Best een strak ding toch? En met een fijn nieuw SKYACTIV-G 2.5 turboblok ook nog. Er is echter ook een nadeeltje aan deze zevenzitter met strakke lijnen.
De 7-zits crossover is nu officieel onthuld, nadat eerder deze week al plaatjes lekten. De CX-9 is een strakke crossover geworden en bezit over zeven zitplaatsen verdeeld over drie zitrijen. Maar het belangrijkste nieuws ligt onder de motorkap.
De nieuwe 2.5T SKYACTIV-G benzinemotor met turbo is namelijk het nieuwe, meest krachtige blok uit de Mazda line-up. Het blok levert 250 pk en 420 Nm koppel. Het blok is gebaseerd op de atmosferische 2.5 uit de Mazda CX-5 en Mazda6, maar levert nu nog betere performance, met name in het lage en middelste toerengebied. Mazda doet dus niet mee aan de downsizing trend, maar maakt bestaande blokken efficiënter. We approve.
Oh, en wat ik met dat “nadeeltje” in de introductie bedoelde? De CX-9 komt niet naar Europa en dus ook niet naar Nederland. En daar moet u het mee doen.
henkhupelschoten zegt
De G, staat dat voor G-lader. Verder rest jammer, dacht ik even af te zijn van die Grand scenic..
pikes83 zegt
@henkhupelschoten: gasoline..?
406_v6 zegt
@henkhupelschoten: Laat ze het blok maar in de 6 lepelen…. :-)
PunicaOase zegt
WOW, heb niet veel met SUV’s maar dit is best fraai!
Tonnie zegt
@punicaoase: eens, heeft wel iets weg van de f-pace. Die vind ik ook heel geslaagd voor een suv overigens.
axel968 zegt
Serieus mooie bak!
joost1990_2 zegt
Duurt niet lang meer of Mazda behoort tot de premium merken.
jrsmoke zegt
@joost1990_2: Oeh, ik kan niet wachten op het eerste schandaal! ??
dieselaer zegt
@joost1990_2: ja ziet er goed uit dit. Ze hadden hem naar europa moeten brengen, al was was het maar als imagebuilder
imba zegt
@Joost1990_2: Wat is premium? Dashboardje knuffelen terwijl je op de RDW wacht? Ook een bepaalde betrouwbaarheidsstandaard doet er toe. En de Duitsers falen hier in.
timmehh zegt
Heerlijk ontwerp manmanman
raym zegt
Zeer nette auto. Vind de cx lijn van mazda zo enzo wel mooie wagens.
darkwolf zegt
Mazda, alsjeblieft! bring dit ding naar Nederland,
net zoals met al jullie laatste modellen ziet er top uit en de benadering op motorengebied is ook meer dan prijzenswaardig,
zet deze 7-sits crossover goeg geprijsd in de markt en jullie hebben een toppertje zoals dat bij de CX-5 ook zo was!!!
scottishcarspotter2000 zegt
@darkwolf: ik denk dat dat laatste een probleem wordt. De staat is nooit zo lief voor zware auto’s met grote, dikke motoren
darkwolf zegt
@scottishcarspotter2000: alhoewel dat klopt, kijk even naar de foto van de binnenruimte… volgens mij ruimer als dat van een espace.
en ondanks dat de het omtrent dit sort auto’s echt een haatstaat betreft is der wel degelijk markt voor mensen die niet anders kunnen,
een oud college van mij moest noodgedwongen een oude model galaxy (1 van de drie in voorraad voor nl) gaan leasen omdat niets anders toereikend was.
ik weet zeker dat hij maar wat graag in deze mazda was gestapt!
daarbij is de CX-5 ook niet echt een zwaargewicht te noemen en beheerst mazda het kunstje van het gewichtbesparen best aardig…
parker zegt
@darkwolf: dan die, ipv als dat
Dizono zegt
@parker: als je wil verbeteren, doe dit dan goed. Er wordt verwezen naar binnenruimte en niet naar interieur dus ‘ruimer dan’ is überhaupt fout. Beter houden we het gewoon bij de inhoud. Of de binnenruimte, zo u wilt.
parker zegt
@dizono: wat klets je nou? ‘De binnenruimte is volgens mij ruimer dan die van een Espace..’ Is toch echt hoe het er zou moeten staan.
ArnoldH zegt
Hele mooie wagen, maar ik denk dat het voor mazda loont om deze niet in nederland te verkopen. Zijn voorloper verkocht ook amper in nederland (cx-9(7) ofzo)
eklasse zegt
Uiteindelijk gaat toch iedereen in Nederland in die Volvo zitten.
freezzr zegt
@eklasse: die is uiteindelijk ook veel mooier
c3po zegt
?
parker zegt
Die neus lijkt voetgangers onder de auto te duwen met die lelijke overhang!? Dacht dat dat niet meer mocht?
Anyways: blijft een lelijk vinex-tokkie gedrocht..
remcott zegt
@parker: vinex wijken en tokkies combineren …., dacht altijd dat de Vinex wijken gevuld werden met ‘Young Urban Professionals’.
En tokkies wonen in woonwagens of de voor sloop genomineerde huurwijken toch?
parker zegt
@remcott: nee, volk dat in achterstandswijken is opgegroeid verkast later naar vinexwijken. Yuppen blijven in of rond de steden plakken, of in de klassieke villawijken.
blackf430 zegt
Importeren die handel!
redbeams zegt
Toch wel een lekkere bak koppel hoor :)
Dutchdriftking zegt
420nm, dat moet toch wel een fijn blokje wezen. Komt deze ook in de 6?
redbeams zegt
@dutchdriftking: Dat dacht ik dus ook ;)
Koppel zit haast op dieselniveau en weet zo gauw geen andere 2.5 turbo op benzine met hetzelfde koppel.
baasbas zegt
Veel mooier dan een Q7.. Oké, dat is dan weer vrij eenvoudig. Maar toch. Zo’n kolos is gewoon lastig om mooi te vinden. Dat is Mazda toch maar mooi gelukt.
mashell zegt
@baasbas: maar ook mooier dan een X5, mooier dan een GLS, mooier dan een Range Rover gewoonweg mooier dan elke andere Full size SUV op de markt.
roppp zegt
@mashell: gelukkig dat smaken verschillen.
Edge zegt
Als je het budget hebt om zo’n wagen te kopen, heb je meestal ook wel het budget om hem via de import naar Nederland te halen. Maar ja, waarom zou je een Mazda kopen als je voor hetzelfde geld iets Duits kunt rijden? Da’s premiejum, Mazda niet. Schijnt toch wel een dingetje te zijn bij mensen die veel geld te besteden hebben.
clarkson zegt
Wat ziet hij er goed uit zeg.
Als iemand Masamichi Kogai (CEO mazda) toevallig tegen komt. Geef hem dan even een tik op zijn achterhoofd van mij. En vertel hem dat hij ons in europa ook iets moois moet gunnen. Rot vent dat het is.
hight96 zegt
Waarom komt ie niet naar Nederland? Dat vind ik zo jammer nou…
alaindjamal zegt
Dat is een mooi ding johh
toyotafortuner zegt
Prachtige wagen! Nu nog alleen genoeg slappe was en daarna meteen naar de grijze importeur..
alfaitak zegt
Wat is mazda toch heerlijk bezig de laatste tijd.
gtwillem zegt
Mooie auto! Een van de wienige SUV’s die ik echt mooi vind. Ik denk dat deze auto in Europa best nog wel kans van slagen heeft. Mag van mij zo op de markt komen.
cpp1 zegt
Kan niet anders dan concluderen dat dit wederom een zeer geslaagd model is. Zoals haast elke Mazda…op de Mx-5 na.
Ram-G-maN zegt
Je zou maar de GLS hebben besteld… xD
tvr1974 zegt
Ik begrijp ook niet helemaal waarom deze niet naar NL//Europa komt. Denk dat ze dan veel klandizie weghalen bij BMW X5 / Mercedes G / Range Rover Sport / Volvo XC 90 / Audi Q7 en Lexus GX gegadigden.. Zeker als de prijs ook nog aantrekkelijk is en er een hybride, diesel of elektrische versie van gelanceerd zou worden…
Gemiste kansen zou ik zeggen..
parker zegt
@tvr1974: ik denk dat ze helemaal niet veel klandizie kunnen wegsnoepen van dat segment. Als je in de markt bent voor dit formaat suv dan kies je een merkproduct en geen imitatierommel. In dit segment is Mazda een nietszeggende merknaam. Komt nog bij dat dit ding twee keer zo hard gaat afschrijven (onbekend maakt onbemind) dan het equivalent van BMW, Audi of Merc, dus in de lease ook niet aantrekkelijk..
jeanclaude zegt
Mazda doet wel aan downsizing, want in de vorige zat een V6.
kruimel zegt
Deze wil ik!! Prachtig! En echt een alternatief voor een Espace.
pikes83 zegt
Wij krijgen de cx7 denk ik☺
87sandyd zegt
Als deze niet naar Europa komt, dan gaat deze dus naar USA? Daar lachen ze nu al om 250 pk. Daar hebben ze toch liever een v6/v8?
Als deze naar Europa komt zullen ze het dash en onderstel ook weer moeten aanpassen naar onze maatstaven. Nee, ik denk dat deze puur voor de Muricaanse markt is gemaakt, als deze nu hierkomt zou dat alleen maar imagoschade toebrengen.
redbeams zegt
@87sandyd: Kijk eens naar het koppel…pekaas zegt weinig dan ;)
germancarsftw zegt
Ik vind dat Mazda de laatste tijd echt goed op weg is! Heb al eens een nieuwe Mazda 6 mogen rijden en die auto klopt gewoon. Het rijdt fantastisch, sportief en toch comfortabel. Het interieur is ook echt dik in orde: De stoelen zitten uitstekend, de materialen in het interieur kloppen allemaal en het infotainmentsysteem is zeer goed.
Om dan nog niet te spreken over de huidige designtaal. De 6 is prachtig, en ik heb het idee dat de CX-9 een beetje in het verlengde van de 6 ligt qua design. Way to go Mazda! Jammer, maar wel enigszins begrijpelijk, dat jullie deze niet importeren…
kymo zegt
Mooie auto!
Maar….
We klagen over Audi dat zij enkel copy -> past doen. Volgens mij heeft Mazda dat knopje ook gevonden… Dit is een grote CX5, waar de CX3 een gekrompen CX5 is.
vonklausenburg zegt
Mooi kut dus. Heeft Mazda eindelijk een wagen die een serieuze concurrent gaat worden voor het premiumgepeupel, komt ‘ie niet..:
mattfast zegt
Is geen concurrent voor premiumgepeuzel, zo kan je de Mazda6 ook als concurrent zien van de A4.. de Grand Santa Fe, Toyota Highlander ed zijn concurrenten. Vooral neus en interieur zijn schitterend!
ps: autoblog, er zijn echt wel meer foto’s dan deze hoor..
phaeton zegt
Skyactiv Turbo… Ik ben het kwijt, Mazda.
michaelcorleone zegt
“In de introductie bedoelde? De CX-9 komt niet naar Europa en dus ook niet naar Nederland’.
Erg jammer zou deze auto wel willen zien op de wegen, aan de andere kant kijk ik er niet van op. Onze Europese en met name Nederlandse consumenten staan gewoon niet te springen om een Mazda.
Vooral de Mazda-6 is een hele leuke en strakke auto en heerlijk in het bordeaux. Hoe zal ik het zeggen ik gun het Mazda wel, alleen weten zij ook dat er niks valt te halen hier.
De mensen die in de markt zijn voor zulke type auto’s, kunnen ook terecht bij Renault voor de Espace. Een iets andere auto, maar mega-groot en de ultieme familiebak als je het mij vraagt.