In de categorie buitenbeentjes zijn de Mazda 6 en Alfa Giulia schromelijk onderschat. Welke moet bij jou op de inrit komen te staan?
Het is een vraag die veel Alfa-eigenaren naar hun hoofd krijgen: waarom rijd je geen Mazda? Dat heeft ondergetekende proefondervindelijk vast kunnen stellen. Natuurlijk is het geweldig om al die werkplaats facturen te ontvangen. Een echte Alfa-liefhebber heeft immers een multomap met Alfa Romeo-logo erin gestanst. Gebruik je die ook eens.
Overeenkomsten
Nu zijn er stiekem best wat overeenkomsten tussen Alfa Romeo en Mazda, ondanks de compleet verschillende geschiedenisverhalen van de merken. Zowel Mazda als Alfa lijken net iets meer om bepaalde zaken als uitstraling en wegligging te geven. Beide merken leveren best veel waar voor hun geld, zeker in vergelijk met de Duitse concurrenten.
50.000 euro
En als je door de prijslijsten gaat, zie je dat je voor precies 50 mille een hele dikke uitvoering hebt. Kortom: moet je gaan voor het nieuwe Alfa of heeft het oude echte Alfa nog voldoende talenten om relevant te zijn?
Geheel ter lering en vermaak zetten we ze naast elkaar:
Auto: | Alfa Romeo | Mazda |
---|---|---|
Giulia (952) | 6 (GJ) | |
2.0T Ti | 2.5 SkyActiv Signature | |
Catalogusprijs: | € 50.980 | € 50.790 |
Fiscale prijs: | € 49.900 | € 49.850 |
Leasetarief: | € 825 | € 800 |
Vermogen: | 200 pk bij 4.500 tpm | 194 pk bij 6.000 tpm |
Koppel: | 330 Nm bij 1.750 tpm | 258 Nm bij 4.000 tpm |
Topsnelheid: | 230 km/u | 223 km/u |
0-100 km/u: | 6,6 sec. | 8,1 sec. |
Verbruik: | 6,4 l/100km | 6,7 l/100km |
CO2 uitstoot: | 144 g/km | 153 g/km |
In beide gevallen gingen we uit van een leasetermijn van 48 maanden met een jaarkilometrage van 25.000 km.
Uiterlijk
Dit is natuurlijk heel erg persoonlijk. Toch moet het gezegd worden, de Alfa Romeo Giulia wordt fraai oud(er). Wellicht omdat ze niet op elke hoek van de straat staan, is het bijna een exotische verschijning. De lijnvoering is niet zo fraai als bij de 159, maar de proporties zijn beter. De voorwielen zitten ver naar voren, met de juiste RWD-stance, zoals dat zo mooi heet. Wel is het model erg gevoelig voor een goede kleur (liefst donker) en goed setje velgen. Met een donkerrode Ti kun je eigenlijk niet de fout in gaan.
De Mazda is eveneens een auto die bijzonder goed opdroogt. Je zou het niet zeggen, maar de Japanner is bijna bejaard aan het worden: de auto is er al sinds 2012! Toch komt de auto niet zo ouderwets over. De auto heeft in de tussentijd meerdere facelifts gehad, die redelijk goed hebben uitgepakt. Het is een typische Mazda en in het het Soul Red nog een fraaie auto. Het maakt een enorm verschil met een grijze of zwarte. Qua lijnvoering is de Mazda misschien zelfs fraaier, maar de proporties van de Alfa moet de Mazda ontberen. Dat komt goed bij de volgende generatie.
Interieur
De Alfa Romeo was tijdens de introductie al niet de meest moderne auto als het ging om het interieur. Nu is het maar de vraag hoe erg het is anno 2020. Apple Carplay kan gewoon aangesloten worden, wat heeft een mens nog meer nodig? Ook is de infotainment onlangs verbeterd. Zoals wel vaker bij een Alfa Romeo kun je best gaan voor een gewaagde kleur leer, de auto kan het hebben. Qua fit and finish is het geen Duitser, maar het verschil is ook weer niet groot genoeg om de Giulia ervoor te laten staan.
Het interieur van de Mazda 6 is bijzonder netjes voor zijn klasse. Het zit qua materiaalgebruik tussen ‘normaal’ en ‘premium’ in. Qua design is het vrij strak, met fraaie plastics en prima afwerking. Qua infotainment is het niet heel erg slecht, maar het is duidelijk niet Duits Premium en behoorlijk verouderd. Wat ook niet Duits premium is, is de aankleding: je hebt niet alleen leer op de stoelen, maar ook op het dashboard. Stijlvol!
Techniek en rijden:
Hier is het grootste verschil te zien. Het is een schoolvoorbeeld van hoe vertekenend standaardopgaven kunnen zijn. Beide auto’s zijn strakke sedans met zo’n 200 pk voor 50 mille. De Alfa Romeo heeft een 2.0 viercilinder met turbo. Deze is behoorlijk vroeg bij de les en sleurt er behoorlijk aan dankzij het koppel van 330 Nm. De transmissie is een achttraps automaat van ZF, die de krachten overbrengt op de achterwielen. Nu is driften niet mogelijk, vanwege een overijverige ESP, maar achterwielaandrijving is ook lekker als je normaal rijdt. Dat konden wij ondervinden tijdens onze duurtestperiode met de Alfa. Dankzij de ideale gewichtsverdeling is het bochtengedrag uitstekend, zonder dat de Giulia oncomfortabel wordt.
De Mazda is compleet anders. De cilinderinhoud is een halve liter groter: 2.5 liter. Maar nog altijd is het een viercilinder. Echter, in plaats van een turbo wordt gebruikt gemaakt van natuurlijke aanzuiging. Leuk op een Porsche, maar die 194 pk lijken zijn een stuk lastiger te vinden: helemaal bovenin de toeren moeten ze ergens zitten. Natuurlijk heb je wel het voordeel van een lineaire vermogensopbouw en directe gaspedaalrespons, maar een sportmotor is dit niet. De wegligging is voor een voorwielaandrijver nog altijd bovengemiddeld goed te noemen. Qua prestaties blijft de Mazda wel flink achter.
Uitrusting
Hierover kunnen we kort zijn: de Mazda is veel luxer. Denk aan elektrische bedienbare stoelen met geheugen, LED-koplampen flippers aan het stuurwiel, achterbank verwarming, ventilatie voor de voorstoelen en een schuif kanteldak zijn items die de Mazda wel heeft en de Alfa niet.
Nu gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat het niet zoveel uitmaakt. Niet alleen omdat de Alfa Romeo in motorisch opzicht meer te beiden heeft, maar omdat het verschil met een Audi A4 en BMW 3 Serie enorm is. Het zijn in dat opzicht beide koopjes. Oh, en voordat de traditionele Alfa grappen eraan komen: de Giulia heeft 5 jaar fabrieksgarantie, de Mazda 6 heeft drie jaar garantie.
Conclusie
Dus welke moet je kiezen? Dat is een beetje van je persoonlijke smaak afhankelijk. Als je kan leasen, kijk je waarschijnlijk naar geen van beiden. Een A4 of 3 Serie is relatief voordelig in de lease. Uiteraard is er ook een budget leaseknaller in de vorm van een Tesla Model 3: die kun je tegen interessante bijtellingstarieven rijden, wel merk je aan het goedkoop aandoende interieur dat je geen premium auto hebt gekozen, terwijl de Alfa en Mazda juist daar wél tegenaan schurken.
Het is voornamelijk een bewijs dat er nog altijd interessante auto’s te koop zijn. Als je iets verder kijkt dan de gebaande paden zijn er showrooms in Nederland die je een auto verkopen waar je nog een ouderwetse grimas op je gezicht krijgt. Dat is ook wat waard.
Dan is het woord nu aan u, waarde lezer! Welke niet BMW 3 Serie geniet uw voorkeur? En misschien wel het belangrijkste: waarom? Laat het weten, in de comments!
wieowie zegt
Giulia, Vele malen mooier dan de Mazda 6, BMW 3 en Audi A4 samen.
martingtv zegt
De vraag “waarom rijd je geen Mazda?“ is mij nog nooit gesteld.
Het enigste voordeel dat Mazda 6 op de Giulia heeft, is dat hij beschikbaar is met handbak in de benzine versie.
Maar zou toch voor de Giulia gaan.
moveyourmind zegt
Zou de Giulia kopen,
Bij een Alfa Romeo-dealer die ook dealer van Mazda is.
En bij aankoop bedingen dat ze bij pech als vervangende auto een Mazda 6 mee geven.
Krijg je nooit spijt dat je van deze twee toch de andere had moeten kiezen, want je kan ze beide ongeveer even vaak rijden.
2wheeler zegt
@moveyourmind: nice
mp014 zegt
@moveyourmind: kijk dat vind ik nu slim ??
ty5500 zegt
De Giulia is echt stukken mooier
frank2b zegt
Mazda6. Zonder enige twijfel.
De mooiere, strakkere lijn, het fraaie interieur en de rijkere uitrusting. Dingen waar je continue plezier aan beleeft!
johnhert zegt
@frank2b: Absoluut mee eens, de Giulia is zeker geen lelijke auto maar komt niet in de buurt van de Mazda.
alloallo zegt
Guilia in donkergroen! In het geval van fiscale bijtelling toch de Tesla 3 (met achteraf leder in contrastkleur)
Interieur is wellicht niet premium, maar de gehele beleving is prima
mp014 zegt
@alloallo: bestel er gelijk een extra bumper bij dan ??
Edge zegt
Ik moet zeggen dat die Mazda 6 toch prima proporties heeft. Natuurlijk heb je liever iets minder frontoverhang en RWD, maar voor zover mogelijk met een FWD auto is het Mazda echt heel goed gelukt om de auto een mooie neus mee te geven die optisch niet zwaar is.
smex zegt
Zonder te twijfelen de Giulia. Ik ben totaal geen fan van het nieuwe design van Mazda, lelijke grill en te kleine lampjes.
nord zegt
Mazda is een meer allround keus. Voorwielaandrijving dus meer praktische ruimte, daar gaat de gemiddelde koper dan ook voor wat zich uitbetaald in betere verkoopcijfers.
Alfa is echt meer voor de enthousiast die Italiaans design kiest en tevens sportiviteit van hoog niveau wilt. Hij is lichter (carbon aandrijfas), naar sportieve rijstijl gericht (Ferrari stijl flappy pedals), onpraktisch (kleine kofferruimopening ten faveure van stijfheid maar ook omdat Italianen nou eenmaal speelse vorm boven praktische genot plaatsen). Veel meer niche dus.
PunicaOase zegt
De Alfa zou mijn keuze zijn. de Mazda vind ik echt niet mooi en hun motoren spreken me al helemaal niet aan.
En dan wordt het een donkergroene met bruin/cognac leer met 19 inch velgen.. jammie!
2wheeler zegt
De Alfa, staat mooier naast de Ducati Diavel in mijn denkbeeldige garage. Ik ga weer even verveeld naar mijn 20 jaar oude barrel kijken.
azuli zegt
Waarom deze kleur groen in NL niet leverbaar is op de Giulia is mij een compleet raadsel. Voor mij de Alfa. Puur om de rijbelevenis en looks. De belevenis in de Mazda is wat sterieler maar wel van een hoge kwaliteit. Maar man man dit is wel een fotofinish hoor.
alfalfa zegt
@azuli: de groene kleur is nieuw in het leveringspakket sinds de interieurfacelift van dit voorjaar.
shibby zegt
Was de Alfa er maar als station, dan had ik ‘m serieus overwogen. De 6 komt mij wat plomp over, ik denk dat mijn volgende een fijne 3er touring wordt.
9000cse zegt
Sorry @shibby ! Maar als we dan toch vreemd gaan in onze keuze i.p.v. te kiezen tussen deze 2, dan ga ik eens even vloeken in de kerk! Ik snap best, dat ik daarmee een grote hoop sh*t over me heen zal krijgen, maar ik kan gewoon niet anders. Want…… ik zou gaan voor een Opel Insignia Sports Tourer met alle toeters en bellen! Knalrood en met een 1.5 ltr. 165 pk torretje. Daar zou ik gewoon genoeg aan hebben. Ik heb die auto nu een paar keer staan te bekijken en ik vind hem steeds mooier worden! Daar komt nog eens bij, dat ik met die keuze veel zou besparen t.o.v. deze 2.
shibby zegt
@9000cse: ik snap je keuze, de insignia is zeker niet verkeerd, maar wat dat betreft vind ik dan de Kia Optima ook een mooie auto, zeker in GT(Line)…
erikabarth zegt
@9000cse snap ik als verstokte saab fanboy nu die veredelde opels niet meer gemaakt worden.
Ilquadrifoglio zegt
Beetje vreemde vergelijking. Ik denk dat je de Giulia het beste met de Jaguar XE kan vergelijken. De Mazda zou een leuk vergelijk zijn met de Audi A4 (zelfde soort kopers en FWD)
emping zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mpgc zegt
Ik vind de Mazda helemaal geen verkeerde auto, maar als ik moest kiezen werd het zeker de Alfa.
mahansz zegt
Ongetwijfeld zal 99% van de lezers op Autoblog in dit soort vergelijkingen te allen tijde voor Alfa kiezen, eigenlijk ongeacht wat de keuze is. Oprechte vraag, waarom eigenlijk? Is het het lijnenspel / design? Wat is dat toch met Alfa Romeo en autoliefhebbers? Voelt bijna alsof je géén liefhebber bent als je geen alfa waardeert..
ben benieuwd, graag geen open deuren als antwoord, die kan ik zelf ook wel bedenken.
Dank!
Ps. Voor degene die het zich afvraagt: ik zie mezelf als autoliefhebber, heb ondermeer Zweeds, Duits, Japans als VS auto’s gereden
nord zegt
Italiaans design is een gegeven. Net als Amerikaans, Japans of Zweeds. Er zijn mensen die daar wat mee hebben. Dat lijkt me heel logisch.
Ik heb mijn hele leven vooral Italiaans gereden, eerste was een Lancia. Vind veel andere automerken ook heel leuk, zolang het maar geen standaard gedoe is. Ben ook vooral wars van wat een veilige keus moet zijn. Dan heb ik meteen dat ruitenbloes, kaf en koren, doe maar gewoon ben je gek genoeg gevoel, waar ik totaal niks mee heb. Veilige keus, verschrikkelijk!
Amerikanen, helemaal top. Engels, heerlijk! Duitsers, veilige keus.. Japanners, neigt naar veilige keus, Zwitsers! Gaaf!!
autodidact zegt
@mahansz: volgens mij zijn het de kleine imperfecties en gewaagde(r) designkeuzes in combinatie met een aantal onomstotelijke grote pluspunten die een Italiaanse auto zo interessant maken. Als liefhebber is dat iets wat je zoekt denk ik, dat een auto je ‘bezig houdt’ en persoonlijkheid heeft. Een Giulia doet dat. Een 6 doet dat een beetje. Een A4 bv. doet dat niet, al is dat er na de facelift wel wat beter op geworden. Maar lang niet iedereen zit daar op te wachten natuurlijk.
Pordon zegt
@autodidact: die kleine imperfecties zijn juist vaak de grootste irritatiefactoren voor mij. Daarnaast, wat zijn die grote pluspunten dan?
autodidact zegt
@pordon: rijbeleving, wegligging, aandrijflijn, uiterlijk enz enz
Schrijf je even mee?
Pordon zegt
@autodidact: die eerste drie zijn zonder problemen ook bij andere automerken te krijgen en uiterlijk is persoonlijke smaak.
karaya zegt
Heb je er al in gereden? Het onderstel staat echt op een ander niveau dan de concurrentie. Vind je alleen bij de BMW 3-serie.
Ilquadrifoglio zegt
Alleen BMW komt in de buurt bij de Giulia. De Giulia heeft dan als extra voordeel dat je fout Nederland er niet in ziet rijden. Vooral Audi en Mercedes worden bereden door paupers (zum kotzen). Nee, de Giulia is superieur aan de Duitse 3 (in het D- segment). Daarom dus de Giulia! Alleen de Jaguar XE zou nog een optie kunnen zijn (niet op dynamisch vlak). Met een Giulia of XE kun je aankomen en rij je met gepaste afstand langs een ‘petje’ in z’n C-klasse met geblindeerde ramen.
mwti zegt
@Ilquadrifoglio: wat een vooroordelen. Zit je iets dwars of zo?
Pordon zegt
@mahansz: Dat hangt denk ik af van wat je onder ‘autoliefhebber’ verstaat. Wat voor de één belangrijk is, is voor de ander juist een minpunt. Wat betreft Italiaanse auto’s snap ik het ook niet zo goed. Middelmatige auto’s die nergens in uitblinken tenzij je graag een goede band met je garagehouder wilt zijn ( om maar even met vooroordelen te strooien).
stalensnuitje zegt
Tempting, maar met een paar kids op de achterbank toch maar de 6, een wagon in Soul Red en op 19″.
Come to think of it: Ik zet ‘m maar gelijk op m’n shortlist voor de volgende keer.
Stijnson zegt
@stalensnuitje: Als je dan toch bezig bent. Dan wel de diesel versie met AWD. Mooi voor de wintersport
birdnerd84 zegt
Doe mij maar de Mazda6 (al vind ik de kont niet zo mooi). Dat is meer italiaanse styling dan die obesitas look van de Giulia. Wat een lompe neus zeg en dan een anonieme kont achterop. Interieur van de Mazda6 is ook van topkwaliteit
airditude zegt
Iedereen kiest een Alfa, maar als ik het moest kopen werd het toch de Mazda. In het mooie rood, met een leder interieur stap ik met een glimlach in. En maak ik mij geen zorgen om de techniek / kosten om hem te blijven rijden. Die Alfa komt er dan wel als klassieker voor de weekenden, als het niet elke dag hoeft te blijven werken ;-)
donjunior zegt
Zo flauw…. die Alfa grapjes uit 1997.
Duidelijk is wel dat ik voor de Giulia ga!
johnhert zegt
@donjunior: Ik vind het meer flauw van Alfa dat deze grap anno 2020 nog steeds opgaat.
schreute01 zegt
Als Mazdafan zeg ik: de Giulia!
jer81 zegt
Ik zou zonder enige twijfel voor de Mazda 6 gaan. Ik vind hem mooier zowel van binnen als van buiten. En Mazda heeft een betrouwbare reputatie.
tge2 zegt
De Mazda, zonder enige twijfel. Ik vind de Alfa niet mooi opgedroogd, ik vind de voorkant ook niet mooi, doet me denken aan een kip… De Alfa verheerlijking heb ik nooit zo begrepen, maar dat geeft niet.
autodidact zegt
@tge2: maak een een proefrit in de Giulia, dan begrijp je het ;-)
mashell zegt
@autodidact: maar maak dan vooral geen proefrit in een drie serie. Want dan weet je het wel.
autodidact zegt
@mashell: inderdaad, toen wist ik het zeker.
racerx zegt
De 3 dan toch zeker? Hoezeer ik de Alfa ook waardeer, de nieuwe 3 is door BMW zodanig aangescherpt dat hij qua rijden niets onderdoet voor de Giulia, komt bij dat hij beter in elkaar is gezet en betere infotainment heeft.
Ik snap het wel, passie enzo, ik heb m’n BMW S1000RR niet voor niets weggedaan zodat ik nu op zoek kan naar een Ducati Panigale V4, maar een auto moet gewoon goed zijn in wat het is: in het geval van deze klasse auto’s voornamelijk een gebruiksmiddel. Ik zou in dit geval dan ook de Mazda kiezen, omdat die er is als station. Wel zo handig met 2 honden…
karaya zegt
De Giulia was qua rijkwaliteiten beter dan de vorige 3-serie. Met de nieuwe zal het er om hangen.
Vraag me dus af wat de 3-serie proefrit heeft toe te voegen. Of je moet vatbaar zijn voor praktische pluspunten zoals een toegankelijke kofferbak en een ruime instap. Alfa heeft compromisloos voor een hogere carrosseriestijfheid gekozen. De BMW is praktischer en veelzijdiger, niet de betere rijdersauto.
erikabarth zegt
@tge2 tja je rijdt ook een bejaarden yaris, dus snap je reactie.
tge2 zegt
@erikabarth: En Mazda uiteraard! Ik vind het een eer dat je weet dat ik Yaris rijd! Mag ik je nu terug beledigen dat je, ervan uitgaande dat je een Abarth 500 rijdt, je in een achterhaald vrouwenkarretje rijdt.
erikabarth zegt
@tge2 ja dat mag zeker ?
500 abarth? Hele leuke wagen!!
Maar nee een 124 spider abarth als fun / weekend wagen. En doordeweeks een giullia veloce.
tge2 zegt
@erikabarth: Dan staat er zowaar een halve Mazda voor de deur. Ik heb een MX5 en Yaris GRMN voor de fun. Doordeweeks rijd ik een Mazda 3 of Yaris diesel. Laten we het erop houden dat smaken verschillen. Ik heb niks tegen Alfa, maar ik heb er verder ook geen klik mee.
erikabarth zegt
@tge2
Yup ik weet van je wagenpark.
Hele leuke wagens!! Zat te ouwehoeren ??
I
tge2 zegt
@erikabarth: Ik kan jouw wagenpark zeker ook waarderen hoor. Ik vind de 124 een leuk wagentje, lekker onbehouwen lawaaierig. Ik hou daar wel van. En ondanks dat ik de Giulia niet perse oogverblindend mooi vind, kan ik me voorstellen dat het heerlijk rijdt! Ik vind de Giulietta zelf mooier.
tge2 zegt
@erikabarth: Maar eigenlijk zouden Alfa rijders en Mazda rijders elkaar moeten waarderen. Beide merken zijn namelijk eigenzinnig en bouwen op dit moment, ondanks smaak, spannendere auto’s dan de meeste andere fabrikanten.
maferick74 zegt
Mazda is mooi, Alfa is mooier (vind ik)
mashell zegt
Hmm, dit is oud ijzer om oud ijzer. Het zijn beide auto’s die achterlopen bij de Duitse en Zweedse merken. Maar uit deze twee duidelijk de Alfa, die heeft de moderne motor en daar heb je elke kilometer profijt.
joost1996 zegt
Absoluut de Giulia! Heb in beide gereden en ondanks dat de 6 goed rijdt, kan hij niet toppen aan RWD. Ook de motor voelt niet aan als 200 PK. Moet toegeven dat het luxe gevoel wat hoger is in de 6 dan in de Alfa maar daar is overheen te zien. Voor de Alfa draai je je hoofd gewoon nog een keer om. Bij de 6 niet. Mazda is een gaaf merk maar vooral voor de kleinere modellen.
rollingstoned zegt
Precies dit inderdaad! ?
neymar zegt
Kia Optima!
cossiekiller zegt
Dat blijft natuurlijk de grote vedette in deze klasse !!!!1!
erikabarth zegt
@neymar hahahahahaha
goodvibrations zegt
De Giulia, maar vind hem al wel wat gedateerd raken.. Interieur had dichter op de Duitsers moeten zitten vind ik.. Maar nog altijd liever de Alfa.
alpina007 zegt
Alfa natuurlijk ?
toyotafortuner zegt
De Toyota Camry TRD ($31k) is mijn keus. Maar omdat we in Nederland zijn, moet het de hybride Camry zijn.
En expliciet kiezende tussen de 2 keuzes uit t artikel: de 6 in Soul Red.
baklava zegt
De 6 uiteraard. Mooier interieur en betere techniek
ericd zegt
Alfa en Mazda hadden moeten samenwerken. In plaats van Fiat (met Mazda); niemand zat te wachten op een 124. Mazda had ervoor kunnen zorgen dat FWD behouden bleef voor Alfa, door van de al behoorlijk ‘Alfa-achtige’ Mazda 3 een Giulietta pendant te maken. De MX-5 had een Spider Duetto op kunnen leveren. Marchionne heeft de verkeerde keus gemaakt indertijd. Alfa kon best wel eens gedoemd zijn.
vpowert zegt
Ik ben het zó met je eens. De 124 had een Alfa Spider moeten zijn. Who cares waar een Alfa gebouwd is, als het maar rijdt als een Alfa en er uit ziet als een Alfa.
Opzich ook niet gek dat Mazda en Toyota meer gaan samenwerken. Dan kan Toyota Lexus als comfortabel premium merk neerzetten en Mazda de sportievere premium modellen maken.
406_v6 zegt
Mazda 6 sportbreak, 184 PK AWD automaat, soul red, luxury. Die rijdt over 10jr nog probleemloos, de Alfa ligt dan waarschijnlijk al op de sloop. Enne….die Gulia zit gewoon kut, geen fijne positie te vinden waar ik lekker zit, stoelen zwaar ondermaats.
Paul58 zegt
@406_v6: wat heb jij voor een postuur dan? Er zijn weinig auto’s waar ik zo lekker in zit als een Guilia en zit in bijna geen enkele auto lekker, vrij lang ben ik. Er zit veel verschil in de Veloce stoelen vs normaal. En ben je trouwens echt zo kortzichtig of zit je te stangen? Om me even op jouw niveau te verplaatsen; een 406 ligt na 5 jaar al op de sloop.
mwti zegt
@406_v6: wie gaat er nou 10 jaar in een auto rijden? Daar is het leven toch te kort voor?
Praeses zegt
Het is heel eenvoudig:
Als ik een leasebak moest uitzoeken de Alfa. Ik vind het domweg een prachtige auto (hoewel het interieur van de 6 waanzinnig veel mooier is). Al zou ik als ik een buitenbeentje (en een sedan) moest kiezen voor de Lexus IS gaan.
En als ik de auto privé zou kopen de Mazda. Als ik ergens niet tegenkan is het onbetrouwbaarheid, dus valt de Alfa sowieso af. En de Mazda is ook een hele mooie auto.
Dus komt het neer op emotie of op verstand? De Mazda is daar de beste combinatie van, maar als ik al die garagerekeningen niet zelf hoef te betalen is de Alfa toch een optie.
alfalfa zegt
@Praeses: huh, 5 jaar garantie is niet genoeg?
erikabarth zegt
@praeses U bent echt niet goed op de hoogte is het wel???
5 jaar garantie en Alfa behoord tot de meest betrouwbare merken tegenwoordig.
Scoort beter dan Duits.
Praeses zegt
En garantie betekent dat een auto niet stukgaat? Ik zie de garage graag zo min mogelijk en garantie gaat me daar niet bij helpen.
Alfa behoort tot de meest betrouwbare merken tegenwoordig? Dat hangt er vanaf hoe je betrouwbaarheid kwalificeert. Als nummer 14 uit 24 voor u als meest betrouwbaar geldt, dan ja. Ik noem dat middenmoot. https://autorai.nl/consumentenbond-zo-betrouwbaar-zijn-deze-145-autos/
Beter dan Duits zegt mij niets, ik heb geen interesse in Duits. Mocht het niet duidelijk zijn; zowel Mazda als Lexus zijn niet Duits.
kevindb zegt
Gewoon de 165 pk automaat van de Mazda6. Scheelt toch alweer 10.000 euro. Uiteraard in het rood.
Alfarobert zegt
Fijn dat de Mazda electrisch verstelbare stoelen heeft. ben vrijgezel dus hoe vaak zal ik dat verstellen? De Giulia is sneller,zuiniger en minder co uitstoot.Op alle fronten beter dus. Doe mij maar een Groene of metalicblauwe Giulia met caognac of Tobacco lederen bekleding.
racerx zegt
Je kunt die elektrische stoelen ook in standje n**ken zetten en opslaan in memory, ideaal als vrijgezel toch?
erikabarth zegt
Tja kies je met je hart dus als autoliefhebber altijd de Alfa!!
Kies je als boekhouder en saaie huisvader natuurlijk de duffe Mazda.
karhengst zegt
De Mazda 6 is qua materiaal gewoon op premium niveau onderweg. Het steekt degelijk in mekaar en ook Duitsers hebben kraakjes (C-klasse, bijvoorbeeld). In de top trim is het leder van een kwaliteit waar je bij de Duitsers voor een individual/designo optie moet kiezen met duizenden euro’s meerprijs.
En de finish van het dashboard loopt ook direct in de pas. Ik snap werkelijk niet waarom de Duitsers hier alsnog op een voetstuk worden gezet. Dat is iets van het verleden en enkel van toepassing t.o.v. de Alfa. Maar de Mazda wordt daar echt tekort mee gedaan.
Dat gezegd hebbende denk ik dat ik zodra ik met de auto’s gereden heb bij de Alfa uit zou komen. De Mazda voelde echter qua interieur als de betere aan. Het enige wat ik daar aan kon merken was de vreemde smalle armsteun, en wellicht dat de zetels Amerikaans breed en comfortabel aandoen.
vpowert zegt
Ik vind Mazda een fantastisch merk (mede door de MX-5 die ik rij) maar tegenover een Giulia zou ik toch de Giulia kiezen. Achterwielaandrijving een gretige turbo motor die ook nog eens heel makkelijk te chippen is, een Alfa badge en dan ook nog eens vijf jaar garantie… ik de Mazda 6 er voor laten staan.
Bij de volgende generatie Mazda 6 zou ik wellicht twijfelen, als Mazda’s plannen werkelijkheid worden en de volgende 6 inderdaad achterwielaangedreven wordt en een zes-in-lijn Skyactiv-X motor krijgt.
RAW zegt
Ik heb jaren geleden al gekozen en wel voor de Mazda 6 Sportbreak. Dat laatste geeft al aan waarom, Alfa levert helaas geen station meer die er nog wel bij de 156 en 159 waren. Los daarvan is de Mazda 6 een heerlijke rijdersauto met veel ruimte en ook nog eens erg licht met 1280 kg kentekengewicht. Daardoor toch redelijk vlot en zuinig in de praktijk. Maar eerlijk is eerlijk, de Alfa is nog steeds een koppendraaier, blijft erg fraai!
giogiorgio zegt
De Giulia met het performance pakket, Squadra tuning en de DNA selector van de Q en je hebt de perfecte daily driver! Zeg ik na 50.000 km in een Giulia diesel met Squadra chip ;)
erwh zegt
Ik heb de Giulia sinds zijn verschijning geprobeerd speciaal en mooi te vinden, maar ik blijf er een ge-rebadgede 2012 Kia Optima in zien.
Wat mij betreft verslaat de Mazda 6 hier met gemak de Giulia op design.
steef2 zegt
Lastig keuze..maar ik mis eigenlijk de Peugeot 508 ook nog in dit rijtje. Misschien niet zo sportief maar wat een design (binnen en buiten) , prestaties zijn afdoende en voor dit geld heb je een hele mooie versie.
freewilly37 zegt
In de lease een Alfa, privé een Mazda. Rij zelf als 2e auto een Mazda 3 van enkele maanden oud. Ben onder de indruk van de rijeigenschappen, de rijke uitrusting en de sublieme afwerking.
Ik snap dat iedereen makkelijk voor een Alfa kiest, maar als het je eigen zuur verdiende geld is ga je wel wat avondjes nadenken voor je echt een knoop doorhakt o.b.v. zo’n grote uitgave.
Ik ben bang dat bij de Alfa het discutabele bestaansrecht, de uiteindelijke restwaarde en nog steeds sarcastische kwaliteitsbeleving velen nog de Mazda 6 in drukken.
grandmasterb zegt
De Mazda ziet er van buiten goed uit (ook de stationwagen, die versie hadden ze bij Alfa ook op markt moeten brengen), maar als ik naar het interieur kijk is dat behoorlijk lelijk en dat van de Alfa veel fraaier,zeker met het lichtbruine leder.
Maar de Mazda is vrij traag en de Alfa is een echte rijdersauto met maar liefst 5 jaar garantie, dus de keuze is vrij eenvoudig als je van auto’s houdt: de Alfa natuurlijk, die rijdt veel beter en heeft een autohistorie waarvan weinig merken in de buurt komen en Mazda zeker niet.
debesteleasdeal zegt
De Mazda 6, dit merk heeft niet voor niets de trouwste klanten. Daarnaast is het een prachtige luxe auto.
herve11f zegt
Iedereen wil een Alfa, maar niemand koopt er een.
mwti zegt
@herve11f: “iedereen” wil maar “niemand” hier heeft genoeg geld. Dat zeggen ze wel maar dat is niet waar. Tegen de tijd ze het geld wel hebben kopen ze toch iets anders.
alfafan zegt
De Alfa Giulia natuurlijk! Past prima naast mijn alfa junior 1300gt, mijn alfa spider veloce en de Mito Quadrifoglio Verde!
mcshine zegt
Als Alfa nu eens 1 auto verkocht voor iedere keer dat het woord Giulia in een artikel valt waren ze heel blij…?
alfalfa zegt
Dat Mazda ‘het nieuwe Alfa is’ lijkt toch vooral graag door journalisten genoemd te worden. Ik heb de vraag na 20 jaar Alfa rijden nog nooit gehoord. Mazda associeer ik zelf meer met grijze haren en caravans.