Soms valt de appel ver van de boom. Soms niet.
Hoe goed was Jos Verstappen nou eigenlijk? In sommige kringen is dat nog altijd een heet debat. Trouwe fans van Jos the Boss beschouwen hem nog steeds als een potentieel wereldkampioen die dankzij ongelukkige keuzes het grote succes ontschoten is. Doch koele analitici als ondergetekende kunnen de ogen er niet voor sluiten dat mannen als De La Rosa toch behoorlijk gewaagd waren aan Jos in dezelfde auto. Niks ten nadele van Speedy Pedro, maar een échte échte topper was dat niet. Het is koffiedik kijken, maar ik schat in dat als Jos naar McLaren was gegaan in plaats van naar Benetton hij minimaal de carrière van Coultahrd gehad had. Dat wil dus zeggen sowieso een paar overwinningen en misschien in ’98 en ’99 knokkken met Mika om het kampioenschap.
Twee aspecten van het racen die Jos in ieder geval wel onder de knie had waren het starten en de zogeheten race craft. Je hebt mannen die er rondenlang supersnelle rondjes uitgooien om vervolgens compleet door het ijs te zakken in het directe gevecht, maar Jos was er daar niet een van. Niet voor niks ontstonden de vlaggen met daarop de leus ‘overtaking is an art’. Bij de starts van races was het ook altijd handig om een schuin oog op VER senior te houden. Niet zelden stuimde hij vanuit de achterkant van het middenveld op naar posities die op zijn minst uitzicht gaven op puntjes.
In het kader van Hamiltons slechte start in de Grand Prix van Engeland zocht Motorsport-Magazin eens uit hoe het eigenlijk zit met de starts van de toppers van dit jaar. Wat blijkt: Max is op basis van de eerste tien races van dit jaar veruit de beste!
Coureur | Gewonnen posities in ronde 1 (10 races) | Gewonnen posities gemiddeld |
---|---|---|
Hamilton | -17 | -1,7 |
Bottas | -14 | -1,4 |
Vettel | -14 | -1,4 |
Raikkonen | -7 | -0,7 |
Ricciardo | +5 | +0,5 |
Verstappen | +12 | +1,2 |
Oké, er valt wel wat af te dingen op de cijfers. Als je continu helemaal vooraan kwalificeert, heb je wat dit betreft niks te winnen. Tevens kan een enkele race best wat invloed hebben op de cijfers, zoals de keer dat Max achteraan moest starten in Monaco of de ongevallen van Bottas/Vettel in Frankrijk en Raikkonen/Hamilton in Engeland. Desalniettemin lijkt Verstappen vooral in vergelijking met Ricciardo scherp te zijn bij de start. Immers staat de Ozzie doorgaans pal naast Max op de grid en heeft hij dus ongeveer dezelfde kansen om posities te winnen of verliezen.
audihenkie zegt
Die vleugel voorop de auto van Jos, ongelofelijk dat ze dat ooit hebben geprobeerd.
berlinetta zegt
@audihenkie: Is gewoon de voorloper van de halo.
Gulli zegt
@audihenkie: er is wat geëxperimenteerd de laatste decennia idd ?
https://i1.wp.com/thejudge13.com/wp-content/uploads/2014/02/jackie-stewart-matra-kyalami.jpg
http://3.bp.blogspot.com/_UnycYfyvMUU/TPZeXgsgmLI/AAAAAAAAHNY/OVhL0HfIdls/s1600/ScreenShot010.bmp
https://motorsportm8.com/wp-content/uploads/2010/06/TyrrellXWings.jpg
joejojo2012 zegt
@gulli: Iconisch, die Tyrrell :)
sollie1984 zegt
@audihenkie: die werd gebruikt tijdens de GP van Monaco. Vroeger zag je de gekste creaties om zoveel mogelijk downforce te creëren.
rolov zegt
@sollie1984: in de vrije training want de wedstrijd haalde die niet.
ikleesookoverautos zegt
Jos was ook een regen koning. Toch ook een bijzondere skill wat eigenlijk alleen de grote onder de knie hebben.
neleev zegt
Jos was onstuimiger en een waar heethoofd. Max is dat vele malen minder. Hierdoor heeft hij, of zijn er voor hem, keuzes gemaakt die nadelig waren. Eens met het feit dat Jos had kunnen wedijveren met Mika. Je ziet bij zowel Jos en Max dat échte rijden: uitzonderlijke stuurkunsten op momenten dat het nodig is. Soms ook over-the-top stuurkunsten die uitmonden in een crash helaas…
dirkv zegt
Tja, auto’s die vaak van de eerste startrij vertrekken zullen in de eerste ronde idd weinig plaatsen kunnen winnen. Maar als je het genoegen hebt om meer achter in de rij te starten vallen er nog wel eens wat plaatsjes te winnen. Goed geschreven artikel!
autoriteit zegt
Ik ben 1 van die mensen die er van overtuigd is dat Jos Verstappen wereldkampioen had kunnen worden in een goede auto. Hij was een echte racer die altijd voor het maximale ging. Omdat hij (met uitzondering van het 1e jaar) altijd in een auto reed die niet snel genoeg was voor topresultaten moest hij meer risico’s nemen. Dat was dan ook de reden dat hij weleens over het randje ging. Echter als hij een goede auto had gehad, dan had hij minder risico’s hoeven nemen en had hij heel ver kunnen komen. Jammer dat we dat niet hebben mogen meemaken. Ik was en ben nog steeds een groot fan van Jos en zou hem graag nog eens willen zien racen.
beetec zegt
@autoriteit: plus 1!
En zelfs de benetton uit het eerste jaar was, zoals later bleek, een stuk minder dan die van Schumacher.
autoriteit zegt
@beetec: dank je voor het plusje :). Klopt inderdaad wat je zegt, Schumachers Benetton B194 was superieur aan die van Jos.
Robert zegt
Die Orange Arrows Asiatech is toch wel een plaatje hoor. Prachtige livery vond ik dat destijds en dat is het nu nog steeds wel.
Jammer dat die Asiatech motor veel vermogen te kort kwam t.o.v. de concurrentie, want dat chassis + aerodynamica was behoorlijk goed. Verstappen senior reed met die auto nog regelmatig in het middenveld, met kans op punten (als het allemaal heel bleef, tenminste), zonder dat er vooraf serieus mee was getest, want geen geld.
Volgens mij heeft het Japanse SuperAguri anderhalf jaar na het faillissement van Arrows die chassis’ nog weer gebruikt als basis voor hun eerste ‘eigen’ auto’s.
Houthakker zegt
@RRRobert: helemaal mee eens! Kwa kleurstelling 1 van de mooiste auto’s uit Jos zijn loopbaan