Alle ogen op het Circuit de Barcelona-Catalunya zijn dit weekend gericht op Max in zijn nieuwe RB12. Hoe deed hij het in de eerste vrije training?
Normaal besteden we niet zoveel aandacht aan de F1-sessies op vrijdag. De coureurs hebben twee keer 1,5 uur de tijd om de baan weer eens in het echt te verkennen in plaats van in de simulator. Samen met hun engineers proberen ze de ideale afstelling voor de kwalificatie en de race te vinden. Aan het eind van de dag geven ze op elke vraag van journalisten over hoe het ging het antwoord ‘it’s only friday’. Maar vandaag is er wat meer ‘buzz’ in de pitstraat. Na de Kansas-City-Shuffle van STR en RBR was de vraag voor wie het een gouden wissel blijkt te zijn en voor wie van ruilen huilen komt.
Na een relatief rustige sessie lijkt het voorzichtige en voorlopige antwoord te zijn dat Max het, ondanks de lock-up die hierboven te zien is, prima doet. Hij eindigt de sessie weliswaar achter Ricciardo, maar het verschil is minder dan twee tienden van een seconde. De RBR’s zitten er trouwens lekker bij op P5 en P6, hoewel het verschil met de mannen vóór hen veel groter is dan met het groepje achter ze.
Kvyat gaat ondertussen niet zo top. Hij geeft een halve seconde toe op Carlos Sainz. Dat is wel meteen weer een grote opsteker voor de Spanjaard. Esteban Ocon, in de Formule 3 nog de grote concurrent van Max, had pech. Hij mocht de vrije training rijden voor Renault, maar door technische problemen kon hij geen getimede ronde afleggen. Merde! De volledige uitslag vind je hieronder:
01 Sebastian Vettel Ferrari 1:23.951 19
02 Kimi Raikkonen Ferrari 1:24:089 18
03 Nico Rosberg Mercedes 1:24:454 32
04 Lewis Hamilton Mercedes 1:24:611 31
05 Daniel Ricciardo Red Bull 1:25:416 24
06 Max Verstappen Red Bull 1:25:585 22
07 Valtteri Bottas Williams 1:25:672 34
08 Carlos Sainz Toro Rosso 1:26:078 21
09 Felipe Massa Williams 1:26:186 14
10 Fernando Alonso McLaren 1:26:243 18
11 Kevin Magnussen Renault 1:26:576 24
12 Daniil Kvyat Toro Rosso 1:26:583 26
13 Nico Hulkenberg Force India 1:26:938 23
14 Felipe Nasr Sauber 1:27:253 21
15 Romain Grosjean Haas 1:27:258 20
16 Esteban Gutierrez Haas 1:27:283 18
17 Marcus Ericsson Sauber 1:27:392 22
18 Sergio Perez Force India 1:27:497 22
19 Jenson Button McLaren 1:27:610 19
20 Pascal Wehrlein Manor 1:28:084 21
21 Rio Haryanto Manor 1:29:052 8
22 Esteban Octon Renault — 25
UPDATE: Tijdens de tweede vrije training eindigde Max op een nette achtste positie. De marge ten opzichte van teamgenoot Ricciardo was wederom klein, al viel wel op dat Carlos Sainz met z’n Toro Rosso in FP2 behoorlijk rap was. Hij zette z’n auto op P5. Aan de andere kant: het is nog maar een vrije training, dus de tijden zeggen eigenlijk helemaal niks.
Image-credit: Formula1 via Twitter
pjotr zegt
Allebei dezelfde banden en dan minder dan twee tienden achter je teammaat. Goede prestatie.
Jochempie zegt
@pjotr: Ik zat weer niet op te letten, zeker een bandenwissel gemist. Ik dacht dat Daniel op harde banden reed en Max op mediums?
clarkson zegt
@Jochempie: Max had zijn snelste tijd al neergezet voor dat hij naar de mediums ging.
Jochempie zegt
@clarkson: Oh oké, ik dacht dat hij al op mediums reed toen hij naar de vijfde plek piepte.
Edge zegt
@pjotr: En Max en Ricciardo hebben allebei nog niet op softs gereden, dus reken er maar op dat het nog een stukje sneller kan
rovadepo zegt
Wow!
theracetosucces zegt
Wat een baas die Max!
viezefreddyw zegt
Tsja, de eerste vrije training.. Geef nooit zoveel om de tijden die daar gereden worden evenals de coureurs. Morgen en zondag ziet het er een stuk anders uit denk ik. Moet er overigens wel bij zeggen dat als Max zondag zesde wordt met deze vijf coureurs voor zich dat hij het prima heeft gedaan.
Edge zegt
@viezefreddyw: drie wereldkampioenen, de huidige kampioenschapsleider en je meer ervaren teamgenoot voor je, dat is inderdaad niks om je voor te schamen in je eerste race bij een nieuw team. Laten we hopen dat het in het vat zit zondag!
vtechlover zegt
@edge: “in je eerste race” sinds wanneer is de training een race?
Edge zegt
@vtechlover: Dat zeg ik toch nergens? Ik ga alleen mee in de comment van @viezefreddyw dat het een nette prestatie zou zijn wanneer Max in zijn eerste race (zondag) als zesde finisht achter de jongens die nu voor hem staan.
vtechlover zegt
@Edge: i see it now!
archiebald zegt
2tienden oftewel 17honderdsten achter je maatje zitten in een nieuwe auto die nog wat rem/acceleratie probleempjes heeft en je moet wennen. Baas hoor! Ben HEEL benieuwd wat hij allemaal gaat laten zien dit weekend!
willemseles zegt
Echt top gedaan van Max, heb het van seconde tot seconde gevolgd op rtl.de live-ticker.
Ferrari reed op de zachte banden de beste tijd en Max heeft daar tijden deze FT1 niet op gereden. Het kan dus nog een seconde inlopen op Ferrari en MB, vanmiddag om 14.00 uur..
bartteeuwen zegt
Ik zeg alvast voordat ik het gelezen heb: Ik vind het top dat ik veel nieuws van Max hier kan lezen op autoblog.
Voor de mensen die weer gaan zeuren dat ze max-moe zijn. Misschien is Autoblog(.nl) niet jou app/website.
viezefreddyw zegt
@bartteeuwen: En zo is het! We mogen blij zijn dat er een Nederlandse jongen met zo veel talent naam en faam maakt in de nummer 1 autosport en gezien wordt als het grootste talent.
racenderechter zegt
@bartteeuwen: Als ik het nieuws op nu.nl kan vinden verwacht ik het hier uitgebreider.
87sandyd zegt
@bartteeuwen: het is tevens fijn dat de reacties hier ook vaak realistisch zijn(oke klein beetje optimisme af en toe). Daarnaast zijn er hier genoeg gasten met enige kennis over formule 1 en de geschiedenis, steek je er bog wat van op ook.
goodolddays zegt
Een kleine tiende van zijn teamgenoot met veel meer ervaring in die auto. Echt niet verkeerd en die foutjes, ach nieuwe auto. Maar door zulke foutjes als te hard remmen weet max zo wel waar het limiet zit, zodat hij net als vorig jaar daar weer gebruik van kan maken met zijn late remstyle…
racerx zegt
Het zegt nog niet al te veel, maar mooi om te zien dat de Ferrari’s bovenaan staan. Keurige prestatie van Max ook, gezien zijn eerste optreden voor RBR.
koenigsegggone1 zegt
Erg knap zo in een nieuwe wagen
purepet9229 zegt
Ja, zoals in de tekst wordt gezegd: “It’s only Friday.”, dit betekent dus helemaal niks.
john4545 zegt
Gaffedamme deze motoren het is echt echte cht verschrikkelijk!! Ik kijk tegenwoordig zelden F1, mede vanwege deze motoren, en de veel tragere rondetijden dan back in the days.
Maar dit voelde als 1994 toen ik Jos volgde bij Benetton. Jos in een Adrian Newey designed auto! Ik vond dat hij het geweldig goed doet. Hij werd iets opgehouden in S3 in zn snelste ronde anders was hij waarschijnlijk net zo snel of misschien wel sneller dan Ricciardo. Mijn zeemansoog (ja, meisje!) zegt dat ze ongeveer een halve seconde achter Ferrari zitten en ongeveer 1 seconde achter Mercedes. Red Bull verliest vooral in S3 waar tractie en acceleratie een punt is, en daar laat de Renault te wensen over.
Maar Max Verstappen mag echt heel trots zijn.
Stray Observations
– Deze autos zijn echt een klap langzamer in bochten dan de V8 dagen. Echt ongelooflijk hoeveel ze moeten afremmen.
– Ferrari kan het vergeten vs Mercedes. Tijden bovenaan maar met veel snellere banden. Morgen gaan ze met de billen bloot.
– Awesomeberg zag er heel erg snel uit, sneller dan Hamilton.
– Roll on FP2!
henkhupelschoten zegt
@john4545: Zou mercedes aan het bluffen zijn met de tijden, zou wel een geweldige actie zijn!
motoragent zegt
@henkhupelschoten: Mercedes stond op een compound harder en schroeven hun motor aardig dicht in de eerste trainingen, dus ga er maar van uit dat er meer in het vat zit. Hun tijden in sector 3 waren in ieder geval indrukwekkend.
sjonnie82 zegt
@john4545: newey en Benetton???
Naar mijn weten heeft newey altijd bij williams gezeten daarna McLaren en via omweg nu redbull toch?
john4545 zegt
@sjonnie82: Dank voor de correctie. Ik bedoelde natuurlijk Max.
carmasterr zegt
@sjonnie82:
Newey begon bij Leyton House/March voordat ie bij Williams kwam.
joshua85 zegt
@john4545: vergelijk de tijdens eens met een v8 en v6t van nu de gaan echt wel een klap harder
john4545 zegt
@joshua85: Over 1 rondje ja, en dan met name door de straight line speed. IN races zijn ze vaak bijna 10 seconde langzamer dan qualificatie.
Alonso: Goed, volgend jaar worden autos 3 seconde sneller, maar het is nog ver weg van de tijden van 10 jaar geleden. Toen kon ik soms amper op het podium klimmen zo moe was ik. Nu race ik met 2 gebroken ribben…
Mairsil zegt
Tijden tussen de verschillende teams zeggen nooit veel, omdat het erg afhangt van wat ze aan het testen zijn. Maar dat Max maar 0.2s achter Ricciardo zit is hoopgevend, ik had 0.5s achter zijn teammate (zoals Kvyat) ook al best ok gevonden voor de allereerste rit in een nieuwe auto. Ricciardo zal echt nog wel sneller zijn de komende races, maar het lijkt er niet op dat wissel een tijdelijke terugval voor Max zal betekenen.
pomoek zegt
Haha, ik begon het lijstje van beneden naar boven te lezen, ging er vanuit dat Verstappen logischerwijs wat onderaan zag staan. Gewoon een goede prestatie dus. Punt!
Rick-dos zegt
Het is echt geen vraag meer óf hij kampioen wordt maar wannéér…
MaartenD zegt
Tis natuurlijk maar een vrije training maar ik vind een verschil van een halve seconde tussen “topteam” Red Bull en opleidingsteam Toro Rosso erg klein….
w0o0dy zegt
@maarten020: veel is het niet.. Maar Max kon met de Toro Rosso ook al in de top 6 rijden.. Dan is een halve seconde sneller hoopgevend want op sommige banen stond de Toro Rosso voor de RedBull van Kvyat.
Mairsil zegt
@maarten020: De motor van RB is nog steeds een zwak punt, dus er is niet zo’n groot gat tussen beide teams. Het is ook een goed circuit voor de Torro Rosso’s, vorig jaar kwalificeerde zowel Carlos als Max zich zelfs voor de beide Red Bull’s…
maarteno zegt
@Mairsil: volgens analyses door Mercedes naar buiten gebracht (de rest kan het namelijk ook wel maar die hebben er publiekelijk niets over gezegd) was de Ferrari van STR nu al de langzaamste van het veld. De Renault zit duidelijk al op 3e plek en ook goed in de betrouwbaarheid. Dus zo zwak is die Renault echt niet meer.
Edge zegt
Oef, Kvyat. Ruim een halve seconde langzamer dan Sainz. Ik hoop voor hem dat het aan de vreemde auto ligt en de komende sessies/races beter gaat wanneer aan de auto gewend is. Anders zie ik het toch redelijk somber voor hem in.
motoragent zegt
@Edge: Wennen aan een betere auto is ook iets makkelijker dan aan een slechtere. Max moet zijn grens iets verleggen, Kvyat moet juist eerder op de rem, langzamer door de bochten en langer wachten totdat hij weer op het gas kan gaan. De kans dat hij sneller wil dan zijn auto aan kan is groot.
henkhupelschoten zegt
Max gaat een podiumplek rijden. Let op mijn woorden!
vanbeekphotography zegt
Toch wel even wennen, Max Verstappen en dan geen Torro Rosso erachter zien staan maar Red Bull
escort77 zegt
@vanbeekphotography: ik ben er verbazingwekkend snel aan gewend eigenlijk ?
pinut187 zegt
Al hoewel ik al jaren de F1 volg vind ik het soms nog steeds zo verbazingwekkend dat het allemaal maar zo weinig scheelt in de ronde tijden…
daantjeds zegt
https://onedrive.live.com/?authkey=%21AA6HOa7A6dKEFMM&cid=631EBD9EFC6C83A8&id=631EBD9EFC6C83A8%21382&parId=631EBD9EFC6C83A8%21105&o=OneUp
beter laat dan nooit zal ik maar zeggen.. maar hier een linkje naar de hele persconferentie.
alfablog zegt
Vrije trainingstijden grafisch
http://i1380.photobucket.com/albums/ah192/andyfoto33/F1VT05_zpszoxq0ysm.png
papa zegt
Vt2 sainz best aardig
Edge zegt
De tijden van de tweede vrije training zijn inmiddels ook bekend:
Overigens ook wel leuk om te vermelden: Volgens Christian Horner is het voor 99% zeker dat Red Bull volgend jaar ook met Renault/TAG-Heuer motoren rijdt.
MrSkyline zegt
@Edge: kleine kanttekening; carlos zijn snelste tijd was op softs en max zijn snelste tijd was op mediums. Deze tijden zeggen dus niet zo veel. Alonso op p7 vind ik overigens erg netjes. Mclaren begint eindelijk weer mee te doen. Erg benieuwd naar morgen.
Dutchdriftking zegt
Doet hij top!
harrie zegt
Beide Spanjaarden snel op hun thuis circuit. Erg nette tijden weer van Max, maar Kvyat heeft nog wat werk te verzetten, pijnlijk.
Kan me voorstellen dat Sainz blij is met de transfer, mooie kans om uit de schaduw van Max te kruipen en een stoeltje voor volgend jaar te verzekeren.