In 2025 moet één op de tien auto’s elektrisch zijn als het aan Maxime Verhagen ligt. Nou Maxime, dat zullen we nog wel eens zien.
Op dit moment rijden er 700 elektrische auto’s in Nederland. Op een totaal van 7.735.547 op 1 januari dit jaar zit heeft Maxime dus nog heel wat waar te maken. Bronnen fluisteren dat dit kabinet de verkoop van elektrische auto’s flink wil stimuleren en nog voor het eind van haar kabinetsperiode tussen de 15.000 en 20.000 elektrische auto’s op de weg wil hebben. Daarvoor zou het kabinet vandaag plannen gaan presenteren.
Wij hebben ook nog wel een paar plannen voor ze: zorg dat het meergranen mueslibollenuiterlijk -dat schijnbaar onvoorwaardelijk gepaard gaat met elektrisch rijden- verboden wordt en dat elektrische auto’s net zo fraai worden als “gewone” auto’s. Voeg daarnaast een verplichte minimale actieradius van 400 kilometer (bij volgaselektrisch) toe en zorg voor laadpalen bij elk tankstation én op de stoep van elke Wereldwinkel. Maar nee, uiteraard kiezen ze liever de makkelijke weg: vrijstelling van BPM, motorrijtuigenbelasting en fiscale bijtelling tot minstens 2018 want dat werkte ook zo goed bij de hybrides. Daarnaast wil Verhagen afspraken maken met ondernemers, regio’s en steden om de aanschaf van elektrische auto’s en de bijbehorende oplaadpunten makkelijker te maken, onder meer voor de lease en het OV.
Overigens, in 2009 riep het CDA nog dat ze in 2020 ongeveer 2 miljoen elektrische auto’s wilden zien op het wegdek des Vaderlandsch. Om begin dit jaar door het economisch bureau van de ING met twee voetjes op de grond gezet te worden: 140.000 elektrische auto’s in 2020, dat is realistisch. En wat doet het CDA met die info? Keihard negeren! 1 op de 10 zou namelijk op dit moment betekenen dat er ruim 700.000 elektrische auto’s zouden moeten rondrijden. En dat terwijl ons wagenpark nog elk jaar groeit, misschien moet het CDA eens even gaan nadenken voordat ze wat roepen, want het ontbreekt ze overduidelijk aan een plan en een visie. En dat is ook niet zo vreemd, aangezien men zich helemaal niet in het fenomeen elektrisch rijden heeft verdiept. Of u uw belastingcentjes even in de bodemloze put wil storten daar. Dankuwel.
bobb zegt
Kan wel lukken als er inderdaad weer belastingvoordeeltjes te halen zijn. Dan gaat heel NL aan het elektrisch.
C220AMG zegt
Woehoe, allemaal naar de peugeot dealer een iOn halen voor 35k.
sebasjuhh zegt
Boe!!! Slappe hap al die speculaties! Go Casper!!
mattraket zegt
@sebasjuhh: Sorry hoor, maar als je zoals Casper H weet dat een elektrische auto eruit kan zien als een Tesla Roadster, Tesla Model S of Fisker Karma en je schrijft een zin als ”zorg dat het meergranen mueslibollenuiterlijk – dat schijnbaar onvoorwaardelijk gepaard gaat met elektrisch rijden – verboden wordt en dat elektrische auto’s net zo fraai worden als “gewone” auto’s”, dan ben je eigenlijk alleen maar bezig met stemmingmakerij en zelfs misleiding.
Megakix zegt
@mattraket: jij hebt de laatste ontwikkelingen rondom het IPCC gevolgd ? Ofwel, dat ze klakkeloos ‘posters’ van Greenpeace incorporeren in hun rapporten ? Of dat bedrijven die met deze hype geld willen verdienen hun eigen artikelen via het IPCC ‘geldig’ maken door er een label ‘uit onderzoek is gebleken…’ aan te hangen ? Kerel, zet die fopneus op, koop een paar maten grotere gympies en treedt vaker op op deze site als BlogClown ! :lol:
mattraket zegt
@Megakix: Mijn reactie ging over hoe deze auto’s eruit zien. Geen idee waarom je nou begint over het IPCC-rapport…
Megakix zegt
@mattraket: klopt, althans, waar ik mijn reactie neerzet…maar als ik je zo een paar kwartiertjes volg, dan ben jij nog steeds heilig verbonden met alle milieuleugens die er verkocht worden / zijn. Vandaar.
Btw, wat voor auto ga je binnenkort zelf rijden ? (zie jouw reactie onder)
lambo4all zegt
nou dan is de economie in 2025 ook ongeveer 10% gekrompen omdat die 10% overal en altijd telaat komt. denk dat ik maar andelen in de ANWB ga kopen…
993turbo zegt
Denk dat dit heel moeilijk gaat worden. Het is namelijk niet alleen een kwestie van een auto kopen en klaar is kees. De infrastructuur moet enorm veranderen met palen en oplaadstations om snel op te laten tussendoor. Ook als er veel elektrische auto’s komen zullen er nieuwe centrales moeten komen aangezien er anders niet genoeg zal zijn. Denk dat het allemaal heel moeilijk gaat worden, alternatieven voor elektrisch rijden lijken meer kans te hebben als je het aan mij vraagt.
Joerek zegt
Ik vind deze regeling toch wel een oneerlijke regeling. Er zijn zoveel mensen die hier niet van kunnen profiteren. Mensen die thuis zo’n ding niet kunnen opladen, regelmatig of zelfs onregelmatig wel eens op een dag meer moeten afleggen dan 350 km vallen geheel buiten de boot. En dat zijn er nogal wat.
Welke baas gaat zijn werknemer nou een elektrische auto geven als je heel soms wel eens een wat langere afstand moet afleggen.
widodh zegt
@Joerek: Iedereen die een elektrische auto koopt krijgt van Stichting E-Laad een gratis laadpunt voor de deur, dus het argument van thuis niet kunnen laden gaat niet op.
Dennis zegt
@widodh: Dat lukt wanneer je een huis hebt met eigen oprit, maar het wordt een stuk lastiger wanneer je bijvoorbeeld in een flat woont.
widodh zegt
@dennis: Ook die vlieger gaat niet op. Er worden twee publieke parkeerplaatsen exclusief gereserveerd voor elektrische auto’s zodat deze daar kunnen laden.
Dennis zegt
@widodh: En hoe stel je je dat voor in de minder sociale wijken waar vandalisme veelal orde van de dag is? Daar lig je als eigenaar van een elektrische wagen niet met een gerust hart te slapen wanneer jouw auto op zo’n publieke oplaadplek staat te laden. Hoe ga je ervoor zorgen dat men met z’n poten van je auto afblijft en niet voor de “grap” de stekker eruit trekt (om maar wat te noemen). En wat doe je wanneer zo’n publieke oplaadplek bezet is? Niets is onmogelijk, maar er zijn nog zo ontzettend veel nadelen en kanttekeningen.
potver7 zegt
@dennis: er breken gouden tijden aan voor de koperdieven! ;)
Pallas zegt
@dennis: Slotje op stekker?
Joerek zegt
@widodh: 2 exclusieve parkeerplaatsen ook nog eens inclusief. Dat bedoel ik dus, de regeling wordt oneerlijk. Krijg je dan een parkeerplek exclusief voor jou? Dus met je kenteken erbij net als bij veel invalideplaatsen?
Daarnaast blijft het feit dat deze regeling, op dit moment door technische beperkingen, voor een zeer kleine groep interessant is wat de regeling dus oneerlijk maakt.
jzaero zegt
@widodh: Ik vertrouw dat niet. Ik heb geen weg voor mijn huis lopen en de auto aan een stopcontact houden ‘snachts op een publieke parkeerplaats is alleen maar uitlokken naar vandalisme. Zo’n kabel is een leuk, maar kan worden doorgeknipt, gebeten of wat dan ook. Aangezien ik weleens 150km afleg (door de spitsen ook nog eens) wil ik ook niet in een elektrische auto zitten, de resterende kilometers op de boordcomputer van zo’n elektrische auto is namelijk heel onbetrouwbaar. Sta je daar met je elektrische auto zonder brandstof of elektriciteit. Nee denk niet dat dit hem gaat worden.
reinier73 zegt
Ik zou helemaal gek worden als ik een half uur moet wachten tijdens het “elektrisch tanken”
reinier73 zegt
dan zal het in 2015 ook wel druk zijn bij de tankstations langs de snelwegen. Allemaal mensen die aan het wachten zijn tot de auto weer opgeladen is :? . ik zou het geduld er in ieder geval niet voor hebben
Dev zegt
Vind ik geen goeie zaak. Elektrische autos zijn als er het op aankomt schadelijker dan het equivalent zuinige diesel.
Transport, manuren, (zeldzame) materialen. Je draagt een accupak mee dat redelijk gevaarlijk is en bij brand of ongelukken erge natuurschade kan aanrichten. Recyclen is deels onmogelijk en gaat sowieso veel manuren in zitten. Als je nog gelooft in de CO2 hoax wordt die alleen verplaatst naar de elektriciteitscentrale. Daarbij wegen ze meer en zorgen ze voor meer schade aan wegdek (=wegenbelasting) en is er bij noodzaak geen litertje benzine in te gooien om het weer op gang te krijgen.
Kortom, het kabinet moet het niet willen.
72bug zegt
Kijk, meneer Verhagen is iemand met verstand van automotive. Hij weet dat gewoon dat er binnen 9 jaar een goedkope elektrische auto beschikbaar is, met een goede actieradius en een snelle manier om te tanken. Oh wacht..
Elektrische rijden is in mijn ogen een korte hype. Zodra er een vervangende schone brandstof is, en die komt er, dan is het dag dag elektrische auto’s..
wimbers zegt
Inderdaad; niet subsidiëren, maar faciliteren!
elektrisch rijden kan interessant zijn, maar alleen bij fabricage van een “groene” accu en het uitsluitend rijden op groene stroom.
Ik zou best een constructie willen hebben waarbij ik een elektrische auto koop, met recht op een ruimere auto met betere actieradius als ik daar behoefte aan heb (vakantie).
als er een merk komt met een leuke elektrische auto, waar 4 volwassenen in kunnen en een it naar parijs is mogelijk, dan heb ik daar geen problemen mee.
glashelder zegt
als ik dat stukje hierboven lees denk ik: die casper H heeft een heeel slechte nacht gehad of hij is door z’n moeder gepest. Wat een sjagerijnig humorloos toontje zeg.
mattraket zegt
@glashelder: Ach, het is nu eenmaal hip om zuur te schrijven als het over elektrische auto’s gaat. Maar ja, dat is begrijpelijk op dit blog, want als je verslaafd bent aan benzinedampen dan lonkt het onvermijdelijke afkicken natuurlijk niet.
Dev zegt
@mattraket: Ga jij eens afkicken van eten en drinken en overschakelen op soja, dan praten we verder. Auto’s zijn nou eenmaal het brood voor sommige mensen.
mattraket zegt
@Dev: Een auto is ook het brood voor mij (daarom rijd ik in een mooie en binnenkort in een nog mooiere), maar hij hoeft niet perse op de restanten van dinosauruskeutels te rijden.
screamer zegt
Ik wil best elektrisch rijden, maar met mijn huidige rijgedrag moet ik dan wel makkelijk 200KM ergens heen kunnen rijden EN daar opladen, anders kom ik niet meer terug.
Dus groot gelijk met al die oplaadpunten! dat moeten er echt veel meer worden. Daarnaast, Nederland en de wereld moeten dan ook gaan denken aan stroomvoorziening. Als zoveel mensen elektrisch rijden stijgt de vraag naar stroom, en waar halen we dat vandaan? niemand wil meer kerncentrales, maar wel meer stroom gebruiken?
dotternetta zegt
@screamer: uit een aggregaatje :-)
Megakix zegt
@screamer: …om maar wat te noemen…idd
bempi zegt
Over 3 jaar is hij alweer weg uit de politiek.
eduardo zegt
Waarom niet gewoon op waterstof? schoner kan niet en mercedes en bmw zijn er allang mee bezig.
Dev zegt
@eduardo: Omdat waterstoftanks met magnesium goud, nikkel en titanium beplating nou niet echt betaalbaar zijn voor massaproductie.
hema36 zegt
ik ga dus egt nooit elecktrische ofzo rijden heb het liefst een v12 onder de motorkap die lekker muziek maakt
bigcar zegt
@hema36: gelijk, maar ik heb wel een kleine toevoeging: namelijk het kers systeem, lekker milieu vriendelijk. dit heeft alles te maken met het her-benutten (recyclen) van (rem) energie. ( beter dan uit de energie uit de kolencentrales…)
nb koppel vanaf 0 toeren beschikbaar in elektromotoren!!
mattraket zegt
@hema36: … en wil je daar dan gelijk een villa met zwembad aan het strand van Malibu bij?
Megakix zegt
@CasperH: topartikel kerel ! ofwel, game, set and match…
Relief zegt
Die gast roept van alles nu. Hij vind dat we tegenwoordig terecht bang moeten zijn voor buitenlanders.
Die gast is zo zielig als maar wat. Laat hem maar lekker bukken voor The Fuhrer.
mbevo zegt
nou als die mij een SLS E-Cell geeft dan ga ik wel elektrisch rijden:)
Cantago zegt
Nouja, ik ben in ieder geval blij dat dit weer zo’n stomme uitspraak is waar niks van terecht komt! Er kwam vandaag nog zo’n elektrische bus langs me gereden, wat een verschrikkelijk ding zeg! Dat geluid is zo ongelooflijk irritant, bah! En waarom moeten alle elektrische voertuigen er zo ongelooflijk lelijk uit zien?
glashelder zegt
Stond net ook weer achter zo’n roet uitbrakende dieselbus. Heerlijk. Fijn dat het licht zo lang op rood stond.
Even later zat ik op en terras te genieten van mijn cappucino. Saaie boel totdat er weer zo’n mooi bus van Brink de kluis van de buren kwam vullen. Met ratelende motor (of is het moter?). Prachtige sound!!!
laurensje zegt
10% van de nieuwverkopen in 2025 gaat misschien wel lukken met dit geldweggeef(gooi)beleid, maar dat percentage van het totaal is natuurlijk kansloos.
mv10 zegt
Elektrische auto’s? Slechtte idee ooit… Eerst bewegingsenergie omzetten nr elektrische energie en vervolgens dit weer nr bewegingsenergie omzetten, ofwel verspilling…
igor zegt
Hoe moet een beginnend bestuurder aan zijn eerste auto komen? Een tweedehands auto van 10 jaar en ouder heeft volgens mij geen goede accu meer, hoe duur is een nieuwe accu?