Met de Mercedes Maybach S480 kun je je rijker voordoen dan dat je bent.
Nog niet zo heel erg lang geleden vond Mercedes Maybach zo’n exceptioneel label dat ze er een heel merk van hebben gemaakt. Het succes was niet om over naar Haus te schreiben. Daar waren meerdere redenen voor. De Maybachs waren bijzonder prijzig, ecnomisch ging het niet al te best en laten we niet vergeten dat de Mercedes-Benz S-Klasse van de W221-generatie (die in 2005 geintroudceerd werd) dermate goed was, dat de Maybachs bijna overbodig waren.
Nu is Maybach gedegradeerd tot een ‘badgeo’, maar wel een zeer exclusieve. Het is nu de top-of-the-line van de reguliere Mercedessen. Dus je hebt nu Mercedes-Maybach zoals je ook Mercedes-AMG hebt, bijvoorbeeld. Sinds de komst van het Maybach-label kon Mercedes al iets downgraden, denk aan de Mercedes-Maybach S560. Maar voor vandaag gaan we nog verder downgraden, namelijk tot het niveau van een zescilinder.
Zes-in-lijn
De auto in kwestie is namelijk de Mercedes-Maybach S480. Het is overigens wel een parel van een motor, namelijk een drieliter grote zes-in-lijn met 362 pk aan vermogen en 500 Nm aan koppel. De motor is standaard voorzien van een 48V-generator tegen de automatische 9G-Tronic transmissie. Qua prestaties is het niet verkeerd: 0-100 km/u in 5,8 seconden en een topsnelheid van 250 km/u.
Uiteraard is de Mercedes-Maybach S480 enkel en alleen bedoeld voor de Chinese markt. Daar betaal je namelijk enorm veel belasting, afhankelijk van de cilinderinhoud. Het is dan ook de enige Maybach die je in China kunt krijgen. Deze kost ongeveer 190.000 euro, omgerekend. Klinkt tegenwoordig in Nederland vrij logisch. Ook wij kennen veel belastingen op auto’s.
Maybach S480 niet voor Nederland
Op zich is het wel jammer dat de slome luxe slee alleen leverbaar is in China. Ook op andere markten moeten mensen kunnen genieten van alle luxe met een modale motor, nietwaar? Want waar je bij een AMG vermogen nodig hebt om de badge waar te kunnen maken, geldt dat voor een luxere auto toch veel minder. Die moet vooral heel erg luxe zijn en met 362 pk heb je alsnog meer dan voldoende power, nietwaar?
Nogmaals, de Mercedes-Maybach S480 staat niet binnenkort bij de Nederlandse dealers in de showrooms.
gregorius zegt
Dan zou ik gelijk doorpakken als ik MB was en de 600pk 2.0 + elektro combi erin zeggen en deze ook aan te bieden!
Verder is dit natuurlijk gewoon de S450 die we hier wel hebben, maar dan zonder Maybach Stickers en opties erop; in andere modellen heet dit de 53AMG.
Overigens kan je hetzelfde blok ook als S500 krijgen met 435+22 pk krijgen. Is ook al weer een stuk meer (en meer dan de 53AMG versies).
Johanneke zegt
Schijnbaar hebben we al die fake stortkokers ook aan china te danken eh. Daar is het heel tof om je auto met weinig cilinders (want belasting) te voorzien van enorme stortkokers als uitlaten, welke dan weer dichtgemaakt zijn want 2 uitlaten is onnodig en pikt wat van je cargo space in, en beter om ze dicht te hebben ivm aerodynamica. Wat een vooruitgang. Kleine motoren. Grote neppe uitlaten. De nieuwe polo heeft er zelfs 4. Benieuwd welk merk als 1e over de 4 heen gaat. Misschien 2 nepuitlaten per cilinder binnenkort?
mashell zegt
Ik snap dat uitlaat gestaar niet zo goed, fake uitlaten, echte uitlaten, veel of weinig, allemaal onbelangrijk en allemaal lelijk, het is toch de anus van de auto. De topper vind ik dat Chinese automerk dat twee fake uitlaten monteerde aan de voorkant van een elektrische auto.
petroldrinker zegt
Cool een maybach, pakt telefoon, kenteken invoeren, “o, is een “peasant” uitvoering, neeeext” 😅🤣
mashell zegt
Wat staan die wielen hier lekker ver naar buiten en dan ook nog met van die mooie bolle banden.
sportabgasanlage zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
kennone zegt
Mooi dat dit voort sloom word genoemd
Alfonso_Alfist zegt
Smaak is niet met veel geld te koop. Waarom zijn die top Mercedes’en toch altijd zo protserig&barok nog een dikke Tabbert erbij en Frans Bauer wordt nog vrolijker. Dan toch liever coole hightech zoals Porsche/Audi of klassiek Brits
Charles Taycan 4S zegt
Prachtige auto met zijdezachte zes in lijn! Jammer dat hij niet hier komt, je hoort hem vanbinnen toch niet overigens..😉
jarnobakker zegt
Modal motor? Als zo’n slagschip er in 5,8 seconden mee naar de 100 gaat is dat niet wcht modaal. Maar dat is misschien de standaard voor de autobolg redactie . voor hardwerkende nederlanders is dat teringsnel en waarschijnlijk niet betaalbaar. Niet neerbuigend naar de redactie toe bedoeld , maar jullie doen het idee bestaan dat iedereen dit kan betalen.
willeme zegt
@jarnobakker: mijn oude dieseltje doet ook 5,8 naar de 100 (als het droog is, de bandjes nieuw en ik de stopwatch íets te laat indruk ;-)).
Het gaat om context: in deze klasse zijn er genoeg auto’s (ook van Mercedes zelf!) die het in minder dan 4 doen. Enorm veel koppel en vermogen zou je ook kunnen zien als een vorm van luxe.
Nogmaals, het gaat echt om de context. Als een nieuwe McLaren een topsnelheid van 300 km/u heeft, is dat voor een McLaren heel erg laag, terwijl er op de redactie (nog) niemand een auto heeft die dat haalt.
jarnobakker zegt
@willeme: ik vraag me nu af wat voor diesel dat in vredesnaam is.
willeme zegt
@jarnobakker: 325d met een paar modificaties ;-). We hebben er een artikeltje over geschreven:
https://www.autoblog.nl/nieuws/autoblog-garage-zo-veel-vermogen-heeft-de-325d-na-chiptuning-861240
basman147 zegt
Valt nog mee dat ze hem niet als S260 aanbieden.
https://www.autoblog.nl/mercedes-cls-260-heeft-een-bijzonder-karige-motor
bertorelli zegt
Dan zou het een S300 moeten zijn met zijn 3 liter motor.
Vroeger (toen alles beter was) kon je aan het nummer op de kofferbak (bijna) altijd zien wat er voor onder de kap lag.
Nu wordt iets verkocht als CLS260 met een 1.5 liter motortje.
lpgbarrel zegt
Alle rijkerds die ik ken zijn gierig, zal een goeie combi zijn ;-)
SimonMc zegt
“Daar waren meerdere redenen voor. De Maybachs waren bijzonder prijzig, ecnomisch ging het niet al te best en laten we niet vergeten dat de Mercedes-Benz S-Klasse van de W221-generatie (die in 2005 geintroudceerd werd) dermate goed was, dat de Maybachs bijna overbodig waren.”
Het hielp ook niet echt dat de koplampen van de toenmalig E-klasse afkomstig leken te zijn.
tjorque zegt
Maybach zes-in-lijn? Dat “probleem” is echt heel ver van mijn bed… :)
vondudenstein zegt
Smaskloos hok.
Kortom Mercedes.