We zeggen gedag tegen de Mazda 6 en verwelkomen de EZ-6 naar Europa.
Ietwat subjectief wellicht, maar de meest recente Mazda 6 is een uitzonderlijk mooie auto. Het was één van de eerste Mazda’s die genoot van de ‘Kodo’-designtaal waar Mazda nog steeds aan vast houdt. Met twee relatief ingrijpende facelifts wist de 6 het vol te houden van 2012 tot en met 2023. En in die tijd is hij altijd mooi gebleven.
Mazda 6 wordt EZ-6
Toch komt aan alles een einde en dus ook zoals gezegd aan de levensspanne van de Mazda 6. En in het huidige crossoverklimaat vallen de D-segmenters weg in rap tempo. Met dat in je achterhoofd is het laatste wat je verwacht dat Mazda met een opvolger voor de 6 komt. Maar dat doen ze: dit is de Mazda EZ-6.
Dat model is al even bekend, eerder dit jaar trok Mazda het doek van de EZ-6 in China. En wij stonden erbij en keken ernaar, want deze kloeke elektrische Mazda 6 zou voor China bedoeld zijn. Dat is logisch, want eigenlijk is de Mazda EZ-6 niet een echte Mazda. Het is namelijk een product van Changan Mazda, een joint venture in China tussen het Japanse merk en het Chinese merk Changan. Die hebben weer een submerk genaamd Deepal die een D-segment EV-sedan in het assortiment heeft. Mazda pakte die basis, gooide er een strak design overheen met hun eigen flair en dat is de EZ-6. Voor China dus een makkelijke manier om een Mazda-EV aan te bieden.
Naar Europa
Mazda besluit echter dat Europa toch een Mazda 6-opvolger kan gebruiken en bevestigt dat de EZ-6 naar Europa komt! En wel snel: eind 2024 al zou de EZ-6 bij de dealer kunnen staan. Het wordt dus wel een Chinese basis, maar dan met een Mazda-sausje.
Aandrijving
Zoals gezegd een EV dus. Er vanuit gaande dat de specs overgenomen van de Deepal SL03, de auto die zijn basis deelt met de Mazda EZ-6, kan je rekenen op een accupakket van zo’n 66 kWh met 255 pk in de dikste versie. Hiermee zou je 600 km rijbereik krijgen. Mazda doet weinig info uit de doeken over de specifieke aandrijving van de EZ-6 en of dit dus direct overgenomen wordt van de SL03.
Eveneens is onduidelijk of de EZ-6 ook de Range Extender-versie van de SL03 leent. Die kan je namelijk ook krijgen met een benzinemotor om een rijbereik van 1.000 kilometer te realiseren. Die benzinemotor zou een 1.5 liter grote viercilinder zijn, maar het doel van een Range Extender is dat deze enkel dient als ‘oplader’ voor de elektromotoren en dus niet de wielen aandrijft. Enerzijds door het vooral interessant maken van EV’s en het iets minder interessant maken van plug-in hybrides (waar de RE-versie onder zou vallen), zou je denken dat die versie lekker in China blijft. Anderzijds heeft Mazda met de MX-30 ook een Range Extender in de aanbieding, dus het merk is niet tegen het idee.
Nog heel even geduld dus, maar we mogen met enige overtuiging zeggen dat de EZ-6 een mooie opvolger is voor de Mazda 6. Dat is namelijk geen makkelijke opgave.
Allison Burgers zegt
Jammer dat Mazda het bij de elektrificatie moet hebben van badgetuning. Al is dit wel iets meer Mazda dan die Yaris Hybrif met Mazda-logo.
Vind het geen mooie auto. Net een anonieme Amerikaan.
AudiRS zegt
Hele knappe wagen
tenaci zegt
Potverdorie wat een mooi ding! Zeker met range extender lijkt het me wel wat!
PunicaOase zegt
Goh met hun EV zijn ze ook al het sloompie.. 66 kWh en 250 pk is nou niet echt indrukwekkend.. Design is ook super anoniem. Interieur vind ik wel geslaagd. Vorige 6 vond ik overigens niet om aan te gluren, maar smaken verschillen gelukkig.
kennone zegt
Denk dat je een van de weinige bent die de vorige niet om aan te gluren vond, en ja ze zijn bizar traag! Mijn laatste 6 auto’s waren allemaal serieus vlot tot echte straat kanonnen maar de hoge koste van deze hokken was ik echt helemaal beu!, rijden nu een Mazda 6 2013 met alle opties en een trage 165PK 2liter. Ondanks hij niet vooruit te fikken is ben ik er serieus wel echt blij mee. Rijd echt enorm goed en hebben nog geen problemen of hoge kosten aan gehad en zitten nu alweer bijna op de 2ton. Ook het verbruik is erg netjes vergeleken de vorige.
PunicaOase zegt
Ja ze schijnen heel betrouwbaar te zijn dat is een pre. En die mooie rode kleur is ook fantastisch. Van voren vind ik de 6 overigens wel geslaagd maar zij- en achterkant hebben hele rare vormen vind ik. Fijn dat je er zo van geniet. Wens je nog veel veilige km’s ;-)
kennone zegt
Ja die mooie rode kleur was voor mij ook een must en hebben dat gecombineerd met lichtbeige interieur. Best een geslaagde combi. Dank u.
B00G1E zegt
Best een mooie auto! Hoe zit het met de import heffingen op chinese evs? Worden die zo omzeild?
mashell zegt
Als de wagen in China wordt gemaakt dan heffing. Ook als er Mazda of BMW op staat.
drdre1 zegt
Strakke auto. Front, achterkant duidelijk nog Mazda, niet overdreven schreeuwerig, maar de flanken maken ’t helemaal af. Weet niet ’t nog steeds zo is, maar Mazda heeft/had kennelijk hun CAD/CAM-technieken en productielijnen aangepast om zo’n gewelfde flank te creëren. Dat zou je eerder bij sportauto’s zien in lagere productieaantallen. Andere merken zouden meer gebruik maken van welvingen met hoeken/vouwen, waarbij deze laatste nodig zijn om de stevigheid van het plaatwerk te behouden. Een ander resultaat van dit soort welvingen was dat ze een unieke manier van lak aanbrengen hadden die nog eens extra wordt geaccentueerd met deze productietechniek. Het suggereert meer dan anders dat de body uit één stuk lijkt te bestaan. Geen idee of ze hier dus nog mee voorop lopen of onderscheidend zijn, maar ’t ziet er iig nog steeds goed uit wat mij betreft.
degrotemuis zegt
66kWh, 600 km bereik? Iemand daar is wel erg optimistisch of telt een niet erg reëele CLTC range. 11 kWh op 100 km is wel een erg laag verbruik voor een D-segmenter. De voor- en achterkant geven wel het Mazda gevoel, maar het zijprofiel voelt een beetje generiek ev sedan, met die daklijn van een ID.7. maar pluspunt: weer een sedan in plaats van nóg een crossover!
Robert zegt
“Met twee relatief ingrijpende facelifts wist de 6 het vol te houden van 2012 tot en met 2023”
Met de nadruk op ‘relatief’, want een leek zit het verschil niet tussen een 2013 en een 2023 model, tenzij ze strak naast elkaar geparkeerd staan.
Ik moet helaas wel concluderen dat waar ik de neus een mooie evolutie is van de huidige 6 vind, de zij- en achterkant van de EZ-6 zie verzuipen in anonimiteit. Het zou Mazda sieren als ze de range extender van de MX30 R-EV zouden weten te integreren (en tegelijkertijd te verfijnen), maar ik vrees met grote vreze dat ze in het verlengde van deze badge-engineering kiezen voor de makkelijke weg, en pakken wat ze in China op de plank hebben liggen. Of op z’n best kiezen voor een (gemodificeerde) 1.5 SkyActiv uit de Mazda 2.
Gulli zegt
Zet er een Chinees logo op en iedereen roept dat het een kloon is of alweer dezelfde EV vorm. Maar nu het Mazda is is het ineens mooi? Ik zie letterlijk alleen maar een Mazda grille dat hem een Mazda maakt.
adbrotjeknor zegt
Mazda doet in ieder geval zijn/haar best om ook mooie auto’s te ontwerpen. Sierlijk en redelijk tijdloos ontwerp.