Nog een nieuwtje van Mazda, maar dan waarschijnlijk niet voor Europa: hun grootste niet-pickup, de CX-9, krijgt een feestlift. Hierbij zal het accent niet zozeer op technologische vernieuwing, maar meer op een frissere styling liggen.
Europa krijgt de CX-5, en voor landen waar het allemaal een (paar) maatje(s) groter mag is er de CX-9. Hier tussenin zat nog een CX-7, maar die wordt door Mazda vakkundig overboord gekieperd. Je moet het een beetje simpel houden per slot van rekening.
De zevenzitter was in Nederland heel eventjes te koop, tussen 2009 en 2010. Daarna bleek dat de meer dan 300 gram CO2 uitstotende 3,7 liter V6 misschien toch niet zo goed bij ons (en ons belastingklimaat) past, en verdween de gigant, die op een Ford Edge-platform wordt gebouwd, weer van het toneel.
Voor de update, die op de Sydney Motor Show getoond wordt, is er onderhuids niets nakkes nada veranderd, because f*ck de benzineprijs (het gemiddeld verbruik is minimaal 11.0L/100km). Same same, but different, zouden onze Aziatische vrienden zeggen.
Op deze manier kan je met een minimale investering een model weer eventjes mee laten gaan, wat natuurlijk prima is als de markt op het gebied van zuinigheid niet zo veeleisend is. Die SKYActiv-toestanden bewaren ze wel voor in Europa.
E34M5Touring zegt
Jammer dat ze de CX-7 eruit hebben gegooid. Vind ik een mooie auto. Rijdt ook als een trein met die MPS motor. Wel begrijpelijk want de CX-5 neemt die rol wel een beetje over maar die vind ik minder mooi dan de CX-7.
EFB zegt
de voorkant trekt een beetje een ‘could not be bothered’ gezicht..
toyotafortuner zegt
Bah, zonde hoor dat ie niet meer in Nederland verkocht wordt. Was een goede varatie in de NL’se straatbeeld. Deze feestlift ziet er overigens wel ok uit
kaasboerin zegt
@toyotafortuner: Had je toch amper gezien, 11L/100km is Leasepiks nachtmerrie.
E34M5Touring zegt
@toyotafortuner: Ze hebben te lang gewacht met diesels. Daar kwamen ze pas mee toen de hele rage een beetje over was. En zoals zo vaak het probleem bij Japanse modellen: Geen diesel/automaat.
toyotafortuner zegt
@E34M5Touring en @kaasboerin: goede punten… tja conservatief NL houdt niet van eens een keer iets helemaal anders wat voertuigkeuze betreft.. Zonde ook wel van de diesel/automaat, toch wel iets wat hier echt een belangrijke combo is.. Zonde, zonde zonde… Blijkbaar hebben ze weinig geleerd van toen met de Tribute..
E34M5Touring zegt
@toyotafortuner: En toen hadden ze Ford er nog achter staan. Ik heb bij Mazda gewerkt toen de CX7 kwam. Vanaf dag 1 vroegen mensen om een diesel. Helaas heeft Mazda er te lang mee gewacht. En toen er ook geen automaat leverbaar was vielen er weer mensen af. Erg jammer want het rijd echt super en ik vind het een fraaie auto. Zeker als je er een paar mooie wielen onder zet. In de US zie je behoorlijk veel rijden en daar kom je nog wel is een mooie dikke tegen. Kijk toch altijd even om.
urtarget1992 zegt
Off-topic postje voor supercarliefhebbers :)
http://www.youtube.com/watch?v=dl7-rBu_xaY&list=UUIRgR4iANHI2taJdz8hjwLw&index=1&feature=plcp
norge zegt
Wel heel erg off topic…
urtarget1992 zegt
@norge: Zeker, maar wel een stuk intressanter:D
potver7 zegt
Getuige die grote muil is de vorige Peugeot-ontwerper nu bij Mazda in dienst?
eklasse zegt
@E34M5Touring: waarom zou je een CX5 willen als je een CX7 hebt?
Kan fiat hier niet een Maserati van ombadgen?
meneersander zegt
Vind het anders een mooie auto! Zou hem best willen hebben!
Romen zegt
Hele mooie auto en lekker geluid! Had deze als huurauto in amerika. Ik reed alleen 1 op 7..
jordy14 zegt
Best een mooie wagen.
agera zegt
De CX-9 is gewoon een supperdike auto die ik heel graag zou willen hebben. Hoewel de huidige CX-9 al een paar jaar op de markt is oogt hij absoluut niet gedateerd.
schaapje2012 zegt
Ik vind de CX-9 een mooie en zeer comfortabele wagen.
Heb hem in de USA gehad als huurwagen, reed zeer goed en verbruik viel mee, ong 12 liter denk ik.
Ginder kost de benzine toch niks, dus keek ik er ook niet naar, dus altijd wolgas vertrekken.