Oudhollandse nuchterheid vs. bikkelharde Aussie grit.
Nu het seizoen voorbij is, kunnen we er eens rustig op terugblikken. Nadat we eerder al keken wie er tijdens de race de meeste inhaalacties had uitgevoerd en welke coureur er in de laatste vijf races het beste scoorde, leggen we onze loep vandaag over de inner-team battle waarin Max zich bevond.
Laten we maar beginnen met the elephant in the room: hun frequente uitvalbeurten. De hoeveelheid keren dat we de problematiek rondom de Renault-motor hebben aangekaart staat inmiddels ongeveer gelijk aan het aantal variaties dat de Lotus Elise door de jaren heen heeft gekregen. In andere woorden, het kan zo niet langer door. Nu Toro Rosso volgend jaar al overstapt op krachtbronnen van Honda, is het niet ondenkbaar dat het moederteam eenzelfde weg zal inslaan. Het is slechts een kwestie van tijd.
Een ding kunnen we Renault in ieder geval toedichten: ze zijn hoe dan ook consistent. Als we kijken naar het aantal DNF’s waarmee beide coureurs gedurende het seizoen te maken kregen, zien we dat het helemaal niet zo ver van elkaar vandaan lag als je wellicht zou denken. Waar Max’ auto vooral aan het begin van het seizoen bijzonder weinig zin had om de race uit te rijden, waren Danny Ric’s uitvalbeurten iets verder uiteengespreid. Dit zorgt overigens ook voor de lage head-to-head score in de tabel hieronder, omdat er over 20 races slechts 7 waren waarin beiden samen aan de finish kwamen. Gekeken naar deze resultaten, was Max hier vaak de betere van het stel.
Verstappen | Ricciardo | |
---|---|---|
Punten | 168 | 200 |
Overwinningen | 2 | 1 |
Podiums | 4 | 9 |
Top 10's | 13 | 14 |
DNF's | 7 | 6 |
Head-to-head: Race | 5 | 2 |
Head-to-head: Kwalificatie | 13 | 7 |
Dit wordt echter weer tegengesproken door het feit dat, in de races waarin beiden de finish wél haalden, het rendement van Ricciardo een stuk hoger ligt. De Australiër reed in meer dan de helft van het aantal races dat hij uitreed naar een podiumpositie, terwijl Max in slechts 4 van de 13 races die hij voltooide bij de beste drie van het veld hoorde. Dit is best ernstig, zeker omdat de Nederlander zijn teamgenoot op de zaterdag veelal om de oren reed.
Opvallend is het feit dat beide coureurs geen enkele keer buiten de top 10 eindigden, afgezien van hun DNF’s. Sterker nog, op een geteisterde wedstrijd in Italië van Max na, eindigde er dit seizoen geen Red Bull lager dan P6. Dit geeft maar weer aan dat de Red Bull zonder meer bij de beste drie teams van het veld hoort. Of we dit volgend jaar zien veranderen met de komst van Renault-blokken in de McLarens, moeten we nog maar afwachten.
Je zou kunnen zeggen dat er sprake is van een relatief logische verdeling. Max, hoewel enorm volwassen voor zijn leeftijd, lijkt nog altijd last te hebben van het eeuwenoude idee dat jonge mensen veel polarisender te werk gaan. Kort gezegd was het seizoen van Nederlander er een van bijzonder hoge pieken en gigantisch diepe dalen. Ricciardo, die al wat extra jaartjes onder zijn riem heeft zitten, leek zeker in 2017 de mindere van de twee, al maakte hij dit meer dan goed door met admirabele consistentie naar punten en podiums te rijden.
Hoewel Max de beruchte kwalificatieskills van de immer glimlachende Honey Badger dit jaar behoorlijk wat klappen heeft gegeven, heeft hij het wanneer het echt telt toch enigszins laten liggen. Natuurlijk kunnen we dit afschuiven op de betrouwbaarheidsproblemen, maar zelfs met een winst voor Max en een puntloze race voor Danny Ric, zouden hun posities in de wk-stand onveranderd blijven. Aan de andere kant, Max heeft nog veel meer tijd en ruimte om zich te ontwikkelen, terwijl de klok voor Ricciardo alweer even aan het tikken is.
In mijn ogen zal 2018 voor beide coureurs een uitermate belangrijk jaar worden. Max zal na de winter ongetwijfeld nog sterker uit de verf komen dan voorheen, terwijl Daniel alle zeilen bij zal moeten zetten om zijn tempo bij te houden. De Australiër zal zijn team naar verwachting aan het eind van het jaar verlaten, dus zal het voor hem noodzakelijk zijn om zichzelf nog eens extra in de schijnwerper te rijden.
gtveej zegt
Verstappen natuurlijk!
joostie zegt
Jullie mam, alweer…
viezefreddyw zegt
Hoe zit het eigenlijk met wie waar reed toen de een uitviel en de ander niet? Ik kan me heugen dat Verstappen onwijs vaak voor Ricciardo reed voordat hij uitviel.
Maar goed, de verhalen over dat Verstappen slecht met zijn materieel omgaat en alles sloopt en dat Ricciardo veel verfijnder rijdt kunnen ook de prullenbak in.
ikschrijfookoverautos zegt
@viezefreddyw: Dat laatste is een punt wat mensen graag maken, maar die slaat helemaal nergens op. Om te antwoorden op je eerste punt, dat vind ik eveneens onzinnig. Mensen beginnen er graag over, maar aan het einde van de dag heeft Ricciardo daar net zo goed last van gehad. Daarnaast is het niet zo dat als Max in ronde 10 op P2 rijdt en uitvalt, hij daar ook zou eindigen.
viezefreddyw zegt
@ikschrijfookoverautos: Met mijn eerste ‘punt’ wil ik geen punt maken maar daar vraag ik me juist wat af. In de keren dat Ricciardo uitviel, reedt hij dan ook vaak voor Verstappen zoals dat andersom wel vaak het geval was? Ik heb eigenlijk geen idee.
ikschrijfookoverautos zegt
@viezefreddyw: Ik bedoel het ook niet op die manier. Eerder dat mensen graag naar dat argument duiken om te zeggen dat de een beter is dan de ander. Persoonlijk vind ik het een loos argument, omdat de race pas voorbij is wanneer de vlag is gevallen.
ikschrijfookoverautos zegt
@viezefreddyw: En om maar even een voorbeeld te geven van de laatste paar races: in Abu Dhabi reed RIC voor Max toen Dan uitviel. In Mexico, waar RIC ook uitviel, reed hij erachter. In de VS, waar RIC uitviel, reed hij achter Max, maar had hij net zijn pitstop gehad. Daarvoor reed hij voor Max. Het verhaal rondom Singapore, waarbij Max betrokken raakte bij de startcrash, lijkt me duidelijk. Ik kan zo wel even doorgaan, maar dan schrijf ik het liever in een ander artikel ;)
viezefreddyw zegt
@ikschrijfookoverautos: Zo is het ook weer inderdaad. Niet dat het mij wat uitmaakt verder, beide heren hebben naar behoren gepresteerd en het maximale uit de auto’s kunnen halen denk ik. Alleen de auto zat wat te vaak tegen.
mashell zegt
@viezefreddyw: “as is verbrande turf” zegt de commentator van de Veronica strandrace om de twee zinnen. Het heeft geen enkele zin om te bekijken wie voor lag op het moment van uitvallen. Ik vind nog steeds dat Versdappen teveel pusht wanneer het niet telt (vrije trainingen) maar het lijkt er vooral op dat je Renault motoren hebt die goed en betrouwbaar zijn, waarmee je races uitrijdt en op kracht kunt winnen maar dat er ook Renault motoren zijn die gedoemd zijn stuk te gaan. Misschien als die wat minder gepusht worden dat je er nog een paar punten mee kunt halen.
viezefreddyw zegt
@mashell: Ik heb geen idee of Verstappen te veel pusht tijdens de vrije trainingen. Ik hoor daar binnen het team helemaal niemand over. Maar als het zo is, dan is het inderdaad eens handig om eens wat rustiger aan te doen.
Verder ben ik het geheel met je eens.
gregorius zegt
@mashell:
In de vrij trainingen wordt er precies zoveel gepushed als de rijders wordt verteld. Men kan precies uitlezen hoe hard en wat voor G krachten, wat voor remmomenten, rem-gebruik, engine mode etc etc.
Er zullen maar weinig rondjes zijn in de vrij trainingen waar tegen de rijders wordt gezegd: ga eens te hard voor je gevoel in die en die bocht om te kijken wat die auto doet. Ook al werk ik niet bij een F1 team, toch geloof ik niks van het verhaal dat 1 vd coureurs van het team zo veel meer in een auto pusht omdat hij dat zelf wil en dat dat een negatief resutlaat heeft op zijn materiaal.
dirkv zegt
Op deze vraag zijn vele antwoorden en op elk antwoord valt wel iets aan of op te merken.
Maar het zijn de punten die het er toe doen, dus..
autodrop zegt
Is er geen andere mooie autosport waar aandacht aan geschonken kan worden?
ikschrijfookoverautos zegt
@autodrop: Geef me een suggestie en ik ga erover schrijven, misschien.
autodrop zegt
@ikschrijfookoverautos: tractorpulling!
autodrop zegt
@ikschrijfookoverautos: NASCAR, Rally, skelterraces..
ikschrijfookoverautos zegt
@autodrop: NASCAR vind ik persoonlijk heel tof, maar daar kijkt in Nederland vrijwel niemand naar. Overigens in de VS bijna ook niet meer ;) Rally is eveneens voor te weinig mensen niet spannend genoeg (I know, best raar) tenzij er iets onwijs cools gebeurd.
Foramen zegt
@ikschrijfookoverautos: rallycross mag best wat aandacht krijgen. Hoop geweld en actie in races van een paar ronde. Goeie sport!
vonklausenburg zegt
@ikschrijfookoverautos: IndyCar, F2, F3, WEC!
drdrift zegt
@ikschrijfookoverautos: wk driften, snelstgroeiende vorm van autosport en onlangs officieel erkend door de FIA
ikschrijfookoverautos zegt
@drdrift: gezien jouw naam had ik niets anders verwacht hahaha! Hoe dan ook een goede tip, is misschien wel iets om eens aandacht aan te besteden.
Edge zegt
@drdrift: Dat is nou net een van de weinige vormen van autosport de mij níet kan bekoren. Ik vind het ontzettend knap met hoeveel gevoel en precisie die gasten hun auto over de baan driften, maar ik ben geen fan sporten waarbij een jury uiteindelijk de winnaar bepaalt. Ik kijk liever naar sporten waar je objectief een winnaar ziet doordat er meer doelpunten zijn gescoord of sneller is gereden.
aquila2003 zegt
Max was gewoon niet consistent. Of beter; is het nog niet. Misschien moet hij een goed jaar draaien in een betrouwbare en competatieve wagen, dat zal hem vast goed doen. Af en toe een waanzinnige race is leuk voor de buhne, maar de peopsaaie races waar hij echt niets liet zien zijn net zo sprekend!
pomoek zegt
Ricciardo heeft in Azerbeidzjan natuurlijk de meest fortuinlijke Grand prix overwinning van 2017 behaald. De muur geraakt in de quali, en daarna vielen alle Ferrari’s, MB’s en Verstappen voor hem weg. Dat stroll toen op het podium terecht kwam zegt denk ik erg veel. Maar goed. Goede coureurs hebben ook geluk.
MaartenD zegt
Aan het einde van de streep gaat het er uiteindelijk om wie de meeste punten in een seizoen verzameld…better luck next year Max
stfu zegt
Ikschrijfookoverautos = jaapyio? Zelfde soort schrijfstijl. Afijn, snap niet waarom ze zo graag met Honda verder willen. Weinig power, ook niet betrouwbaar en al helemaal geen kampioenschappen gewonnen de laatste miljard jaar.
willeme zegt
@stfu: Nou, nou! Dat klopt niet helemaal, mijn insziens. Ik zal het toelichten voor je:
1. Nee. @Jaapiyo en @ikschrijfookoverauto’s zijn twee totaal verschillende personen. Om elke verdachtmaking van een parallel continuum of inception te ontkrachten: ik heb ze in het echt gezien, naast elkaar. De ene heeft een goddelijk accent, de ander goddelijk haar.
2. Nee. Hun schrijfstijl is duidelijk anders.
3. Honda heeft potentie: want fabrieksteam. Anders zal Red Bull voorlopig tweede viool spelen. Met de komst van Aston Martin heeft RB twee keuzes voor de komende jaren.
4. Weinig power: klopt, maar als je kijkt naar het verloop van het seizoen gaat het telkens beter.
5. Betrouwbaarheid: wordt ook telkens beter. (Na ZO veel pech kan het niet anders dan beter gaan ;)).
6. In de laatste miljard jaar heeft Honda WEL het kampioenschap gewonnen. Aan het einde van de jaren ‘80 goed voor 6 constructeurstitels en 5 rijderstitels, als ik mij niet vergis.
bassx zegt
@willeme: Klopt, Jaapiyo is meer de F1 nerd en ikschrijfookoverautos is veel oppervlakkiger as het om F1 gaat. Artikelen geschreven door de eerstgenoemde spreken mij dan ook meer aan en kan daarom F1 artikelen aan de schrijfstijl al bijna zien wie het geschreven heeft.
willeme zegt
@bassx: Kijk! Die kan &Jaapiyo mooi in zijn zak steken! Zo is er voor ieder wat wils :-).
rickross zegt
Om een of andere reden gun ik het Ricciardo iets meer, hij is zo lief ofzo ❤
kobus1967 zegt
Mooie gast Ricciardo maar het word tijd om te vertrekken naar een ander mooi team en de strijd met Hamilton aan te gaan en als hij die verslaat gun ik hem dat kampioenschap wel.
M240i zegt
Een punt dat over het hoofd gezien wordt is ook dat gedurende 2 of 3 races (vs, mexico iig) dat max met de krachtigere motor reed terwijl ricciardo die niet kreeg. Lijkt me ook wel relevant als je de onderlinge vergelijking maakt.
duderuud zegt
Ondanks Max blijft het fucking saai. Kijk eens naar de laatste race…één inhaalactie maar in de top 10. Kansloos. Als de FIA zo doorgaat kijkt er straks helemaal niemand naar die optocht…
azuli zegt
Ricciardo was dus overduidelijk de betere van de twee. Het is jammer dat hij niet naar Ferrari/Mercedes gaat. Beide teams kunnen een rijder van zijn klasse goed gebruiken.