Een nieuwe elektrische auto van Mazda in vorm van de 6e, dat is groot nieuws.
Mazda, das toch dat merk dat eeuwig blijft vasthouden aan atmosferische motoren die niet vooruit te fikken zijn? Datzelfde Mazda komt nu met een volledig elektrische auto in vorm van de 6e. Inderdaad, de opvolger van de Mazda6 is elektrisch. Na de technisch niet indrukwekkend MX-30 doen de Japanners een nieuwe poging op EV-gebied.
De gloednieuwe Mazda 6e beleeft zijn debuut op het autosalon van Brussel. Het lijkt misschien een sedan, maar net als de Tesla Model S is dit een hatchback. De nieuwe 6e is de Europese variant van de vorig jaar onthulde EZ-6 uit China. Dat is niet het enige Chinese trekje van deze auto. Mazda heeft de auto in samenwering met het Chinese Changan Automobile ontwikkeld. Daarmee mag je gerust zeggen dat het een klein beetje een Chinees is.
Mazda 6e specs
De volledig elektrische Mazda 6e is 4,92 meter lang, 1,89 meter breed en 1,49 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,895 mm. Geen verbrandingsmotoren onder de kap, Mazda gaat dit model uitsluitend als elektrische auto aanbieden. De batterij heeft een capaciteit van 80 kWh of 68,8 kWh. Afhankelijk van de uitvoering. Eerstgenoemde komt 552 kilometer ver op een volle accu, de variant met de kleinere batterij heeft een actieradius van 479 kilometer.
Het feit dat dit een BEV is kun je ook wel zien aan de vormgeving van de auto. Zoals vaker bij een elektrische auto staat het voertuig wat hoger op z’n pootjes omdat de batterijen in de bodem zitten. Het maakt een auto er niet mooier op. Wel makkelijker over drempels rijden. Niet te hard, dat vinden die EV’s ook niet leuk.
Mazda lanceert de 6e deze zomer in Europa. Prijzen en uitvoeringen zijn nog niet bekendgemaakt. Op de beursvloer in België is de nieuweling in het echt te aanschouwen. Uiteraard in de typisch rode kleur die we van Mazda’s kennen. Zoom zoom?
alcantara zegt
Hopelijk heeft deze wel iets meer pit dan die ongeblazen 4-pittertjes.
Robert zegt
Ik rij nu 2½ jaar in een 6 met ‘schamele’ 145 pk (de instapversie), en waarschijnlijk is het gebrek aan de drang om elke stoplichtsprint te winnen, dat ik werkelijk geen moment last heb van een ‘gebrek aan pit’. Ik hoef geen aanhanger te trekken of harder te rijden dan 100/130, dus wat is dan verder het probleem?
Daar tegenover staat, dat ik gemiddeld 1:16 rij in een D-segment stationwagen. Er zijn ‘zuinige’ dieselbeukers die het slechter doen dan deze E10 nippende Sky Activ. Als deze 6E nou eens verrast met aangename WLTP cijfers, hoeven we verder alleen maar te hopen (lees: dromen) dat men op basis van deze hatchback ook een wagon voor de Europese markt wil uitbrengen.
Rokende Wielen zegt
Is de software van de 165PK versie niet “eenvoudig” in de 145PK versie te plaatsen? Zoiets schijnt ook bij de 120PK VS 160PK versies van de CX-3 en 3 gedaan te worden. Dat verbruik doe je overigens best netjes met 1:16. Dat verbruik begin ik te halen met een IS300h. Ik heb dat ding weliswaar nog niet zo lang maar veel hangt ook wel af van de route die veelvuldig gereden wordt. Voordat ik het dorp uit ben en bij een snelweg of doorgaande N-weg ben heb ik de nodige drempels en rotondes wel gehad en dat is funest voor het verbruik.
Loek zegt
@Rokende Wielen: ik denk van wel, er zit ook geen verschil tussen de chippotentie tussen mijn 150 pk en de 175 pk.
Overigens echo ik dat je voor sportief rijden niet bij Mazda moet zijn, maar ik vind mijne voor wat het is ook absoluut niet traag. En hij stuurt en schakelt uit de kunst.
str8six zegt
Strakke bak 👍🏻
Frenkyboy zegt
Wauw! Wat een schitterende auto!
tenaci zegt
Al is het dan een halve Chinees, ik vind het een geslaagd model. Gewoon erg mooi en heel fijn dat het niet 1187ste elektrische SUV is!
mashell zegt
Er is toch geen grotere afgang denkbaar voor een Japans merk dan een Chinese auto onder eigen naam moeten verkopen.
gekketurbo zegt
Ze moeten wel, co2 boetes van Europa dwingt ze tot een betaalbaar model dat ze snel in de markt moeten brengen en in volumes kunnen verkopen…
potjak zegt
Afgang? Er was een tijd dat Mazda niets meer was dan een omgebouwde Ford, kijkend naar de Mazda 121 wat een gedrocht van de al niet al te beste Fiesta was. Mazda doet nu alles in eigen beheer en Changan Mazda is voor 50% van Mazda (al sinds 2012).
gekketurbo zegt
Onder de €45.000 volgens Autogefuhl op jijbuis. Geen slechte deal, maar de range is wel beperkt voor een sedan. Qua grootte is het een concurrent voor de ID7, maar qua prijs meer richting de model 3…
RAW zegt
Op deze manier gaat Mazda het niet redden in Europa vrees ik. Ik heb altijd met veel plezier in de 6 SW gereden, maar een geëlektrificeerde opvolger (EV of PHEV) bleef uit zodat ik overgestapt ben naar een station van ander merk (Cupra).
Richmond zegt
Met een ice aangedreven Mazda 6 ook niet. Het huidige model werd ook al nauwelijks nog verkocht.
Op toyota na worden de Japanse merken niet genoeg gewaardeerd in tegenstelling tot de Koreanen.
enrique zegt
Mooi ding!
Die grote schermen ben ik nooit een fan van geweest maar verder een aangenaam interieur als ik dat zo zie!
Klojum zegt
-EDIT aangepast, dank!-
baserace zegt
Mooi ding; hopelijk komt er ook een Station variant…
mc96 zegt
Fraaie auto. Hij ziet er op de foto’s compacter uit als hij is (als ik kijk naar de genoemde afmetingen). Niet vernieuwend, maar wel gewoon een mooie, representatieve auto. Zou best wel eens een lease succes kunnen gaan worden in NL.
mashell zegt
Een auto van een Japans merk in China gebouwd dus duur door Japans en merk en duur door China heffingen. Ik zie alleen maar redenen waarom niemand deze gaat leasen.
lpgbarrel zegt
Prima EV voor als het van de baas moet!