De voormalige Sovjet Unie bracht bij tijd en wijle bijzondere voertuigen voort. De MAZ Perestroika is er absoluut een van.
We kunnen ons zomaar indenken dat je nog niet eerder hebt gehoord van de Perestroika. Dat is niet zo vreemd, want deze modulaire vrachtwagen ging nooit in productie. De Perestroika was een concept van vrachtwagenfabrikant MAZ en sprong vooral in het oog door de sleuf tussen de cabine, de vracht en het onderstel.
Dat was een bewuste keuze, omdat de Perestroika werd opgebouwd uit losse blokken, die je gemakkelijk kon verwisselen. Op die manier was de vrachtwagen in een handomdraai aan te passen aan de vracht en de af te leggen route. Je kon er bijvoorbeeld een krachtigere motor in hangen bij een zware route of een lichtere bij een kleine vracht. De Perestroika moest namelijk in staat zijn om de hele Sovjet Unie te doorkruisen.
Hoewel er natuurlijk wat te zeggen is voor het idee van MAZ, kwam de Perestroika nooit verder dan twee werkende prototypes. Al zijn de Wit-Russen het daar niet helemaal mee eens, want zij menen dat de Renault Magnum vol zit met technieken die zijn overgenomen van de Perestroika.
mipmip zegt
De Magnum ziet er wel een stuk stabieler uit, hier lijken onder- en bovenkant wel heel erg los van elkaar…
slickrick zegt
@mipmip: Alleen maakt renault echt bagger trucks, zijn veel problemen mee..
Niet voor niets dat de Duitsers zeggen: Renault das fahrende klo
Anyway, MAZ is wel een stoer merk, en ze maken ook hele nieuwe dingen: http://www.maz.by
tmenges zegt
@slickrick: de techniek in renault trucks komt van volvo… Weinig mis mee hoor!
rotarypowah zegt
Maar die Magnum is eigenlijk een doorontwikkeling van de Virages concept uit 1985.
fortuna zegt
@rotarypowah: en door het logo simpelweg door Mack te veranderen kon het daar ook voor doorgaan. Wist niet dat die alu velgen er in 1985 al in dat design bestonden…
norge zegt
Vrachtwagenblog…Ja leuk,volgende keer iets over Scania?
nikoss zegt
Oké
ghost zegt
Ik vind hem anders wel gaaf!
moveyourmind zegt
Doe mij dan maar de MAZ 537, de Russische tegenhanger van de G-klasse 6×6 maar dan anders.
dikdraak zegt
@norge
Het is al zo vaak gezegd en ik ga het nog een keer zeggen: als er in de titel het woord ’truck’ staat en je hebt niets met trucks, waarom klik je het artikel dan aan?
norge zegt
@dikdraak: En ik zei nog leuk?
Heb zelfs mijn vrachtwagen rijbewijs , en ik mag graag iets over de beste trucks (Scania) horen…. mompelt…was ik een keer niet sarcastisch…
gtdave zegt
Lzv
parker zegt
Kappen met trucks. Houden het verkeer op. Gewoon alles op een trein en anders ’s nachts. Zonder transport rijdt alles door.
406_v6 zegt
@parker: En sta jij zaterdag’s in een lege supermarkt waar je op de fiets naar toe moest omdat je pompstation niet werd bevoorraad…..
parker zegt
@406_v6: nee, dat doe ik niet.
p924 zegt
Gaaf artikel over een heel bijzonder voertuig,
Hier een afbeelding van de losse trekker/voorkant:
http://static.dyp.im/QZL3xkLlGE/large/5999b33ee2a7e1f8e98680b38ca680f5.jpg
dikdraak zegt
Leuk idee, maar een beetje onpraktisch. Dit heeft waarschijnlijk een waardeloze stroomlijn en een onnodig hoog gewicht. Daarnaast zie ik het nut van een modulaire vrachtwagen niet zo in; veel routes blijven lange tijd constant en dus wegen de voordelen niet op tegen de nadelen.
406_v6 zegt
@dikdraak: Beetje kort door de bocht…. verplaats je eerst even in de Soviet Unie van voor 1990….. daar was weinig sprake van goede, constante wegen. (overigens is het daar achter het Oeral gebergte nog steeds een zooitje).
Design_Driven zegt
MAZ, Minski Automobilny Zayed, Soviet ja, Russisch nee.
Apart design, ik vind het wel aardig, zeker voor die tijd. Dat van de Magnum is natuurlijk onzin.
SJ zegt
Op een of andere manier doet die voorkant me hier aan denken.
treser zegt
deze is ook raar, http://www.transport-online.nl/site/images/nieuws/2013-02/2013/steinwinter1.jpg
gtwillem zegt
De Renault Magnum heeft inderdaad wat features ‘geleend’ destijds. Verschil is wel dat de Russen het idee hadden, maar de geallieerden (in dit geval de Renault Magnum, maar de Mercedes Actros heeft er ook van geprofiteers) het concept bruikbaar hebben gemaakt. Het beste russische product blijft dus gewoon de Avtomat Kalashnikov 1946 (AK47) en Vodka (bieten, graan en/of aardappeldestilaag…)
slickrick zegt
nog een mooi product uit Belarus:
http://www.belaz.by/uploads/photo/full/foto_1.jpg
Kan 450 ton in !!!
pixeltrooper zegt
Perestrojka betekent trouwens hervorming. Even FYI.