Jij bent toch beter dan het gepeupel in je peperdure Mercedes? Dan wil je natuurlijk ook niet naar een doodgewone autodealer, en dus is er nu het Maybach Atelier.
Het is Mercedes relatief recent eindelijk gelukt om het gewenste succes te bereiken met Maybach. Dat lukte niet zo tijdens de revival van het merk in de jaren ’00, maar zo’n tien jaar geleden sloot Mercedes het merk aan bij zichzelf om zo het merk/label Mercedes-Maybach te creëren. Bij de Maybach 57 en 62 was één van de problemen dat het te veel Mercedes en te weinig opulentie was, nu ís het gewoon een Mercedes en kun je de enorme weelde en luxe van de Maybach S-Klasse en GLS het werk laten doen.
Maybach Atelier
Het nadeel daarvan is natuurlijk dat je een Maybach moet kopen in dezelfde dealer als een Mercedes A-Klasse. Het gaat allemaal om gevoel en het voelt beter als dat gewoon op een eigen plekje kan. Daar heeft Maybach nu een oplossing voor en het heet: het Maybach Atelier. Want op een gegeven moment verdien je zo veel geld dat ‘autodealer’ niet meer aan je eisen voldoet.
Experience
Zoals alleen een zelfverzekerde autofabrikant je dat kan melden: het Maybach Atelier is meer een experience. Sfeer staat centraal en je moet je hier echt op je gemak voelen als je 175.000 euro voor een limousine een goed bedrag vindt. Het atelier licht bepaalde kunst uit, zowel fysiek als digitaal. Naast de grote open ruimte bij binnenkomst, in dit geval gevuld met de S-Klasse en Project MAYBACH als samenwerking met Virgil Abloh, zijn er privéruimtes voor het samenstellen van een auto.
China
Het allereerste Maybach Atelier staat te popelen om open te gaan en moet een beeld geven van wat deze ateliers worden. Dit atelier staat, hoe kan het eigenlijk ook anders, in China. Het zakendistrict van Shanghai, om precies te zijn. China is uiteraard een zeer belangrijke markt voor Maybach, dus geen verrassingen wanneer deze locatie gekozen is. Wel is het idee om meerdere Maybach Ateliers te openen over de hele wereld, zodat jouw opulente wensen worden vervuld.
kniesoor zegt
Verstandige zet van de Stuttgarters. Mensen, die dat soort bedragen geld uitgeven aan een otomobiel willen zo’n aankoop graag in een gepaste omgeving bezegelen. D.w.z. buiten het zicht van het gemene volk.
potver7 zegt
Je bedoelt: mensen met teveel geld houden van poppenkastvoorstellingen?
We mogen niet zien dat ze er eentje kopen, maar als ze er eentje hebben dan schamen ze zich daar niet voor natuurlijk. Als dat de reden is van zo’n ‘atelier’ dan heb ik maar één antwoord op: hypocriet!
De werkelijke reden is natuurlijk dat Mercedes de Maybach-klanten extra in de watten wil leggen, zonder de overige clientèle het idee te geven dat ze minder belangrijk zijn.
kniesoor zegt
Geen idee of die mensen ‘teveel geld’ hebben. Maar kennelijk houden ze wel van een beetje decorum. Geen probleem mee.
mijosu zegt
Ze noemen het atelier, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Ook die Maybachs komen gewoon van de lopende band. Dit is een idee van de paarse broeken brigade.
mc96 zegt
Nou, die paarse broeken halen hun neus op voor zo’n Maybach. Veel te patserig.
raoufff zegt
Kan je er ook kamers huren voor 1 uurtje?
kenner zegt
Two-tone S-klasse. Voor dat geld kan je iets veel leukers, chiquers en mooier kopen natuurlijk
E34M5Touring zegt
Dit hebben ze met de eerste ook gedaan, investering in NL voor dealers: 750k/1 miljoen. Paar jaar later stopten ze er mee. Kreeg je als dealer een fooitje terug voor je investment…
atrak zegt
Dit zal ook niet in NL komen. Hier is het volk te nuchter en de markt er niet naar. Dubai zal waarschijnlijk nummer 2 komen.
potver7 zegt
Oké, maar als het een atelier is dan wil ik als ik daar binnenstap ook een paar ambachtslieden en kunstenaars bezig zien met het vakkundig bouwen en aankleden van het automobiel. In een wat rommelige, stoffige ruimte die stinkt naar verf, zaagsel en wat voor hulpstoffen ze daar dan ook bij nodig hebben.
scrmeagle zegt
En zo hoort het in deze klasse en niet meer vermelden op autoblog, want dat is met een enkele uitzondering niet de doelgroep.