt mild hybridesysteem. Deze perst er 345 pk uit. Met 500 Nm aan koppel is het de sterkste benzinemotor ooit dat het merk heeft gebouwd. Hiernaast kan je kiezen voor een plug-in hybridesysteem e-SKYACTIV PHEV bestaande uit een 2,5-liter viercilinder-in-lijn -cilinder benzinemotor met een batterijpakket van 17,8 kWh. Elke CX-90 zal vierwielaangedreven zijn.
Zoals ik eerde zei, de CX-90 is voor de Amerikaanse markt. Jammer! Wij zullen de CX-80 krijgen, deze zal dit jaar nog komen. Deze zal een slag kleiner zijn (maximaal 7 personen), maar zal vermoedelijk kenmerken hebben van de CX-90.
tortuga zegt
Mazda! Jullie zijn goed bezig! Die CX 60 is ook al een prachtig ding op je netvlies! Dit weekend nog een gebroken wit/beige achtig gezien! Was prachtig.
Deze aubergine kleur is ook netjes!
PunicaOase zegt
Eens, een van de mooiere SUV’s vooral in dat Mazda-rood, maar qua rijden vind ik het echt heel matig: lompe aandrijving met veel ‘gekke’ geluiden.. totaal niet uitontwikkelt.. Viel me echt tegen. Lag niet aan mij: ik lees het ook terug in testjes helaas..
tortuga zegt
Dat is zo jammer…
Toch wel eens zelf uitproberen.
vpowert zegt
Mooi ding! Qua ontwerp misschien zelfs wel beter in balans dan de CX-60. Ik hoop wel dat de CX-90 een stuk verder is doorontwikkeld dan de CX-60 waar de reviews niet altijd even positief zijn over het comfort en de PHEV aandrijflijn.
mashell zegt
En wat vindt Volvo ervan dat Mazda een enorme SUV CX90 noemt terwijl Volvo al heel lang een enorme SUV heeft die XC90 heeft?
PunicaOase zegt
Denk niet dat Volvo hier last van heeft of Mazda er van profiteert.. Verwarrend is het ook niet heel erg.. Mensen die dit kunnen betalen houden het wel uit elkaar..
mashell zegt
Rare redenatie. Ik zou denken dat mensen die forse sommen betaald krijgen voor de naamgeving van een auto model wel iets creatiever zouden zijn voor hun geld. Mazda had het model ook CX88 of Jessica kunnen noemen dan was niemand op het idee gekomen dat de naam van Volvo gestolen was.
PunicaOase zegt
Ik had de verwarring niet. En Mazda gebruikt al jaren CX voor modellen. Vind het gezeur..
adyton zegt
Typisch Mazda. Knappe wagen.
Ze lijken wel echt niet te plooien bij het interieurontwerp. Het is vrij traditioneel en voor de liefhebber van knopjes, maar het voelt natuurlijk wel wat gedateerd.
karhengst zegt
Dan maar gedateerd. Voor iedereen die met z’n auto rijdt in plaats van op de bijrijdersstoel plaatsneemt, is het een aankoopargument.
flow82 zegt
Ik verwacht dat de CX-90 ook in Azië zal worden geleverd. In Jakarta zie ik ze regelmatig rijden.
jensoffbutton zegt
Weer mooi en degelijk, net zoals de CX-60
Maar deze designtaal gaat nu wel al effe mee. Benieuwd wanneer ze weer een switch maken. Moet van mij niet persé omdat deze designtaal één van de beste op de markt is, maar alles heeft een datum. Dit verschilt qua design weinig met de CX-5 die gelanceerd werd in November 2016. Hierdoor zal de CX-5 niet snel gedateerd lijken, maar deze wel als deze binnen 5-6j nog op de markt als nieuw verkocht moet worden..
B00G1E zegt
Toch wel interessant, ik zat al tijdje te kijken naar een CX-9 aangezien tellurides en carnivals niet te krijgen zijn hier. De CX90 lijkt mij stuk interessanter vanwege de hybride technologie. Ben benieuwd wat dit allemaal gaat kosten.