Dus pas op als je naar Spanje gaat op vakantie, de maximumsnelheid in de bebouwde kom is echt verlaagd naar 30.
Voor autoliefhebbers in Spanje is het sinds gisteren afzien geblazen. In het hele land hebben ze namelijk de maximumsnelheid in de bebouwde kom verlaagd. Mocht je er vorige week nog 50, tegenwoordig is die snelheid bijna gehalveerd. Je mag -zoals de levensgrote foto bovenaan dit bericht al suggereert- nog maar 30.
30 is veiliger voor fietsers en voetgangers
Dat is de officiële lezing althans. En op zich kan ik daar wel inkomen. Kijk, in Nederland worden we zo ongeveer eerst op een fiets gezet (of een loopfiets) voordat we leren lopen. Wij weten niet beter dan dat er tweewielers rond ons heen suizen en passen ons weggedrag daar meestal wel op aan
In Spanje ligt dat echt anders. Ik zelf verplaats me redelijk vaak per fiets als ik in het land ben. Is gewoon lekker en ik ben en blijf een Nederlander, dus ik fiets. Nee, niet op de racefiets, daar ben ik nog niet dik genoeg voor. Een gewone fiets, dus ik rijd rustig.
Maar ik heb al meer dan eens meegemaakt dat ik een noodstop moest maken voor een vrachtwagen, van de weg werd gedrukt door een Seat Ibiza en ook dat voetgangers zonder te kijken oversteken en je wéér vol in de ankers mag om een aanrijding te voorkomen. Dus wat dat betreft is het wel een prima maatregel.
Maar voor de automobilist in mij is het vreselijk.
Want als je dacht dat je er met die maximale 30 km per uur bent, heb je het mis. Die snelheidslimiet geldt alleen op de tweebaanswegen in Spanje. Op een eenbaansweg binnen de bebouwde kom mag je nog maar 20. I kid you not. 20 is echt heel langzaam in een moderne auto.
Nou, hou je dan maar vast, want het kan allemaal nóg erger. Op plekken waar voetgangers oversteken, is de limiet verlaagd naar 10 kilometer per uur. De stukken met die beperking zijn gemiddeld zo’n 100 meter lang en er wordt gehandhaafd.
Maar de boetes zullen toch niet zo hoog zijn?
Hahaha, wat denk je zelf! Tuurlijk zijn de boetes dat wel. Ze gaan van 100 euro tot 600 euro inclusief de nodige strafpunten op je rijbewijs als je de maximumsnelheid overschrijdt. En een tip voor als je deze zomer met vakantie gaat naar de Costa, die punten kun jij met je Nederlandse rijbewijs ook krijgen. Ze tellen ze gewoon op en als je een aantal keer word gepakt, ben je dat pasje gewoon kwijt en mag je niet meer in Spanje rijden.
Kortom, wees gewaarschuwd.
Want je hebt zo een prent te pakken en dat is vervelend als je na een jaar wachten eindelijk weer eens van een welverdiende vakantie wil genieten.
En bovendien, als je de steden verlaat zijn er genoeg fijne bergweggetjes te vinden met weliswaar een snelheidslimiet, maar vrijwel zonder handhaving. Doe er je voordeel mee!
Olé!!
vpowert zegt
Nogal rigoureus. In Italië zie je ook van die idioot lage snelheidslimieten op afritten – waar vervolgens niemand zich aan houdt.
Een limiet van 30 km/h is niet gek op wegen waar fietsers en auto’s dezelfde weg delen. Op plekken binnen de bebouwde kom waar fietspad gescheiden is van autoweg moet 50 km/h toch nog prima kunnen. Alles over één kam scheren lijkt me onverstandig.
Niet jebroer zegt
Ze zetten in de steden flink in op fietsverkeer, dus op zich hebben ze wellicht een punt. Zeker met ebikes. Lage maximumsnelheden zijn vooral ‘irritant’ op wegen die zijn ingericht voor hogere snelheden, dus wellicht doen ze daar nog iets mee. We hebben hier ook steeds meer 30km-zones en al veel langer woonerven waar je slechts stapvoets mag rijden. Het zal een kwestie van gewenning zijn.
vingers zegt
Krijgt wel lekker veel uitstoot in die zones waar autos bijna stationair voorbij kruipen
bischero zegt
@vpowert: autostrade zijn privaat, heeft dus met aansprakelijkheid te maken, daarom extreem laag. Handhaven doet de Polizia Stradale, mobiele controles zoals wij ze kennen zijn er ook (maar niet dmv radar) maar alleen dicht in de buurt van de borden dat er gecontroleerd kán worden. Let maar eens op net na de tunnels op de A1, als je ze ziet ben je te laat 🥴
Overigens besef dat de Tutor wel degelijk actief is, ook voor Olandesi.
De moeite voor 10km/u overtreding een bon sturen nemen ze niet, maar als je het te gek maakt, komen de puntjes ook je kant op. En ja, die registreren ze. 150 in de regen op de autostrade; 10 vd 20 punten weg. Geen parkeerschijf? Doei 5 punten.
En bij 20 punten in 2 jaar gehaald? Hoef je als Nederlander 5 jaar niet achter het stuur zitten in de peninsula.
Caio!
vingers zegt
Maar dan is dus de gemiddelde italian ondertussen zijn riijbewijs wel kwijt
bischero zegt
@vingers: ik ken er zat die het een tijdje zonder hebben moeten stellen, zeker in Lombardije en Veneto, daar barst het van de controles.
De tijden dat degene die 150 reed de langzaamste was op de A1 liggen al een paar jaar achter ons. Heb verschillende malen het verschrikkelijk fout zien gaan. Laat het me zo zeggen: de veelrijders hadden standaard een oud laken achterin liggen, niet voor eigen gebruik 😔
Op de Provinciale en Stradale is het zeker in de buitengebieden en heuvels nog heerlijk jagen 😃
pyrat zegt
Als autoliefhebber haal je je rijplezier niet binnen de bebouwde kom lijkt me. Tenzij je een petje/bontkraagje bent die graag asociaal stoplicht sprintjes doet om je vriendjes te imponeren.
30 km/u vind ik prima voor de bebouwde kom, tenzij het een soort ringweg is met apart fietspad dan is 50/70 afhankelijk van de situatie ook prima.
20 en 10 km/u is wel erg langzaam en alleen geschikt voor drukke stadscentra en boulevards lijkt me.
sportabgasanlage zegt
Op veel plekken binnen de bebouwde kom is 30km/u een prima snelheid. Zoals hierboven ook staat: op plaatsen waar het druk is en met veel gemengd verkeer (auto’s, fietsers, scooters) samen met voetgangers en spelende kinderen. Maar op andere plekken binnen de bebouwde kom (met name wanneer de rijbaan gescheiden is van het fietspad en wanneer er een flinke stoeprand is van het trottoir, dan slaat 30 echt nergens op.
De hele wijk waar ik woon (25 duizend inwoners, ja in 1 wijk ja) is max 30 gecombineerd met woonerven (max stapvoets). Echt werkelijk niemand houdt zich aan de snelheid… om het simpele feit dat de meeste wegen hier uitnodigen om harder te rijden (overzichtelijk, vlak asfalt, geen drempels, weinig scherpe bochten) en de fietspaden zijn volledig gescheiden van de rijbaan.
Terug on topic: in Zuid Europa zijn verkeersregels meer een soort globale richtlijnen. Alleen als de guardia civil achter je rijdt, moet je oppassen.
pyrat zegt
Zeker afhankelijk van de situatie zoals ik hierboven ook zei.
Ik ben van mening dat het overal 30 mag zijn waar kinderen kunnen oversteken en fietsers de rijbaan delen.
bischero zegt
@sportabgasanlage: sterkte in Italië, daar is de situatie inmiddels nogal veranderd
por100 zegt
10 km/u :( dan moet je in je eerste versnelling hortend en stotend door de stad begeven
kennone zegt
@por100: met de Ducati zal heel dat stuk dan lekker naar verbrande koppeling ruiken👌🏼
joejojo2012 zegt
Papier is geduldig. Zeker in latijnse landen. In Roemenie hetzelfde laken en pak. Bij 50 rijdt men 80, dus nu gaat men bij 30 km/h eindelijk echt 50 rijden.
Joris24 zegt
Waarom geen 40… Kun je tenminste in de 3 rijden zonder te horten en te stoten.
RiKe zegt
Wat nog veiliger is voor fietsers en voetgangers is als ze eens gaan opletten in het verkeer IPV altijd alles maar afschuiven op de automobilist terwijl ze zelf met grote regelmaat de straat oversteken zonder te kijken, met een telefoon in de hand en koptelefoon op. En dan heb je ook nog de *slik*… wielrenners
frederikvc zegt
En wat wordt zone 30 dan? Zone 10?
tweetyv6 zegt
Man, man, man….
Ik ben op de fiets nog sneller……..
LaCotse zegt
@tweetyv6: dat is nu net de bedoeling in de stad denk ik…
mustang750supersnake zegt
wat n idioterie..
vaakbenjetebang zegt
Vooral die 10 km/h is wel heel erg overdreven, maar 30km/h in de bebouwde kom op wegen met gemengd verkeer vind ik heel begrijpelijk. Het is een snelheid die ik zelf van nature ook al vaak aanhoud op zulke wegen als er fietsers en voetgangers zijn. Harder kun je dan in de praktijk toch vaak al niet.
potver7 zegt
Nog even en er moet iemand met een vlag voor de auto uitlopen om de overige weggebruikers te waarschuwen…
KEV9 zegt
In Nederland binnenkort ook https://www.medemblikactueel.nl/2021/02/25/maximum-snelheid-binnen-de-bebouwde-kom-terug-naar-30km-u/
MarcoM zegt
Wacht maar, 30 jaar geleden waren een aantal wegen bij mij in de regio 100 km wegen, die gingen toen naar 80 en daarvan zijn sommige inmiddels naar 60 gegaan met van die k*t drempels. Snelwegen zijn overdag al 100, en dan zijn er op de 2 baans wegen waar je 100 mag van die sukkels die dan 76 km rijden.
frank2b zegt
En terecht.
V8Vantage zegt
Die 30 in de bebouwde kom is toch Europees afgesproken? Mag er van mij overigens gewoon komen. Scheelt je een paar seconden en in de praktijk rijd je gemiddeld niet eens 25,zeker in Spanje niet waar wij regelmatig komen.
sjeemsbond zegt
Klopt niet helemaal. 30 is alleen voor enkele rijstrook wat je in dorpen vind. In grote steden zoals Barcelona of Madrid zijn de meeste straten 2,3 of 4-baans wegen waar je dus gewoon 50 mag en 80 gereden wordt. Met name motoren trekken hier nog wel eens flink het gas open. Weer een wassen neus maatregel van de linkse regering hier.
Met name het plaatje op de website van de DGT (Spaanse RDW) zegt genoeg. Erg overtuigend 😂https://revista.dgt.es/images/Grafico1-DETALLE.jpg
Shaw zegt
Snelweg valt mee gelukkig. 150km/h = 100€
170km/h = 300€ dat risico is te doen
ozzytrk zegt
Ik ga alleen de stad in voor een hapje. De rest spook ik op de snelweg uit.
herve11f zegt
De frustratie is dat een bestuurder van een E bike ermee wegkomt als hij zich niet aan de regels houd.
xjs678qr zegt
Pet al die beperkingen aan 30, zat ik met de fiets al in de gevaren zone. 20 is voor een snelle jogger al risico zone, dus dit is nu toch wel echt de laatste stap vooraleer we voetgangers gaan flitsen…
erichuyn zegt
Prima, ALS we ons er allemaal aan gaan houden.
Ben zelf ook fietser en loper vaak ook met dopjes in, maar kijk dan in (insertyourgodhere)snaam wat meer om je heen en let gewoon op!
Niet zeuren dat je omver wordt gereden als je totaal oblivious met je enorme Boses gewoon BAM oversteekt of op je fiets zwabbert omdat je niet kan appen en fietsen tegelijkertijd.
Verder moet het gelden voor IEDEREEN! Ja ik kijk naar jullie mannetjes in stretchkleren met advertenties erop die overal volle pin doorheen trappen! En maar met dat handje zwaaien ook al moet je gewoon voorrang verlenen. Kan me niks schelen dat het voetjes uit/inklikken zo lastig is.
Ik zou zelfs het thema van belasten van alle weggebruikers willen oprakelen, maarja dan krijg ik ook weer extra belasting aangezien belastingen niet omlaag gaan alleen erbij komen. Dus die laat ik nog ff zitten. :)