Maxime, we weten dat het slecht gaat met je partijtje, maar ik denk niet dat de kop-in-het-zand techniek voor overduidelijk bestaande problemen je gaat helpen jongen.
De Tweede Kamer vroeg een tijdje geleden om een onderzoek door minister Verhagen van Economische Zaken. Dat onderzoek moest gaan over de benzineprijs en waarom die sneller leek te stijgen dan de hoogte van de olieprijs en de dollarkoers konden verklaren.
Volgens Jhim van Bemmel (PVV) en Sharon Dijksma (PvdA) was de benzineprijs met 60 procent gestegen sinds 2008 terwijl de olieprijs gedaald was met 33 procent en de dollarkoers gelijk was gebleven. En dus eiste men een onderzoek van de minister. Uit dat onderzoek van onderzoeksbureau EIM zou nu blijken dat de prijzen aan de pomp wel degelijk meebewegen met de olieprijs. Echt? Hoe kan het dan dat we elke keer hogere prijzen noteren, EIM?
De EIM zegt dat het allemaal komt door de verschillende markten die elk hun eigen concurrentieomstandigheden hebben. Ja natuurlijk. Concurrentie is namelijk iets waardoor prijzen enorm oplopen. Maxime, je onderzoeksbureau bestaat uit een stel prutsers. De prijzen voor brandstof in dit land rijzen de pan uit en de schatkist is er gewoon niet bij gebaat als de Koninklijke Shell minder gaat verdienen. Geef dat dan gewoon uit in een persbericht, in plaats van dit soort schijnonderzoeken te laten uitvoeren van onze belastingcenten. Zeg eens eerlijk Maxime: hoeveel mensen hadden een jaar gratis kunnen tanken van de factuur die aan EIM wordt overgemaakt straks?
mashell zegt
Wat een lekker zuur artikel.
mout zegt
@mashell: Ja, want eigenlijk mogen we wel dankbaar zijn dat nu officiëel is uitgezocht dat vieze praktijken (speculatie, kartel) toegestaan zijn om de prijs hoog te houden.
Ik betaal niet graag accijns, maar zie de meerprijs toch nog liever in de schatkist verdwijnen, dan in de zakken van de speculanten.
bempi zegt
Als de euro zakt, stijgt de benzine koers en als de euro stijgt dan stijgt de benzine koers ook.
Shell maakt miljarden winst op olie en neven activiteiten en als enigste aandeelhouder ( de overheid ) krijgen zij daarvan een percentage.
Tevens is het onderzoek niet onafhankelijk, omdat dit kabinet of volgend dan lelijk te kijk wordt gezet en dat mag natuurlijk nooit.
We betalen al jaren teveel aan accijnzen, maar niemand durft te klagen / te protesteren. Ik kan het maar niet al te vaak genoeg zeggen. Wij zijn sufkutjes.
GTR zegt
@bempi:
mee eens.
markjan zegt
@bempi: mee eens. je verhaal is zo incoherent dat je inderdaad je eigen benaming verdient.
bempi zegt
@markjan:
Weet je wat pas incoherent is. Voor elke situatie dat los staat van de oliesector de prijzen op te voeren en door te berekenen naar consumenten.
Larick zegt
@bempi: Ik denk dat markjan doelt op je verhaal. Shell is gewoon beursgenoteerd, dus de overheid kan met geen mogelijkheid enig aandeelhouder zijn.
supasweet zegt
@bempi: heb het ook al vaak gezegd, het wordt dringend tijd dat er wat opstand komt tegen al dat gestijg, en het verarmen van de mensen die het minder hebben en het verrijken van die dat al rijk zijn
markjan zegt
volgens het artikel is het onderzoek geëist door de Tweede Kamer. je kunt Verhagen dan niet verwijten dat het geld kost.
CasperH zegt
@markjan: als de conclusie van het onderzoeksbureau enigszins zou aansluiten bij de realiteit zou ik het met je eens zijn.
markjan zegt
@CasperH: ah, je wilt alleen betalen voor onderzoek als je uitkomst je bevalt. misschien moet Diederik Stapel het de volgende keer doen, dan krijg je precies wat je wilt horen.
bempi zegt
@markjan:
Wist je dat de benzine prijs gestegen is toen de tweede kamer een onderzoek eiste. :idea:
Pino143 zegt
CDA: Nog 11 zetels te gaan. Gaat hard zo.
jack_abarth zegt
@Pino143:
Nu nog maar 9 denk ;-)
Vreddy_B zegt
Shell is de grootste BV die Nederland rijk is. Ook de grootste belasting betaler dus. Shell heeft meer te vertellen in Nederland dan Mark R. en Verhagen bij elkaar. Het is ook naïef om te denken dat het goedkoper wordt. Bilderbergconferentie iemand? Dis is een enorm wc-eend onderzoek natuurlijk, met een verwachte uitkomst.
Megakix zegt
@Vreddy_B: yep…en vergeet niet dat onze ‘socialist’ Wim Kok daar voor een slordig miljoentje of 2 in de raad van commissarissen zit…
Griffin zegt
@Vreddy_B: Grote bedrijven betalen in Nederland verrekte weinig belasting. Daarom zitten ze in Nederland, ons kikkerlandje is een belastingparadijs voor internationale ondernemingen.
kaasboerin zegt
Concurrentieomstandigheden?! Probeer het dan op z’n minst met ‘kartel-praktijken’ ofzo.
euro95 zegt
@kaasboerin: Idd, of iets in de trant van ‘escort-bezoeken’
Citrofiel zegt
@kaasboerin: Nee, als ze dat hadden gezegd had er ingegrepen moeten worden, kartelvorming is tenslotte verboden. Nu dit ‘bekend is gemaakt’ kunnen ze lekker op hun luie kont blijven zitten.
kraakensmaak zegt
Prachtig artikel, daar gaan de laatste zeteltjes naar de PVV.
Vreddy_B zegt
@kraakensmaak:
En die gaan de benzine natuurlijk wel goedkoper maken…
Hubert zegt
@Vreddy_B:
Nee, maar ze gaan wel zorgen voor meer “witte” pompen…
Vreddy_B zegt
@Hubert:
Ik verwacht niet dat de PVV ooit deel uit gaat maken van de regering.. dus nee zal weinig veranderen.
Hubert zegt
@Vreddy_B:
Wacht maar af.
Ze zijn al bezig om een parlementaire enquete op te starten over die olifant in Emmen, dus de wonderen zijn de wereld nog niet uit….
AM86 zegt
Dan is er zeker ook niks mis met Maxime Verhagen. Als je al naar zijn voornaam kijkt, dan hadden de ouders blijkbaar een dochter verwacht toen ze de echo hadden gezien. Iets mis gegaan?
The360box zegt
@AM86: Ik dacht meer aan Maximaal!
Jochempie zegt
Voor iets dat binnenkort helemaal verdwenen is (we waren in de jaren ’70 al voor de helft door onze ontdekte en onontdekte voorraad olie heen) kost het goedje helemaal niets!
rijzerlo zegt
bioethanol iemand?
Mijn oplossing: Gehele bevolking 2% meer belasting laten betalen, openbaar vervoer “openbaar” (!!) maken, iedereen mag in en uitstappen wanneer en waar die wil zonder debiele pasjes.
resultaat: Leegloop op de Neerlandse wegen, minder files (eindelijk!). Minder brandstof direct aan de pomp verkocht en dus ook minder middel om mee te concurreren.
Als radicale andere oplossing kunnen we ook Shell beschuldigen van oorlogen in het Midden-Oosten, enorme milieuvervuiling world-wide en belemmering van wereldverbeterende technologieën (als waterstof, biobrandstoffen etc.). Zorgen dat we ze een kleine 200 poten uitdraaien en dat geld investeren in andere transport/brandstofmiddelen. Daarmee ook laten zien dat het vertrouwen in Shell lang en breed verdwenen is. Shell volledig van de kaart vegen wat mij betreft
Simpson zegt
gewoon allemaal twee weken niet tanken. dan breekt ze het zweet wel uit, desnoods 3 weken!
alleen nog ff kijken wanneer dat goed uitkomt…
cupsport zegt
We worden met de brandstofprijzen zo godsgruwelijk genaaid door de overheid en de oliemaatschappijen!
En we vinden het nog lekker ook want we doen er met z’n allen niets aan… Ik kan me nog herinneren dat de huidige prijzen 2-3 jaar terug voor grote ophef zorgden maar we zijn er nu blijkbaar aan gewend.
Waarschijnlijk heeft een ieder van ons allen aan het einde van de maand nog genoeg van zijn salaris over om zich hier druk over te maken en dan worden we gewoon nog iets verder uitgeknepen…
masterstig zegt
Lang leve de elektrische auto!
The360box zegt
@masterstig: Lol, alsof stroom en gas even duur blijven, die stijgen tegenwoordig net zo lekker hard mee!
masterstig zegt
@The360box: Das waar, alleen nu nog niet dus als je nu een Ampera bijv. koopt kun je een tijd (ik denk 3-5 jaar) redelijk goedkoop rijden. Moet je niet naar de kosten van een elektrische auto kijken wat die zijn nu nog veel te duur, tenzij een auto van het werk. En het is logisch dat de elektriciteitsprijzen gaan stijgen, als we over een tijd allemaal elektrisch rijden kunnen ze lekker aan ons verdienen :D. Ik had het trouwens in mijn vorige post nog niet over de toekomst.
Appii zegt
Laten we weer eens 3x toeteren?
graafWillem zegt
Geef eerst het kwartje van Kok maar eens terug. Daar hebben ze genoeg aan verdient.
dennisr zegt
@graafWillem: die is maar tijdelijk he, dat loopt nog.. :roll:
matthisl zegt
En alweer Glasharde Leugens alsof het niets is. En weer komen ze ermee weg.
swaffelaer zegt
Het werkt de inflatie lekker in de hand ook. Vanwege de hoge brandstofprijzen gaat mijn uurtarief omhoog. Ik bereken het allemaal door aan mijn klanten, die het doorberekenen aan die van hen en zo gaan we maar door.
Een voordeel, als de inflatie nou net zo hard gaat als in de jaren 30 van de vorige eeuw, dan is de staatsschuld ook geen probleem meer. Als een ei al 3 miljard kost, dan is die 200 miljard naar Griekenland ook een schijntje.
bozewolf zegt
@swaffelaer: Hoeveel vraag je voor een uurtje swaffelen?
bigman zegt
Niks mis met de benzineprijs??, wat een rand……. Er is van alles mee mis. De overheid verdient bakken met geld aan ons. Aangezien niet iedereen een salaris van mijnheer Verhagen heeft, is het te bizar voor woorden om zulke bedragen te rekenen. Ohhh misschien weer een oorlogje in Jemen, mooi dan doen we weer de prijs met 10 cent omhoog. Er wordt gewoon mee gespeculeerd en dat over de rug van de burger. Verhagen schaam je………..
En laten we nu maar mails naar elkaar sturen dat we morgen niet bij shell gaan tanken.
Maar goed wij zijn ook met ons allen ook een stel brave burgers.
euro95 zegt
Verhagen = opgeblazen ballenlikker
wimpie zegt
de benzine is hier helemaal duur als je het vergelijkt met Amerika.
swaffelaer zegt
@wimpie: joh… Benzine is ook duurder dan, kom, ik noem wat, tuinaarde.
Sjonny zegt
Ik zou de benzineprijs ook niet hoog vinden als ik zo veel geld verdiende, helaas zijn er in dit land ook mensen die minder verdienen als maxime
slak zegt
hij verdient een schop onder zijn kont en hij krijgt salaris
dennisr zegt
eens kijken, je vraagt: ”wat vind je van de benzine prijs?” aan 15 miljoen Nederlanders, die alles zelf betalen van hun zuuverdiende centjes, en die vinden het te duur..
je vraagt dat zelfde aan 1 minister, die het vast niet zelf betaald, en die vind er niks mis mee.. dan is de conclusie snel gemaakt natuurlijk.. die prijs klopt!
derx zegt
Nog een extra reden om straks naar Duitsland te rijden, en daar voor E 1.46/liter euro95 mn tank vol te gooien… :P
texter zegt
Komt die Mauro daar in Angola met een grote CDA sticker op zijn koffer, rijdt de bus niet want de diesel is te duur…
norge zegt
Benzine te duur? Koop diesel ! :mrgreen:
bertorelli zegt
@norge
Diesel past niet in mijn LPG tank.
De benzineprijzen in NL zijn bijna de hoogste van heel Europa.
In de VS betaal je €0,65, dus een volle euro per liter minder. o_0
Als je dan durft te beweren dat er niets mis is met de benzineprijs, dan is er iets goed mis met jezelf.
db87 zegt
Kijk als je gaat kijken naar hoe het gaat met het CDA dan valt alles natuurlijk mee…
Maxime Verhagen is gewoon de meest slinkse rat van de Tweede kamer. Het is niet voor niks dat Maxime jaar op jaar de ‘zwetsprijs’ wint.
In Amerika betaal je nog altijd de helft voor brandstof.
Dus aan ons onzinnige systeem van belasting op belasting op taks op belasting etc etc. valt nog heel veel te winnen.
Sorcerer zegt
Het is inderdaad vreemd dat men concludeert dat er niets aan de hand is en zegt dat het op de snelweg duurder is… Sinds wanneer is dat nieuws?
Dollarprijs en olieprijs bij elkaar zou juist een lagere eindprijs tot gevolg moeten hebben, in plaats van dat deze nu veel hoger is.
Hoe dan ook is dit geen Nederlands probleem maar een wereldwijd probleem. En zie maar eens te bewijzen dat er prijsafspraken zijn (als dat al zo is). Het zou zomaar ook kunnen komen door speculatie wegens onze onzekere tijden (zelfde reden als waarom goud veel duurder is geworden bijvoorbeeld; is misschien interessant om die koers eens te vergelijken).
johnny23 zegt
Tja, en het mooiste is dat er wel aan te doen is. Er zijn zowel voor diesel als benzine echt werkbare systemen om brandstof te besparen :)
johnny23 zegt
Overigens zijn de benzineprijzen in Nederland niet het duurst van Europa. In Denemarken zijn de prijzen hoger. Maar één detail wat de ‘verdedigende’ politici dan altijd vergeten is dat de inkomens in Denemarken ook hoger liggen.