We hebben het al een tijdje niet meer gehad over de Mazda CX-7. De kleinere Mazda SUVCrossover, en broertje van de CX-9, zal vanaf augustus aan de eerste kopers worden afgeleverd. Voor 2007 heeft de Mazda-importeur zelfs extra productie gekregen om aan de grote vraag te voldoen, de auto is te koop vanaf € 42.995 in twee uitrustingniveaus (Touring en Executive).
De CX-7 is een cross-over van een SUV en een sportwagen en wordt beschikbaar met een direct ingespoten 2,3 benzinemotor incl turbo, dit is goed voor een maximum vermogen van 260 pk met 380 Nm koppel. Het sprintje naar de 100 gaat in precies 8 seconden en de Mazda heeft een topsnelheid van 210 km/u.
Dit nieuwste model in het gamma kost in ons kikkerlandje € 42.995 voor de Touring uitvoering en € 47.495 voor de Executive uitvoering. Elke Mazda CX-7 is uitgerust met 18 inch lichtmetalen velgen, cruise control en climate control. De Executive is verder voorzien van lederen stoelbekleding, xenon koplampen en sensoren voor licht en ruitenwissers. Ook metallic lak en een BOSE audiosysteem met negen speakers zijn standaard op de Executive.
floryn zegt
ik heb een hekel aan het segment mmar dit ziet er best aardig uit
Mr. R zegt
Nette bak! Helaas maakt ie maar een kleine kans, zonder diesel.
Ik heb ook gelezen dat ze de bumpers hebben aangepast voor Europa. Ze hadden de achterlichten ook wel even mee mogen nemen: Lexus-look achterlichten vinden Europeanen toch niet echt stijlvol.
Lone Racer! zegt
de preformance numers zijn wel een betje triest voor 260pk… hoeveel weegtie dan niet?
Citrofiel zegt
Ik ben het eens met floryn. De voorkant is best leuk, zeker voor een SUV (jaja, crossover), maar de achterkant vind ik dan weer wat gewoner, wat saaier.
Citrofiel zegt
Éigenlijk is dit een Santa Fe/Antara/Captiva-en-ga-het-hele-zootje-maar-af-concurrent, maar door de sterke motor en hoog uitrustingsniveau is hij duurder. Met een kleinere motor en wat meer uitgekleed zou hij daar zeker mee concurreren, nu denk ik dat veel mensen vooral kijken naar de vanafprijs, en niet naar wat je er voor krijgt…
MurcieBoy zegt
@ floryn
hoe kun je nu een hekel hebben aan dat segment?!
henk zegt
heb m hier in de buurt van enschede al meerdere keren gezien hoor
Greg zegt
Geweldig mooie bak. Blijf t wel echt schrikbarend duur vinden vergeleken met de prijs in de USA. Daar kost deze Mazda net meer dan $20.000,- Hier…. €43.000 :S
stefan zegt
De grootste verschill tussen de europese en Amerikaanse/Japanse CX-7 is de 6MT die wij hebben inplaats van een CVT.
luc zegt
lelijk is hij niet, maar het geeft geen gevoel vn een crossover of suv, maar dat komt omdat je hem alleen op afbeelding ziet
De uitlaten zijn wat saai en dan vind ik hem wat weg hebben van de lexus nogwat en de nissan murano
Bob zegt
@greg .. omgerekend in Euros kost ie zo’n 14,000 Euro hier in de VS …
floryn zegt
@MurcieBoy
heb een beetje een hekel aan al die crossover, SUV hoog-op-de-poten en veel plastic gedoe
natuurlijk moet ik dat even relativeren. Ik heb respect voor Range Rovers Ik heb ook respect voor een lamborghini LM002!!! (jij ook murcieboy? :) ) en ik weet dat er echt wel vishandelaren zijn die een SUV nodig hebben om die zware kar te trekken, maar bij de meeste mensen is dat niet het geval. Deze mensen kopen deze auto’s vooral om de status heb ik het idee die bij deze auto’s inbegrepen is in de prijs. Maar ik vind deze auto’s autoliefhebber onwaardig, want ze zijn zwaar, onveilig , langzaam, inefficient (en dus slecht voor het milieu) en ik vind ze er vaak veel minder mooi uitzien dan auto’s met dezelfde motorinhoud die iets lager op de wielen staat. Bij mij is het devies hoe lager hoe beter en ik zou dus ook altijd een volvo v70R (ze bestaan helaas niet meer) kopen met een grote achterbak dan een XC90
daarom murcieboy
floryn zegt
die amerikanen hebben een goed leven zeg wow 14000 euro voor zo’n bak met zo veel power en luxe dat is echt een paradijs dan kun je vast ook wel een bmw’tje kopen voor die prijs
david usa zegt
@ Floryn; ik zou sowieso geen Volvo kopen als autoliefhebber…
luc zegt
een suv is handig voor mensen die bouwkunde hebben gedaan, je ziet ook vaak aannemers, architecten, bouwkundig ingenieurs in die auto’s
Ze zijn gewoon handig. De handige voor die mensen blijven deze:
Opel Antara, Chevrolet Captiva, Mercedes ML-klasse, Ssangyong nogwat (al wat minder).
floryn zegt
@ david
haha ja je hebt me tuk volvo’s zijn geen echte liefhebbersauto’s maar hopen dat ze snel met bmw gaan samenwerken!
ja nou ik wilde graag een goed voorbeeld hebben en ik weet uit ervaring dat de v70R een geweldige auto is
LC zegt
De koplampen hebben iets weg van een RX8. De acherkant is saaai lijkt net een Audi
Xemurai zegt
Dit is echt idd een mooi model! Jammer van de hoge prijs…
Rick dos zegt
Hmmmmm……helemaal niet slecht. Misschien had de voorkan wat beter gekund maar al met al niet slecht………..voor een Japanner.
luc zegt
@ lc: ik zie er echt geen audi in
Fiorano zegt
de XC-9 krijgen we wel, was vorige week bij de rdw en daar stonden 2 zwarte CX-9’s om gekeurd te worden en aangegeven bij de douane voor de bpm, vast via het grijze-circuit,maar het kan gelukkig wel
MurcieBoy zegt
@ floryn
ik ben het wel met je eens, mar denk je niet dat mensen een SUV kopen gewoon voor het machtsgevoel dat je hebt als je in zo’n hoge grote auto rijdt? vooral in een hummer of (je zei het al) in een LM002 ;)
MurcieBoy zegt
@ floryn
P.S. maar ja voor SUV’s moet je ook niet in azie zijn ;)
slk zegt
Mooie nette auto.Vooral het interieur is heel mooi uitgevoerd
Lukas zegt
Gewoon pas een jaar nadat Scholten ze ging verkopen. Weliswaar usa-import, maar toch
luc zegt
ik hoor mensen praten over de LM002 dat die alleen goed is e.d.
Maar alleen omdat het lamborghini is? Het is een spuuglelijk ding en dan heb ik liever deze mazda, mooier, even goed en goedkoper
floryn zegt
@ Luc
niet zozeer omdat het een lamborghini is maar meer omdat er een Countach moter :) in zit. hihi
Apache zegt
zozo, dus de EXECUTIVE versie is van ruitenwissers voorzien…
(?)
– Apache
Bob zegt
Autos in de VS zijn geen luxe maar een noodzaak vanwege de grote afstanden die je moet afleggen om ook maar ergens te komen. In Nederland wordt je gewoon gepakt door de belasting … laten we dan maar iets anders vergelijken:
BMW M5 MSRP: $82,900 = 64,000 Euro in de VS … 133,000 Euro in Nederland.
Een Mitsubishi Lancer Evo begint bij 28,000 USD … da’s geloof ik 20,000 Euro in Nederland.
(ja ik weet dat dat pijn doet)
Greg zegt
@Bob… You’re right, niet te geloven he.
Maar de meeste pijn doet t als je gaat kijken hoeveel auto’s als de Corvette en de Musting in de USA kosten, vergeleken met NL.
Bob zegt
De nieuwe Mustang is wel leuk, maar nou niet echt speciaal .. kun je eigenlijk een beetje vergelijken met een Astra in Nederland. De Corvette is een typische ‘mid-life crisis’ auto hier.
Greg zegt
@Bob
Meen je dat nou, van die Corvette :lol:… wauw… nooit geweten!
Ik ben zelf nog geen 30 jr, maar wel een Corvette freak, hmm
Bob zegt
Heb ik liever iets meer praktisch .. een RS6 of een Quattroporte. De Corvette van de midden jaren 60 is echter weer wel heel mooi.
Greg zegt
Tuurlijk.. de Corvette is een ideale 2e of 3e auto. Een weekendcruiser.
Als gezinsauto zie ik in de BMW 3-serie touring en Subaru Legacy hele mooie voorbeelden.
Greg zegt
M.a.w. in eerste instantie ga ik net zoals jij ook voor iets praktisch… een 6 cyl. BMW of Subaru met boxermotor (+turbo)
Maar de beleving van snelheid heb je extra in een sportcoupe vergeleken met andere carosserieen. En daar komt de Corvette weer om de hoek kijken
Freek zegt
nette auto…maar vind die mazda achterlichten zo foeilelijk
FORDGTFREAK!!!! zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
clijde zegt
niet onaardig hoor!
Tom zegt
Paralelimport lijkt me lonend als ik het prijsverschil lees.
Je mag nog twee keer de aanschafprijs in Amerika betalen om ‘m op je oprit te krijgen.
Ik heb deze auto al in het echt gezien en vind ‘m best mooi. Inderdaad een murano tegenhanger.
Jan zegt
“Crossover van een sportwagen”. Hmm, ik denk bij wat anders aan een sportwagen.
Frank zegt
Moeten dit soort auto’s echt. Behalve veel ruimte voor de grote ego’s heb je toch helemaal niets aan die dingen. Maar oke, kan een doelgroep zijn natuurlijk.
Greg zegt
@Frank
Ja, dit soort auto’s moet echt, if you ask me…
Saaie boel als heel NL in een VW Golf 1.6 rijdt.. Er is hier al heel veel gediscussieerd over de zin of onzin van de SUV. We zijn er met z’n allen nooit uitgekomen, maar die auto’s spreken een hoop mensen aan en zolang er een markt is, the show must go on!
Frank zegt
@Greg
Zolang de vorm van een auto enigszins aansluit bij het doel/gebruik kan ik het begrijpen… Maar goed, jouw reactie geeft al aan dat er een doelgroep voor is, toch? Jij noemt het show, ik ego.
Greg zegt
@frank
Er zijn uberhaupt weinig mensen die een auto puur en alleen op ratio gebaseerd kopen. Anders hadden we namelijk allemaal Dacia Logans is onze garages staan. Ego speelt dus volgensmij ook een rol als je bij BMW, Audi, Lexus… wat zeg ik zelfs VW, Alfa of Seat gaat shoppen voor een ‘normale’ auto.
En met de show must go on bedoelde ik gewoon, die auto’s moeten worden verkocht als er vraag naar is. En dus niet per se mensen die willen ‘showen’ met hun SUV.
Frank zegt
@greg
Gaat niet alleen over ratio bij aankoop bij een wagen, helemaal eens. Dat betekent echter niet dat we allemaal in een Dacia Logan moeten rijden.
Een concept als dat van deze Mazda heeft echter alleen maar nadelen ten opzichte van auto’s met vergelijkbare capaciteiten waarbij wel de vorm van de auto bepaald is door de functie. Nu heb je een auto die hoog op zijn wielen staat (niet goed voor het weggedrag), met een hoog gewicht (nadelig voor het verbruik en weggedrag) et cetera. Terwijl de meerwaarde van de auto (behalve het ego gehalte) totaal ontbreekt.
Een SUV met vierwielaandrijving en enige terreincapaciteit zou je als een luxe terreinauto kunnen zien (al worden ze zo zelden gebruikt), maar dat ligt aan de kopers en niet aan de ontwerper of het het concept. Uiteraard worden deze ook vooral voor het ego gekocht en gereden.
Greg zegt
@Frank
Ik gaf het voorbeeld van Dacia, omdat logisch bekeken een auto je van A naar B moet brengen en een budgetmerk als Dacia voorziet al in die behoefte, dus waarom meer dan dat willen?? Maar dit is slechts een voobeeld om te illustreren dat ratio niet alles is bij het kopen van een bak.
Nogmaals, je hebt gelijk. Als je je hersenen gaat kraken over het SUV concept als van deze Mazda, kom je idd tot de conclusie dat t nut ervan ver te zoeken is. Al vind ik wel dat hogere auto’s voordelen opleveren zoals een behoorlijk overzicht over de rest van het verkeer, minder tot geen last meer van drempels, makkelijke in- en uitstap.
De SUV is een statussymbool en blijkbaar hechten wij mensen enorm veel waarde aan status. De ene misschien wat minder dan de anderen, maar zo zitten we nou eenmaal in elkaar. Het begint al bij kinderen die hun mama bijna in elkaar willen slaan, omdat ze bij Zeeman leuke t-shirs en spijkerbroeken is gaan kopen voor d’r kids. Wij teren blijkbaar met z’n allen op status, dus ook in het verkeer.
Bob zegt
De CX7 is geen SUV hoor .. maar gewoon een wat opgeblazen stationwagen op hoge poten. Zou hem niet eens durven meenemen op de eerste de beste bospaden in de buurt van mijn huis …
phantom zegt
Mooie bak, doet me een klein beetje denken aan die suv van infinity
Ahura zegt
Daar is ie ook niet voor bedoeld. De CX-7 (met streepje..) is gewoon een CUV. Een crossover zoals tegenwoordig in is en de SUV op z’n retour.
Mazda CX-7 2.3 turbo (260pk) Touring: € 42.995
Chevrolet Captiva 3.2 (230pk) Executive: € 44.995
Honda CR-V 2.0 i-VTEC(150pk) Executive: € 40.885
Hyundai Santa Fe 2.7i V6 (189pk) StyleVersion: € 41.785
Opel Antara 3.2 V6 (177pk) Cosmo: 43.995
Dus hoezo duur? Hij is uitstekend geprijst! Geen enkele concurrent geeft voor die prijs zoveel pk’s en luxe
Touring:
Airbag bestuurder en bijrijder, zijairbags voor,gGordijnairbags, Anti blokeer remsysteem (ABS), MAIDAS veiligheidsconstructie, startonderbreker, knipperlichten in de spiegels, Dynamic Stability Control (DSC) met Traction Control Systeem (TCS), permanente vierwielaandrijving met Active Torque Split, lichtmetalen velgen 18 inch, stoffen stoelbekleding in Sand of Black, bumpers en portiergrepen in carrosseriekleur, buitenspiegels in carrosseriekleur, elektrisch verstelbaar en verwarmbaar, climate control, stuurwiel en pookknop met leder bekleed, cruise control met bediening op het stuurwiel, Mazda audio AM/FM radio/cd-speler met MP3 functie, 4 speakers, tonneau cover, centrale portiervergrendeling met afstanbediening, boordcomputer, luxe inklapbare sleutel, elektrisch bedienbare ramen voor en achter met snel open en dicht functie en Global Closing.
Exective:
Touring plus: Mica/metallic lak, BOSE audiosysteem, zes cd-wisselaar, totaal 9 speakers, lederen stoelbekleding in Sand of Black, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met lendensteun, verwarmbare voorstoelen, xenon koplampen met automatische reininging en niveauregeling, privacy glass, mistlampen in de voorbumper, chromen portiergrepen exterieur, zilverkleurige portiergrepen interieur, black-out meters, licht- en regensensor, Smart Card (Keyless Entry).
Jammer van het uiterlijk. Ik ben er op uitgekeken. Mist strakke, moderne lijnen. Het is het allemaal een beetje net niet. Vooral die achterbumper met simpele uitlaten is niet van deze tijd. De CX-9 oogt veel tijdlozer en mooier
Suvvie zegt
Hij staat nu inmiddels in de showroom bij Autdoor SUV
Haha zegt
Kortom, een topauto.
Hij ziet er uniek uit in z’n klasse (verplicht ivm concurrentie), en is stukken goedkoper dan een van z’n concurrenten: de X3. Plus de betrouwbare reputatie, motor uit de 3 en 6 MPS (ja, 260 pk) en permanente 4wd met koppelverdeler.
Ohja, hij staat bij Frans Borgmeijer B.V. in Zwolle
John zegt
De CX-7 is inmiddels 1500 euro duurder geworden ZONDER dat je er ook maar iets voor terugkrijgt. Kost nu 44.500,–….!!
Tja, belastingmaatregel, maar toch. Andere fabrikanten/importeurs reageren ‘handig’ of -min of meer- klantvriendelijk op de maatregel (slurptax), maar Mazda ziet daar met deze CX-7 kennelijk geen kans toe.
Kijk naar VW en BMW: ook modellen met zwaardere/sterkere motoren gaan daar (soms flink) in prijs omlaag.
Als de Mazda-importeur deze auto niet alsnog gaat terugprijzen naar 42.995,– (of eigenlijk nog iets daaronder) zie ik het voor deze CX-7 somber in op de Nederlandse markt !!
John zegt
En als je daar dan óók nog het commentaar van Autointernationaal bij pakt:
“maar qua comfort en materiaalgebruik is het geen hoogvlieger. De motor moet op toeren gehouden worden en dat valt nadrukkelijk op dat de CX-7 niet vlekkeloos schakelt en dat de koppeling lastig te bedienen is. Zonder schokken wegrijden vereist concentratie. Conclusie: de Mazda is goed, maar de ultieme bevrediging ontbreekt helaas.”
Dan kan het doek voor deze auto, althans indien er geen duidelijke prijsaanpassing naar beneden plaatsvindt, wel vallen.
:cry:
:cry:
:cry: