De zegetocht van Milieudefensie gaat onverminderd voort, ook op de A10 West (Amsterdam) moet de maximumsnelheid omlaag van 100 km/u naar 80 km/u, zo bepaalde de rechter vanochtend.
Enkele belangenorganisaties probeerden de snelheidsverlaging voor het gerecht af te dwingen, en met succes, zo blijkt. Eerder moest de A13 er al aan geloven.
Dat betekent dat de cruise control van uw massamoordenaar op wielen naar beneden bijgesteld moet worden, anders heeft u de vroegtijdige dood van enkele Amsterdammers op het geweten. Iedereen die wel netjes de naald op 80-85 houdt kan zich troosten met de gedachte dat hij/zij de omwonenden 79 extra levensdagen schenkt.
In feite ben je als automobilist dus een beetje God, althans, God zit in de beheersing van je rechtervoet. Deus ex pede, zogezegd. En met deze filosofische bombshell sluiten we het bericht af. Tezamen met de suggestie dat de ambtenaren van minister Schultz wat zorgvuldiger te werk gaan, want als een rechter je regels zo makkelijk wegblaast…
Foto: Het Parool
Update: Stientje van de D66 is het er roerend mee eens!
woot zegt
Breaking news:
De milieudefensie heeft zojuist onderzocht dat het het beste is om achteruit (!) over de snelweg te rijden. Deze conclusie is getrokken nadat ze een schets hadden gemaakt op papier. Wat bleek bij de test: De uitlaatgassen bleven in de uitlaat door de tegenwind! Zo leven de Amsterdammers nog 21,47 dagen extra, en zijn de huizen langs de snelweg weer in trek bij potentiële kopers!
– einde bericht –
sir_smokalot zegt
@woot: In dat geval heeft Clown Bassie mooi een voortrekkersrol gespeeld in zijn Prelude, 10 jaar geleden.
potver7 zegt
@sir_smokalot: wat dacht je van de achteruitrijraces op Zandvoort, in de jaren ’80?
daandaan zegt
@woot: Ik voorspel een wederopstanding van de DAF
baasbas zegt
@woot: Is er ook bekend of ze een persbericht er achteraan gestuurd hebben met excuses voor het gebruik van papier?
kraakensmaak zegt
Was voorheen ook zo, ik ga er weer lekker in mijn tweede versnelling rijden op precies 80. Lekker veel herrie en uitstoot, zo willen ze het toch?
super zegt
@kraakensmaak:
stoer. maar je doet het toch niet vanwege het verbruik en slijtage aan je autotje
kraakensmaak zegt
@super: deed ik voorheen ook al toen het 80 was, het maakt mij niet heel veel uit in mijn leasewagen kan ik je vertellen.
super zegt
@kraakensmaak:
ok. lekker volwassen, zal je werkgever blij mee zijn.
ieg goed voor mijn bedrijfstak, dus ga vooral zo door.
sjeppie156 zegt
@super: Blaas je het toch allemaal beetje schoon ;P alesj e alleen maar nieuw rijden doet?
super zegt
@sjeppie156:
om schoon te blazen moet je veel vermogen gebruiken zodat de motor goed heet wordt, door in z’n 2 te rijden maak je alleen maar veel toeren (=inefficient), verder niets…
johannes79 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
snodaard zegt
Ik kan me voorstellen dat je heel blij bent met deze uitspraak wanneer je in zo’n flat aan de weg woont. Het was overigens opvallend hoeveel mensen overdag toch 80-85 bleven rijden ondanks dat 100 is toegestaan. Geeft misschien aan dat heel veel mensen dat daar prettig vinden. En dat de verkeersituatie er vaak om vraagt.
Ik rijd het liefste overal 160 maar dan moet het wel kunnen.
bartjuh zegt
Doe is normaal.. Over verwarring gesproken. Ga lekker elke week de snelheid veranderen, dat is vast veel beter voor het milieu ivm met de trajectcontrole daar. Wat een ongelooflijke onzin. Ze kunne die moeite beter steken in het opknappen van de Coentunnel, daar sta je elke ochtend nog steeds vast.
porschefan993 zegt
Heel jammer weer! De Nederlandse snelwegen zijn weer een stukje dichterbij het lijken op een woonerf!
bullgod76 zegt
@porschefan993: Ja nu is het alleen nog wachten op de eerste verkeersdrempels.
potver7 zegt
Goh, toen ik rijles had mocht je daar gewoon 120… wat heet, je moest 120 rijden want anders kon de CBS examinator nog eens denken dat je bang was voor snelheid!
tweetyv6 zegt
@potver7: Those were the days…. Mijn rijleraar zei ook vaker: doorrijden& aansluiten en met het verkeer meerijden, ook al rijd je dan te hard. Als ik sommige rijschoolleerlingen tegenwoordig zie rijden… veel te dicht op ’t stuur zittend, met 40 door de bebouwde kom tuffen.. om te janken
sir_smokalot zegt
Motorinstructeurs zijn door de bank genomen overigens nog steeds van dat stempel. Die doen niet zo moeilijk als je de gashendel eens een jens geeft.
baasbas zegt
@sir_smokalot: “niet in het rode hè”
Donder zegt
@sir_smokalot: Je wordt aangeleerd om als motorrijder op te vallen en hoe doe je dat? Inderdaad door harder te rijden dan het overige verkeer ;-)
str8six zegt
Ach er wordt in dit land alleen maar gedacht aan het belang van groengekkies en minderheden (lees mensen die last zouden hebben van 100 km/pu t.o.v. de mensen die er baat bij hebben.)
E34M5Touring zegt
De hele weg 80 in z’n 2. Gewoon omdat het kan.
Emile_Benz zegt
@E34M5Touring: Ik doe het liever in z’n drie. Vindt de motor wat fijner. ;)
Off topic: Zie dat je een iphone hebt. 4(s) of 5(s)? Ben toe aan een nieuwe telefoon… Ff wat gebruikerservaringen raadplegen. ;)
berlinetta zegt
@Emile_Benz: En dat wil je doen op een autosite? Zoek een iphoneforum op zou ik zeggen.
Simpson zegt
mooi stukje!
Dat word daar weer lekker bordjes vervangen en boetes uitdelen de komende tijd.
De omwonenden zullen overigens eerder ziek worden van alle wegwerkzaamheden. Vervolgens krijgen ze allemaal een boete omdat ze gewend zijn om er 100 te rijden en moeten dientengevolge wat goedkoper (en dus minder gezond) eten. Daar gaan je 79 dagen.
Komt er eigenlijk ook een rookverbod rond de A10?
dejviisz zegt
Milieu Hippies .. Lekker 80 in z’n 2 laten rammelen die blok en nog meer uitstoot creëren .
Gaat lekker dit gaat ons de samenleving dus weer miljoenen kosten bedankt lozers .
bullgod76 zegt
Leuk dat die mafkezen van milieudefensie dit hebben onderzocht.
Maar ze zijn alleen vergeten te onderzoeken dat deze lagere snelheid juist meer stress oplevert voor de bestuurders, welke hierdoor gemiddeld juist 100 dagen korter leven.
potver7 zegt
Op de A13 mag je volgens mij ook nog steeds 100 omdat de minister in hoger beroep is gegaan, ik neem aan dat dat voor de A10 ook zo zal zijn.
Overigens hoorde ik vanmorgen op het Radio1-journaal dat de uitspraak ook geldt voor de A12 in Den Haag?
JaxDryke zegt
Jaaaaja, 79 dagen extra leefgenot. Kunnen die mensen de toekomst voorspellen? Gelul.
Edge zegt
Voer dan ook een verkoopverbod voor alcohol en sigaretten in, want dan leven mensen ook langer. En voer ook een verbod op junkfood in, en op sporten, en scooters, en ga zo maar door. Complete bullshit! Het is toch ronduit belachelijk dat je met een gangetje van 80 moet karren over zo’n een weg met drie rijstroken in elke richting!
notsobig zegt
Oplossing:
Borden op 80 zetten, maar trajectcontrole lekker op 100 laten staan.
M.a.w. een nieuw gedoogbeleid; officieel (vanwege milieudefensie) mag je hier maar 80, maar als niet harde als 100 rijd doen we niets…
Doe daar maar iets tegen, jullie milieu-gekkies!
porschefan993 zegt
@bullgod76 je begrijpt precies wat ik bedoel!
antoonniels zegt
En dan te bedenken dat wij zelf middels subsidie Milieudefensie overeind houden. Het is overal toch kommer en kwel met de snelheden. N-wegen vol drempels en 60 km/h ivm veiligheid en milieu erger ik me meer aan dan deze kleine stukjes 80.
widodh zegt
Dus, ik mag gewoon 120km/h rijden op de ring? Ik rij immers 100% elektrisch en heb dus geen lokale uitstoot.
Is milieu defensie het daar ook mee eens?
oxymoron zegt
Los van de rest: Deus ex pes moet zijn Deus ex pede, of nog liever Deus e pede. Denk aan ex aequo. Ook ablativus.
sir_smokalot zegt
@oxymoron: Net als stante pede, had het kunnen weten, maar mijn Latijn is wat roestig. Dank.
Specht zegt
80 in zijn 2? Dat haal ik al bijna zijn 1 als ik hem de toerenbegrenzer injaag. :P