Tijdens het tweede weekend van september vond er op en rond het circuit van Montmeló (Barcelona) de negende Maxi Tuning Show plaats. Naast de te verwachten tupperware-, chroom- en neon-uitstalling werden er ook driftdemo’s en drag-races gehouden, waar flink wat leuke auto’s op af kwamen!
Middelpunt van de belangstelling was een Spaans internet-fenomeen met de naam ‘Matías el Humilde‘ (Matias de nederige), die nogal onaangepast is in zijn taalgebruik, maar wel de bruutste auto’s heeft/rijdt. Hij had er een Dodge Viper en een Toyota Supra met, naar verluidt, meer dan 1000 pk. Verder waren er onder andere een Dodge Charger en, van een wat andere orde, een Fiat Uno turbo met 200 pk (en een gewicht van 800 kg) aanwezig.
Collega-blogger Sandman van Motorpasión was aanwezig en maakte de volgende beelden:
Dragraces:
De finale:
En natuurlijk wat extra aandacht voor Matias…
Als je geïnteresseerd bent in meer scheldpartijen dan staat hier een leuke collectie.
Voor meer foto’s en verslagen verwijzen we jullie graag door naar Motorpasión (of ga even via de vertaaltoko als je Spaans niet zo goed is).
a6avant zegt
Vind die dragraces er maar sloom uitzien
Adriaan zegt
leuke man… die matias
Thomas zegt
Owwwww, dat geluid van zo’n viper…. bbrrrrrr, beter bestaat gewoon echt niet! Heerlijk!
Snelle supra trouwens, maar ja, weinig beleving bij zo’n ding…
vinox zegt
Slecht gefilmd, alles lijkt veel te traag. Behalve die supra dan… Man wat een beest…
vinox zegt
En plus is filmpje 2 hetzelfde als filmpje 3, ik wil de finale zien!! ;-)
–edit: oops, foutje, is inmiddels gefixt!–
Tristan zegt
het lijkt wel alsof hij in zijn 2 van start gaat met die supra, zo lang duurt het voordat de turbo zich er mee gaat bemoeien. maar als die turbo aan het draaien is, teeering!
Rick dos zegt
Kijk Spaanse Sjonnie of zoals ze in Spanje worden genoemd Juanes Espana con matje…..en vertrouw me er is een verschil in con matje en sin matje….
Maar het is wel duidelijk dat het BPM en BTW gebeuren hier in Nederland onze Sjonnies terughouden in hun aanschaf van auto´s…..
bozewolf zegt
All hail the mighty 2JZ! Leek wel alsof ie z’n launch verneukte, kostte enorm veel tijd om op gang te komen. Zelfs een 1000pk turbomonster heeft niet zoveel lag :p
RXXX zegt
@ Thomas
Hoezo weinig beleving?
Citrofiel zegt
Ik vraag me wel af waar die Matias het vandaan haalt (het geld voor zijn auto’s bedoel ik dan)… Gewoon nieuwsgierig, no offence.
Jesper zegt
Halfords 4 Live
Thomas zegt
@ RXXX
Dat ding is zo steriel als de pest. Veel plastic, weinig cc³ maar veel vermogen. Natuurlijk het gaat snel, maar het geluid is net als die van een processor in een computer, alleen dan iets harder en verder is het een verschrikkelijk lelijke auto. Maar ja, hij gaat wel hard. ;-)
w0o0dy zegt
Die Supra heeft zoveel tijd nodig om op gang te komen omdat de turbo niet op stoom is. Dat is waarschijnlijk nodig omdat de auto het vermogen niet kwijt kan als de turbo wel op toeren is. Dus moet je met een laag toerental starten. Wellicht is er zelfs een lange eerste versnelling gemonteerd omdat de auto anders zo snel in de toeren klimt als de turbo wèl voluit gaat dat hij gelijk in de toerenbegrenzer hangt (of zichzelf opblaast). Auto’s met ruim boven de 1000pk uit een 3 liter hebben een gigantisch turbo-gat en daarom heb je er niets aan behalve voor drag racen. Dat is ook gelijk de reden dat er maar weinig auto;s zijn met zoveel vermogen en zo’n “kleine motor”. Het piek-vermogen is het probleem niet, het koppel bij een breed toerengebied is het probleem.
bozewolf zegt
@ w0o0dy:
Heb je wel gelijk in, maar juist wat je zegt, zo’n 1000pk monster is alleen echt nuttig voor dragracen vanwege alle pragmatische haken en ogen die er zitten aan een 1000pk motorblok, zou hij JUIST keihard van de lijn moeten wegrossen ipv de eerste 40 meter toegeven op een 430. Ook een lange 1 gaat je niet helpen met zoveel turbogeweld. Dit soort Supras spint op snelwegsnelheden in de 4e nog z’n banden door het wegdek heen. En turbolag valt volgens mij best mee. Tis er wel maar niet alsof het echt seconden duurt ofzo.
EDIT: hm, filmpje nog een paar keer gezien. Volgens mij doet ie t gewoon express. Hij trekt langzaam weg en ergens halverwege de 2 of 3 ramt ie het pedaal door zn vloermatten en spuit ie er van door.
Wat op zich ook zou kunnen, wat niet ongebruikelijk is, is dat er een automaat inzit. De standaard Supra automaat is ridicuul sterk en kan dit soort power aan. Het is dan ook geen ongewone modificatie bij extreem pk Supras. Mssn dat zn slome launch daar iets mee te maken heeft, maar verder weet ik er ook niet genoeg van om daar over te theoriseren.
w0o0dy zegt
Voor zover ik het kan zien denk ik dat het wel het turbo-gat is, maar ook een heel laag toerental bij het starten. Ik denk dat de auto absurd veel vermogen heeft, maar wel op normale straatbanden staat. Eenmaal op stoom levert de motor teveel vermogen en komt de auto niet weg. Dus eerst de auto op snelheid brengen en dan pas voluit.
bozewolf zegt
Yeah maar dat doet de rijder dus met opzet. Afhankelijk van de set-up (zal wel single turbo zijn) heeft die Supra natuurlijk een flinke hoeveelheid turbo lag voor moderne standaard, maar een turbogat van letterlijk seconden is zo’n beetje onmogelijk. Onthoud dat turbo lag/gat heel wat anders is dan het effectieve bereik van de turbine in de rev range. Het gaspedaal vol vloeren bij 2000 en verbaasd zijn dat er niet veel gebeurt heeft niets te maken met turbo lag, maar meer met t feit dat de motor gewoon niet genoeg lucht stroomt om de turbo effectief te laten werken. Spool rate, zeg maar. Echte turbolag, zoals een Saab 900 Turbo of een ouwe 911 Turbo, bestaat eigenlijk niet meer tegenwoordig. Niet in de mate waarin het bekend werd. Daarvoor worden de turbines tegenwoordig simpelweg te goed gefabriceerd.
w0o0dy zegt
@bozewolf: ik weet dat er auto’s zijn die pas bij ruim 4000 toeren voldoende uitlaatgassen hebben om de turbo op snelheid te krijgen…. die auto’s hebben onder de 4000 toeren misschien maar 200pk of zo…. dit zou bij deze supra wel het geval kunnen zijn.
Bij deze video zie je het goed…. de auto klimt rustig in de toeren en dan komt de turbo op stoom en is de vermogensontwikkeling zo geweldadig dat de auto bijna van de rollerbank “springt”.
http://www.youtube.com/watch?v=g5qAC40rSUg
w0o0dy zegt
deze heeft een turbo met een doorsnede van zo’n 20+cm en die komt pas op stoom bij hele hoge toerentallen…….
http://www.otovizyon.com/izle/23556-1200hp-supra-dyno.html
bozewolf zegt
Op de dyno ram je nooit zomaar het pedaal naar beneden. Dyno run = rustig toeren bouwen, dus dat ie langzaam klimt naar z’n piek is de bedoeling, het zegt weinig of de boel spoolt op die motor-snelheden.
Daarbij komt dat de Supra’s 2JZ van zichzelf al een soepele, grunty motor is, prima geschikt voor mid-range torque. Als de wagen 1000+ maakt bij, laten we zeggen, 7500 rpm, duwt ‘ie aardig wat power naar de wieltjes rond 4000, hoor. Je begint het soort curves waar jij het over hebt pas te zien bij drag race machines van 2000 pk en dat soort grappen, of bij kleine motoren die wel een grove turbine erop geschroefd krijgen.
Als voorbeeld heb ik even een flowchart van een turbotuned IS300 opgeduikeld.
http://www.swiftracing.com/pics/turbo/is300/stage4/bobstage4.gif
Je ziet dat ie mid range genoeg oomph ontwikkelt.
Zelfs alle nadelen van een piek-turbine in acht genomen, kan ik niet geloven dat die Supra in t filmpje uit Spanje een 100% launch maakt. Of die kerel verkloot iets of hij houdt express in om te laten zien wat ie met een Ferrari/Porsche kan doen. Of hij houdt express in omdat ie bang is voor z’n koppeling, dat kan ook. :p
Laat ik afsluiten met het statement dat als jij gelijk hebt en die wagen maakt gewoon echt geen power low to mid-range, dat die kerel z’n Supra gewoon slecht getuned heeft….kan natuurlijk.