Onder het mom ‘je kan het altijd proberen’ wordt Mazda aangeklaagd voor een stom ongelukje met iets wat vrijwel elke auto heeft.
Hoe start je een auto met een automatische versnellingsbak? Lijkt ons geen raketwetenschap. Zet hem in Park (of Neutraal), voet op de rem en de motor gaat aan, selecteer de juiste versnelling en rijd weg, vooruit of achteruit. Kan eigenlijk niet mis gaan: een vereiste voor het starten is dat je voet op de rem staat. De meeste automerken geven dan ook een berichtje in de trend van ‘voet op rem om te starten’. Kortom: het wordt je al zo makkelijk gemaakt. Kan het dan nog mis gaan?
Mazda rolt weg
Ja, kennelijk wel. Toegegeven, het verhaal van vandaag omvat een jonge bestuurder met weinig ervaring, dus daar moet je altijd ietsje meer veerkracht in tonen dan bij iemand die al jaren zijn rijbewijs heeft. Alsnog lijkt het aanklagen van de fabrikant in dit verhaal wat vergezocht. De casus omvat een man, zijn dochter en zijn Mazda CX-50 en nu moet Mazda boeten voor wat er is gebeurd, aldus de man.
Wat is er dan gebeurd? Welnu, er is verwarring ontstaan tussen de drie ‘staten van paraatheid’ van de Mazda CX-50. Die zijn net als in elke auto. Uit wanneer je instapt, ‘accessory mode’ wanneer je één keer op de startknop drukt en helemaal aan als je de startknop ingedrukt houdt. Die laatste merk je wel aan, eh, het geluid van de motor die start. Nogmaals, het was de onervaren dochter van de man die achter het stuur zat, één keer op de startknop drukte en toen zei de auto ‘Depress brake to start’. Dat werd geïnterpreteerd als ‘rem loslaten’ en de auto werd in Drive gezet in de veronderstelling dat deze aan stond. De auto begon te rollen en zowel de remmen als de stuurbekrachtiging waren niet in hun aan-stand. Dat maakte de hele situatie lastiger in te schatten en dus eindigde het akkefietje tegen een boom.
Aangeklaagd
Nu moet Mazda het ontgelden in een rechtszaak die de man heeft aangespannen. Volgens hem was het allemaal veel te verwarrend, met name het woord ‘Depress’ en dat de auto niet duidelijk genoeg maakt in welke staat de motor aan staat. Met een toefje sentiment omdat zijn jonge dochter een ongeluk heeft gehad en wellicht krijg je er nog wat schadevergoeding bij ook. Oh ja, en hij wil vijf miljoen dollar(!) zien. Uiteraard is de tactiek vaak dat er geschikt wordt en je er alsnog een flinke geldsom uit haalt.
Laten we wel wezen, ‘verwarrende’ woorden of niet, je start deze Mazda precies zoals elke andere auto. En zoals gezegd: voet op de rem, dan voorkom je al een hoop gekke situaties. Automaat rijden 101. Maar goed, er ligt altijd geld op tafel bij dit soort zaken in de VS. (via Carscoops)
Johanneke zegt
Beetje sneu is het wel ja. Gewoon 5 mil eisen, en hopen dat Mazda zegt hier heb je 50k rot aub op.
sportevo zegt
Vaag verhaal. De auto kan dus in de versnelling gezet worden zonder dat de motor draait en de rem is ingetrapt? Iemand hier met zo’n Mazda die weet hoe het zit?
Ik kan mijn auto niet starten als ik mijn voet niet op de rem heb staan en ik kan hem niet in de versnelling zetten zolang de motor niet draait en ik het rempedaal ingetrapt hebt. Nu heb ik een F31 3 serie maar in mijn E39 5 serie kon het ook niet, die kon ik wel starten zonder dat de rem ingetrapt was maar dat heeft volgens mij te maken met de startknop of met sleutel starten. Een startknop druk je in en dan zal de startmotor blijven draaien tot de motor aanslaat (je hoeft zo’n knop niet ingedrukt te houden). In tegenstelling tot een sleutel die je vast moet houden tot de motor draait. Als je auto dan in de versnelling staat zal de motor niet echt aanslaan dus bij een startknop zal de auto op de startmotor gaan rijden tot je de knop weer indrukt. Bij een sleutel zou de reactie wel zijn dat je hem loslaat als de auto begint te springen.
tortuga zegt
Wat een raar verhaal! Heeft hier iemand een Mazda die effectief die melding geeft?
mashell zegt
Op basis van het autoblog artikel: de andere merken zeggen “voet op de rem om te starten”, Mazda zegt “voet van de rem om te starten”. Dan is dat inderdaad anders en verwarrend bij Mazda.
Waarom vermeldt het artikel niet dat er meestal ook nog even op een start knop gedrukt moet worden om heel bewust de motor te starten? Heel verwarrend allemaal. Ik wil ook vijf miljoen om bij te komen van de verwarring.
Jasp3r zegt
Nee hoor, Mazda zegt “Depress the brake to start”. Dat wordt door jou geinterpreteerd als het omgekeerde van “press”, maar dat is het niet, “depressed” betekent neergedrukt.
mashell zegt
Hier wordt ik nou echt depressief van…
okdoei zegt
Misschien eens fatsoenlijke rijlessen invoeren in dat land. Maar betekenis depress: Depress means to lessen the activity or power of something.
Dus ongelukkig gekozen woord – als het er echt staat. Maar ontzettende domheid (ook als je beginnend bestuurder bent) moet niet beloond worden.
Overigens is het in mijn auto: voet niet op de rem en je drukt de startknop in: accesory mode.
Rem ingedrukt en drukt de startknop in: “rijden maar” mode.
Loek zegt
@okdoei: als ik me niet vergis is ‘depress’ de gangbare term voor het indrukken van een pedaal, daar ‘press’ meer slaat op een knop indrukken. Dus als dat gemeengoed is, vind ik het niet zo verwarrend. Ook omdat volgens mij meerdere automerken de melding in die bewoording geven.
larsboelman zegt
Het woord komt direct uit de regelgeving.
DeWitteCondor zegt
In mijn auto ook. Dit lijkt me een geval van complete onkunde van die mevrouw. Ik zou als mazda zijnde gewoon naar de handleiding verwijzen, de regelgeving en vervolgens een tegenclaim van 5 mln neerleggen wegens reputatieschade. Kijken hoe snel dit van tafel is.
okdoei zegt
Kan. Als ik de betekenis zoek vind ik vooral de betekenis die ik opschreef. Ik lees het nooit in de auto, want ik weet hoe je een auto start.
Allison Burgers zegt
Mazda adverteert dat ding niet voor niets met de slogan:
“Beyond the unexpected”
vaakbenjetebang zegt
OK dan. Dus ik klik even door naar de bron op carscoops.com en daar lees ik het volgende, wat letterlijk in de klacht zou staan:
“She pressed the Stop-Start button. The display then informed her ‘Depress Brake to Start Vehicle.’ She then depressed the brake and shifted the vehicle out of Park and into Drive. The vehicle immediately began to roll backwards. She attempted to control the vehicle, including pressing the brakes, but both the power brakes and power steering were unresponsive.”
Op basis hiervan vind ik het al een vaag verhaal, want welke auto rolt er nu meteen naar achteren als de bak in ‘D’ staat? Dan moet je toch al op een beste helling staan, want normaalgesproken moet de bak daarvoor toch echt in ‘N’ of ‘R’ staan. Of zit er in deze auto een raar stukje logica dat de bak in ‘N’ zet als je de motor niet start en in de accessoire-stand ‘D’ selecteert? En hoe zit het dan met de elektronische parkeerrem? Vragen, vragen…. Ik wens de beste man veel succes in zijn kruistocht.
DeWitteCondor zegt
Dit is wat zij beweert. Maar of ze het ook kan bewijzen – als er geen foutcodes zijn af te lezen en de auto is mechanisch in orde, succes ermee. Dit riekt naar stierenpoep.
Frankypanky zegt
Vraagje:
“Hoe blond was die dochter eigenlijk?”
Hoezo voet van de rem om te starten? Ik heb een KIA die geen moer doet, als je je voet niet op de rem hebt. Elk merk doet dat juist om verwarring te voorkomen bij bestuurders. En het verhaal zegt niet over de elektrische handrem. Dat ging spontaan uit? Bij een niet-lopende motor?
Echt?!
roadster zegt
De inhoud van het artikel is vooral verwarrend en deels onjuist. Je hoeft de startknop niet ingedrukt te houden om te starten, een keer drukken is genoeg. En remmen hebben geen aan-stand.
Wat er volgens het originele artikel gebeurd is. Ze heeft op de startknop geduwd, zonder de voet op de rem. Dan start de auto dus niet, hij staat dan slechts op contact. De auto heeft haar willen helpen met de boodschap ‘ Depress brakepedal to start’. Dat betekent rem indrukken om te starten (niet loslaten) en wordt ook in andere auto’s zo weergegeven. Vervolgens heeft ze op de rem getrapt, maar niet opnieuw op de startknop gedrukt. Waardoor de auto nog steeds niet liep. Toen heeft ze geprobeerd weg te rijden, zonder draaiende motor en is de auto weggerold tegen een boom. Omdat de rembekrachtiging niet werkt wanneer de motor niet loopt, is het haar niet gelukt te stoppen. Remmen doen het dan overigens gewoon, je moet alleen wat harder trappen. Het meisje heeft geen schadevergoeding nodig, maar rijlessen.
kareljansen zegt
Remmen hebben geen aan-stand? Probeer met een ICE maar eens te remmen zonder dat de motor draait..
vaakbenjetebang zegt
@kareljansen: Geen enkel probleem. Gaat prima. Even uitgaande van het typische systeem met een bekrachtiger die op vacuüm werkt: als de motor draait, levert die vacuüm en daarmee wordt het pedaal bekrachtigd. Voor als de motor zou uitvallen, zit er een terugslagklepje in de leiding naar de booster, waardoor er nog een ‘voorraadje’ vacuüm is om de rembekrachtiging nog een beperkt aantal keren te laten werken. Vervolgens valt het vacuüm weg omdat het als het ware op raakt, maar kun je nog steeds prima remmen – je moet er alleen iets meer je best voor doen. Dat pedaal is niet van chocolade. Daarbij zijn er auto’s genoeg zonder rembekrachtiger en die remmen ook… Goed, de pedaalverhouding is dan vaak wel iets anders, maar ook dan moet je toch iets overtuigender trappen dan als je wel een bekrachtiger hebt. De meeste moderne auto’s hebben sowieso enorm overbekrachtigde rempedalen, naar mijn smaak. dus het verschil tussen wel of geen bekrachtiger kan vrij dramatisch voelen, maar er zijn ook voor de onbekrachtigde situatie eisen aan de maximale pedaalkracht, en die is echt niet zodanig dat alleen De Hulk de auto nog tot stilstand kan krijgen.
THSD zegt
Wel heel vaag dat de auto in drive gezet kon worden zonder draaiende motor.
roadster zegt
Lijkt me niet ongewoon. Als kind heb ik eens de automaat van mijn vaders Passat van p naar r gezet. Toen rolde de auto achteruit tegen een muurtje. Geen schadevergoeding gehad van VW overigens. Misschien eens een mailtje aan wagen.
THSD zegt
Van een oudere auto kan ik het nog begrijpen maar met een auto van nu???
p993 zegt
Precies!