En nee dit is geen 1 april grap. Maybach gaat gewoon bedrijfswagens verkopen.
Bedrijfswagens worden alsmaar sneller, fraaier, geavanceerder en luxer. Althans, er is telkens meer mogelijk met bedrijfswagens. Als je wil kun je altijd nog een witte bestel-uitvoering krijgen met enkele schuifdeur en tussenschot.
Het laatste gericht dat onze welgevormde oren bereikt is dat niemand minder dan Maybach zich ook gaat bemoeien met bedrijfswagens. Ja, Maybach bedrijfswagens want waarom niet?
Maybach bedrijfswagen
Nu hebben we strikt genomen gelijk met deze uitspraak, maar behoeft het (uiteraard) enkele nuance. Zoals jullie wellicht weten heb je de Mercedes Vito en V-Klasse in heel erg veel vormen, maten en soorten.
Als we eventjes snel in de V-Klasse configurator kijken, dan zien we dat de V300d 4Matic Exclusive L3 op dit moment de duurste en meest luxe is. Nog voor BPM en BTW kost deze 86.398 euro. Toch ziet Das Haus mogelijkheden voor een segment daarboven.
En omdat te bewerkstelligen gaat Mercedes niet een nieuwe naam bedenken, maar plakken ze het Maybach-logo op wat feitelijk een Mercedes bedrijfswagen is.
Niet een nieuw segment
Uiteindelijk is het plan minder gek, dan dat het lijkt. De Toyota Alphard en Nissan Elgrand zijn in Azië behoorlijk populair. Niet omdat het rijdynamische wonderen op wielen zijn (hahahaha), maar vanwege de hoeveelheid ruimte. En die ruimte wordt maximaal benut om de passagiers als koningen of keizers te vervoeren. Naast de Alphard en Elgrand zijn er ook de Volvo EM90, Lexus RM en diverse luxe bussen uit China.
Het is tot nu toe gewoon een gerucht, maar wel een sterke. Naar het schijnt is Mercedes al bezig met de ontwikkeling. De bedrijfswagen van Maybach zal komen te staan op het Van.EA-platform dat in 2026 verschijnt. Dit betekent dat de auto geheel elektrisch zal zijn. Nou ja, dat is anno 2024 geen verrassing mee. De huidige V-Klasse kun je namelijk ook gewoon als EQV krijgen.
Meer lezen? Dit zijn de meest luxe fullsize MPV’s op een rij!
ra-smit zegt
En weer is er een niche in de markt gevonden!
Edge zegt
Nooit begrepen waarom er zo lang is vastgehouden aan de sedan als het ultieme luxevoertuig. Als ik een rijke overspelige CEO zou zijn had ik veel liever een luxe busje waarin ik met mijn maîtresses kan flikflooien dan een S-klasse lang of zoiets. Want zolang je netjes naast elkaar zit is zo’n S-klasse lang ruim, maar als je bovenop elkaar kruipt wordt zelfs zo’n S-Lang krap.
rollingstoned zegt
In de VS en Azië zie je genoeg van die Escalade-achtige busjes die gebruikt worden als luxe voertuig.
RobTWo zegt
Ook de sedans zijn bijna allemaal bedrijfsvoertuigen, toch? Zoveel zijn er niet particulier verkocht.
cdlop01 zegt
De Toyota Alphard en Velfire, Lexus LM delen de basis met de Lexus RX….niet met een bedrijfswagen en rijden heel wat beter dan een Vito.
mattr zegt
Beter dan een vito (want bladveren) idd, maar ik betwijfel of ze beter rijden dan een v klasse met luchtvering.
cdlop01 zegt
Uiteraard, onderstel van een Lexus RX…… . De Lm is overigens al onverwacht groot suc6 in de UK, al paar honderd van verkocht met name hotels, shuttleservices en bedrijven.
mattr zegt
Ik snap het wel. Als er markt voor is en aftermarket partijen doen het al succesvol, kan je het beter zelf doen:
https://www.jamesedition.com/cars/mercedes/v_250/2023-mercedes-benz-v-250-awd-for-sale-14294050