Hoe moeilijk kan het verlagen van de maximumsnelheid zijn? Je maakt een paar nieuwe borden, zet deze medio maart langs alle snelwegen en je bent klaar. Toch?
De stikstofcrisis is misschien wel de winnaar van de ‘Autoblog meest gehate woord-prijs’ van 2019. Dankzij deze stof mogen wij ergens deze maand niet langer met 130 km/u over de snelweg knallen. Althans, overdag niet dan. Tussen 19.00 en 6.00 uur mag het immers weer wel. Dat betekent dat de overheid alle borden langs de snelweg aan moet passen, om de nieuwe verkeersregels te laten zien.
Nou is de schrijver van dit artikel niet gespecialiseerd in het plaatsen van verkeersborden, laten we dat voorop stellen. Maar hoeveel kost het nou om de maximumsnelheid te verlagen? Vorige maand werd gezegd dat het om 1200 verkeersborden zou gaan die vervangen moeten worden. Het produceren van al die borden is natuurlijk niet gratis, ook is de klus om alles te vervangen geen vrijwilligerswerk. Dus een paar ton? Nee, dat is wel erg weinig. Een miljoentje dan. Rijkswaterstaat was wat pessimistischer en plakte er eerder het bedrag van 7 miljoen euro aan.
But wait, there’s more. Zeven miljoen blijkt namelijk toch nét niet genoeg te zijn. De Telegraaf weet namelijk te melden dat dit bedrag is verhoogd. Naar ruim het dubbele. Negentien miljoen euro. Zoveel kost het volgens Rijkswaterstaat om de maximumsnelheid te verlagen.
Ok, het aantal borden is ook ruim verdubbeld. Nu gaat het er namelijk om ‘ruim vierduizend’. Daarnaast moeten de hectometerbordjes worden aangepast (die gaan dus niet weg?), de draaiborden bij de spitsstroken moeten anders en gaan ze software in de verkeerscentrales bewerken.
Meer werk betekent automatisch meer geld, natuurlijk. Maar of er niet een paar ondernemers nu stiekem met een grote glimlach in hun handen wrijven? Volgens BNR kostte een verkeersbord in 2013 namelijk ‘zeventig tot tachtig’ euro. Uitgaande van tachtig euro maal vierduizend, komen we op 320.000 euro. Maar bij iedere paal moeten er drie borden bij. Straks komt er bij iedere paal namelijk staan welke snelheid bij welke tijd hoort. Twee snelheden betekent twee tijdsborden, dus vier borden per paal. Het bord 130 hebben we al, dus komen er drie borden bij.
Op die manier komen we uit op een miljoen euro aan verkeersborden. En die andere achttien miljoen euro? Geen flauw idee. Misschien reserveert Rijkswaterstaat die alvast voor als onze overheid van gedachten verandert en we weer 130 mogen rijden?
Foto: Subaru on the road van Archiebald, via Autojunk.nl.
Vanquish zegt
“En die andere achttien miljoen euro?”
Je hebt net enkel materiaalkosten berekend. Da’s slechts één van de vele factoren die geld kosten. Ik ben niet verbaasd over het bedrag. Sterker nog, het valt me best mee.
bartteeuwen zegt
@Vanquish: Bent u ambtenaar? 18 miljoen aan extra kosten valt natuurlijk helemaal niet mee, het is alleen dat we niet meer opkijken als de overheid met geld smijt.
Vanquish zegt
Nee, maar ik ga er veel mee om. Ik zie dagelijks grotere bedragen langskomen voor minder omvangrijke dingen. Overigens vergeten veel mensen ook hoe veel regeltjes er zijn en hoeveel tijd/geld het kost om daaraan te voldoen. De werkzaamheden en voorbereidingen zijn in dit verhaal de grootste kostenposten.
bartteeuwen zegt
@Vanquish: het klopt helemaal wat je zegt. Maar wie bepaalt allemaal die regeltjes dan?
rhellema zegt
@Vanquish: volledig eens met wat je zegt hoor, maar die regeltjes waren ook al bekend tijdens het besluit nemen van dit gehele gebeuren. Dus dat er nu alsnog verrassend gekeken wordt dat het duurder uitpakt vind ik persoonlijk nogal clownesk overkomen. Dit is niet zomaar een rekenfoutje, hier zit iemand op een plek die er totaal niet thuis hoort. Moet je dit soort blunders eens uitvoeren binnen het bedrijfsleven, dan kan men gewoon (terecht) zijn spullen pakken.
Vanquish zegt
@bartteeuwen: Goede vraag. Dat zal de politiek wel zijn, maar meestal met feedback uit het bedrijfsleven. Dan gebeuren er tijdens werkzaamheden weer ongelukken, waarna er weer iets aangescherpt moet worden. Want de volgende keer moet het nóg veiliger. Bij wegen betekent dat meestal meer afsluitingen en meer afsluitingen zijn meer vergunningen die aangevraagd moeten worden.
@rhellema: Dit is niet het werk van één persoon. Een raming wordt altijd door meerdere personen gecheckt. Ik gok eerder dat ze de logistieke zaken hebben onderschat.
christian85 zegt
@bartteeuwen: ik denk niet dat hij het zo bedoelt.
wolfssjrd zegt
Ik vind het ook nog meevallen. Zeker gezien de hoeveelheid arbeid die daar in gaat zitten. Werken aan de weg, vooral met het plaatsen van verkeersborden, dient in dit geval te gebeuren als het niet druk is. Dit is dus in de avond/nacht-uren (verhoogd uurtarief) en zelfs in het weekend (ook verhoogd uurtarief) en vergeet dan ook niet het verhoogd uurtarief van alle rijdende verkeersmaatregelingen die getroffen moeten worden. En dat door het hele land.
Helaas is het ook genoodzaakt deze kosten dubbel te maken. Om de snelheidsverlaging snel (hehe) in het hele land uit te voeren zodat overal op hetzelfde moment de borden staan, dient er veel voorbereiding te zijn. Je ziet nu overal langs de weg de bebording staan, alleen met tape er omheen. Die moet straks allemaal tegenlijk er afgehaald worden. Dubbele kosten, maar wel nodig om alles zo efficient mogelijk te laten verlopen.
Als je het bedrag ook vergelijkt met wat één km snelweg kost:
“Uitgaande van een nieuwe autosnelweg met 2×3 rijstroken en een vluchtstrook, variëren de kosten van € 10 tot € 50 miljoen per km (incl. BTW, exclusief apparaats-kosten).” -Bron: Bussmo.nl
Snelheidsverlaging verbeterd de doorstroom, dus kun je (in principe) in het hele land de doorstroom verbeteren voor een kleine 20 miljoen terwijl je met bijv. aanleggen van extra rijbanen je per km de helft van dit bedrag bijna kwijt bent.
Oh ja voor ik weer de gebeten hond ben:
Overheid geeft geld uit -> Belachelijk, geldverspilling, geef het aan de armen, we zijn de identiteit kwijt, alle grenzen moeten dicht met een muur eromheen -> alles is de schuld van de Rabob.. ik bedoel Rutte
dutchneon zegt
Ach die kosten maken niks uit, volgens jaar allemaal 15 euro meer MRB en de rest is winst….
MAAR hoeveel uitstoot veroorzaakt dit wel niet en hoe slecht is de productie van die borden! daar maak ik me meer zorgen om. Alle vrachtautos en auto’s die voor deze actie moeten rijden… en wat te denken van de oude borden worden die allemaal gerecycled? die verf zal vast niet biologisch afbreekbaar zijn!
waarschijnlijk hadden we met de besparing van deze uitstoot gewoon nog 3 jaar 130 kunnen rijden.
en dan was het probleem opgelost, want tegen die tijd rijd 20% van het leasepark en de rest van de kilomtervreters elektrisch!
dare2think zegt
Gezien de snelheid waarmee de overheid de maximumsnelheid telkens verandert is het véél duurzamer om elektrische borden in te zetten Dan kan de snelheid ook automatisch aangepast worden aan de tijd en zelfs aan files. Als er nu weer een verandering komt moeten er weer tonnen staal verwerkt worden.
Ze zouden eens moeten uitrekenen of de geringe stikstofwinst die behaald wordt door langzamer te rijden niet volledig verdwijnt door het energieverslindende produceren en plaatsen van al die extra verkeersborden..
leefvrij zegt
Helemaal mee eens. Volgens mij hebben veel snelwegen ook al elektronische borden, namelijk de Matrixborden boven de snelweg. Geeft ook een maximum snelheid aan. Ik snap ook al niet, waarom deze niet worden gebruikt bij werkzaamheden.
lekkerlinksrijden zegt
@leefvrij: waarom moeten er überhaupt 100km/h borden worden geplaatst? Het is overal gewoon 100 en als het anders is ziet u dat op de matrixborden. Minder borden is veel beter
Richmond zegt
@lekkerlinksrijden: voor mensen die niet in Nederland wonen en niet hier dagelijks rijden.
padoempats zegt
@lekkerlinksrijden: na 19:00 de oude snelheid he
densk zegt
Er kunnen wat mij betreft veel minder borden geplaatst worden. Als je bij iedere op of afrit een bord plaatst dan is dat toch al voldoende? Zolang tussentijds de snelheid niet wijzigt hoeft er toch ook niet om de paar honderd meter een snelheidsaanduiding te staan? Laat meteen al die snelheidsaanduidingen vervallen bij die hectometerplaatjes. Als we allemaal onze doppen open houden en toepassen wat we tijdens onze theorie geleerd hebben dan is al die herhaling helemaal niet nodig. Scheelt wellicht weer een aantal miljoenen.
E34M5Touring zegt
@densk: Zelfs met de enorme hoeveelheid borden/paaltjes/rayonhoofden met snelheid aanduiding rijdt 90% alsnog totaal de verkeerde snelheid. Ik rijd dagelijks achter mensen die 60 op een 80 weg rijden maar vervolgens wel met 70 door een stadskern rijden. Jij gaat er vanuit dat mensen daadwerkelijk met verkeer en autorijden bezig zijn. Maar dat is allang niet meer zo.
densk zegt
Dat is precies m’n punt. Zo zou het moeten zijn inderdaad, maar helaas. Gaat er met 100km/h vast niet beter op worden.
20klepper zegt
Om er vervolgens achter te komen na een half jaar dat we weer 130 mogen rijden omdat het geen reet uitmaakt. Sterker nog, alles komt straks vast te staan omdat 80% van de rijders van die millieu-zeikzakken met hun 308 dieseltjes strak 100 links blijven rijden. Zo. ;)
gilettelubbers zegt
@20klepper: denk eerder dat die elektrische hokken dit doen
edward330d zegt
@gilettelubbers: klopt doen ze nu trouwens ook al.
mashell zegt
@20klepper: hoe lager de snelheid hoe hoger de weg capaciteit, het zal dus eerder minder files dan meer files veroorzaken. Maar de agressie, die toch al hoog is, die zal wel toenemen. Je hebt nu al veel van die Verstappentjes die het niet snel genoeg gaat.
smultie zegt
Leuk hè, badinerend doen over geld als het jezelf niet aangaat.
‘Een blogje over auto’s op internet zetten…. moet dat nou zóveel kosten dat je doodgegooid wordt met reclame?’
Erik zegt
@smultie: Je vergeet de kosten naar alle autobeurzen met hotels en luxe uiteten en het testen van benzine slurpende supercars :-)….
HZW zegt
En het dikke salaris van de personen die het uitvoeren.
omarrs6 zegt
Echt belachelijk. 19 miljoen voor een stel borden. Wat mij betreft hadden ze het geld ergens beters in kunnen investeren.
dutchneon zegt
Ja had er bijvoorbeeld 6 grote windmolens van neergezet, daarmee had je zo’n twaalfduizend huishoudens van groene stroom kunnen voorzien en had je daarmee ongeveer 20ton CO2 berspaard (afhankelijk van de energiecentrale waarmee het wordt vergeleken).
Beter nog had het in het spaarpotje gedaan voor een getijde- krachtcentrale ala projectgrote ‘de deltawerken’ waarmee je Nederland weer op de kaart zet als innovatief, tegelijk stikstofuitstoot beperkt en een nieuwe groene stroom op de markt brengt die kan ondersteunen wanneer de zon niet schijnt of de wind niet waait!
viezefreddyw zegt
Ongeveer net zo moeilijk om een goedwerkende site neer te zetten. Ik ben doorgaans niet zo van het zeiken hier maar de laatste maanden werkt het hier allemaal maar slecht waardoor reageren en ook het bezoeken lang niet zo plezierig is als voorheen. Je ziet het ook aan het aantal reacties per artikel. Zijn er een stuk minder lijkt het wel. Om nog maar te zwijgen over de reclames waar ik voor betaald heb om ze niet te zien.
PunicaOase zegt
@viezefreddyw: bizar ja.. hoe moeilijk kan het zijn zo’n simpele site en app fatsoenlijk te laten werken.. duurt nu al maanden..
In topic: tenenkrommend stuk met een wel heel dom rekensommetje. Werken langs de snelweg is levens gevaarlijk en dat moet ook nog in het weekend en ‘s nachts dat kost veel geld.. knap dat RWS de hele operatie in een ruim weekend voor elkaar bokst.. Enige waar ik schrijver in gelijk geef is dat het bijzonder is dat de raming zo afwijkt..
Wouter zegt
Niet jokken Freddy, je hebt in november 2018 betaalt om een jaar lang geen banners te zien. Aangezien ik de functionaliteit nu niet 100% kan garanderen, kan je nu niet verlengen.
viezefreddyw zegt
@wouter: Dat doe ik ook niet, ik wil je de correspondentie met Vincent wel laten zien die ik had? Tot juli 2020…
EDIT: Maar ik snap dat de functionaliteit niet gegarandeerd kan worden.
jacobt zegt
Wel eens van bots vriendelijk gehoord, nee?
Wel eens van profiel van vrije ruimte gehoord?
Wel eens van maximale uitbuiging van een geleiderail gehoord?
Denk richting , de 4 borden boven elkaar hebben een hoogte van 3,88m als je plaatst volgens crow richtlijnen. Zal het standaard buispaaltje om buigen bij windkracht 8?
stationcar zegt
@jacobt ;
4 borden boven elkaar deden we niet volgens de CROW in verband met de leesbaarheid. Kennelijk mag dat nu ineens wel. Goed, onderborden tellen offcieel niet mee, maar dat bordenwoud wat ze nu aan het plaatsen zijn kan alleen maar tot onduidelijkheid leiden.
Verder is deze maatregel natuurlijk de grootste populistische bullshit maatregel die je maar kan verzinnen, genomen in de waan van de dag zonder lange termijnvisie. Typisch dit kabinet dus, écht slecht beleid voeren zonder na te denken over de consequenties.
Denk even aan de PFAS maatregelen, het stikstofbeleid, de regelgeving voor zelfstandigen enzovoorts enzovoorts.
christian85 zegt
Zo de navigatie moet weer geüpdatet worden
Frankypanky zegt
Ik hoop dat Google Maps het net wat vlotter doet.
Rij al jaren niet meer van een apart navi-kastje
jacobt zegt
De grote borden constructies die nodig zijn hebben aanrijd beveiliging nodig, dus veel extra geleiderail plaatsen. Vaak moet alles in de nacht wat uurtarieven duurder maken, maar wat denk je wat een afzetting kost met alle actiekarren die de Crow eist? Snachts in het donker mag je niet werken, als er geen lichtmasten zijn ( Veluwe natuurgebied) moet er tijdelijke verlichting komen voor de nacht werkzaamheden…..
Enz enz enz , als je niet weet waar het over gaat , ook niet te snel oordelen. Werken aan de snelweg is gebonden aan vele Crow richtlijnen om het veilig te houden voor iedereen.
barendbotje zegt
Leuk dat je de kosten wilt goedpraten. Maar hoeveel reductie van uitstoot staat er tegenover? Hoeveel wordt er extra uitgestoten door de productie van deze borden? En hoe effectief wordt deze 19 miljoen euro benut om deze reductie te bewerkstelligen? Ik weet zeker dat dit efficiënter kan, echter is de overheid nogal kortzichtig wat dat betreft ;)
Volgende keer je ‘bijles’ graag in 1 bericht :P
dutchneon zegt
ze kijken helaas niet naar de realiteit maar kiezen een stelling van een partij om tegen de andere partij weg te strepen….. zo redden ze op deze manier de bouw (op papier dan) want in de realiteit zet dit natuurlijk geen zoden aan de dijk.
Maar ach daar moet het volgende kabinet maar weer mee aan de slag… die cijfers zijn toch pas over 2 jaar weer doorgerekend door één of ander planbureau wat nog eens 20miljoen vraagt!
unknown32 zegt
Helemaal van de pot gerukt, laat de cruises ondertussen maar lekker verder aanmeren in de binnensteden – fail…
Hubert zegt
Je betaald tegenwoordig een veelvoud van dit bedrag voor een klassieke Ferrari die vervolgens in de garage verdwijnt.
Nu heb je voor 17 miljoen iets waar het hele land van kan ‘genieten’ .
Ik snap verder de ophef niet. Als het niet het gewenste resultaat heeft, kunnen ze later alsnog niet zeggen dat we er niet alles aan gedaan hebben om de aarde een beetje leefbaar te houden.
En het is allemaal en en en.. Dus ook de cruises weren uit de havens, vliegverkeer beperken, houtkachels de deur uit en iedere zondagochtend iedereen het bos in (op de fiets!) om een boom te knuffelen en sorry te zeggen.
HZW zegt
“De aarde een beetje leefbaar te houden”. ???
Daar hebben de Nederlandse maatregels totaal geen invloed op, mierenn##kenrij om de schatkist te vullen.
Frankypanky zegt
Verbieden, verbieden en nog eens verbieden…Tenzij je flink betaalt.
Toch?
Betaal en het milieu is opeens ‘niet meer zo belast’. Maar dat betekent wel dat alleen mensen met een grote beurs ‘mogen’ vliegen en die vlogen al vaker dat Jan-met-de_Pet, die na een jaar keihard werken graag vakantie wil vieren.
Daarom word ik ziek van dat soort gewauwel over de “daadwerkelijk kosten”…
vaakbenjetebang zegt
Vliegen is ook veel te goedkoop. Dat is compleet scheefgegroeid. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat complete Tokkie-gezinnen voor 19 euro pp op en neer kunnen vliegen naar Antalya om daar op een resort te genieten van de muzikale (sic) strapatsen van Django Wagner cum suis terwijl je voor dat geld nog geen retourtje Amsterdam-Den Haag kunt doen met de trein. Dat mensen dat goedkope vliegen als een verworven recht zijn gaan zien is begrijpelijk, maar niet houdbaar. Jammer dan – dan maar gewoon Django Wagner kijken op het plein als de TROS opnames maakt.
Frankypanky zegt
Dan moet jij mij maar eens laten zien waar ik voor 19 euro pp naar Turkije kan vliegen.
En zelfs een Tokkie-gezin zou op vakantie mogen, tenzij jij een klassen- maatschappij a la 1820 voorstaat.
Zelf vlieg ik lange afstanden van méér dan 8000 km.
Mijn vrouw is een Filipijnse namelijk.
geenidee1975 zegt
Als je in zuiver zakelijk verkeer zo een verkeerde eerste inschatting maakt, word je ontslagen en/of ben je je klant kwijt. Elke laml*l kan toch bedenken dat die hectometer-paaltjes ook aanpassing vragen? Waardeloos slechte eerste inschatting. Zeker zo waardeloos dat er geen consequenties op volgen.
toyotafortuner zegt
>Een overheidsmaatregel dat duurder uitvalt dan gepland
Verrassing! ~ Helemaal niemand
plastichero zegt
Steek die 19 miljoen in eenzame ouderen.. creëer studenten baantjes om eenzame oudjes te vergezellen. Ik verwacht dat weinig mensen daadwerkelijk 100 zullen rijden.
viezefreddyw zegt
@plastichero: Hoe denk je dat die 19 miljoen terug gaan verdienen?
stationcar zegt
Goed plan om dat geld in eenzame ouderen te steken, maar zoveel stoten die ook weer niet uit.
Beter steken ze die 19 miljoen in het uitkopen van de grootste stikstof uitstotende boerderijen. Wedden dat je dan veel meer stikstof bespaart? Natuurlijk wil iedereen graag puntjes scoren door de ‘pijn te verdelen’, maar beter verdeel je geen pijn maar neem je maatregelen die echt werken in plaats van dat waardeloze gepolder.
HZW zegt
Harder dan 100 Km/u rijden, dat is de grote verwachting van de regering, weer extra geld voor de schatkist.
dutchneon zegt
Die hebben we straks niet meer als Covid de sweepronde maakt komend najaar :(|
towi1989 zegt
Ze kunnen ook echt niet rekenen. 7×2 is toch echt 14. Het is bijna 3x zo duur!
baardmijt zegt
@towi1989: Hayte houdt blijkbaar van verdubbelen. ‘Ruim 4000’ is ook ruim het dubbele van 1200. Tja, dat is op zich niet onwaar.
roadster1976 zegt
Kinderlijk artikel dit. Eenvoudige berekeningen en het doen voorkomen dat de overheid altijd roverheid is.
Dutchdriftking zegt
Kort termijnvisie van Den Haag…… Helaas is dat niets nieuws. Ik zeg een stickertje op de hectometerpaaltjes IPV vervangen (kan je sowieso bij alle borden doen) en alle borden weg. Gewoon de geldende snelheidslimiet tonen op de matrix borden. Daar zijn die dingen toch voor?
stationcar zegt
Daar kunnen maar twee cijfers op schattebol, max. 99km/h dus.
Laten we dat maar niet doen :-)
densk zegt
Die snelheidsaanduiding op de hectometerpaaltjes kan gewoon in zijn geheel vervallen. Waarom zouden wij stelselmatig om de paar honderd meter herinnerd moeten worden aan de maximumsnelheid? Overbodige aanduiding.
Jochempie zegt
Ik vergelijk het met het opruimen van asbest of het voorkomen van werken met Chroom-6: als het duurder is, is het nog steeds geheiligd.
RiKe zegt
Een project wat bedacht is door de overheid wat duurder uitvalt, je verwacht het niet hè? De verassing van het jaar
bernoulli zegt
@rike: die 7 was een eerste raming. Geen aanbestede opdracht.
mustang750supersnake zegt
joh ,die zagen we niet aankomen….
bernoulli zegt
Je koopt er nog geen halve Ziyech voor.
mashell zegt
@bernoulli: en het probleem van de mensenhandel in het voetbal daar kijken ze bij weg.
thomassnelweg zegt
Ja sinds 2 dagen zouden personenauto’s en bedrijfswagens nog maar 100 mogen rijden, omdat dat zogenaamd een stikstofprobleem zou oplossen onder chantage dat anders een aantal bouwvakkers hun baan zouden verliezen. Allemaal op basis van ‘de wetenschappers van het RIVM. Is het RIVM niet die toko die de ons allemaal wel gerust zou stellen dat mensen zonder klachten geen coronavirus kunnen overbrengen, en nu ook nog beweert dat het wel toeval zou zijn dat 2 van de 3 nieuwe patiënten carnaval hebben gevierd in Tilburg maar ondertussen ook niet kunnen verklaren hoe ze het dan wel hebben opgelopen? Dat de lariekoek van dit soort clowns nog door wordt geaccepteerd verbaast me toch nog steeds.
Frankypanky zegt
En niemand die zich afvraagt HOE de RIVM aan hun stikstof-cijfertjes zijn gekomen… Bizar
dutchneon zegt
ongelofelijk he…. een week lang iemand op de IC hebben met ernstige longklachten en basis van een protocol van een paar RIVM medewerkers gewoon je gezonde verstand niet meer gebruiken….
De goeden zullen altijd onder de slechten lijden… ook al zijn er maar enkele slechten
HZW zegt
Ik vraag mijn werkelijk af, als ze een gewone winter griep wereldwijd zo in kaart brengen zoals dit Corona virus, of de uitkomst anders is dan wat we nu zien/horen. ???
Ot92 zegt
Diegene bij wie die nieuwe borden worden besteld ieder jaar of 2 heeft ondertussen wel een hele goede business dankzij de overheid…
padoempats zegt
Is de berekening over hoeveel de snelheidsverlaging in minder stikstofuitstoot gaat opleveren al ergens gepubliceerd. Ben erg benieuwd
ahaaa zegt
Ze zijn echt van het padje af daar in Den Haag. Je gaat toch geen 19 miljoen uitgeven aan iets wat bijna niemand wil, wat nauwelijks effect heeft op het verbeteren van Nederland en dan ook nog dat besluit nemen op basis van onjuiste gegevens.
ahaaa zegt
@ahaaa: en dit zal dan waarschijnlijk ook nog eens vele malen duurder uitvallen (zoals gewoonlijk bij projecten van de overheid).