Heeft de Mazda 3 MPS teveel vermogen? Deze vraag stelde ik je al eerder. De hot hatch is namelijk uitgerust met 260 pk en volgens sommigen is dat voor het fijne net iets teveel. Neemt niet weg dat je met zoveel vermogen best leuke dingen kunt doen. Een gooi naar het Nürburgring record bijvoorbeeld.
De Mazda 3 MPS werd meegenomen naar de ring om ‘m daar eens aan de tand te voelen. Na een paar rondjes oefenen werd aan het eind van de dag (tijdens de tiende lap) een tijd genoteerd van 8 minuten en 39,66 seconden. Dat is slechts 4,5 seconde onder het record van 8 minuten en 35,02 seconden (in z’n klasse). Dit is erg opmerkelijk wanneer je bedenkt dat het redelijk druk was op het circuit en de bestuurder die dag naar eigen zeggen voor het eerst op de Nürburgring reed. Misschien vooraf erg goed geoefend op de X-Box?
Onderstaande filmpjes nemen je mee naar het event:
Met dank aan Aniator voor de tip, en via jalopnik.com.
Quattro zegt
Voor het eerst? Geloof ik niet veel van persoonlijk…
StyleX zegt
En dat allemaal terwijl ik nog nooit van een Mazda 3 MPS had gehoord! Maaarrr. dat zal aan mij liggen.
nichos zegt
het is niet omdat hij voor het eerst op de nurburgring rijdt, dat hij voor het eerst op een circuit rijdt he.
Kevski Style zegt
Al met al: of het nu wel of niet zijn eerste keer over de ring is geweest, hij heeft we netjes gereden! Daar kan de gemiddelde BMW Z3M rijder op zandvoort nog heel wat van leren….
Sweet zegt
Er is weinig opmerkelijks aan de ronde. Ja, de 8.39 is vlot gereden. Maar van drukte op de baan is natuurlijk niets te bespeuren als je op een volstrekt lege baan rijdt. Normaliter is de baan ook nooit volledig te rijden, dus incl. het rechte stuk, wanneer ie voor Touristenfahrten geopend is.
De 8.33 Bridge to Gantry van het 2e filmpje is indrukwekkender. In dat rondje was het echt druk. De rijder neemt dan ook veel risico’s bij het inhalen van langzamere verkeersdeelnemers.
Rick dos zegt
Ach, wat sneu voor hem. Had ie toch bijna mijn persoonlijk record van 8.36 te pakken. So close but yet so far…….
Volvo480turbo zegt
Dat Mazda’s goed op de baan liggen wist ik al langer, ik heb 6 jaar met een 323 F ditd gereden, weliswaar serieus opgekieteld.
Volgens een monteur van de invoerder had de ditd dezelfde ophanging als het GT model enkel sterkere schokdempers vooraan voor het gewicht van de dieselmotor.
Dit geloof ik wel omdat ik menig BMW’s en anderen in bochten ‘eruitgezwierd’ heb, zelfs een nieuwere 3 reeks voor mij zien wegschuiven toen we op de limiet reden…
Degene die dit misschien niet geloven, ik heb in mijn leven, occasioneel dan, al met meer dan 100 auto’s gereden, van een citroën visa tot de duurste lexussen…
Nu rij ik met een oudere volvo 480, leuke bak, helaas een dweil op de weg…
YOLA zegt
Pure marketing.
Ik ben zeker dat mazda de ring privé heeft afgehuurd voor deze time-attack.
Ze zetten een mooïe tijd neer en daarna rijden ze een paar rondjes met verkeer en beweren dat de time-attack met verkeer was.
Zo zou ik het toch doen …
Desondanks puike performantie !
Wanneer een 3 of 6 mps rotary ? Dat zou pas vonken geven !
Saab 9000 zegt
Zoom Zoom….mooi werk hoor…Apart dat Mazda zo te lijden heeft onder teruglopende verkoopcijfers ook in NL, mooi merk toch?
mic zegt
Eh volgens mij staat het record al 2 jaar op naam van de donkervoort met een tijd van 7.14
Danny zegt
Uuh… Volgens mij heeft ‘ie niet is 4,5 seconde ONDER het record gereden, maar juist BOVEN.
Autobandventieldopje zegt
Leuke filmpjes en zeer mooie rijstijl..toch is de ring echt leeg op het laatste filmpje..desalniettemin gaaf…maar of de MPS net zo snela;s de “oude”RUF CTR die via mijn linkje te bewonderen is zal ik ten zeerste betwijfelen het verschil is dan ook zo’n 400pk dus da’s niet zo gek..toch vraag ik mij af of niet alle superexoten als de F40’s , Enzo , Lambo’s , Veyron’s Zonda’s , SLR’s etc etc etc stuk voor stuk veel sneller zijn..lijkt me wel..er is dan natuurlijk pk/kg verhouding , maar die is bij deze MPS uiteindelijk toch veel ongunstiger en naar mijn mening de wegligging toch ook dan al die superexoten, die zijn toch gemaakt voor hogere bochtsnelheden en betere tussenacceleraties? Wie het weet mag het zeggen…
Subarrator zegt
@ Mic
Klopt! Met slechts 74e van een seconde…van een Porsche 996 GT2R.
http://dvnews.news-letter.nl/content?cmd=contentview&contentid=770
MrSelected zegt
Het is een voorwielaangedreven auto, dat betekent dat hij ivm een serieuse FR auto maximaal een deuk in een pakje boter kan slaan. :)
(lichtelijk overdreven, maar you get the point)
Ejay zegt
Vraag blijft; welk record hebben ze?
vinox zegt
Dat snap ik niet goed. Ik kan me echt niet voorstellen dat een mazda 3 (ook al is het een mps) bijna de recordtijd haalt op de ring. Das toch raar, ni?
Ik bedoel, porsche, ferrari, lambo, merc amg, bmw m, die gaan toch allemaal vlotjes onder die tijd door, of niet?
Ik bedoel: => http://www.fastestlaps.com/track2.html
vinox zegt
En vermits de site heeft beslist mijn laatste vraag eruit te knippen :-):
Zijn er dan aparte categorieën voor de recordtijden op de ring?
Sorry voor al de vragen hoor, but inquiring minds need to know hè :P
erikb zegt
is het niet gewoon het record voor de hatchback klasse??
want donkervoort heeft het record.
fiets zegt
Sneller dan een standaard 911? Common… Hoax!
w0o0dy zegt
ik neem aan dat het om het record voor een standaard 2 liter turbo 4 cilinder voorwielaandrijver gaat ;)
w0o0dy zegt
nog een vraag…. welke auto heeft dat record…. De S3 kwam tot 8:41, de Golf GTI tot 8:53, de Megane trophy (zonder turbo, erg knap) tot 8:38…. dus welke auto was er zo snel? (dit record heeft niets te maken met de 350pk en meer sportscars die onder de 8:20 rijden.)
Sweet zegt
Ik zal het dan maar verklappen:
Het is het record voor metallicgrijze Mazda 323’s.
Lampredi zegt
@MrSelected: We get the point, en het slaat helemaal nergens op. Ga maar even WTCC kijken en zien of alle voorwielaandrijvers achteraan rijden.
Zulke nonsens pleegde men ook van diesels te zeggen, maar een diesel gaat dit jaar hoogstwaarschijnlijk voor de tweede keer Le Mans winnen.
Lampredi zegt
O ja, over welk record hebben ze het nou? Een rondje Ring met een hatchback, een Mazda, een rode auto?
Robbert W zegt
beste mensen,
de rondetijd is 4,5 seconde BOVEN het ronderecord voor de Hot Hatches klasse. natuurlijk duikt menig porsche, ferrari rijder onder deze tijd. maar op de ring is alles verdeeld in klasse’s zoals de mpv klasse waar de zafira opc de leiding heeft, en een klasse voor supersport wagens ( straatlegaal ) waar ik meen de porsche carrera gt de leiding heeft. dat van de gt zeg ik onder voorbehoud. maar hopelijk is het wat duidelijker geworden dat de mazda dus geen ronderecord heeft gereden. het is wel een leuke tijd voor deze auto. en zo te zien kent de coureur de baan vrij goed.
mvg robbert
( Porsche 993 Bi-turbo :) )
Roy zegt
Waar heeft die gast in het eerste filmpje over? Hij beweert dat de Mazda met 260 pk de snelste voorwielaangedreven auto is. Uh, volgens mij is de Alfa Romeo GTA met 350 pk op de voorwielen toch net iets sneller.
Emmanuel zegt
Ik vermoed dat het om een record voor voorwielaangedreven auto’s gaat. Een donkervoort of Carrera GT doen een rondje immers in 7min20, een minuut20 sneller dan deze Mazda dus.
Diamond zegt
Ik was toevallig die dag ook op het circuit en ze gingen echt heel hard met die dingetjes en komt nog dik geluid uit ook.
Autobandventieldopje zegt
@ Vinox …thanx goeie link…ben weer heel wat wijzer geworden..kende ‘m niet….op deze lijst kan je mooi de snelheid van (snelle) auto’s met elkaar vergelijken…leuk en interressant. Bovendien kan je hieruit concluderen dat er heel wat hatchbackjes sneller zijn dan de MPS..Golf R32, BMW 130i, Focus STI, Astra OPC…toch blijven wat mij betreft filmpjes aadig en is MPS bloedsnel…helaas zelfs sneller als m’n Conti GT grrrr….weet nu ook dat alles staat of valt met gewicht Veyron is bij lange na niet de sneltste…dat de Radical radikaal snel wist ik al..mar dat Carrera GT , Pagani Zonda, Koenigsegg CCR en de SLR sneller zijn dan de Veyron had ik niet gedacht..blijkt dus dat gewicht duidelijk doorslaggevend is…voor wat betreft wegligging..of beter gezegd hoge bochtensnelheid…
vinox zegt
Ja dat is iets wat ik ook niet had verwacht van de Veyron. Aan de andere kant is de veyron natuurlijk wel loodzwaar in vergelijking met bvb een carrera gt of zonda. Ik denk dat de veyron eerder gemaakt is om te cruisen over de snelwegen, daar is hij heer en meester van korte tussenspurts.
Veel hangt natuurlijk af van de chauffeur. Daardoor zijn volgens mij de Top Gear rondetijden het meeste accuraat, omdat deze steeds zijn gereden door dezelfde chauffeur (allez, toch maximum 2 of 3 verschillende Stigs :-) )
bmw6cyl4live zegt
@ Kevski Style
haha idd
hothatch.nl zegt
Heb alleen even het tweede filmpje achter die motoren aan bekeken…….zeker weten dat het filmpje versneld wordt afgespeeld. Sommige lijnen lijken nergens op, maar de snelheid die er dan nog inzit lijkt mij onmogelijk.
Plekken waar hij even los van de grond zou moeten komen met zo’n snelheid, blijft hij aan de baan geplakt zitten……
Dikke promo dus!
phantom zegt
@Autobandventieldopje, de mazda 3 mps is dus echt wel sneller als al die bovengenoemde auto’s he.
Volvo480turbo zegt
Mmm, ik heb het toch al gezegd, qua wegligging zijn mazda’s gewoon super, zeker de laatste generaties,
Helaas was hun lijn zo banaal dat je ze ‘geen 5 frank zou geven’ = een vlaams spreekwoord. Mijn mazda 323 F van ’99 was gewoon een feest om te besturen indertijd, in de bergen, de max, dat kan ik niet van mijn volvo 480 turbo zeggen…
Autobandventieldopje zegt
@Phantom…nou check die fastestlaps.com lijst maar …volgens deze gegevens hebben de Beamer 130i, Focus STi en de Astra OPC de Nurburgring in 8:35 geklokt en de R32 in 8:37 ..da’s dus sneller dan de 8:39 van de MPS lijkt me zo…doet wat mij betreft niks af aan het feit dat de MPS zo standaard was als op straat en er een ervaren coureur in heeft gereden die weliswaar niet eerder op de Nurburg had gereden een topprestatie is waar 1 ieder best trots op mag zijn…die Mazda ZoomZoomed er leuk op los..weinig herrie(emotie) qua geluid maar wel superprestaties…leuk toch!
troyk zegt
Ach, laten we nou gewoon eerlijk zijn: Het is en blijft een koekblik.
Jappen hebben weinig kaas gegeten van design en/of lijnenspel.
Ik heb een raar vermoeden dat in Azië de ontwerpers dol zijn op ronde vormen terwijl de Europeaan steeds meer hunkert naar organische vormen met een wat strakker lijnenspel.
Dit lijken ze daar in Japan maar niet te snappen met hun rare Auris.
phantom zegt
@Autobandventieldopje,
Ok ik dacht dat je bedoelde dat ze buiten het circuit sneller waren, (tussensprints/ snelwegracen/ binnen de stad/ bochten etc…) dan leggen ze het toch echt af denk ik.
phantom zegt
@troyk, dan heb je hem zeker nog nooit in het rood in het echt gezien.
Volvo480turbo zegt
In het echt vallen ze nog wel mee hoor, net zoals de RX8 die niet echt fotogeniek is…
@ Troyk, ooit al met zo’n koekenblik gereden?
Er wordt precies nog altijd smalend gedaan over japanners.
Ik heb eens met de 535d van een buurman meegereden, en zelf met een lexus LS 400 gereden(op de limiet), Ik kan je op een blaadje verzekeren dat die lexus me veeeeel meer vertrouwen inboezemde… ik zou die 535d eerder een koekendoos noemen, als je het over rijkwaliteiten hebt. Veel te soft!
Ik moet er wel bijvertellen dat die 535d niet op een sportophanging stond die je bij BMW optie kunt bijbestellen, misschien dat dat wel een serieus verschil zal maken.
Groeten
speedlimit zegt
@ troyk
Lijkt net alsof je in ’n ver verleden gepest bent door die jappen.
Rijd er eens ’n keer in dan weet je tenminste waarover je nu aan ’t fantaseren bent.
MazdaFreak zegt
mensen toch… Mazda 3 MPS ziet er misschien niet zo spannend uit, maar met wat beetje tuning en styling ;-)
Sowieso krijg je echt meer waard voor je geld, want met 35.000 euro vergeleken met de rest van de hothatches is het zeker de moeite waard. De nieuwe 6 en later de nieuwe 3 zullen nog beter en mooier worden… trust me…