De kans is groot dat de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van Rotterdam voor een deel naar beneden gaat. Dit zijn de plannen.
Het is altijd spannend als een grote Nederlandse stad een belangrijke beslissing neemt. Want met een goed resultaat volgen vaak andere steden met soortgelijke maatregelen. In Rotterdam gaat de maximumsnelheid in diverse gebieden flink naar beneden, zo lijkt het plan te worden.
De gemeenteraad heeft ingestemd met het initiatief van GroenLinks. Aankomende zomer moet er een plan klaarliggen. Niet alleen ambtenaren gaan kijken waar de snelheid omlaag moet, ook inwoners van Rotterdam kunnen suggesties geven.
Rotterdam speelt al langer met het idee om de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom te verlagen. Het is nu voor het eerst dat de gemeenteraad heeft ingestemd het idee.
De Zuid-Hollandse stad is voor autobegrippen een makkelijk stad om doorheen te rijden met veel rechte stukken. Daardoor ligt de maximumsnelheid vaak hoger dan de toegestane snelheid van 50 km/u, met soms asociaal rijgedrag en geluidsoverlast tot gevolg.
Alleen het verlagen van de maximumsnelheid is volgens de PvdA geen oplossing om het probleem van hardrijders op te lossen. Een partijlid pleit voor meer flitskasten en obstakels om de weg om de snelheid naar beneden te krijgen. Denk aan plantenbakken of een wegversmalling.
Foto: 488 Pista Spider in Rotterdam via @gwnfinn op Autojunk
Dutchdriftking zegt
Nog een reden om niet met de auto naar 010 te gaan.
kimbo12 zegt
het is dead simple en een van de weinige methoden om gedrag daadwerkelijk te veranderen. maak een weg 80 en “ze” rijden 110, maak een weg 50 en “ze” rijden 80. dus het verlagen helpt wel degelijk. met ze bedoel ik natuurlijk de structurele te-hardrijders. (excessen daargelaten).
maakt geen reet op wie je stemt of welke partij het oppert.
Dieseltor zegt
@kimbo12: Nee. Het is dead simple. Handhaven en zwaar straffen. Als je een keer per ongeluk te hard rijdt, blijft het je bij. Als je het structureel doet, gaat het je pijn doen in de portemonnee. Laat me niet beginnen over de drugsrijders en clowns die met ballonnen in de mond rondrijden. Heel gauw overgaan tot het uitdelen van cursussen voor onverantwoord rijgedrag.
eklasse zegt
@dieseltor: niet goed ingerichte 30km zones zijn in de praktijk niet te handhaven. Er komt meer bij kijken dan alleen een bord ‘30’ naast de weg zetten.
Oftewel kansloos plan.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Klopt helemaal. De wijk waar ik woon (25.000+ inwoners) is volledig 30km-zone met heel veel woonerven. In de praktijk rijdt iedereen er 50+ (met excessen naar 80+). Ik heb hier nog nooit een flitspaal, mobiele flitser of agent met laserpistool gezien, dus niemand houdt zich aan de snelheid. Als je hier 30 rijdt, dan zit er meteen een bumperklever achter je met daarachter een sliert auto’s.
Kansloos plan als ze niet gaan handhaven dus.
sonnybonds zegt
Waarom zijn er geen flitsers in woonwijken?????
mashell zegt
Daarom was er dus ook recent een voorstel in de kamer om 30 de norm te maken en 50 de uitzondering. In de praktijk veranderd er daardoor alleen maar dat handhaven in slecht ingerichte 30 zones wel kan.
Dieseltor zegt
@eklasse: We hebben het in dit geval over het centrum van Rotterdam en niet een slecht ingerichte 30 km zone. Hoezo kansloos?
Bovendien zal een snelrijder snel afgeleerd zijn als deze meerdere malen is betrapt en bekeurd. Die zal voortaan, ook in slecht ingerichte 30 km zones, zich wel aan de snelheid houden.
Dead simple, verdriedubbel de geldboetes. Eenmaal de fout in gegaan zal je bijblijven. Doe je het vaker, ga je het voelen.
eklasse zegt
@dieseltor: https://www.autoblog.nl/nieuws/politie-we-handhaven-nauwelijks-in-30-km-zones-98566
Dieseltor zegt
@eklasse: Er wordt dus wel gecontroleerd. Niet veel, maar dus wel. Wanneer een hardrijder dan betrapt wordt, mag hij flink dokken. Het is een begin.
deSjonnies zegt
De wannabee wereld, het walhalla, droomland van iedere politicus.
Ik ben vooral voor veel en extra obstakels, zodat er geen vuilniswagen of brandweerwagen meer door kan, geen ambulances meer,
Het Rotterdam waar ik getogen ben, ‘op zuid’ was een toonbeeld voor verkeersdoorstroming, allemaal grote 50 kilometer vierbaanswegen die door Zuidwijk, Pendrecht en Charlois liepen zo naar IJsselmonde en Kreekhuizen de grens van Rotterdam ook voor het vrachtverkeer naar de havens. Naar fifties Amerikaans model voor de suburbs. Deze wegen zijn al veranderd in lullige éénbaans stroken de Bree, een verkeersader op zuid is hetzelfde lot beschoren,
En nu het instellen van de 30 kilometer, 100% te verwachten met een GL wethouder voor “mobiliteit”
Ik erger me groen en geel als ik daar af en toe moet rijden, naar familie moet of op ziekenbezoek, dank zij het fantastische beleid sta je er de hele dag al in de file en dit lijkt een voorbeeld van pure symboolpolitiek. Het kwaad is immers al lang geschied. De Coolsingel is vakkundig verramponeerd.
Rotterdam, ooit wilde ik weer kruipend terug, tegenwoordig krijg je me er met geen 10 paarden meer naartoe
crashingduke zegt
@deSjonnies: De Coolsingel is het voorbeeld van een politiek compromis, namelijk niet de ballen hebben om te zeggen “De Coolsingel wordt voetgangersgebied.” De tram er uit en een mooie boulevard van maken met terrassen en zo. (ja, ik weet dat terrassen niet heel erg 2020 zijn, maar in 2021 komt er weer een opleving). Zolang er niet gehandhaafd wordt, maakt het niet uit wat de maximumsnelheid is.
pjoes zegt
010 en 020 op groot ponton 35 km uit de kust richting V K met groeten aan Boris…?
raoufff zegt
@pjoes: je vergeet 070
moveyourmind zegt
Dat laten we halverwege afzinken.
maxidyne zegt
Is toch bijna overal een probleem. Hier in het dorp (lintbebouwing) is de hoofdweg 30 km/h. Ze rijden hier gemiddeld over de 80 km/h. Vooral de mensen die hier wonen en in de omliggende dorpen wonen rijden te hard.
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
@maxidyne: dat niet alleen: in kleine dorpen wordt er meteen rond geappt als er ergens een controle is. En maar klagen dat er te hard wordt gereden.
evdw zegt
@p308sw7p Die 2 staan natuurlijk los van elkaar. Als men 55 rijdt waar je 50 mag zal niemand daarover klagen maar bij een controle heb je wel een boete te pakken.
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
@evdw: Nee hoor. Gaat om het idee dat je harder kan/ mag rijden dan toegestaan. 30 is 30, 130 is 130.
Van Epschoten zegt
Waar gaat dit heen met deze wereld. Gang is alles.
misterBo zegt
Rotterdam was ooit een stoere stad, wat een truttenstad is het aan het worden
RiKe zegt
Ze kunnen het beter gewoon 50 laten en al die drugs criminelen in hun AMG’s en GTI’s aanpakken, samen met die knulletjes in wel erg dure auto’s. Dan heb je de grootste groep al te pakken. Dat is geen afgunst, maar simpelweg een uurtje rond rijden in Rotterdam en iedereen ziet dit zelf ook wel
bernoulli zegt
Er wordt in gemeenten altijd zo makkelijk over gedacht, dat verlagen van 50 naar 30. Maar denken ze er dan ook over na dat in 30-zones al het verkeer, dus ook fietsers, van rechts voorrang heeft? Je hebt geen voorrangswegen in 30-zones.
Hopelijk hebben de IC’s tegen die tijd weer wat bedden vrij.