Exact een maand geleden ging de maximum snelheid op 45% van ’s lands snelwegen omhoog, met een zee aan extra verkeersborden en tijdstipafhankelijke snelheden tot gevolg. Nee, het werd niet voor iedereen duidelijker. En nu we een maandje verder zijn blijkt dat de regelwijziging niet overal juist is doorgekomen. Haastige spoed?
De VerkeersInformatieDienst meldt dat er verschillende plekken zijn waar borden ontbreken, of simpelweg niet de juiste snelheid wordt aangegeven. Hou bij flitsboetes daarom altijd even strak in de gaten welke borden er langs de weg stonden, en wat Rijkswaterstaat voorschrijft qua snelheid.
Het zou in ieder geval gaan om A4 tussen Hoogmade en Nieuw-Vennep, waar 100% van de tijd een limiet van 100 km/u geldt. Hier mag je ’s avonds en ’s nachts gewoon 130. Ook op de A12 tussen Gouda en Zoetermeer gaat het mis. Borden geven 130 aan, maar 120 is de afgesproken snelheid. Zuur. Nogmaals, check eventuele flitsboetes van bermkassa’s dus zorgvuldig, zoals de VID ook benadrukt. Wie weet staan er op meer plekken foutieve danwel niet volgens de regels geplaatste borden. Daarmee maak je een ijzersterk bezwaarschrift.
De VID raadt weggebruikers die geflitst zijn aan zorgvuldig naar de bebording ter plaatse te kijken. Maximumsnelheden lager dan 130 km/u moeten aan beide zijden van een meerstrooks rijbaan geplaatst zijn en bij elke aansluiting worden herhaald. Onderborden moeten duidelijk zijn en geven altijd een inperking van een verbod aan – zonder verdere bebording betekent ‘120 bij gesloten spitsstrook’ bijvoorbeeld dat bij geopende spitsstrook 130 gereden mag worden.
Rijkswaterstaat heeft in een reactie laten weten dat er vanaf medio oktober geen sprake meer is van foutief geplaatste of ontbrekende borden, en alles hersteld zal zijn.
Snelwegspot via Autojunk.nl.
kaasboerin zegt
Oké wie maakt er ff een standaard bezwaarbrief met de nodige inhoud??
the-budel-guy zegt
@kaasboerin: wat schuift het?
kaasboerin zegt
@the-budel-guy: Moet je even m’n gulp openen. =’o
the-budel-guy zegt
@kaasboerin: rare plek om je portemonnee te bewaren
kaasboerin zegt
@the-budel-guy: Hahaha, goeie. :)
eindbaasje zegt
@kaasboerin: daar schuift het uit zeker :)
teshi zegt
Op 45% van de snelwegen is de snelheid omhoog gegaan? Fijn, dat is altijd op tijden dat ik in m’n bed lig en als ik wel op de weg zit is de spitsstrook open en mag je maar 100. Dat is echt geen snelheid voor een moderne auto…
kaasboerin zegt
@teshi: Doordat jij dan op je bed ligt, kunnen anderen nu 130!
Althans; dat is de achterliggende gedachte daarvan.
RobertJ zegt
Vannacht was ik al verbaasd over de onduidelijkheid van de verkeersborden op de A4 tussen Hoogmade en Nieuw Vennep. Er stond een bord 100 (6-19), maar geen andere signalen. De bermbordjes gaven 100 aan, maar gezien die volgens mij geen wettelijk doel dienen, uiteraard 130(+10) aangehouden :)
Nyazzin zegt
@RobertJ: Dit had ik dus vannachtg ook. Ik zag nog een vage witte flitskast langs de weg staan (of is dit van de ANWB?). Ik heb deze pagina maar even opgeslagen mocht ik een bonnetje krijgen.
r0bert0 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jamannetje zegt
Het is gewoon verschrikkelijk op het moment. 130 ’s nachts. 120 van 6:00 tot 19:00 behalve als de spitsstrook open is, dan….staan de borden van 100 aan, maar anders zou het natuurlijk 130 zijn, mochten de borden niet correct functioneren.
Ben toch blij dat ik geen theorie-examen meer hoef te doen.
Kunnen we terug naar stapvoets, 30, 50, 80 en 120?
mout zegt
TomTom en zulke bedrijven kunnen ons vast haarfijn vertellen hoe verschrikkelijk veel tijd we met zijn allen besparen door de verhoging van die V-max.
Ik gok op minder dan 0,1% reistijd.
BmwMPower zegt
Nu hopen dat de 21%-BTW regel ook fout is doorgevoerd.
bashjuh zegt
Dus als ik het goed begrijp: Als je een 100km/h stuk uit rijdt en er staat een bord ‘einde alle voorgaande verboden’ en 400 meter verder staat een bord dat je 80 mag, dan mag je daartussen 130?
RobertJ zegt
@bashjuh: klopt, alleen je moet je aardig aan het gas hangen wil je daar dan 130 rijden. Je mag namelijk niet eerder accelereren dan het einde alle geboden bord, maar je dient wel weer 80 te rijden thv het betreffende “80bord”
SpeedfreakR zegt
Op de A6 Muiden-Almere op de brug staan ook foutieve borden, het onderbord klopt niet met de snelheid. Erg verwarrend.
Joerek zegt
Op de A12 tussen Zoetermeer en Gouda is het echt een drama. Er staan overal borden 120, met 2 onderschriften: 6-19 en daaronder bij gesloten spitsstroken. Dat betekent volgens mij dat het bord dus na 19 uur niet meer geldt en je dus 130 km/h mag rijden.
Ook staat er een klein stukje een bord 90 km/h en 200m verder een bord einde 90km/h. Dat betekent einde verbod 90 km/h en dat je dus 130 km/h mag rijden (standaard snelweg snelheid), en niet de genoemde 100 die daarvoor stond.
Op de A20 thv Capelle -> Terbregse plein. Staan ineens 80k/h borden, maar tijdens de werkzaamheden stonden de elektronische borden voor de baan met werkzaamheden op 90km/h :) Na de wegwerkzaamheden staat dan een bord einde alle verboden, dus mag je ineens 130 km/h rijden (ipv 80!)
Joerek zegt
Ohja, en ik dacht ook dat onderborden alleen maar meer rechten mogen geven en niet meer verboden opleggen. Hoe kan een buitenlander of analfabeet anders de borden lezen? Die denkt dat je tussen 6 en 19 uur gewoon 120 mag
kaasboerin zegt
@Joerek: Idd, en herten en blinden, hoe kunnen die dat dan lezen..
Belachelijk zeg, dit land.
Joerek zegt
@kaasboerin: wat een onzin. Hoe moet een buitenlander die geen nederlands kan de regels goed kunnen toepassen? Daarom mogen borden met tekst alleen extra rechten geven en niet ontnemen.
En daarnaast, er staat bij bij gesloten spitsstrook. Dan moet je ook maar weten dat de linkerbaan de spitsstrook is. Als je er nog nooit gereden hebt zou je niet weten dat dat een spitsstrook is. Meestal is de spitsstrook en geopende vluchtstrook.
kaasboerin zegt
@Joerek: Idd, oplossing: in NL je rijbewijs halen alvorens deel te nemen aan het verkeer.
Of goed je huiswerk doen, zoals ik dat zou doen voordat ik naar ’t buitenland ga.
Joerek zegt
@kaasboerin: Als we zo gaan doen dan moet jij ook weten dat dit bord niet rechtsgeldig is. Dit is een incidentele tekst die niet in het RVV staat en waar je je als buitenlander ook niet op kan voorbereiden. Lekker, rij je door Polen staat er een bord 120 met daaronder in het Pools een volzin dat het bord niet geldt, maar ook dat deze geldt tussen 6-19. Dan denk je dus gewoon dat je tussen 6 en 19 uur 120 mag.
En volgens de letter geldt het als de spitsstrook dicht is, maar er is geen spitsstrook, het is een plusstrook. Dat is volgens de definitie wat anders. De beperking van het bord is niet rechtsgeldig en geeft notabene de verkeerde strook aan
E34M5Touring zegt
Gewoon overal 230km/h. Dan zie je aan de bekeuring wel of het nou 100, 120 of 130 was. Ik ben stoer jonguh….
BmwMPower zegt
@E34M5Touring: De helft van alle mensen kan dat niet met een brommer.
Of fiets.
Of skelter notabene..
E34M5Touring zegt
@BmwMPower: Die rijden ook niet in de spits. Ginne last van kerel!
rijbewijzer zegt
Pff ik kijk niet eens meer op die borden, hou flitsers en trajectcontroles in de gaten en rijdt gewoon de snelheid die ik op dat moment nodig vind om te rijden..
Wat iemand boven mij al zegt, ik rijdt het meeste op de A12 en A20 en het is gewoon vaag geregeld, vanaf Gouda richting Utrecht mag je standaard 120 (4 baans) maar van Utrecht naar Gouda mag je alleen 120 als de spitsstrook dicht is, is die open dan mag je nog maar 100 (ook 4 baans).
Klotegezeik met die spitsstroken overal
Emile_Benz zegt
@rijbewijzer: *kuch* milieuvergunningen/-eisen. *kuch*…
rijbewijzer zegt
@Emile_Benz:
Milieu-eisen? is denk ik niet de reden dat er aan de overkant op dezelfde snelweg 20 km/u zachter mag worden gereden
RoT___ zegt
De verhoging van de snelheid laat in Nederland maar weer goed zien wat voor een rotzooi het is, zelfs de meeste Nederlanders zien door de bomen het bos niet meer. Welke snelheden hebben we nu allemaal: stapvoets, 30, 50, 60, 70, 80, 100, 120 en 130? Vermoed dat ik er nog wat mis. Waarom kan dat niet veel simpeler:
– 30 in woonwijken, tenzij woonerven
– 50 bibeko, stroomwegen op 70
– 90 op buitenwegen (dus ook die belachelijke 60 zones!)
– 130 op snelwegen, gereduceerd tot 110 bij grote knooppunten.
En alsjeblieft, maak inhalen op provinciale wegen weer legaal. Verantwoordelijk terug brengen bij de bestuurders, dat betrekt men ook actiever bij het rijden.
Emile_Benz zegt
Hoe zit het met die grote borden op een hoge mast langs de A2 en A12? Zijn die nog geldig? Ik negeer ze sinds er 120-borden met 6-19u aanduiding staan, maar die masten staan er dus nog, net als de 100 bovenbordjes op de hectometerpaaltjes.
\’s Nachts daar dus 130, net als overdag als de spitsstrook open is (die zelden gesloten is en ook \’s nachts open is). Er zijn daar namelijk GEEN trajectcontroles. Hooguit VROS die je ook niet langs de kant halen, zolang je maar rond de 130 blijft/het niet te bont maakt qua snelheid.
eindbaasje zegt
over boetes gesproken, lees zojuist op nu.nl dat de administratiekosten 1 euro verhoogd hebben van 6 naar 7 euro. das dus +116% erbij:S
kunnen ze onterecht uitgeschreven boetes toch even mooi compenseren
the-budel-guy zegt
@eindbaasje: kan eigenlijk niet want de administratie koste zijn toch verboden. of zie ik dat nou fout?
monsieurleloure zegt
Als ik in Frankrijk ben snap ik geen kloot van de matrixborden en net als de fransen het vertikken om engels te praten vertik ik het om frans te leren.