De vorige keer ging ook al zo lekker.
Het is een van de grootste Duitse flops van dit millennium, samen met het WK2018, #Dieselgate en de Mercedes-Benz CLC: Maybach. Het begon zo mooi. Mercedes zag dat er ruimte was voor een model boven de S-Klasse. Zo waren er al diverse Pullman, AMG en Designo uitvoeringen van de S-Klasse waar Mercedes-Benz geld aan kon verdienen. Met een nieuw luxemerk bóven Mercedes-Benz zou men nóg meer geld kunnen verdienen. Althans, dat was de gedachte. In 1997 wordt op de Tokyo Motor Show de Maybach concept getoond, eerst nog als Mercedes model. De creatie is buitengewoon vulgair en kan rekenen op veel negatieve reacties. Het maakte Mercedes niet uit, de Maybach kwam er gewoon.
Het nieuwe merk kwam in 2002 op de markt en stierf in 2012 alweer een stille dood. De auto’s waren eigenlijk al zwaar verouderd toen ze op de markt kwamen. De Maybach 57 en 62 stonden op het onderstel van de oude W140 S-Klasse, terwijl BMW de Phantom juist een compleet nieuw platform en nieuwe motor meegaf. Maybach keerde terug als ‘badge’ voor een extra luxe uitvoering van de S-klasse.
Maar daar komt verandering in! Aan het Britse AutoCar laat Dieter Zetsche namelijk weten dat Maybach absoluut weer met eigen auto’s gaat komen. Ze zijn als het ware begonnen met een soort wederopbouw van het Duitse merk. Het is nu net als Mercedes-Maybach al een soort submerk van Mercedes-Benz, net als Mercedes-AMG. Kijken we naar AMG, dan zien we voornamelijk aangepaste Mercedessen, maar ook een eigen sportwagen (AMG GT).
Met Maybach moet het zelfde gaan gebeuren. Eerst zal Mercedes-Maybach zich concentreren op super-de-luxe uitvoeringen van onder andere de S-Klasse, GLS-Klasse en G-Klasse. Het is daarna de bedoeling dat Maybach weer met een eigen model gaat komen. Wat dat precies gaat worden is nog niet helemaal zeker, maar reken maar dat het een enorm kitscherig en protserig apparaat gaat worden. Zo toonde Daimler in 2017 de ultragave Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet (afbeelding boven). Helaas kwam in 2018 de Mercedes-Maybach Ultimate Luxury (afbeelding onder). Een enorm gênant slagschip met glimmertjes waar zelfs een moderne rapper een beetje onpasselijk van zou worden.
Traxxas zegt
-EDIT: thanks, is gefixt!-
Leuk om te zien dat Maybach weer meer gaat betekenen. Ik ben ook erg benieuwd naar de nieuwe Maybach-versie van de GLS.
twiggaa zegt
Gadverdamme
granlusso zegt
Het is inderdaad verstandig om eerst nog even voort te borduren op de huidige strategie als submerk, maar ik blijf er ‘verminderd positief’ tegenover staan.
Overigens: de Maybach 57 en 62 zijn toch op de W220 gebaseerd in plaats van de W140?
granlusso zegt
@granlusso: minus ‘maar’, staat en beetje vreemd
joostgrn zegt
@granlusso: zou je wel denken, maar het was een W140 S600L die aan de basis stond van de 57 en 62 :)
granlusso zegt
@joostgrn: Jemig, dus als je in 2011 nog eentje kocht, had je dus de software en knoppen van een W220 en het onderstel van een W140… en toch heb ik een zwak voor de auto, haha.
E320cdi zegt
@granlusso: Ja, als je er zo over nadenkt ben je gestoord als je dat had gekocht. En inderdaad, ook ik heb een zwak voor juist die generatie. Ik vind het nog steeds een mooie wagen. Als ik nog wat centjes had liggen en daarnaast een garage om hem in te parkeren, zou ik het toch zo doen. Een 57S.
joostgrn zegt
@granlusso: doe mij maar een W140, heerlijk!
granlusso zegt
@joostgrn: Dat is ook weer echt een topbak. Liefst nog met putdeksels.
Esprit_de_Flandre zegt
@granlusso: ‘verminderd positief’?
Bedoel je niet ONverminderd positief? Of snap ik je sarcastische twist niet… ?
peterv zegt
Als ze nu maar originele ontwerpen gebruiken komt dat vast goed. Dr kwaliteit is er. En ja zelfs het rode gedrocht is stiekem toch wel gaaf.
hotze zegt
@peterv: je bent waarschijnlijk de enige die het rode vehikel gaaf vindt (samen met de blinde ontwerper)
prototypezero zegt
Slim, hoe het er nu aan toe gaat is toch wat zonde voor het merk Maybach. In tegenstelling tot velen vond ik de oude 57 en 62 (zeker in S) uitvoering gaaf en onderscheidend genoeg t.o.v. de S-klasse. Juist het wat anoniemere t.o.v. de Phantom maakte het m.i. wel iets bijzonders.
tenaci zegt
Nu zie ik het! Die Mercedes-Maybach Ultimate Luxury is gewoon een verhoogde en vergrote Mazda 121 met split-window!
joejojo2012 zegt
@tenaci: Haha, ik mis alleen de berenwieldopjes
viezefreddyw zegt
Die Ultimate luxury is wel zo’n wanstaltig ding. Kan me maar moeilijk voorstellen dat dat daadwerkelijk verkoopt. Het vreemde is dan wel weer dat dat Vision ding ook wanstaltig is, maar die vind ik cool en ook nog wel fraai.
joostie zegt
@viezefreddyw: Dit soort creaties zal goed verkopen in de zandbakken van deze wereld…
dirkv zegt
@viezefreddyw:
Als ze die Vision een beetje normaal interieur geven en een fijne motor is het een fraaie wagen.
Die rode taart is best wel over de top maar dat maakt hem juist cool.
peterv zegt
@hotze
Waarschijnlijk wel ja.
utregcity zegt
Die Mercedes-Maybach Ultimate Luxury (what’s in a name), is toch gewoon een extra luxe Vito?
Dimglor zegt
@utregcity:
Eigenlijk zou een Maybach versie van de V-Klasse nog niet zo’n slecht idee zijn.
In zo’n V heb je alle plaats om een volledig over the top interieur te plaatsen met alle comfort van een Business Class vliegtuigzitje.
ttr6 zegt
@willeme: wil je aub rekening houden met het feit dat er AB lezers in andere tijdzones jouw artikelen lezen. Ik heb net een rijkelijke avonddis achter de kiezen en die kwam er bijna spontaan weer boven uit na het aanschouwen van die walgelijke Maybach plaatjes.
dirkv zegt
@ttr6:
Volgende keer eerst aan je ouders vragen of je een artikeltje van ome Willem mag lezen.
henkhupelschoten zegt
Zou das haus niet beter van Maybach een soort Bugatti maken?
Esprit_de_Flandre zegt
@henkhupelschoten: Daar hebben ze AMG toch voor? Of misschien kunnen ze nog een Maybach-AMG maken…
bassx zegt
Mede oorzaak van de flop was dat de Maybach in een Mercedes dealer stond naast een A-klasse. Het success van RR is dat het zich profileert als een volledig zelfstandig merk. Hopen dat Mercedes deze fout niet nog een keer maakt.
lacker zegt
@bassx: Hey, dat zou een leuk bruggetje kunnen worden naar een A-klasse by Maybach. Net als de MINI by Rolls Royce
Joost zegt
@bassx: En RR had natuurlijk al een naam en een geheel eigen design. Zeker dat laatste kan je van de 57s en de 62s niet zeggen. Dat waren gewoon s-klasses waar op verschillende hoeken een gootsteenontstopper op was gezet en waar ze toen heel hard aan zijn gaan trekken.
En het ‘merk’ Maybach. Bij petrolheads wel bekend, maar daar blijft het dan ook bij. Dat is bij RR wel anders.
Gulli zegt
Op zich denk ik dat het qua prijs geen probleem hoeft te zijn. Als je ziet hoe makkelijk puissant dure auto’s worden verkocht; soms lijkt het er wel op dat hoe duurder je iets maakt, hoe meer prestige erachter zit om het te kopen.
Nu nog iets aantrekkelijks aan die prijs hangen. Iets exclusiefs dat je niet zomaar bij een ander merk krijgt. Bij Rolls Royce is dat een zekere ‘Street cred’ met die enorm dikke voorkant waar ze ipv de Flying Lady ook een middelvinger in een cape op hadden kunnen zetten.
jorden zegt
Toch denk ik dat er plek is náást Rolls-royce in het segment. Ik ben fan van Bentley, maar het is toch net een treetje lager dan RR.
marcow zegt
Geen gek idee. Maar bij de volgende economische recessie is dit weer gekilled.
schaap zegt
Ik blijf het prachtige auto’s vinden, die Maybachs. Misschien komt het ook door nostalgische gevoelens.
Ik ben automagazines gaan lezen nadat ik in een magazine spyshots zag staan van een nieuwe limousine van 6.2 meter, wat later de maybach 62 zou worden.
Dat vond ik toen als 10 jarige zo cool, een auto van meer dan 6 meter.