In een vraaggesprek over de te gebruiken motoren in de Formule 1, slaat Verstappen een interessant bruggetje naar het verdere verloop naar zijn carrière.
Onlangs vonden gesprekken plaats over de toekomst van het motorenbeleid binnen de Formule 1. De huidige geblazen V6 die wordt aangevuld door hybride techniek werkt als een trein, maar klinkt nog minder spannend dan de staafmixer van je buurvrouw. Da’s geen ramp, maar als je vette bedragen neertelt voor een kaartje wil je als toeschouwer waar voor je geld!
Max Verstappen zou het liefst zien dat de Formule 1 terugkeert naar de atmosferische 3.0 V10, die voor het laatst in 2005 werd gebruikt. Die dingen waren niet alleen bizar krachtig (BMW haalde naar verluidt tegen de 1.000 pk uit hun motoren), maar als ze klonken hemels en duivels tegelijk. Een simpel zoekrondje op het web leert dat die ouwe atmosferische blokken met gemak over de 140 dB heen gingen. Da’s ongeveer hetzelfde geluidsniveau als wanneer je vlakbij een opstartende straaljager staat.
In hetzelfde interview geeft Max aan dat hij nog 15 jaartjes doorgaat in de F1. Wat voor de periode daarna op motorengebied wordt besloten zal hem verder worst wezen, al mag de elektrificatie van de sport wat Verstappen betreft nog even duren. Wat hij na z’n werkzame leven in de F1 gaat doen? Max heeft er wel ideeën over, maar houdt de lippen stijf op elkaar.
Groot gelijk ook, eerst nog maar eens wat overwinningen en kampioenschappen aaneenrijgen. Daarna misschien een Le Mans-avontuur met pa Jos..?
gitaarknul zegt
Stel je voor, atmosferische V10, maar dan mét hybride techniek. ERS is dan wel lastig want dat werkt ook met de turbo samen, maargoed
goodolddays zegt
@gitaarknul: makkelijk 1000pk+ inderdaad
bmwm3gtr zegt
Hij is nog maar 19 dus kan makkelijk.
mikeyman zegt
Ik vind het nog vrij kort. Vroeg pensioen voor een topper!
Hoop wel dat ie tegen die tijd wat wereldkampioenschappen heeft vergaard. M.b.t. de motorenformule; ik denk dat we er wel zeker van kunnen zijn dat er geen V10 gaat komen. Zie het wel gebeuren dat de motorinhoud wat omhoog gaat. 0,5 liter per cilinder zou optimaal zijn. Ik stel een 2,5 liter V5 voor. Lekker geluid, wat extra power, en makkelijk om te katten tot 2.0 4cil of 1.5 3cil.
carmasterr zegt
@mikeyman:
Een V5?
Waarom dat in hemelsnaam? Zelfs in een Golf is dat niet vooruit te branden, hopeloos onbetrouwbaar en belachelijk dorstig…
mikeyman zegt
@carmasterr: dat heeft geen fluit met het motorconcept te maken.
carmasterr zegt
@mikeyman:
Aangezien we geen andere voorbeelden hebben van een V5 motor eigenlijk wel. We kennen namelijk geen VR5 die wel goed werkt, dus dan is het motorconcept vooralsnog wel degelijk gefaald.
Daarbij komt dat je voor een dergelijke motor een apart subframe nodig hebt, net als bij de oude viercilinder turbo’s het geval was. Dat is in vergelijking met een V-motor die als integraal deel van het chassis fungeert ingewikkelder, zwaarder en minder stijf. Daarbij is een lijn (of VR) motor ook nog eens behoorlijk topzwaar. Daarom rijden ze nu met een V6 in plaats van de origineel voorgestelde viercilinder.
peug206 zegt
En ik wil 200 worden. Het is afgelopen wanneer je niet meer kunt meekomen, doelen stellen is leuk, maar je moet blijven kijken of het realistisch is
2505 zegt
@peug206: juist, en die verstappen fans be like: Max hep het gesegt dus het het kan
pomoek zegt
@peug206: maar waarom zou Verstappen als 34 jarige niet meer mee kunnen komen? Dan is hij nog lang niet bejaard.
Edge zegt
@peug206: F1 coureurs houden het tegenwoordig vol tot laat in de 30. Raikkonen is 37, Button stopte op 37 jarige leeftijd, Massa en Alonso zijn allebei 35. En inmiddels gestopte coureurs als Webber, Barrichello, Trulli en Fisichella hebben het ook tot laat in de 30 volgehouden. Als er geen gekke dingen gebeuren (blessures en dergelijke) moet Max dan nog wel 15 jaar mee kunnen.
goodolddays zegt
Ik ben bang dat vanaf volgend jaar mij deze hele sport geen reet meer interesseert. Als de HALO en elktromotoren er echt komen is het voor mij gedaan, max verstappen of niet (F1 is het eigenlijk niet waard zulke talenten hebben). Enfin, denk dat ik alleen nog naar historische race evenementen ga….
w0o0dy zegt
Atmosferische motor goed idee, maar energie terugwinnen is ook mooie techniek. 140db lijkt me teveel dus limiet op 120db is misschien ook wel goed. Spijkerhard hoef niet, als het geluid maar mooier/heftiger/gevarieerder is.
Hybride techniek ook prima vooral omdat het gewicht nog vaak een issue is en daar kan F1 dus aan de verbeteringen bijdragen.
Dagg zegt
“klinkt nog minder spannend dan de staafmixer van je buurvrouw”
Die klinkt zeker spannend met haar staafmixer..
str8six zegt
Ik wil ook nog minimaal 15 jaar door met F1 kijken. Zit momenteel op 21 jaar dus uit het verleden behaalde resultaten bieden hoogstwaarschijnlijk wel garantie voor de toekomst. Ik heb er zin in en ga graag nog door ondanks alle inspanning en de dingen die ervoor moet laten. Goed materiaal is wel belangrijk. Dus in m’n nieuwe huis ga ik een nieuwe TV kopen met een goed geluidsysteem en een lekkere luie zitstoel. Ook een goede koelkast die het bier op een even temperatuur houdt is zeer belangrijk.
Edge zegt
Dat klinkt als een prima plan, en zeker al een heel stuk beter dan het idee van die mafklappers van de FIA. Die willen dat de auto’s minder betrouwbaar worden.
yipikaye zegt
De staafmixer van mijn buurvrouw klinkt best wel luid.
Zit ergens tussen een V8 en V10
viezefreddyw zegt
@yipikaye: Ik heb echt nog nooit gehoord van een V9…
yipikaye zegt
@viezefreddyw: ik ga snel eens bij de buurvrouw kijken waarvan dat jengelende geluid vandaan komt :-)
viezefreddyw zegt
@yipikaye: Als ze je niet binnenlaat moet je het mij eens vragen. ;-)
cossiekiller zegt
Met zo’n loon zou ik nog 30 jaar door willen gaan in de F1
bugboy zegt
Vorig jaar bij de F1 geweest. Ik vond het wel lekker zonder doppen in. Je kunt nog een beetje kletsen en het gaat om de actie.
tarquesh zegt
Voor mij staat nog altijd een geblazen vouw8 auf das program.
Dat komt door die malle Ferrari F40.
mrrallycross zegt
Lekker artikel weer