Amper bekomen van de Alfa Romeo Stelvio is hier de volgende primeur uit LA.
Bestudeer de plaatjes even goed, want je kijkt hier echt naar een volledig nieuwe CX-5. Gevoelsmatig zou het ook eerder tijd zijn voor een facelift, het uitgaande model is immers pas sinds 2012 op de markt. Naar goede Japanse traditie kiest Mazda er echter voor de auto volledig in het nieuw te steken, maar dat niet te rigoureus te doen. Overigens mag de eerste CX-5 gerust een succes genoemd worden, in vier jaar tijd zijn er 1,4 miljoen gebouwd en is de auto goed voor 25 procent van alle Mazda-verkopen.
Hoewel de uiterlijke overeenkomsten groot zijn, kun je de nieuwe CX-5 vooral goed herkennen aan het nieuwe front, dat overeenkomsten vertoont met de onlangs gefacelifte Mazda3 en al eerder strakgetrokken Mazda6. Aan de achterkant heeft de auto meer een eigen gezicht, met smallere lampen en een opvallend gevormde uitsparing voor de kentekenplaat.
Onder de kap uiteraard weer Skyactiv-motoren van 2.0 en 2.5 liter inhoud voor de benzines en een dieselmotor van 2.2 liter. Vermogens heeft Mazda nog niet bekend gemaakt, in het huidige model leveren de benzines respectievelijk 165 en 192 pk, terwijl de 2.2 diesel leverbaar is met 150 en 175 pk. Verder beschikt de auto ook over G-Vectoring Control, volgens Mazda “een nieuwe technologie van Mazda, die het Jinba Ittai gevoel (‘paard en ruiter als één’) verder versterkt.” Dat je het even weet!
Binnenin heeft Mazda de auto naar een hoger plan willen tillen, met mooiere materialen, betere geluidsdemping en nieuwe veiligheidsvoorzieningen. Het interieur oogt clean en sportief, met de fraai gevormde ventilatieroosters als eye catcher. Nederlandse prijzen en introductiedatum zijn nog niet bekend.
viezefreddyw zegt
Als er iemand weet hoe je een crossover maakt, is het wel Mazda. Ook deze CX-5 ziet er gewoon erg goed uit. Mooie, scherpe lijnen. Het front ziet er erg strak uit met deze grill. Het interieur is ook erg clean. Ik zou alleen wel een inchje grotere velgen uitkiezen. De wielkasten mogen wel ietsje meer opgevuld worden. Verder heb ik hier niks op aan te merken, strakke auto!
stephane8200 zegt
@viezefreddyw: eens. Ik vind de CX3 ook een geinige auto. Eigen stijl, strak en netjes maar toch een beetje sportief of dynamische uitstraling.
Ik heb er nog nooit in gereden dus ik weet niet wat er dan van over blijft. Binnenkort maar eens doen.
hight96 zegt
@stephane8200: Kom langs! Ik heb een CX-3 in mijn bezit! En ik moet zeggen, hij bevalt goed.
stephane8200 zegt
@hight96: dank je voor het aanbod. Ik zou het bijna doen :) Veel plezier met jouw CX3!
hight96 zegt
@stephane8200: Haha bedankt! Gaat zeker lukken!
derx zegt
@stephane8200: Die CX-3 is inderdaad erg leuk, alleen jammer dat ie niet leverbaar is met wat grotere motoren als bv de 150pk 2.2 diesel. Ik heb al die ruimte van de CX-5 niet nodig, maar wil wel graag wat power onder m’n rechtervoet hebben. De standaard 1.5 diesel is me net iets te mak.
hight96 zegt
@derx: Benzine is er wel met 150 pk
stephane8200 zegt
@derx: zal een keuze zijn. Kleiner model, kleinere motor. Aan benzine heb jij dan waarschijnlijk als lease-/veel-rijder weinig, vermoed ik?
derx zegt
@stephane8200: inderdaad. Met 80K per jaar is benzine niet echt een slimme keuze :)
De CX-3 is ook een beetje een tussenmaatje, 20cm langer dan de 2 en 20cm korter dan de 3. Hij zal dus wel op een verlengd platform van de 2 staan, waardoor die 2.2 diesel misschien niet past. Achja…
stephane8200 zegt
@derx: 80K is echt veel! Ik vind dat ik met 50-60k al aardig veel tijd in de auto doorbreng ;)
Misschien past het niet inderdaad.
PeugeotGTI zegt
@viezefreddyw: En rijdt super! Met afstand de fijnste midi-suv in dit segment.
Dutchdriftking zegt
Fijne kar, maar niet mijn favoriete Mazda.
blata zegt
Doe mij dan maar toch die alfa….
Lennart95vdk zegt
@blata: beetje appels met peren vergelijken he
blata zegt
@lennart95vdk: het is allebei fruit, waarbij mensen van dmaken verschillen
Lennart95vdk zegt
@blata: Doe mij dan maar een Porsche Cayman GT4
robinv33r zegt
Leuk, maar waar blijft t nieuws over de nieuwe vanquish S? Wat een Porn0kar!!!
sr20det zegt
Oeh lekker, die uitsparing voor de kentekenplaat valt nu nog er op idd, maar dat zal beter worden als er een kenteken op zit denk ik.
mercedesclk350 zegt
Over front overhang gesproken
87sandyd zegt
Volledig nieuw model? Begrijp mij niet verkeerd, ik vind de cx-5 heel mooi, maar een Golf facelift wordt hier compleet de grond in geboord. Catch my drift?
mashell zegt
@87sandyd: je hebt een punt, deze heeft inderdaad de dezelfde kleur als het vorige model.
inoh zegt
@87sandyd: Er zit toch wel echt duidelijk meer verschil tussen de oude en nieuwe CX-5 dan bij de Golf. En ik ben helemaal niet tegen het alleen straktrekken van auto’s.
hight96 zegt
@87sandyd: Manmanman als je deze naast de huidige CX-5 zet, zie je 2 verschillende auto’s staan hoor!
alfalfa zegt
Hmmmm, mooie stoelen, dat wel. Ik zie het ‘Mazda begint het Japanse Alfa te worden’ niet, ook niet op de veelgeprezen 6 trouwens… Gewoon degelijk Japans spul met (poging tot) eigen uitstraling…, totdat er weer een nieuwe generatie en nieuwe vormtaal komt.
willeme zegt
@alfalfa: Ik denk dat Mazda een stukje verder is dan Alfa. Ze voeren een betere en consistentere designtaal. De techniek is vooruitstrevend en ze rijden sportiever. Echt goed bezig, dat Mazda. Ze hebben zelfs een lichtgewicht roadster in de aanbieding ;)
Het feit dat Mazda met een knappere SUV komt dan Alfa zegt veel (alhoewel de Stelvio een keurige auto is).
alfalfa zegt
@willeme: Dat Mazda als merk veel verder is geloof ik zonder meer maar om de designtaal nu beter en consistenter te noemen.. Mijn compliment voor de knappe stoelen was eigenlijk een verhulde mening dat ik niet erg onder de indruk van het ontwerp ben. Spannend voor een Japanse auto wellicht, ik vind het nog wat kil qua ontwerp. Maar dat is slechts mijn mening. Is de Stelvio dan inconsistent met de Giulia? Want ik denk dat /FCA vanaf de Giulia niet alleen qua aandrijving een nieuwe richting heeft willen inslaan, ook qua ontwerp heeft men een nieuwe stijl gekozen, bewust iets meer uitwisselbaar met de concurrentie hetgeen natuurijk wel jammer is maar ja.. Liever dat dan geen Alfa’s meer..
giulio zegt
Het is de schreeuw in de woestijn van een volkswagenliefhebber. Niet reageren want beter zul je het nooit weten. @alfalfa:
str8six zegt
@giulio: o ja, want als je een voorkeur hebt voor Mazda ben je een VW-liefhebber?
willeme zegt
@giulio: Dit heeft niets met VW of welk ander merk te maken. Het is juist een compliment naar Mazda! (waar het in het topic over gaat). Ze hebben toch een gave range aan modellen op dit moment? Ook in vergelijking met Alfa Romeo. Mazda is gewoon goed bezig, Alfa is op de weg omhoog (Stelvio en CX-5 lijken wel veel op elkaar ;)). Goed nieuws voor de autoliefhebber. Staat compleet van VW (waarvan ik eigenlijk alleen de Scirocco echt een leuk modelletje vond).
daandebree zegt
@alfalfa: design is natuurlijk volledig persoonlijk, de consistentie is bij beide merken aanwezig alhoewel de mito en gulieta nu wel behoorlijk afwijken in tegenstelling tot de oude cx5 en deze nieuwe. Je laatste zin liever zo dam geen alfa’s laat duidelijk het grote verschil zien vind ik zelf. Mazda doet haar ding en doet dat ontzettend goed, fijne motoren en design waar menig merk een puntje aan kan zuigen zelfs Maserati bijvoorbeeld. Ze komen ook uit een zware tijd onder het beheer van Ford. Al met al knappe prestaties
alfalfa zegt
@giulio: sterker nog ikke nergens niks niet van je reactie begrijp?
alfalfa zegt
Designtaal = Volksdesign!
B00G1E zegt
erg mooie auto en die kleur rood is toch wel 1 van de mooiste die je op dit moment ziet
De voorkant vind ik behoorlijk wat van een volvo weg hebben, vooral de nieuwe koplampen, zeer geslaagde auto.