![Mazda 3 MPS occasion](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/mazda-3-mps-occasion-2022-970-7.jpeg)
Dus allemaal massaal kopen, deze Mazda 3 MPS occasion!
Eigenlijk is het best vreemd dat we de Mazda 3 MPS zo vaak uit het oog verliezen. Niet alleen wij, maar iedereen eigenlijk. Zelfs de Japanners van Gran Turismo (die alleen voorrang geven aan Japanse auto’s), zijn de Mazda 3 MPS vergeten: er is geen digitale versie aanwezig in GT7. Of een andere Gran Turismo-titel.
In Forza Motorsport 4 kun je ze dan alletwee kiezen. Want er zijn twee generaties geweest van de Mazda 3 MPS, zowel de ‘BL‘ als de ‘BL2’. In het geval van deze occasion kijken we naar de tweede generatie.
Opvallend onopvallend
Dat was altijd een opvallend onopvallende Hot Hatch. Aanzienlijk sneller dan auto’s als de Volkswagen Golf GTI of Ford Focus ST, maar minder uitbundig qua styling. Perfect dus om die BMW in de binnenspiegel goed te verrassen.
![Mazda 3 MPS occasion](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/mazda-3-mps-occasion-2022-970-1.jpeg)
Dat komt door het hoogtepunt van de Mazda 3 MPS, namelijk de neorm potige motor. Het is een 2.3 DISI-turbo motor met 260 pk en 380 Nm! Dat zijn hele serieuze waarden. Sterker nog, in vergelijking met een BMW 128ti scheelt het niet eens zo gek veel.
En dan te bedenken dat deze Mazda 3 MPS al in 2006 in de showrooms stond. Mocht je tuningsplannen hebben, 400 pk is geen enkel probleem. Gelukkig is er standaard een sperdifferentieel.
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/mazda-3-mps-occasion-2022-970-6-816x612.jpeg)
![Mazda 3 MPS occasion](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/mazda-3-mps-occasion-2022-970-3-816x612.jpeg)
![Mazda 3 MPS occasion](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/mazda-3-mps-occasion-2022-970-2-816x612.jpeg)
![Mazda 3 MPS occasion](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/mazda-3-mps-occasion-2022-970-12-816x612.jpeg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/mazda-3-mps-occasion-2022-970-9-816x612.jpeg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/mazda-3-mps-occasion-2022-970-7-1-816x612.jpeg)
Mazda 3 MPS occasion
De Mazda 3 MPS is een bijzonder geslaagd totaalpakket als occasion. Zo is het altijd een vijfdeurs, wel zo handig om de vrouw ervan te overtuigen dat het een geschikte gezinsauto is.
Ook is het een Mazda 3, dus uitermate betrouwbaar. Wel moet je even uitkijken met de pre-facelift (BL) exemplaren. Die zijn namelijk enorm gevoelig voor roest.
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/mazda-3-mps-occasion-2022-970-15-816x612.jpeg)
![Mazda 3 MPS occasion](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/mazda-3-mps-occasion-2022-970-17-816x612.jpeg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/mazda-3-mps-occasion-2022-970-18-816x612.jpeg)
![Mazda 3 MPS occasion](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/mazda-3-mps-occasion-2022-970-26-816x612.jpeg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/mazda-3-mps-occasion-2022-970-22-816x612.jpeg)
![Mazda 3 MPS occasion](https://www.autoblog.nl/files/2022/03/mazda-3-mps-occasion-2022-970-23-816x612.jpeg)
Dit post-facelift exemplaar (BL2) ziet er helemaal strak uit. Het is dan ook een auto waar je heel erg lang plezier kunt beleven. Want deze rode schicht komt uit 2011 en heeft slechts 85.693 km gelopen.
Aangezien de kentekenplaat niet zichtbaar is, bestaat de kans dat het een import is. Dus check eventjes de historie. Volgens de verkopende partij is de auto geheel dealeronderhouden en elke aankoopkeuring toegestaan.Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Meer lezen? Check hier onze Mazda MPS-special!
De tekst klopt niet. Er zijn inderdaad 2 mps varianten. De BK en de BL. Groeten van een mps BL eigenaar!
@diehard:de BK is het oudere model en de BL met de hoodscoop
Nou na de ongeveer 310pk moet het blok inwendig wel wat aanpassingen hebben om hem veilig/heel te houden. Maar wel een toffe bak👌🏼
Enorm zwak voor die auto, maar zo’n dashboard was in 2011 toch al niet aan te loeren? Maar goed, met 400pk kun je je ogen toch maar beter op de weg houden.. ;-)
Wel even de distributieketting goed controleren, sowieso bij de eerste generatie is die al rond 100.000 aan vervanging toe i.v.m. een versleten kettingspanner.
Mijn vader had de 1e versie . was een machtig fijne auto. Alleen hij roestte harder als een Alfa uit de jaren 70.
Heb destijds nog een nieuwe 6 overwogen met deze designtaal. Toen echt heel tof. Maar als ik dit apparaat nu zie staan, dan is het Mazda-design uit die periode niet echt tijdloos gebleken.
Gelukkig ontwerpen ze inmiddels al een jaar of 10 steeds dezelfde auto. De ene keer wat hoger of lager, de andere keer wat langer of korter.
Oh, dus Mazda had wel turbomotoren op de plank liggen ooit..? Raar dat ze dan nu alleen nog maar die slome sky-ektiv blokken hebben..
@variomatic: hebben ze nog steeds. Alleen niet in Europa. De 2.5 kun je namelijk krijgen met een turbo in alle modellen Mazda 3,6,cx30,cx5,cx9. Heb je 250pk. Alleen ivm uitstoot wordt dit niet naar Europa gehaald
Ik reed een paar jaar geleden achter zo’n MPS met de motor.
Toen hij op het einde van de Antwerpse ring stevig gas gaf kon ik hem niet bijhouden (misschien wel als ik had teruggeschakeld, ik zal het nooit weten), ik vond het indrukwekkend hoe snel die van 100km/h optrok naar weet ik veel hoe snel…
Ik reed de CX7 met de 2.3 DISI wat een geweldige machine. Wel een beetje op toeren laten komen en dan komt de turbo heel snel op. Echt lekker…. Alleen de koppeling van de CX7 was niet prettig. Hoop dat de 3 een prettigere heeft
Heb een paar weken in dit type Mazda rondgereden in Nieuw Zeeland als huurauto. Vond het geen fijne auto. Met name het interieur was ronduit verschrikkelijk. Ik had bij alles het gevoel dat het ieder moment kon afbreken.
“Sterker nog, in vergelijking met een BMW 128ti scheelt het niet eens zo gek veel.”
Behalve dan dat die BMW wel een fijne lage zitpositie heeft, fijne stoelen en interieur, geen torque steer, niet zo’n gevoelloze besturing heeft en een stuk zuiniger is qua verbruik.