De maximumsnelheid in Duitsland gaat dat eindelijk ingevoerd worden, als het aan Annalena Baerbock ligt.
Zonder het direct door te hebben, leven we in een heel erg bijzondere tijd. Want lieve lezers, wij waren er allemaal bij. Wij hebben allemaal meegemaakt dat je met een verbrandingsmotor voluit op de Autobahn mocht rijden. We hebben meegemaakt dat we 130 km/u in Nederland mochten rijden.
Binnenkort is het allemaal schluss. Die 100 km/u beperking (met dank aan Henk Bleeker) kon niet op een beter moment worden ingevoerd. De eerste corona-lockdown en nieuwe maximumsnelheid vielen bijna precies op hetzelfde moment. Voorheen konden we nog vluchten naar Duitsland, maar ook dat bastion van de petrolhead wordt ons ontnomen.
Maximumsnelheid Duitsland
De maximumsnelheid is daar al jaren een thema. Uiteraard zijn er partijen die het helemaal niets vinden, zoals Die Grünen (De Groenen). Mevrouw Annalena Baerbock is de kanselierskandidate voor de komende verkiezingen. Haar partij pleit al jaren voor een inperking van de vrijheid. Als het aan haar ligt, wordt direct na de verkiezingen de vrijheid van alle Duitsers verder beperkt. Volgens de partijvoorzitter , Robert Habeck, komt de invoering er ook direct.
Baerbock (nee, niet zo’n ding waardoor jouw auto niet te stellen is), is nog wel realistisch genoeg door te stellen dat het van de verkiezingsuitslag gaat afhangen en de daaropvolgende regeringsonderhandelingen. Op dit moment staat de partij van Baerbock ongeveer op gelijke hoogte met het CDU. De reden om de maximumsnelheid in te voeren is tweeledig. De beperking moet er namelijk voor zorgen dat het milieu erop vooruit gaat. Ook de veiligheid is voor velen een valide argument.
Bron: Bild.de
Fotocredits: Porsche 928 op de Autobahn, door @tombarry
Met dank aan Jan voor het tippen!
406_v6 zegt
Scheisse!!
marcomanta zegt
@406_v6: zo is dat.
Roskampies zegt
@406_v6: idd. Scheisse
xjs678qr zegt
Ik vermoed dat die Grunen dus geen zin hebben in een regeringsdeelname!
Robert zegt
@xjs678qr @vacano: think again. Die Grünen staan op een historisch hoge zetelaantal in de peilingen en absolute aantallen zelfs iets boven het CDU/CSU. En in Duitsland levert de grootste partij, net als in Nederland, traditioneel de premier. En vanwege de 5% kiesdrempel, is men in Duitsland veel sneller geneigd om strategisch te stemmen dan hier, dus de kans dat deze partij ook daadwerkelijk de grootste wordt, is zeker niet ondenkbaar.
Variomatic zegt
@RRRobert: nu niet meer, want door deze uitspraak verliezen ze weer een hoop kiezers die weliswaar niet willen ‘Rasen’ maar wel gewoon een acceptabele reistijd op rustige momenten kunnen waarderen.
Al jaren mislukken dit soort initiatieven overigens, het is als de wapenwetten in de VS: kom er niet aan.
Ik kan me wel indenken dat er een soort compromis komt: max 180 of zo. Dat zou de veiligheid (argument 2) namelijk wel ten goede komen en o.a. Volvo begrenst daar al op..
doublechevron65 zegt
@RRRobert: wat ook eindelijk eens tijd wordt.
lluq zegt
@xjs678qr: haha like 👌🏻
Volvo_440_turbo zegt
Waarschijnlijk willen ze gewoon in de oppositie blijven…
mashell zegt
Ach, die kleine stukjes tussen de snelheidsbeperkingen en Baustellen, de gemiddelde Duitser neemt niet eens meer de moeite om gas bij te geven. Als de snelheidsbeperking er is kunnen ze eindelijk ook het snelwegnet van mobiele dekking voorzien en kan je eindelijk ook in Duitsland appen op de snelweg.
atrak zegt
@mashell: Kleine stukjes? Daar klopt geen moet van. Dit geldt misschien als je naar Düsseldorf rijdt, maar richting Berlijn kan je flink door blaffen!
marcomanta zegt
@atrak: en op de A31, vooral ‘s avonds lekker rustig, eerst bij Hengelo de grens over en na 10 km de A31 op richting het noorden, heerlijk.
mashell zegt
Hengelo heeft helemaal geen grensovergang. De Lutte heeft de grensovergang (alhoewel Oldenzaal die vakkundig ingepikt heeft). Vorig zomer was er juist op het noordelijke deel van de Emslandautobahn een heel lange vervelende Baustelle, Duitsland kennende is die er nu nog.
dirkiii zegt
@mashell: die is verdwenen, maar het asfalt is nog steeds extreem slecht vanaf de grens naar Kreuz Schüttorf. Zitten 2 klote stukken in het asfalt die je niet met 180+ wil nemen.
dirkiii zegt
@atrak: die matrix borden staan bijna altijd aan met snelheden van 100 t/m 130 gevarieerd. Af en toe staan ze uit en dan ga ik s het een feest die kaarsrechte autobahn.
Snelste wat ik ooit heb gehaald over dat traject ring berlijn-hengelo-ov is 168 per uur gemiddeld. Ga ik denk ik nooit meer halen.
vacano zegt
Ik vermoed dat Baerbock niet verkozen geraakt
Ot92 zegt
Duitsland is juist het land (in Europa) waar de minste ongelukken gebeuren op de snelweg. Volgens mij had ik gelezen dat dit onder andere komt door het feit dat ze een snelheidslimiet missen. Vanwege dat feit zijn de meeste beter bij de les. Nu willen ze dit omdraaien. Ik zou me niet verbazen als het aantal ongelukken ineens gaat stijgen.
Een snelweg zonder limiet is ook goed voor de staatskas (meer brandstof verbruik, meer slijtage enz.), wat gaan ze doen als ze straks die centen gaan missen dan?
Die linkse gekkies denken alleen maar aan het knuffelen van bomen, dat de staat minder geld gaat ontvangen zal ze een zorg zijn zo te zien/lezen. Wellicht hebben ze ergens geldbomen staan die het gaat compenseren ofzo…
Van mij mogen ze best een limiet van 130km/h voor overdag invoeren, vaak kan je toch niet veel harder dan 130km/h overdag, maar houd het ’s avonds na 19:00 uur dan wel limiet loos, waar het voorheen in ieder geval zo was.
mashell zegt
Ik geloof er geen bal van, maar stel dat je claim dat Duitsland per kilometer snelweg het laagste aantal verkeersdoden heeft klopt dan nog: het aantal ongevallen is een ding, de ernst ervan is iets anders. Overigens komen in mijn beleving de Scandinavische landen met een lage snelheid en een lage verkeersdichtheid veel beter uit de bus.
willeme zegt
@mashell: onzin. Echt onzin. Het veiligste land is Monaco. Daar crashte laatst een Ferrari en de Monegaskische inwoner kon gewoon naar huis lopen.
Ot92 zegt
@willeme 🤣🤣🤣
gregorius zegt
je hebt juist gedeeltes Autobahn waar je ’s nachts nu niet door mag gassen, maar overdag wel.
Ot92 zegt
@gregorius Welke zijn dat dan? De A2 bij Dortmund bijv. is overdag 130 en na 20:00 uur vrij, als ik het me goed herinner.
mashell zegt
Overal daar waar er Lärmschutz op de borden staat en dat komt best veel voor.
ko4n zegt
@gregorius: die ben ik in het zuiden ook wel eens tegengekomen ja. Tussen 22 en 6 oid max 130
bitd zegt
@ko4n: dat is vanwege geluid.
joosstra zegt
Eindelijk. Racen doe je op een circuit. En het filmpje dat iets eerder is geplaatst vandaag over het snelheidsverschil tussen 100 km/u en 300 km/u is zeer verhelderend. Dat verschil is domweg niet in te schatten door Otto Normalverbraucher of Jan Modaal.
knapzuur zegt
Klopt daarom rijd iedereen door op de autobahn en is niemand zo zot op op de midden baan te rijden met 70..
Robert zegt
Kom eens een dagje posten bij de A12, zo tussen Duiven en Ede. Daar rijden die Duitsers vrijwel allemaal op de middenstrook, net snel genoeg om langzaam de vrachtauto’s voorbij te komen maar tevens traag genoeg om elke Hollander te irriteren (lees: de angst voor de peperdure Nederlandse verkeersboetes zit tegenwoordig diep).
De rechter rijstrook is genetisch bepaald een no-go voor iedereen met een Duits paspoort, volgens mij.
mattr zegt
Vreemd argument, angst voor Nederlandse verkeersboetes hebben Duitsers namelijk niet. De Duitse overheid deelt geen persoonsgegevens met NL bij kleine verkeersovertredingen dus een boete komt niet aan. Zo mogen Duitsers dus ook ‘gratis’ parkeren in onze hoofdstad, pas bij de derde overtreding volgt er een wielklem.
MrHyde zegt
@mattr, off topic: dat komt omdat parkeerboetes juridisch gezien een ‘gemeentelijke naheffing’ zijn, en geen ‘verkeersovertreding’.
Ot92 zegt
@rrrobert De angst voor Nederlandse verkeersboetes zit er bij hen idd goed in. Dat ze ook vaak links blijven plakken valt me ook op, terwijl ze in Duitsland wel gewoon fatsoenlijk rechts kunnen rijden. Ik niet snappen.
Robert zegt
@Ot92: en dan verwijten ze óns dat de NL-sticker staat voor “Nur Links” op de Duitse Autobahn. Komplettidioten.
Ot92 zegt
@rrrobert Nja… Soms geef ik ze wel gelijk. Voorbij de grens bij Zevenaar kan ons volk er ook wat van. Daar harder dan 160km/h rijden kan best gevaarlijk zijn. Zo heb ik het meegemaakt dat iemand uit het niets naar links kwam met circa 130km/h toen ik er schuin achter zat met een snelheid van 180km/h. Gelukkig zijn de Duitse banen iets breder waardoor ik kon uitwijken, anders kon ik dit vandaag niet navertellen.
doublechevron65 zegt
@RRRobert: idd de gele platen die maar trutten op de linker strook. En het is: “voll Idioten“.
karhengst zegt
Vollidioten is één woord ;)
Dat gele platen op de linkerstrook maar wat aantrutten kunnen ze zelf ook niet aan doen zolang er geen enkele partij is die zich hard maakt voor de automobilist. Ik ben al blij als er met 130 wordt ingehaald en niet met een Hollandse 102 km/h.
Op de teller…
grandmasterb zegt
Als ik b.v. Munster binnen rij valt mij altijd op dat die Duitsers altijd links blijven rijden met vrij lage snelheid, terwijl rechts vrijwel niemand rijdt. Raar volk.
mashell zegt
Als er drie rijstroken zijn dan wordt er in Duitsland ook “gewoon” vooral op de middelste baan gereden.
Ot92 zegt
@joosstra Sinds wanneer is hard rijden racen? Ik cruise liever met 160 á 170km/h, dat rijd gewoon fijner. Mocht het verkeer het toelaten, dan cruise ik ook wel eens met 200km/h of harder, vind het beestje ook nog eens fijner.
Voor Otto Normalverbraucher zal het inschatten makkelijker gaan dan voor Jan Modaal. Otto maakt namelijk wel fatsoenlijk gebruik van een spiegel, die zich achter de voorruit bevindt. Dat is zo’n spiegel die Jan Modaal vaak over het hoofd ziet, tenminste als ik naar mijn ervaringen op de A3 richting Oberhausen moet kijken. Jan modaal kijkt niet zo vaak in zijn spiegel en gooit ‘m zo ervoor met 120km/h. Nu is dat met een snelheidsverschil tot 50km/h niet een ramp, maar soms wilt Jan Modaal ook erg vroeg naar links komen voor een vrachtwagen 500 meter voor hem, terwijl er een auto aan komt rijden met ruim 200km/h.
Of te wel… Vaker gebruik maken van je binnenspiegel, dan kan je een snelheidsverschil véél beter inschatten. Je moet het probleem eerst bij jezelf zoeken en niet direct het aan een ander gaan verwijten. Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat ik iemand afsneed die veel harder dan ik reed. Ik maak dan ook goed gebruik van mijn binnenspiegel. Probeer het ook eens zou ik zeggen…
svdnick zegt
@Ot92: amen!
carwax zegt
@joosstra: wat doe jij op autoblog? Ga terug naar de boomknuffelaars 😉
marcomanta zegt
@carwax: haha
De Fiets zegt
Helemaal mee eens maar misschien mag er dan wel voor pleiten dat het circuit op Zandvoort toch gesloten gaat worden?
launchcontrol zegt
@De Fiets: en doe dan gelijk een helmpje, een vlaggetje en zijwieltjes (misschien zelfs een uitdagend tongetje uit de mond) voor De Fiets……
fredflinstone zegt
@De Fiets: Puur uit nieuwsgierigheid; wat voor auto rij jij in?
De Fiets zegt
Een BMW met 6 cylinders en 258 pk.
marcomanta zegt
@joosstra: reed jij onlangs 85 op een 100 km weg, met dat wc rolletje op de hoedenplank?
fredflinstone zegt
@joosstra: Even uit nieuwsgierigheid: wat voor auto rij jij in?
superhans zegt
Las net een reactie die inmiddels is verwijderd. Daarin werd gesteld dat de Duitse snelwegen de veiligste in Europa zijn. Heb het even gecheckt. Ja ja, slechts op wikipedia, maar toch. Bij het artikel over de Autobahn blijkt uit de cijfers toch dat Duitsland helemaal niet zo veilig is. Dat verbaast me niks, want de wegen zijn vaak helemaal niet van zo’n goede kwaliteit. Goed als de snelheid beperkt gaat worden. Racen doe je inderdaad op een circuit en in een auto die ervoor is gebouwd.
Ot92 zegt
@superhans De reactie staat er nog gewoon hoor…
Nu ben ik wel benieuwd naar de cijfers. Post ze hier eens. Het liefst met een vergelijking erbij, bijvoorbeeld aantal (dodelijke) ongelukken per miljoen inwoners of gereden kilometers enz. In Duitsland wonen ruim 4x zoveel mensen, dat er meer ongelukken kunnen gebeuren kan kloppen, echter in verhouding is het minder t.o.v. de rest van de landen in Europa, naar mijn weten tenminste.
marcomanta zegt
@superhans: racen is wat anders dat een keer hard rijden.
rutgerg zegt
Ach als we straks (min of meer verplicht) allemaal elektrisch rijden doe je dat toch niet meer of kan t niet meer. De meeste ev’s lopen al niet harder dan pak m beet 170/180 en anders laat je t wel uit je hoofd. Snoept veel te veel vd range.
Jantje_555 zegt
van de moment dat dat er door komt zal je wel zien hoe snel de snelheidsbegrenzer op GPS er in auto’s komt want dan kan je nergens ter wereld nog legaal op publieke grond sneller dan bv 150 kmu.
De Fiets zegt
Wat een geweldig besluit. Hadden ze veel eerder moeten doen.
marcomanta zegt
@De Fiets: wil je een glaasje limonade jongen?
flatsix010 zegt
Jammer, maar kan eerlijk gezegd geen legitieme reden bedenken waarom ze dit niet zouden moeten doen behalve pure ‘spaß’.
Ot92 zegt
@flatsix010 Het is een stukje vrijheid dat je word ontnomen, vergelijkbaar met niet meer overdag 120/130km/h mogen rijden.
karhengst zegt
Een limiet van 130 is verkapte staatssteun voor de vliegmaatschappijen. Een interessante keuze voor een partij die groen pretendeert te zijn.
De Fiets zegt
Dat geldt alleen maar als je ‘laag vliegt’.
mashell zegt
Het is pijnlijk om het als Nederlander te moeten zeggen maar iets wat de Duitsers wel aan de praat krijgen en wij niet zijn hogesnelheidstreinen. Van München naar Hamburg is het logische transportmiddel de trein.
karhengst zegt
Iets wat ik ook zeker zou overwegen als het zover moet komen dat een autorit van plezier naar plicht verandert vanwege een algehele limiet.
Dan liever een goed boek en geen gevaar vormen bij het in slaap dommelen.
bitd zegt
@mashell: moet je daar wel wonen, dat is het probleem van de trein: hij stopt niet voor de deur.
inoh zegt
@mashell: Valt tegen hoor. Die ‘hogesnelheidstrein’ doet er 6,5 uur over. Niet dat de auto het wint, maar dan. Maar de veelreiziger zal met het vliegtuig uren winnen.
frank2b zegt
Volvo gaat nóg betere zaken doen.
marcomanta zegt
@frank2b: rijden straks alleen maar 60 plussers in, met caravan uiteraard.
mark997gt3 zegt
Als je het heel objectief bekijkt is een snelweg zonder snelheidsbeperking natuurlijk idioot. Veel auto’s halen tegenwoordig de 300. Dat was vroeger ondenkbaar. De snelheidsverschillen worden veel te groot. Veiligheid is voor mij een belangrijk argument. CO2 uitstoot beperken kan op andere manieren efficiënter. Dat verschil zal wel meevallen omdat 70-80% van automobilisten niet harder dan 150 rijdt.
mark997gt3 zegt
@mark997gt3: maximaal 180 zou een mooi compromis zijn.
verplicht zegt
@mark997gt3: Maak er dan 250 van. Maken we van het herenakkoord een wet.
ericd zegt
140 km/u.
bassrt zegt
is een gevaarlijke kanshebben hoor die groene partij. Ik vind het persoonlijk gevaarlijk dat deze mensen het eigen volk helemaal kapot maken met al de strenge regels die ze verzinnen, maar ergens anders op de wereld wordt het zo verpest dat wij als europa maar een druppel zijn op de gloeiende plaat bij dit opwarming van de aarde probleem.
Ben benieuwd of die mensen eens dit in willen zien en stoppen met het volk op de kosten te jagen en eens boetes gaan opleggen bij landen zoals India of China waar ze nergens naar kijken en de vrachtwagens met afval zo de oceaan in rijden. Daar zit de oplossing en niet hier die paar auto’s die op de snelweg rijden.
Beter voorbeeld is die rechtzaak tegen Shell. 1 bedrijf in Nederland stoot 10 keer de hoeveelheid CO2 uit dan heel Nederland bij elkaar. Waarom moeten wij dan krom liggen als daar je antwoord al ligt vind ik.
De Fiets zegt
Je hebt de klok horen luiden maar je weet niet waar de klepel hangt. Erg kortzichtig en dom is je redenatie
mashell zegt
Haha. Boetes opleggen aan China of India, hoe stel je dat voor? Het zijn soevereine landen. Straks gaat India ons nog boetes opleggen omdat wij koeien opeten.
Maar het zijn juist de rechtse partijen die het volk en de leefomgeving kapot maken met hun conservatisme. Rutte tekent vrolijk een klimaatverdrag, lacht vriendelijk nep naar de foto en doet verder niks. Dan is het niet gek dat de rechter de regering terug fluit.
Wij moeten niet krom liggen, wij zijn heel erg rijk in vergelijking met China en India. Wij kunnen gemakkelijk de klimaat doelen halen als we de “kan niet, wil niet, heb geen zin” houding eens loslaten.
smijsie zegt
@mashell: De tijd dat Rutte rechts was ligt dan ook al zeer ver achter ons
maotje zegt
@bassrt: waarom naar shell kijken en niet gewoon ieder zn eigen verantwoording nemen? We zijn hier toch met zn allen op de wereld? Iedereen wilt een betere wereld. Of dat nu om klikaat of het milieu gaat. Dat willen we allemaal. Maar een bijdrage leveren dan wijzen we liever naar een ander.
karhengst zegt
Als iedereen z’n eigen verantwoording moet nemen, waarom mag dan uitgerekend Shell daarvan worden uitgesloten?
Als Shell z’n verantwoording niet neemt maakt het voor de wereld geen ene bolus uit of jij en ik vervolgens dubbel ons best doen.
maotje zegt
@karhengst: ik ben ook niet van mening dat shell moet worden buitengesloten.
doublechevron65 zegt
Heel goed! Heeft helemaal geen zin meer die ”freie Fahrt für freie Bürger”, want; wegwerken, veel files, wegen erbarmelijke staat, bruggen/viaducten die op instorten staan. En als harder rijdt dan 130km/h en je raakt betrokken bij een ongeval, ook al ben je niet schuldig, je krijgt toch de schuld. Bovendien overvolle wegen zorgen niet voor hard rijden, tenzij je uitsluitend ‘s nachts de weg op wil. En ja de milieudoelen moeten gehaald worden.
marcomanta zegt
@doublechevron65: milieudoelen? stop met alle vliegtuigen en vervuilende scheepvaart en zware industrie, zo, ik heb gezegd.
doublechevron65 zegt
@marcomanta: ja inderdaad ook deze vervuilers. Van Hamburg naar Düsseldorf kan zeer goed per trein i.p.v. het vliegtuig.
ko4n zegt
@doublechevron65: boven de 130 krijg je automatisch de schuld is complete. Boven de 130 word het ongeval onderzocht en bepaald een rechter of de bestuurder met hogere snelheid deels aansprakelijk gesteld kan worden. In praktijk gebeurd dit zeer zelden. De wet is simpel, advies snelheid is 130 maar er is geen limiet, dat betekend dat ook in het geval van een ongeluk geen straffen op hard rijden gezet kunnen worden. Hoog uit op onverantwoord rijgedrag.
doublechevron65 zegt
@ko4n: nou dat geloof ook jij. Hoe was dat ook weer met de test-rijder van Mercedes Benz? Deze reed een auto aan met een hoge snelheid en werd ter verantwoording geroepen i.v.m. roekeloos rijgedrag. En ja de rechter bepaald het, wat in de praktijk d’r op neer komt dat de schade maker de schuld krijgt en een groot deel van de kosten mag gaan betalen. Het kan ook gebeuren dat de verzekeringen moeilijk doen, processen van jaren. Heb d’r lang genoeg gewoond!
petroldrinker zegt
Waarom willen vele mannen erheen als tourist… juist de autobahn, zal ze vast de nodige inkomstenngaan kosten als het doorgevoerd word (laten we het hopen tenminste)
mashell zegt
Psst. Het bier en de Bratwurst blijft gewoon.
gregorius zegt
Je kan natuurlijk berekeningen laten zien over dat het beter voor het milieu is en veiliger.
De vraag is hoe het in het echt is.
In het echt rijden er helemaal niet zoveel mensen echt hard. Aller eerst is de Autobahn zo gebouwd dat op de stukken waar je mag, het ook goed kan. Als je daar 130 in gaat voeren, ga je een hoop mensen krijgen die je boos maakt; want met een moderne auto kan je daar heerlijk met 150-160 cruisen zonder dat het ene snars zal schelen. Ook vraag ik me af hoeveel doden per miljoen km je hebt terwijl je 150-200 rijdt met normaal zicht terwijl het droog is; het zal iig niet bij de gevaarlijkste categorien horen (2 baanswegen bovenaan natuurlijk).
En dan mileu. Hoevel % uitstoot ga je sparen: hoeveel% van de kms wordt nou echt met >150 of >180 gereden? En hoeveel stoot dat nou echt meer uit dan als je daar 130-140 gaat rijden? En hoeveel % ga je totaal besparen? En als je dat vergelijkt met alle bruinkool die ze daar verstoken en alle vrachtwagen etc etc. Volgens mij ga je op max 1-2% minder uitstoot komen.
Variomatic zegt
@gregorius: bleek na onderzoek in NL al rond de invoering van de 100km/h limiet: de uitstoot is het hoogst bij congestie: file en/of langzaamrijdend verkeer. Bij goed doorstromend verkeer was de uitstoot het laagst..
Ot92 zegt
@variomatic Of te wel, in Nederland maakt het geen bal uit. Momenteel rijd iedereen al 120 of harder.
gregorius zegt
Het was natuurlijk vooral een politiek besluit.
Is de lucht te vies; ja.
Moet je er wat aan doen? Ja.
Ga je dan industrie sluiten? Lastig.
Ga je vrachtwagens verbieden? Lastig.
Extra vergroenen? Duurt jaren.
Dus wat kan je aanpakken: auto-rijden.
Maar goed, toen kwam corona; laat de cijfers er lekker anders uitzien.
En natuurlijk heeft de politiek de plank misgeslagen omdat ze te slecht hebben ingezien dat er genoeg draagvlak is voor 100 rijden.
hassani zegt
Wir bauen fur Sie😉
marcomanta zegt
Nog meer verzieken, we zijn helemaal van het padje af, zowel in Nederland met onze 30/60/100 wegen, nu Duitsland ook al. Jaja, veiligheid hoor ik je denken, maar de lol gaat er wel af op die manier. Soms is het gewoon heerlijk om op de A31 in Duitsland het gas in te trappen, binnenkortnog maar weer eens doen zolang het nog kan.
dees zegt
In veel regios is de autobahn dusdanig slecht dat je er echt niet sneller dan 130 wilt rijden.
Al tientallen jaren word er door de overheid in Duitsland bezuinigt op het onderhoud, dit omdat accijns en BMP verhogingen om dit te betalen niet doorgevoerd werden (omdat ze bang waren zieltjes te verliezen bij de verkiezingen).
In diverse regios betalen de Bundeslander en steden het uit eigen zak omdat ze een goede infrastructuur nodig hebben voor de economie.
En uiteraard dezelfde reden als hier met de CO2.
mc96 zegt
De kop van het artikel had ook kunnen luiden. “Na de verkiezingen De Groenen niet in de regering”
RiKe zegt
Nog even los van alle argumenten die men hier los laat, zowel voor- als tegenstanders, een heel groot deel van de automarkt gaat gewoon een klap krijgen wanneer die limiet er is. Waarom zou je nog een auto met een lekker vermogen kopen als je toch maar 130 mag? Persoonlijk denk ik dat de Duitsers een HEEL stuk beter rijden dan de gemiddelde Nederlander, de Nederlander kijkt praktisch nooit meer in de spiegel of er iemand rijdt. Lekker vooruit kijken en blik op oneindig, knipperlicht betekent voorrang ook al rij je 30km/h langzamer dan de persoon die al bijna ter hoogte van je bumper is
marcomanta zegt
@rike: NL betekent “nur links”, aldus de Duitsers.
Rob951 zegt
Wat een schitterend gezicht die Porsches 928 op de autobahn!
ericc zegt
Enkel als de Grune in de regering zitten. Wat een klote volkje zijn het toch dat links gespuis. Altijd maar regeltjes om de mensen te pesten.
mashell zegt
Bla, bla. Linkse mensen met regeltjes.. Het zijn juist de rechtse regels waar je bang voor moet zijn. Daar komt tegenwoordig juist het ene na het andere verbod vandaan. Terwijl de epidemie op de terugweg is worden er nog steeds nieuwe regels bij verzonnen. En dat wordt dan meteen gevolgd door “keihard aanpakken”.
arias zegt
@ericc: Kan je alleen maar gelijk geven. Wat een pest ideologie dat linkse gehucht
ometom zegt
@ericc: lol “regeltjes om mensen te pesten” echt meest trieste opmerking over links ooit. Er zijn genoeg échte argumenten om niet links te stemmen, gebruik ze.
deSjonnies zegt
Wot, nu kan ik nooit meer naar die lachwekkende verhalen luisteren.
” in drie kwartier naar Garmisch gereden uit Oldenzaal en nog 2 keer gepist ook ”
‘ wat, ik rijd in een half uurtje van Hamburg naar Kiel, je mot wel gasgeven hè’
Maar ook niet meer bij de Porsha dealert in Miami
‘ True Sir but please do not forget that this car was made to do a 160 MPH on the autobahn , and that is an averige speed overthere ‘
Want de ongelimiteerde autobahn is eigenlijk één grote verkoop cq export truc !
Ot92 zegt
@desjonnies Wat men allemaal roept zal wel, maar het is en blijft een vorm van vrijheid.
kriszty zegt
Ik denk dat dit ook een klap is voor de Duitse auto industrie en andere sport merken ( Porsche, BMW, Mercedes, Ferrari ect… ) als je toch niet harder mag dan 130 heeft t ook weinig zin dit soort auto,s aan te schaffen.. Denken ze nu echt dat je de wereld gaat redden met dit soort onzin actie,s … wereld vergaat op de lange termijn toch en daar zal dit soort aanpassingen weinig aan veranderen.
maotje zegt
@kriszty: waarom rijden er elders opnde wereld dan ook dit soort auto’s die harder kunnen dan 130? Die nooit in duitsland komen. Die automerken merken daar helemaal niks van. Mensen blijven ze toch wel kopen.