Nederland heeft veel kennis over laadpalen en gaat dit delen met de staat Californië in Amerika. Koningin Máxima helpt hierbij.
Europa en Amerika hebben vergaande ambities wat betreft elektrische auto’s. In andere woorden: uiterlijk in 2035 moeten alle nieuwe auto’s op elektriciteit rijden. Daarom moet het laden van deze auto’s sneller, slimmer, makkelijker en veiliger worden. En laten wij nou als kikkerlandje daar veel ervaring mee hebben.
Kennis delen over laadpalen
Máxima is niet geheel toevallig op dit moment in Amerika. Onze Koning zou ook meegaan, maar heeft longklachten. Als een lid van ons Koningshuis op pad gaat, dan heeft dat altijd een doel. Een handelsmissie noemen ze dat. Nu ook weer, want Nederlandse en Californische experts gaan samen aan de slag voor betere regelgeving en betere inzet van nieuwe techniek. Hiervoor tekenen staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) en Garcia Gonzalez (minister van het California milieuagentschap) een overeenkomst in aanwezigheid van Koningin Máxima.
Goede laadpunten en elektrische auto’s. Ze horen bij elkaar zoals een trein op de rails hoort.
staatssecretaris Heijnen
De bewindspersoon zegt verder dat er op gebied van laden nog een wereld te winnen is. Californië en Nederland zijn goed in deze techniek, samen kunnen ze dit verder ontwikkelen. Dit levert betere laadpalen op, maar ook is het goed voor de economie.
Doel
Verschillende experts van beide landen gaan samen testen en vanuit hun ervaring gaan ze overheden adviseren. Denk hierbij aan nieuwe wet- en regelgeving op gebied van cybersecurity, gebruiksgemak en veiligheidseisen. Hiernaast willen Nederland en Californië dat laadpalen overal ter wereld dezelfde standaarden gebruiken. Dan kan je dus overal terecht met je auto en je betaalpas.
Ook moet het slim laden sneller uitgerold worden. Hiermee kunnen mensen met hun auto bijvoorbeeld stroom teruggeven aan het elektriciteitsnet als er een tekort is. Belangrijk hierbij is dat de palen vervolgens niet gehackt kunnen worden. Digitale veiligheid is ook een onderwerp waarmee de partijen aan de slag gaan.
Wolflow zegt
En de op gedane kennis is: de enige reden dat iemand in een elektrisch hok wil rijden is belastingvoordeel
remmenisangst zegt
Tot je zelf een tijdje in zo’n elektrisch hok hebt gereden en er dan achter komt dat het rijden zelf toch relaxter en prettiger vindt dan een auto op satansap. (Ik heb ze beide trouwens 😉)
pivavar zegt
Kunnen de EV’s straks ook mee als verhuisgoed voor de expats.
gregorius zegt
Maxima heeft kennis over laadpalen? Echt waar autoblog?
En daarna, Maxima gaat hierbij helpen?
Wat je bedoelt is dat 2 partij-werknemers met een aangewezen portefeuille samen open deuren in gaat trappen en dat Maxima er netjes naast zit ook mee gaat lachen.
Alle uitkomsten weten we al.
We weten al lang dat overheden geen palen gaan ontwikkelen.
We weten ook dat bedrijven willen verdienen, en niet per se het beste willen leveren en we weten ook dat, onder dwang, bedrijven meerdere stekkers aan hun palen gaan hangen.
Allemaal prima verder, maar kom op, daar gaat Maxima toch niet aan bijdragen?
“Ja, maar er gaan deuren open”. Laat me niet lachen. NL moet met Europa zorgen dat ze 1 soort stekker krijgen; net zoals bij onze telefoon.
Daarnaast kan een relatief klein team ook heel goed zonder Californie bedenken welke soort palen het beste zijn: de verkopers willen die dingen maar dolgraag verkopen.
Uiteindelijk is dit gewoon een snoepreisje voor wat NLers in Californie. Beetje lekker weer, goede steak, paar glazen lekkere wijn en beetje babbelen.
mashell zegt
Maar de EU heeft al lang één stekker vastgesteld:CCS. Er rijden nog wat oudere Amerikanen en Japanners rond die Chademo gebruiken maar dat aantal neemt af en de plekken waar die kunnen laden zijn er niet zoveel.
En waarom misgun je de lobbyisten een snoepreisje? Een betaalde vakantie willen we toch allemaal wel?
remmenisangst zegt
De keuze (onder druk van de lobbyisten van VW) voor de CCS stekker is uiteindelijk een hele domme fout geweest. Bidirectioneel laden met een CCS aansluiting blijkt een meer dan behoorlijke uitdaging te zijn. Met de Chademo stekker is dit wel makkelijk mogelijk. Maar de hoop dat daar nog naar over gegaan wordt is helaas zo goed als uitgesloten.
koeberg zegt
> Nederland heeft veel kennis over laadpalen
Klopt
> Koningin Máxima helpt hierbij.
Wat weet koningin Máxima van laadpalen?
Kunnen beter de CEO van FastNed sturen lijkt me.
Overigens zit in America ook een bedrijf dat niet onverdienstelijk is gebleken in het neerzetten van een laadinfrastructuur. Ze maken daarnaast auto’s.
faalhaas zegt
Lookkk, den you poet it like this on the laedpael…. hrieeehrrieeehrieee *luckytv lachje*
launchcontrol zegt
Volgens mij heeft Tesla de laadpalen toch best goed onder controle en is dat niet een bedrijf uit Amerika?